Nätaggregat till Dualsystem

Permalänk
Medlem

Nätaggregat till Dualsystem

Med anledning av AMDs nya förpackningsmetod har jag kommit fram till att det är dags att få ut tummen och skaffa lite grejor till mitt blivande dualsystem innan möjligheten till billiga processorer försvinner.
Dualsystem ställer en del krav på nätaggregatet, så nu eftersöker jag era erfarenheter av stabila nätaggregat (framförallt de som finns på komplett.se och datorbutiken.com).

Moderkortet, K7D Master-L, tar ström till processorerna från 12V har jag för mig, så det är viktigt. Processorerna blir två XP2500+, grafikkortet förblir mitt trogna GF2. Två SCSI-diskar, ett par 120mm-fläktar (i väntan på vattenkylningen ). Das ist alles.

Priset på nätaggregatet bör helst inte överstiga tusenlappen eftersom ekonomin stramar åt. Fältet ligger öppet för era rekommendationer.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem

Snåla inte på nätagg och minnen!
Jag rekommenderar Antec

Permalänk

AMD och moderkortstillverkaren rekomenderar minst 460W. Sen skall det vara väldigt strömstarkt över 5V- bryggan också.

Permalänk
Medlem

Varför strömstarkt över 5V? Vad drivs på 5V? Nu har jag en möjlighet att lära mig.
Satt och kollade på Enhances 520/550W och Antecs True 480. Ljudnivån på aggen är också intressant, men jag hittar inget om respektive aggregat.

w1per: Några minnen du kan rekommendera? Tänkte köpa två 512or, icke-reg.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem

Köp alltid ECC REG minne till DUAL bord

Har sett väldigt mycket problem med att folk inte kör med ECC REG

Visa signatur

XP1800@1695mhz, Greative G3 ti 200, Epox 8kha+, 256mb Crusial DDR 2100,
2x80gig WD se 3dmark 8181p

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att du måste hårdvarumodda +2500 Barton?
Dom har ju default fsb166,vilket inte ditt mobo stöder....
Så jag gissar att du får multipel,volt,MP-modda dom..

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk

Stram ekonomi går inte riktigt ihop med dualsystem.

Med 2 processorer, 2 SCSI-diskar och kommande vattenkylning skulle jag inte gå under 550W. Rekommenderar också att du skall satsa på ECC REG (har dessutom för mig att det bara är de första två platserna som klarar oregistrerade, så om du sätter i två oregistrerade så är det fullt sedan -- har du tänkt dig att utnyttja alla fyra platser så småningom så måste det vara registrerade i alla).

Permalänk
Medlem

Japp. L5 för MP, resten skall gå att fixa med lite trådar i socketen eller mellan pins på CPUn. Finns ett interaktivt diagram som visar vilka pins och så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Stram ekonomi går inte riktigt ihop med dualsystem.

Med 2 processorer, 2 SCSI-diskar och kommande vattenkylning skulle jag inte gå under 550W. Rekommenderar också att du skall satsa på ECC REG (har dessutom för mig att det bara är de första två platserna som klarar oregistrerade, så om du sätter i två oregistrerade så är det fullt sedan -- har du tänkt dig att utnyttja alla fyra platser så småningom så måste det vara registrerade i alla).

Precis vad jag sade till mig själv när jag köpte P3an - du har inte råd med det här, vad ska du med dual och scsi till? Tror du jag ångrar mig?
Jag resonerar som så att den dagen jag behöver fylla alla fyra platser med 1 GB-stickor har jag antagligen råd med det också.
Vattenkylningen kommer att gå på separat agg/lina.

Något nätaggregat som du kan rekommendera? Jag har kikat på Antecs True550 EPS12V, 36A på 12V är hyfsat imponerande till ett sånt pris. Dock verkar det inte stödja ATX-standarden utan enbart EPS12V-standarden.
Edit: Verkar som om den stöder ATX också (enl. overclockers.se). Framgår dock inte på Antecs egen hemsida. Någon som kan säga säkert?

Att det är säkrare (och så) med ECC REG kan jag tänka mig, men hur pass stor skillnad gör det i ett system som inte kommer stå som server eller liknande? Mig veterligen drar det ner prestandan totalt sett?

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Citat:

Något nätaggregat som du kan rekommendera? Jag har kikat på Antecs True550 EPS12V, 36A på 12V är hyfsat imponerande till ett sånt pris. Dock verkar det inte stödja ATX-standarden utan enbart EPS12V-standarden.

Om du följer länken "specifications" så står det där att det stödjer ATX.

Om detta är mycket dyrare än ett vanligt True550 så hade jag inte lagt ut de extrapengarna. Kör ett True550 i ett system liknande ditt (samma moderkort, MP 2000+, två SCSI, en IDE, en IDE CD-brännare, en IDE DVD-brännare) och jag har inte upplevt några som helst problem. Är helt nöjd med det agget.

Citat:

Att det är säkrare (och så) med ECC REG kan jag tänka mig, men hur pass stor skillnad gör det i ett system som inte kommer stå som server eller liknande? Mig veterligen drar det ner prestandan totalt sett?

Prestandaförsämringen skall inte vara något att orda om vad jag hört. Vi pratar ju inte om något moderkort som vänder sig till överklockare i vilket fall som helst. Jag satsade helt och hållet på stabilitet när jag byggde mitt system. Efter att jag optimerat systemet (hade lite temperaturproblem runt grafikkortet i början) har jag aldrig haft en systemkrash, vare sig i XP eller Linux (kör dual boot). Men det är ju omöjligt att säga om det skulle blivit mindre stabilt med andra minnen, men jag gick på de rekommendationer jag sett och lade ut de extrapengar som registrerade minnen kostade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Om du följer länken "specifications" så står det där att det stödjer ATX.

Om detta är mycket dyrare än ett vanligt True550 så hade jag inte lagt ut de extrapengarna. Kör ett True550 i ett system liknande ditt (samma moderkort, MP 2000+, två SCSI, en IDE, en IDE CD-brännare, en IDE DVD-brännare) och jag har inte upplevt några som helst problem. Är helt nöjd med det agget.

Prestandaförsämringen skall inte vara något att orda om vad jag hört. Vi pratar ju inte om något moderkort som vänder sig till överklockare i vilket fall som helst. Jag satsade helt och hållet på stabilitet när jag byggde mitt system. Efter att jag optimerat systemet (hade lite temperaturproblem runt grafikkortet i början) har jag aldrig haft en systemkrash, vare sig i XP eller Linux (kör dual boot). Men det är ju omöjligt att säga om det skulle blivit mindre stabilt med andra minnen, men jag gick på de rekommendationer jag sett och lade ut de extrapengar som registrerade minnen kostade.

Kikade runt igår natt, var något ställe där det uttryckligen stod att det inte stödde ATX. Men, jag var nog bara trött.

1349 på datorbutiken.se, det kan det nog vara värt. Det är framförallt ljudnivån som jag är osäker på. Låter det för mycket vill jag nog öppna upp och byta ut fläktarna (och jag kan tänka mig att fläktarna i detta aggregat låter en del, speciellt som de är placerade i vinkel), och då känns det bättre att sumpa garantin på ett agg. för 800 spänn.

Allt går att överklocka på något sätt. 2250 MHz är första målet.
Måste läsa på lite mer om ECC/REG-minnen. Det är snarare prestandan som avgör, det behöver inte skilja mer än 800 spänn mellan 1 GB REG och icke-REG.

Edit: Bestämde mig för ECC REG. Hellre fatta ett felaktigt beslut än inget alls.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T