Server - Svårt att bestämma sig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Server - Svårt att bestämma sig

Nu har jag plockat ihop "server-produkter" för ca 6500:-

Vad tycker ni om nedstående system?

Intel Pentium 4 Northwood 2.4GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz
Zalman CNPS5500CU
Asus P4V800-X PT800 SATA Raid, LAN, Audio
TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200
Maxtor DiamondMax Plus9 6Y120M0 120Gb 7200rpm 8Mb - SATA (Är 5kr billigare än "non-SATA" )
Sparkle GeForce4 MX440-8X 64Mb
ISOTECH Serial ATA Cable 0.9m
ISOTECH Hårddisk Roundcable ATA 133 3 Connectors Blue 0.60m
Sirtec HPC-360 360W ATX (AMD&P4 OK)

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Skulle inte kört SATA om du ska köra *nix på den... utan använda IDE som det finns liiite mer stöd för ;), speciellt till en server, annars ser det ju bra ut, alternativt köpa ett separat nätverkskort och en till 512'a.

Lek: Intel 6700K@4.4Ghz 16GB, 240GB*4,950 Pro 256, 980TIx1. 3xDell Ultrasharp "23
Server: Intel 2400@3.1Ghz 16GB, 35TB ZFS. FreeBSD
Laptop: MBPr 13" i7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linkoping
Registrerad
Feb 2002

Vad ska du ha servern till?
Vilket operativsystem ska du köra på den?

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Skulle inte kört SATA om du ska köra *nix på den... utan använda IDE som det finns liiite mer stöd för

Okej, tackar för tipset. Hade inte en aning om det men då tar jag och byter ut den.

Citat:

köpa ett separat nätverkskort och en till 512'a.

Det blir att göra i framtiden då jag har spart ihop lite mer pengar. Tror att det räcker med detta sålänge.

Jag kommer att köra någon Linux dist.( troligtvis Gentoo då jag gillar denna dist. starkt), på servern då jag inte ens skulle tänka tanken att installera ett av M$ "stabila" operativsystem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linkoping
Registrerad
Feb 2002

Om du kör *nix så drar servern nytta av mer minne, du kan gärna köpa på dig 1024 totalt

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"