Vad anses rätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Okt 2001

Vad anses rätt?

För en vecka sen slutade min dåvarande dator att fungera. Många tappra försök att återuppliva den genomfördes utan framgång.
Då gick jag och köpte ett nytt moderkort och ett 256Mb ram minne.
När jag kommer hem fungerar inte detta heller, så jag vänder mig till en annan försäljare och köper en ny dator istället.

Nu till min egentliga fråga. Då jag inte har någon nytta av moderkortet och minnet längre ville jag häva köpet, så jag gick till stället jag köpte grejerna och sade som det var. Dem ville först kolla grejerna så dem fungerade innan pengarna kunde lämnas tillbaka. Idag var jag där för att se hur det gått, det visar sig att sakerna fungerar helt utan problem. Ändå ville dem inte lämna tillbaka pengarna och få sina saker tillbaka.
Kan dem göra på detta viset? Eller kan jag ändå kräva pengarna tillbaka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

Om det hela har gått på mindre än 14 dagar har du öppet köp.

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollebygd
Registrerad
Maj 2003

Öppet köp är inget lagtvingat vad jag vet. Vissa butiker har det, men det är upp till varje butik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Okt 2001

Allt som allt har det tagit 10 dagar inklusive helgen. Tror ni det är lönt att gå vidare med det genom konsumentombudet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003

Ja prova kan du ju alltid göra, kostar inget.

Sen kan man ju vända på det. Skulle du vilja köpa MB och minne hos en återförsäljare till fullt pris, som varit ute och vänt hos någon annan kund, med sprättade emballage och allt?

;-\

ABIT IC7-G v2.7 - 2.8@3.3 - Zalman 7000CU - 2x1024 GEIL@ CL 2.5-4-4-8, 1:1- HIS X800XT PE - Lian Li 65B

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guess?who
Ja prova kan du ju alltid göra, kostar inget.

Sen kan man ju vända på det. Skulle du vilja köpa MB och minne hos en återförsäljare till fullt pris, som varit ute och vänt hos någon annan kund, med sprättade emballage och allt?

;-\

Det gör man oftare än man tror...

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Öppet köp= lämna tillbaka och få pengarna tillbaka är helt frivilligt och upp till butiken.

Bytesrätt= lämna tillbaka och byta till annan vara. Är helt frivilligt och upp till butiken.

Ångerrätt 14 dagar= Distansavtalslagen. Gäller inte vid köp i butik.

Så tyvärr har du inte begärt att få öppet köp eller bytesrätt så har du ingen rätt enligt konsumentköplagen (om du inte vill byta för att det är fel på varan förstås).

Tänk på att alltid, vare sig ni köper kalsonger eller TV-apparater, begär ALLTID öppet köp. Det kostar inget och är en extra trygghet om man skulle ångra sig av någon anledning. Vill de inte det, gå någon annanstans och handla. Många större butiker lämnar alltid 30 dagars öppet köp.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

*host*nätagg*host*