Ja vad anser du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2002

Ja vad anser du?

Jag har som många andra fått för mig att köpa nytt system..
Det system jag funderar på att köpa är ett:

Mobo: Abit nf7-s rev 2
Cpu: Amd barton 2500+ (köpes från overclockers så jag får en bra stepping)
Minnen: 2*256mb twinmos winbond pc3200/ddr400 cas 2.5
Kylpasta: Artic silver 3
Cpu fläkt: Thermalright SLK-900U + en 92mm fläkt
Limm att limma fast kylflänsar med: Massor av atac super lim

Jag har redan ett chieftec nätagg på 300w..
Detta agg skall driva:
2st hd (1 WD 80gb 8mb cache, 1 underbar ibm 20gb 60gxp)
1 vanlig cd-rw brännare
3st noname 80mm chassiefläktar
Samt 1 skabbigt gf2 gts pro (Ska köpa nytt senare..)

Mitt mål är att klocka skiten ur denna konfig..
Cpu kylningen ska/kommer vara luftkyld så förslag om prometia/vatten kan ses som ganska onödigt eftersom det är mycket dyrare (givetvis lyssnar jag om någon vet något komplett och bra vatten system för ett bra pris. Hmm jag är motsägelsefull men men)..
Jag funderar även på att byta kylning på nb till en gammal fin hederlig pentium fläkt och sedan även sätta på kylflänsar på sb samt på mosfet..

Vet att många har köpt denna lineup (mobo+cpu+minnen) och sett att många kommit upp i en bit över 200mhz i fsb..

Så jag har nu då lite frågor:

Vilka saker är det som först kommer bli flaskhals (klockningsmässigt sett..)

Har funderat på om mitt chiftec 300w kommer få problem att leverera tillräckligt med kräm..

Minnena är ju gjorda för fsb*2 dvs 200*2 orginal, men när man klockar lite så tänjer man ju lite på dess gränser (Minnena ska vara synkade med fsb'n)..
Så är det kanske bättre att köpa pc3500 minnen direkt som garanterat klarar det eller klara twinmos minnena sig bra..

Sedan undrar jag även om standard kylningen är lätt att ta bort från nb, har kollat på mobo bilden och där ser det ut som kylningen sitter fast med 2st plast flärpar.. Ungefär exakt som gpu kylningen på många gf2 kort sitter och den var ju inga problem att lossa så hoppas även denna är lätt att flytta..

Eller är det slöseri med energi att byta kylning på nb samt att sätta på flänsar på sb och mosfet.. Menar är vinsten säg 1-2mhz i fsb så känns det ganska onödigt, men är vinsten 5+mhz i fsb och en stabilitetsökning med massa % i högre hastigheter så är det ju klart värt det..

Om det annars finns något övrigt ja borde tänka på eller som ni rekomenderar så är det bara och säga till..

****************************************************Så nu tror jag att jag har fått med det mesta..
Nu återstår det bara att se om ni fattat det jag skrivit eftersom jag inte andvänt alla standard swec ord och benämmningar +
hittar ni stavfel eller skumma formuleringar så får ni maila skolverket och säga att ni är missnöjda då dumma ungar som jag som går i 3e ring i gymnasiet och ändå inte kan stava till vissa ord (ja va det nu e ni hittar)
Tack på förhand!
Mvh Svampen

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

ska du ha upp den där bussen i ~240 kanske PC3500 minnen är ett alternativ?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Birger Jarlsgatan
Registrerad
Okt 2001

Tror ditt nätagg kommer begränsa din klockning..

- If you don't change direction, you may end up where you're heading