Fronthögtalare till framtida surround.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2001

Fronthögtalare till framtida surround.

Tänkte köpa mig 2st fronthögtalare att ha som stereo nu till en början men senare som frontar (eller kanske bak-kanaler?).

Har en gammal stereo förstärkare och jag vill bara ha ett par väl-ljudande högtalare som jag just nu kan ha på skrivbordet. Vart de hamnar sen i systemet vet jag inte, behöver råd.

Ska i slutändan köpa mig en NAD 5.1 stärkare (T742) så något som passar den vore lysande.

Hjälp!

Laptop: Macbook Pro Retina 15".
Desktop: iMac 27" i5 late 2011.
Server: i5-2400 32gb 16TB - ESXi Win7/Debwww/PFSense/FreeNAS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jkpg
Registrerad
Sep 2002

hur vill du att musiken ska låta?

dali: mjuka förlåtande

b&w: ljusa kliniska

jmlab: ljusa glada

wharfedale: mysiga

så det är ju upp till hur man gillar att lyssna på musik...

Sen finns det massor av andra bra märken... Men detta är 4 olika ljudtyper iaf... lyssna på dom, sen säger du vad för sorts ljud du vill ha (ta med dej nån riktig favoritskiva när du lyssnar)

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Nov 2002

Kan rekomendera JBL: s budget serie om du inte vill lägga för stora pengar. Har ett par frontar (northridge E80) som jag tycker låter väldigt klart och fint. Som center har jag JBL northridge EC25. Du kan ju ta dig en koll på dom också. Lyssna på Discharged högtalar tips också. Tänk på att köpa center i samma märke oxå (helst samma serie som frontarna tror jag?) Eftersom dom ska låta i klang så att säga, dom sammarnbetar under film. Men lyssna lyssna och lyssna, för det är du som ska lyssna på dom i slutändan, inte vi. Låna gärna hem oxå så att du hör hur det låter hemma. Ha inte för stora basar heller om du har litet rum. Kommer inte låta bra om du har skitstora basar i ett litet rum. Eller skitsmå i ett litet rum.

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

audiopro kan vara värd en titt också

http://www.audiopro.se/products/ego_414.asp