Permalänk
Medlem

angående ruttna avtal med 12-månadersförlängningar återfinns dessa villkor även hos Canal Digital och Viasat. Det kallas för negativ avtalsbindning och den formen av bindning är under juridisk utredning om huruvida det är tillåtet eller ej.

Vad du inte får in är den lägsta (svt) och den högsta (discovery) frekvesnen. Tippar på att det är en antennjustering som behövs.

C+ är med 14 dagar

Och kom nu för guds skull ihåg dina 14 dagars öppet köp!!!!!

Edit: Alla delningsfilter och F-kontakter kan ställa till oerhörda problem. prova koppla förbi dem

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Inaktiv

Vad menas med antennjustering ?
Ny antenn, riktning ?

Kan f-kontakterna ställa till det?
Måste nämligen ha dem.

mvh/DAVID

Permalänk
Inaktiv

Dyra antennerna var då, 800kr!

sucka

Edit: VARFÖR ska jag tänka på mina 14 dagars öppet köp ?
Och kan jag bara gå till butiken och säga att jag vill ha tillbaka
pengarna (även för boxen?).

Permalänk
Medlem

F-kontakter dämpar signalstyrkan med ~3,5 dB. Har du då några F-kontakter så sjunker signalstyrkan drastiskt.

Filter är också ngt som stället till problem då även de dämpar signalstyrkan.

Ju fler skarvar, filter & t/f-kopplingar desto svagare signal och större risk att det uppstår ngt glapp eller annan störning.

Du har 14 dagars öppet köp. Om du inte fått det att fungera och det gått mer än 15 dagar så är du körd, bunden till avtalet så det bara visslar om det och det är ju inget vidare.
Ja, det är bara att gå tillbaka till återförsäljaren så får du alla pengar tillbaka.

Edit: med justering menar jag främst att höja/sänka antennen men det kan även behövas en riktningsjustering.

Signalerna studsar i ett sicksackmönster mot marken och atmosfären, höra frekvenser studsar på ett sådant sätt att risken är större att de missar antennen, och då behövs oftast en höjdledsjustering av antennen för att även den frekvensen ska träffa den.

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD

Permalänk
Inaktiv

Mycket riktigt som du säger så funkade alla kanalaer när jag kopplade
där nere. Alltså inget fel på antenn.

Just nu är det som sagt såhär:

antenn > delningsfilter >
video > tv (nedervåning)
samt andra kontakten av delningsfiltret > ovanvåning
> splitter
sovrummet (brorsans)
samt andra delen av ovanvåningens delningsfilter > tvrummet > boxer

Funderar på att göra såhär istället, då alla
iallafall måste ha tillgång till 1, 2 och 4.

antenn > delningsfilter (köper ett nytt och sätter det ute på huset)
> nederväningen och dess delningsfilter (skipar dock att köra upp signalen)
andra delen av delningsfiltret till tvrummets ovanvåning.

Det borde väl bli bättre ?

Hur fungerar antennförstärkare ?
Bra ?

mvh/DAVID

Permalänk
Medlem

För att få så bra signal som möjligt:

Antenn - > antennförstärkare ( förstärk signalen när den fortfarande är så stark som möjligt och utan de eventuella störningar som ex. filter skapar) Delningsfilter/F-koppling- och från F-kopplingen en rak & obruten kabel till boxen.

Man förlorar generellt 1-2 dB per 10 meter antennkabel. Det samma gäller per skarv.
Ett fördelnignsfilter kan sno mellan 3 & 7 dB (7,x dB på de delningsfilter jag sett).
En F/T-koppling snor oftzast 3,5 dB

Förstod inte riktigt vad du menade med den koppling du beskrev som du tänkte köra, men det kan iofs bero på att jag är full

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

hähä

jag har pillat lite idag. funkar skit bra nu.

var ute och skruvade lite.
klippte av antennkabeln där ute och satte på en delningsfilter där.
så drog jag kabeln direkt därfriån till rummet (max 3meter).

innan gick kabeln först till nedervåningen, delningsfilter, upp igen och delningsfilter där. (sammanlagt kanske 30meter).

funkar kanonbra.

bara en nackdel med thomson,
att jag inte får "singalen i coaxialformat" UT från den.
till de andra tvapparaterna.

men annars funkar det nya systemet bra, kommer upp
halvsekunders "mosaik" en gång per halvtimme dock.
men inte nått "farligt", som jag inte kan leva med ett tag.

varför kan man inte få singnalen (på den kanal som boxen kodar av)
via UT (antenn ut). inte scart.

måste jag köpa av-link (vilka är bra?)
eller finns det långa scartkablar, typ 15meter.
eller kan man göra själv ?

mvh/DAVID

var så kallt ute att jag värme mig me oboy jag
ingen sprit hemma inte på nå sånt humör heller,
är ju pr0n nu om ett tag (har ju C+ gratis-yeeyyy

Permalänk
Medlem

pr0n, det helige ting

Har du en VCR kan du koppla SCART'en till den och via den vidarebefordra signalen via RF-kabel(antennkabel) till de övriga TV-apparaterna.

vet ej hur långa scart-kablar det finns faktiskt. S-Videokablar finns det ju minst upp till 20 m

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag med en av de första digitalboxarna. En gammal nokiabox. Dock är "bildkvalllen" en av de bättre jag har sett. Utklassar båd thopsom och saegem. Vet dock om det är så subjektivt eller inte. Försöker dock vara så subjektiv som möjligt. Nackdelen är som sagt att mna inte kan köra med "mysko" kort utan att han ågon speciell adapter.....Tyvärr...Det är bara att aceptera.....Aja. Bra bildkvalle i alla fall.......(polaren köpte mitt kort. (Saegem box, funka utan probs.))

Permalänk
Medlem

Sitter också på en gammal Nokia 9820t, funkar prima trots att den är grovt åskskadad, Scarten är trasig, måste köra på rf ut, modemet är paj (duh), och displayen funkar sporadiskt. Bra box annars :). Om man hyr hos boxer är det bara o ringa och få den utbytt då?

Visa signatur

[Nf7-s v2][Xp1700+ Tbred-B Jiuhb 2086@1.72vcore][Volcano 9@2500rpm][512mb twinmos pc2700][Abit siluro G4 ti4200 64mb][Ibm 120gxp 120gb, 2x80gb]ICQ:39526420 MSN/mail:per.bjore@telia.com I intend to live forever or die in the attempt. Kör Civic -92 sohc VTEC

Permalänk
Inaktiv

Nu funkar allt prima

Tack för all rådgivning under mitt lyckade köp.
Synd att inte Visat fortfarande sänder Tv3 och ZTV via boxer.
Jävla MTG. Hade kunnat pejja 50spänn extra för dem två bara.

Synd att de har kusifixet i avtalet med att man inte får låsa upp det,
annars hade man ju gjort det. Men vill inte råka ut för 5000kr.

(skriv för gudselov inte i tråden om hur man gör, utan maila eller
skriv nånannanstans, typ PM=)

mvh/DAVID

Permalänk
Inaktiv

Återigen en fråga, vill inte öppna en ny topic för detta

Jag har bara en scart -ingång på min tv.

Men jag har desto fler som vill in i "hållet"

*som det är för dagens ungdom så att säga* , hehe

Det som vill in är:
dvd, datorn, boxern och n64.
(n64 är inte så viktigt)

Har inte råd med ny tv nu för tillfället.

Hur fungerar sådana "scart-dosor" ?
Hur vet den vilken signal den ska använda ?

Tänk om både Boxern och Dekodern står på samtidigt ?

Finns det någon sådan dosa för bra peng med fjärris ?

mvh/DAVID

Permalänk
Medlem

På min Nokia box så kan jag koppla in allt sånt på scart igången på boxen. Eller har thomson bara en scart?

Visa signatur

[Nf7-s v2][Xp1700+ Tbred-B Jiuhb 2086@1.72vcore][Volcano 9@2500rpm][512mb twinmos pc2700][Abit siluro G4 ti4200 64mb][Ibm 120gxp 120gb, 2x80gb]ICQ:39526420 MSN/mail:per.bjore@telia.com I intend to live forever or die in the attempt. Kör Civic -92 sohc VTEC

Permalänk
Medlem

Jag passade på att köpa en Sagem 5510 när expert hade specpris,,jag gav 1600 pix utan abonemang samt köpte en 52 pinnars antenn har 18 kanaler idag som funkar kanon...lånade en nokiabox innan men det var inte bra...(svårt med rätt kort) så satsa du på sagemboxen funkar bra med alla kort )

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det som kanske försäljarn glömde säga är att Thomson boxen ej vidarebefodrar Digitaltv sändningen via coax utan enbart via scarten.

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smurfen87
Återigen en fråga, vill inte öppna en ny topic för detta

Jag har bara en scart -ingång på min tv.

Men jag har desto fler som vill in i "hållet"

*som det är för dagens ungdom så att säga* , hehe

Det som vill in är:
dvd, datorn, boxern och n64.
(n64 är inte så viktigt)

Har inte råd med ny tv nu för tillfället.

Hur fungerar sådana "scart-dosor" ?
Hur vet den vilken signal den ska använda ?

Tänk om både Boxern och Dekodern står på samtidigt ?

Finns det någon sådan dosa för bra peng med fjärris ?

mvh/DAVID

Om inte VCR'en eller DVD'n har 3 SCART'ar kommer du nog behöva en sån där SCART-dosa.
Om VCR'en eller DVD'n (eller TV'n) har en egen S-VIDEO eller COMPOSITE IN så så slipper du SCART-dosan då du inte behöver använda en S-VIDEO/COMPOSITE->SCART-converter

Edit: Om inte N64'an är så viktig kan du ju koppla in den via RF till TV'n så slipper du SCART-dosan.

Dator->THOMSON->DVD->VCR->TV via SCART
N64->TV via RF

Kopplar du via RF får du dock räkna med en liten kvalitetsförlust.

Citat:

Sen att man inte får modifiera sitt kort, om man gör det, så kostar det 5000kr ) Synd

Du kan få ner kostnaden för ett modifierat kort till 700 SEK. När du avslutar kortet så skickar du helt enkelt inte in det men då blir du debiterad en avgift för att du "tappat" bort kortet

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Hehe
Det var la ett bra svar från en som jag tror jobbar pÅ Boxer

hähä

Får nog leva på orginal ett tag, kom på att jag måste pejja den nya
gym-avgiften idag (1700kr).

Får kolla mig efter scart dosa då varken tvn, dvdn eller thomson har mer än 1 scart.
Skit tv.

mvh/DAVID

Permalänk
Inaktiv

Tänkte att lite bilder skulle vara skoj för er alla som hjälp mig hehe.

Inget speciellt, men ändock!

mvh/DAVID

SLUTGILIG VINNARE I MEINE TÄVLING:

BOXER

Domen kan inte överklagas, men jurym hoppas på
TV3 med

Permalänk
Medlem

Kul att du tycker om det. Och glöm nu inte att säga upp abonnemanget i tid om det är det du vill

Visa signatur

Permalänk

ville bara tillägga att vi fick en ny box med canal digital, så man har typ aldrig gammal box.

Visa signatur

Arsenal FC

Permalänk
Inaktiv

Vad menar du Von Basten ?

Tack för all hjälp "Core", det var du som avgjorde mitt
köp av Boxer. Snällt att du inte bara sa "sök"!.

Omöjligt i denna frågan, anser jag

mvh/DAVID

Permalänk

menade ingenting egentligen, ville bara säga att man får ny box så man inte har en gammal dålig.

Visa signatur

Arsenal FC

Permalänk
Medlem

Lånar den här tråden lite
Står och väljer mellan Nokia 212T och Sagem 632 men kan inte bestämma mig. På Nokian så står det att den har stöd för 16:9 och inbyggd 5.1DD. Någon som vet vad som gäller för Sagem? Vill ju helst ha en Sagem men widescreen o DD väger tyngst.