Utlandsbeställningar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skrubben
Registrerad
Aug 2001

Utlandsbeställningar...

Hej, jag undrar om någon som ofta beställer från utlandet kan hjälpa mig med några frågor, jag tänkte beställa från en sida som heter www.gbax.com och undrar då om lite olika beställningsmetoder som presenteras där.

* Credit Card -> Ganska självtalande...

Vad skulle svenskans motsvarighet till dessa 3 begrepp vara:

* Cheques
* Postal Orders
* Bank Transfer

Och vilken av dessa bör man använda för enklast möjliga betalning... Postförskott verkar dem ju inte ta till utlandet och det är för övrigt det enda sätt jag beställt på förut...

Lite olika leveransmetoder...

* UPS Express (24-48 h) -> Verkar dyrt med tanke på kort leveranstid...
* Airmail (4-12 days) -> Verkar vara den billigaste metoden...

Kan någon förklara vad dessa 2 innebär och om de innefattar några extra kostnader eller dylikt... Man har ju hört om den fruktade 'tullen' :p...

Jag räknade ut att de sakerna jag skulle beställa skulle kosta ungefär 1600 kr med frakt och dylikt (Airmail) Kan man räkna att det blir ännu dyrare med "tull" eller är den redan inräknad...?

Tacksam för svar....

- Serex

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Aug 2001

Re: Utlandsbeställningar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Serex
Hej, jag undrar om någon som ofta beställer från utlandet kan hjälpa mig med några frågor, jag tänkte beställa från en sida som heter www.gbax.com och undrar då om lite olika beställningsmetoder som presenteras där.

* Credit Card -> Ganska självtalande...

Vad skulle svenskans motsvarighet till dessa 3 begrepp vara:

* Cheques
* Postal Orders
* Bank Transfer

Och vilken av dessa bör man använda för enklast möjliga betalning... Postförskott verkar dem ju inte ta till utlandet och det är för övrigt det enda sätt jag beställt på förut...

Lite olika leveransmetoder...

* UPS Express (24-48 h) -> Verkar dyrt med tanke på kort leveranstid...
* Airmail (4-12 days) -> Verkar vara den billigaste metoden...

Kan någon förklara vad dessa 2 innebär och om de innefattar några extra kostnader eller dylikt... Man har ju hört om den fruktade 'tullen' :p...

Jag räknade ut att de sakerna jag skulle beställa skulle kosta ungefär 1600 kr med frakt och dylikt (Airmail) Kan man räkna att det blir ännu dyrare med "tull" eller är den redan inräknad...?

Tacksam för svar....

- Serex

1. Check
2. Postväxel? Hmm, inte säker faktiskt
3. Banköverföring

Det helt klart lättaste och säkraste för dig är kreditkort.

Själva tullavgiften är inte det farliga, det som är illa är att tullen lägger på 25% moms på allt, så det kan dra iväg en del då.

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skrubben
Registrerad
Aug 2001

Så jag kan alltså förvänta mig att tullen lägger på ytterligare 25% på mina stackars 1600 kr *gråter en skvätt*... ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jkpg
Registrerad
Sep 2002

det är inte jag lika säker på... det är väl från ett annat EU land? då ska väl tullen skita i det? eller har jag fel nu?

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skrubben
Registrerad
Aug 2001

Hmm, möjligt... Är England med i EU? Ärsch nu dumlägger jag mig ;). Men tror du att det är så? Dvs att det inte blir någon tull för att England är med (?) i EU? Det skulle ju vara guld isf...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skrubben
Registrerad
Aug 2001

Och nu när jag likaså håller på och frågar saker, är det någon som har beställt från http://www.success-hk.com/ och kan rekomendera denna site? De verkar har oerhört... (nästan overkligt billiga) produkter jämfört med vissa andra siter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Serex
Hmm, möjligt... Är England med i EU? Ärsch nu dumlägger jag mig ;). Men tror du att det är så? Dvs att det inte blir någon tull för att England är med (?) i EU? Det skulle ju vara guld isf...

Du betalar ingen tull i länder som är med i EU och det är UK.
Och man betalar momsen i det landet man beställer ifrån.
Sen finns det en regel om att det landet inom EU som säljer för mer än 320k om året till Sverige skall betala Svensk moms. Men det är den du handlar av som skall betala in den och inte du. Däremot lägger vissa på så att du betalar 25% moms, bl.a hificomponents och amazon.de.

Sen finns det undantag inom EU. Jersey som är med i EU skall man momsa för.

Så det du betalat för nu kommer inga andra avgifter tillkomma.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Kurkkio
Registrerad
Okt 2001

Eftersom storbrittanien är ett EU-Land så tillkommer varken tull eller moms på priset.

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future