Permalänk
Inaktiv

Boxer vs. CanalDigital

Hej!

Är snart ute efter FEMMAN då vi idag tidigare sade upp
vårt abbonemang.

Måste ha femman. Beroende.

Tycker ni jag ska ha BOXER eller CANAL DIGITAL ?

Mest femman jag är ute efter.

Några Boxar som är bättre än andra (vill inte hindra möjlighet
till PIRATKORT i framtiden).
Thomson, Nokia (har hört att de inte är bra?), fler märken ?

Är Samsung 9500 AY bra ?

Om ni säger BOXER så köper jag boxen imorgon, och
tecknar mig för 1 års BAS-utbud.
Men vilken box ska jag satsa på (subventionerat) ?

Om ni tycker CANALDIGITAL så kommer jag skaffa
mottagare (vet ej vilken) och ett piratkort.

Tror BOXER är det jag vill satsa på.
Kan man skaffa abbonemang utan att köpa BOX
via dem ?

OM DET ÄR MOT REGLERNA TA BORT DEN FRÅGAN!

Så det är femman jag mest är ute efter.

Mvh/DAVID

PS. anledningen till att jag kikar lite på PARABOL är för
att man då även kan få in "TV3". Som sänder min typ
av SPORT ibland.

Permalänk
Medlem

Ja, du kan teckna boxerabonnemang utan att köpa en box tilsammans med ett abonnemang. Dock så går du miste om subventionen då boxer Subventionerar mer eller mindre om du köper box & tecknar ett abonnemang samtidigt.

Nokia 212 T (för boxer) hade inledningsvis lite stabilitetsproblem men är numera lika stabil som vilken annan box som helst. Den har ett inbyggt "skydd" mot piratkort och jag vet ej om piraterna kommit runt detta ännu.

Även Thomson skall ha inbyggt skydd. Dock har jag sett en thomsonbox (som för övrigt, även den är kompetent & stabil) mer p-kort så där fungerar det i alla fa..

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket för svaret. Det lutar starkt åt en Thomson box för
närvarande, tillsammans med BAS 12 månaders.

mvh/DAVID

Vet ni någon om Segam boxen ? Akta sig ?

Permalänk
Medlem

Sagem har funnits med på den svenska marknaden sedan starten och har således ganska god erfarenhet.

Deras ITD 5510 är både snabb och stabil. Föregångaren 4410 är stabil, men inte särskilt snabb, faktiskt långsam, men å andra sidan är den från 99.
Deras senaste alster ITD 632 sauluförs som snabb och kompalt. Jag har dessvärre ingen egen erfarenhet av den men dör bör inte vara sämre än någon av deras andra boxar.

Force 1144 T är betydligt snabbare än gamla Sagem 4410 och Nokia 9820 T, men inte lika snabb som Nokias och sagems nya boxar. Den är relativt ny på marknaden och några generella problem har inte visat sig ännu. Den känns stabil men har ett ganska krångligt interface och är lite mer avancerad än de övriga boxarna.
Ytterligare en box av märket force ör påväg och det är modellen 1188 som har en inbyggd hårddisk på 60 eller 80 GB.

För övrigt bör det komma några nya modeller innan julrushen, Nokia är på väg med en, även den med inbyggd hdd. Den har även Bluetooth(!) för att mans kall kunna föra över sina bilder om man har en nokianalle med inbyggd kamera.

Edit: enligt rykten är Thomson påväg med en box som tydligen skall vara ngt i hästväg. Liten och kompakt (väldigt liten efter vad jag hört)

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD

Permalänk
Medlem

core: du verkar kunna dethär, kan du ge nå tips på en bra (=snabb) box för com hem ?

Permalänk
Inaktiv

Core är min nya favorit.

Han skriver inte "sök".
Speciellt på frågor som är lite "dagsvara".

Tackar för svaret.

Tror jag ska köpa box imorgon, även om
jag skulle vilja vänta på de nya.
Men Boxer har ju kampanjer efter "3års jubilileum" just nu.

mvh/DAVID

ps. så antingen tar jag Segam eller Thomson.
Litar inte riktigt på Nokia.

hur är Nokias "bordsantenn" förrästen ?

Permalänk
Medlem

Omnibüs: Dessvärre vet jag ingenting om kabel-tv. Men jag skylle tro att alla nyare boxar funkar bra.

Smurfen: man tackar.

Bordsantennen är... liten. Mycket liten. Den har inbyggd antennförstärkare vilket är positivt. Har ingen direkt koll på hur den fungerar. Jag är lite skeptisk i och med att den är så liten.
Personligen skulle jag nog köpa en Hirschmann, har hört att de skall kunna det där med antenner.

Citat:

PS. anledningen till att jag kikar lite på PARABOL är för
att man då även kan få in "TV3". Som sänder min typ
av SPORT ibland.

Viasat/MTG har sökt sändningstillstånd i det digitala marknätet och har även ansökt om tillstånd att bli en fristående operatör.

Därmed inte sagt att att de komemr börja sända, men det finns en chans i alla fall.

edit för tusende gången: Extreme sports channel har också sökt tillstånd. Hoppas de kommer med.

Hela listan på de som sökt tillstånd finns bla på http://www.dagensmedia.se/uploaded/template/asp/dagensmedia_m...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Okej.

Synd att de inte kan samsas om att sända i "samma nät".
Men de vill ju tjäna pengar, det är ju grejen.

Har du någon uppfattning om vad:

Sänds kanalerna med 5.1 ljud ibland ?

Vilken av dessa (alla har typ samma pris)

SAGEM ITD632 - Snabb, erfarenhet. Har digital ut via SPDIF.
NOKIA 212T - Snygg, stabil, anti-piratkort. Har digital-ut.
THOMSON DTI 353 TH - Snygg, bra funktion (att man kan se bild i "EPG"). Ingen digitalljudugång.
Förrästen är TRIAX samma box som Thomson ? Några skillnader?

Vet du sedan vilka krav man har på sig med "antennen".
Idag bor vi typ 2 mil från masten som sänder
ut signalen i min region. Och vi har rätt bra bild
på fyran, ettan. Tvåan är lite sämre.

Antennen är cirka sju år gammal. Kommer den funka ?
Iallafall till en början ?

mvh/DAVID

Permalänk
Medlem

Få se nu,

Sagem 5510: Toslink S/PDIF, ingen inbyggd 5.1 dekoder
Sagem 632: Har inga specifiaktioner på denna i dagsläget
Force 1144: Toslink & RCA S/PDIF, ingen inbyggd 5.1 dekoder
Nokia 212: RCA S/PDIF, inbyggd Dolby Digital dekoder

Vet ej vad Force kostar m abb. HDDmodellen finns inte atm, men den är på väg.

Provsändnignar i Dolby Digital pågår. Det är SVT som för tillfället sänder DD 5.1

Precis som med stereo-sändningar kommer SVT tätt följt av TV 4 att vara de kanaler som åtminstone initialt kommer att sända DD 5.1. Katastrofalt sänder ex. C+ nästan aldrig (om ens alls) i stereo i dagsläget, trots att de har möjlighet.

En bra idé kan vara att ta kontakt med ngn ÅF o höra vad de säger, om de har ngn uppfattning vad gäller returfrekvens och så.

edit: på http://www.teracom.se/external/ms_default.asp kan du göra en sökning på ditt postnummer och få fram ett generellt mottagnignsförhållande. Tänk på att lokala svårigheter förekommer.

7 år bör inte vara något problem, men det är olika från fall till fall. Både antenner och kablar är trots allt förbrukningsvaror och deras mottagning & ledningsförmåga försämras med tiden. Det enda klara kravet är väl att antennen hanterar UHF 21-69. Fast å andra sidan finns det de som klarar sig med en gaffel i uttaget

edit2: Viktigast av allt; läs för guds skull det finstilta innan du skriver på något, så du vet vad du ger dig in på.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Nokian verkar ju bäst då.
Är den snabb ?

Ähh alla är nog i grund och botten samma

Tack för allt.

mvh/DAVID

FICK EN TVÅA i testet om postnummer.

Permalänk
Medlem

då fungerar det generellt med en takantenn utomhus, kan behöva lite justering

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Core, eftersom du verkar kunna det här vet du om det finns något sätt att komma åt Canal Digitals interaktiva tjänster, som zonavi tex, på en Nokia 9902 S?
Jag verkar bara kunna använda Viasats (som jag inte ens har )

Visa signatur

Burken: Athlon XP2400+ | Abit KD7-RAID | TwinMos 512MB | 190Gb HDD | GeForce2 pro/400 64Mb |
Servern: Duron 800Mhz | Asus A7V | 384Mb SDRam | 120Gb HDD || Bärbara från 1990 =) ||

Permalänk
Medlem

För helvete Core!!
Inte ragga kunder till dom där nötterna(även om du jobbar där =P)
Berätta iställt för pojkarna/flickorna vad boxer gör för att behålla sina kunder? Falska metoder tex med ovanliga uppsägningsmetoder och dyl.
Jag skulle aldrig någonsin skaffa ett boxer abbonemang+box.
Du skriver på för 12 månader. Missar att skriva in till dom under månad 11 och sitter då fast i YTTERLIGARE 12 månader.
Enda sättet du kan komma ut är att överlåta abb till nån annan eller helt enkelt dö.
Känns lite som att handla av djävulen.
Och alla de konstanta problem som folk har med boxarna säger en hel del om systemet.
Bränn Teracom/Boxer och köp canal digital.

Mvh
Hazze ex anställd Boxer Kundtjänst =P

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Medlem

Smurfen87: Kolla upp om din antenn tar in kanalerna 21-69. Samt kontrollera vart muxarna ligger i ditt område/antenn.

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Inaktiv

Det sög riktigt.

Varken Onoff, Elgiganten och Siba hade kvar erbjudandet om
Boxer.

Så Boxen kostade nu 1299kr för ett års BAS.
Tycker inte det är värt det.

Ska beställa från någon websida istället.
Såg att man kan tecka boxer där.

mvh/DAVID

Permalänk
Medlem

smurfen87: Läs avtalets finstilta på baksidan INNAN du skriver på.
Hoppas du gör det, kan spara dig en hel del problem.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det har varit en del som har sagt detta till mig.
Varför säger ni detta ?

Bra att veta vad man ska akta sig för.
Är det nått särkillt med BOX ?

Och förrästen så är det morsan som isåfall tecknar det,
vill inte att hon råkar i "knipa". Så uppskatar bra svar.

mvh/DAVID

Permalänk
Medlem

Smurfen87: Nå som jag sagt tidigare så kan det vara besvärligt att avsluta abbonemanget, om inte omöjligt.
Om ni kommer in med ett avslutsbrev i månad 11 så är det redan för sent.
Ni skall fått in ett avslut minst 30 dagar innan abbonemanget löper ut.
Annars förlängs abbonemanget automatiskt 12 månader till.
Det går i princip inte att avsluta ett abb under pågående period.
Sen har du det här med täckning etc.
Ser att du satt in Laholm som ort. Då bör det bli Halmstad sändarn.
Det du bör kolla då är så att din antenn kan ta emot kanalerna 21-69.
Då mux4 ligger på kanal 62 kan du ha svårigheter med att få in dessa kanaler.
Enligt mig så är Nokia212 den förnärvarande SÄMSTA boxen på marknaden.
Den har ej stöd för boxers tvguide alls och är relativt instabil.
Jag råder dig att INTE ta ett abbonemang.
They f*ck you with the abbs. and they f*ck you with everything else!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe, raggar inte kunder, skulle aldrig falla mig in. Gav honom bara den information jag har

Sant 212 T har inte stöd för EPG'n, men den suger j uändå, vi har ju www.tv.nu och aftonbladets tv-bilaga

Som jag sa tidigare och som wizz'en påpekar, läs för allt i världen genom avtalen, säg helst upp det på en gång så du inte glömmer bort det och åker på ett år till.

Skulle det visa sig att det inte fungerar i ditt område så har du endast 14 dagars öppet köp.

212 T hade enorma problem inledningsvis pga att den lanserades på tok för tidigt för att hinna med julrushen. Med nya mjukvaror och nya revisioner så är den nog inte mer instabil än någon annan box. Den stabilaste är nog Sagem eller Thomson.

Som sagt ,kolla med ngn återförsäljare i fall du bestämmer dig för boxer, han har daglig kontakt med kunder i området och bör ha bättre koll på returfrekvens på de olika boxarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av core
Sagem har funnits med på den svenska marknaden sedan starten och har således ganska god erfarenhet.

Sagem kom väl inte in i den svenska marknaden förrän något år efter de digitala sändningarna startade? Nokia var först iaf, det vet för jag skaffade en box från dem genom boxer för ca. 4 år sen och först ett tag efter kom det en sagem box...

Menar du att C+ bara sänder i mono? Det kan väl inte stämma och jag hade för mig att dom ibland sänder i Dolby Surround.

Btw: EPG äger ju, så fort jag kommer någonstans där det inte finns EPG får jag panik

Permalänk
Inaktiv

Så CORE du jobbar för Boxer lr ?

Hehe Fuskis
Tack för svaren.
Men riktigt illa att inte de har subventionerade boxar längre.
Iallafall inte till de kampanjpriser de hade häromveckan (cirka 800kr).
Nu är det 1200kr.

mvh/DAVID

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Sagem kom väl inte in i den svenska marknaden förrän något år efter de digitala sändningarna startade? Nokia var först iaf, det vet för jag skaffade en box från dem genom boxer för ca. 4 år sen och först ett tag efter kom det en sagem box...

Menar du att C+ bara sänder i mono? Det kan väl inte stämma och jag hade för mig att dom ibland sänder i Dolby Surround.

Btw: EPG äger ju, så fort jag kommer någonstans där det inte finns EPG får jag panik

EPG är måste ju!
Ioförsig har jag EPG i tvn me

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_wiz
Smurfen87: Nå som jag sagt tidigare så kan det vara besvärligt att avsluta abbonemanget, om inte omöjligt.
Om ni kommer in med ett avslutsbrev i månad 11 så är det redan för sent.
Ni skall fått in ett avslut minst 30 dagar innan abbonemanget löper ut.
Annars förlängs abbonemanget automatiskt 12 månader till.
Det går i princip inte att avsluta ett abb under pågående period.
Sen har du det här med täckning etc.
Ser att du satt in Laholm som ort. Då bör det bli Halmstad sändarn.
Det du bör kolla då är så att din antenn kan ta emot kanalerna 21-69.
Då mux4 ligger på kanal 62 kan du ha svårigheter med att få in dessa kanaler.
Enligt mig så är Nokia212 den förnärvarande SÄMSTA boxen på marknaden.
Den har ej stöd för boxers tvguide alls och är relativt instabil.
Jag råder dig att INTE ta ett abbonemang.
They f*ck you with the abbs. and they f*ck you with everything else!

Canal Digital gör på samma sätt med abbonemanget.

Permalänk

Det sägs att Thomsons boxar skall vara lättast att få att fungera med piratkort, men det är inget jag vet. Samsungs nyaste boxar är riktigt okay i alla fall.

Permalänk
Inaktiv

Ska till Netto imorgon o kolla lite
Hoppas på de bästa

Permalänk
Inaktiv

Läste nyss avtalet.

http://www.boxer.se/?page=920

Det ända som inte är bra är det där med uppsägning (minst en månad INNAN utgång, annars förlängs de automatiskt).

Sen att man inte får modifiera sitt kort, om man gör det, så kostar det 5000kr ) Synd

Annars verkar allt bra.

Någon som vet vem som "äger" en subventionerad box ?
Det torde ju vara vi, men ändå. Bäst o fråga.

mvh/DAVID

Permalänk
Medlem

http://www.netto.nu Har en del mottagare för marknätet.

Force 1144T

Ny boxer-mottagare från Danska Force.

*Embedded Viaccess (1144T)
*Superb audio and video quality
*Fast and simple installation with pre-installed
program packages and categories
*Easy-to-use channel filtering and sorting
*4 days EPG
*Super fast teletext reader (5000 pages cached)
*Parental controls
*IR blast - automatic wireless IR control of VCR, Stereo, etc.
*S/PDIF digital audio both RCA phono and toslink
optical connector.
*Automatic software upgrades

Den tror jag är riktigt fin

Permalänk
Medlem

Tjejens mormor och morfar skaffade boxer för några dagar sen, och jag kan säga att bilden suger, iaf där vi bor tydligen. Känns som att kolla på en sunkig ts.

Permalänk
Medlem

Boxer får enligt lag inte subventionera boxarna.

Däremot får återförsäljarna en ohygglig provision på abonnemangen vilket gör att de kan sänka priset på boxarna om de vill.

En box som du köper tillsammans med ett provisionsgivande/subventionerat abonnemang blir din efter ett år.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Har precis köpt Boxer på OnOff.
Köpte den för det dyrare priset.

Visst är bilden lite mer sunkig än vid satalitt överföring (Canaldigital)-
men den duger klart för mig. Det är klar bild, men färgerna är lite
konstiga.

Köpte en Thomson.

Just nu fungerar det såhär:

Tvantenn > Delningsfilter från Biltema (med F-kontakter) > Upp till ovanvåningen > Delningsfilter från Biltema (med F-kontakter) > Mitt rum (mottagare).

Antennen är cirka 7-8 år.

Men jag får inte in MTV, SVT1, SVT2 och barnkanalen och Discovery
och dylikt. Varför ?

Gammal antenn?

Och hur lång tid får man gratis Canal+ ? En vecka ?

mvh/DAVID