Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Garanti

Hej!
Min IBMdeskstar 40gxp har nyligen gått sönder.
Det var 1år och 9 månader sen jag köpte datorn på DataPrince.
På deras kvitto står det att de har 12 månaders garanti, men på IBM's hemsida står det att de har 3 år.
Någon som vet om det finns någon garantilag som gäller i detta fall?

Tacksam för svar.

over and out

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jkpg
Registrerad
Sep 2002

du har 12 månader os företaget och 3år hos IBM tolkar jag det som... prata direkt med IBM´s kontor i sverige så får du ju veta

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TÄBY
Registrerad
Jan 2002

Om företaget IBM erbjuder garanti i 3 år innebär det att du under den tiden kan returnera hårddisken direkt till dem och få en ny, om du inte själv har orsakat felet.

DataPrince erbjuder garanti i ett år, vilket i princip innebär att de under ett år är skyldiga att byta ut hårddisken om de inte kan göra sannolikt att det är du som har orsakat felet. DataPrince har emellertid också ett ansvar för fel i två år, som de inte kan avtala bort, eftersom det följer direkt av konsumentköplagen.

perga