Ang www.styggapojken.com och öppet köp

Permalänk
Medlem

Hurvida flänsen passar eller inte är enligt mig upp till dig att ta reda på. Om du hade köpt en komplett dator och låtit dem montera den åt dig hade det varit en annan sak. Det finns alldeles för många olika kylflänsar och moderkort för att man ska kunna begöra att en stackars försäljare ska kunna hålla reda på vilka som är kompatibla.

Återigen, har de inte uttryckligen lovat att den passar så har du inget att komma med. Släpa dig iväg till "Kylning - Överklockning" och fråga om den passar istället för att gnälla över någon butiken som inte gjort något fel.

Edit: stavfel...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart
Hurvisa flänsen passar eller inte är enligt mig upp till dig att ta reda på. Om du hade köpt en komplett dator och låtit dem montera den åt dig hade det varit en annan sak. Det finns alldeles för många olika kylflänsar och moderkort för att man ska kunna begöra att en stackars försäljare ska kunna hålla reda på vilka som är kompatibla.

Återigen, har de inte uttryckligen lovat att den passar så har du inget att komma med. Släpa dig iväg till "Kylning - Överklockning" och fråga om den passar istället för att gnälla över någon butiken som inte gjort något fel.

Smart-ass.
Har du någon gång tänk på att det är deras jobb ?

Det är dem av någon som bör kunna. Alla kanske inte är nördar som hänger
på forum som oss, ska vi då inte kunna låta dem köpa saker utan att
hänga på Sweclockers.

Inse, om det betecknas SOCKET A, så är det SOCKET A.
Eller så ska det stå en
* följt med en liten text, typ "GÄLLER INTE ALLA MODERKORT".

Det är ni som drar upp nivån när ni bråkar om petiteser. Sen att ni orkar leta reda på
sidor som stryker det ni säger är ledsamt, har folk inget bättre för sig ?

Tycker allvarligt talat att stämningen på Sweclockers har blviit mycket tråkigare.
Själv är jag en 17 årig kille som tycker om småsaker som hårdvara, ibland.

Men inte fan klagar jag på precis alla trådar med små"fel".
Inte fan letar jag på Konsumentverket för att visa "att jag är bäst".

Tycker det är synd att vi har kommit till Sweclockers, vi som är under 18 år.
Även om vissa av oss kan "sköta oss relativt".
Men de flesta av oss under 18 är pinsama små fjortisar som precis lärt sig
myndiheters sidor.
Tror gubbarna (> 20år) hade det mycket roligare innan Sweclockers blev
så kommersielt, och massa små-glin som spelar LAN hela dagarna och lamer CS kom hit.

Hur stort problem är det för en butik att ta tillbaka en vara, om han kanske
betalar frakten ?
Speciellt om den inte "syns att den är använd". Det handlar om SERVICE, inte
om regler av konsumentköplagen. SERVICE!
Han handlade av en butik som sade sig sälja kylare passande till Socket A, vilket
inte stämde rikigt 100% (vilket då är SÄLJARENS skyldighet att tala om).

Sedan varnar han oss om deras tvetydiga service, som kan ge
uppskov till problem, om det handlar om dyrare grejer.
Nu är det inte hela världen, men om de inte ens åtar sig att fixa en sak för mindre
än 500 lappen, så kan butiken säga "hej då".

Allting handlar inte om lagar, utan det är "SERVICE".
Sen att han refererade till Konsumentverket för att stryka på det, är inte hela
världen. Han ville inte att vi skulle mailbomba styggapojken, han ville hjälpa
er / oss.

Usch blir så trött. Börjar fundera om jag ens själv har ett bra liv, som orkar
bry mig om er.

Fyfan.

mvh/DAVID

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart
Hurvida flänsen passar eller inte är enligt mig upp till dig att ta reda på. Om du hade köpt en komplett dator och låtit dem montera den åt dig hade det varit en annan sak. Det finns alldeles för många olika kylflänsar och moderkort för att man ska kunna begöra att en stackars försäljare ska kunna hålla reda på vilka som är kompatibla.

Återigen, har de inte uttryckligen lovat att den passar så har du inget att komma med. Släpa dig iväg till "Kylning - Överklockning" och fråga om den passar istället för att gnälla över någon butiken som inte gjort något fel.

Edit: stavfel...

Om jag går till ett snabbköp & köper en socket A fläns i deras fyndlåda så är det upptill mig att ta reda på om den passar går jag däremot in i en fackbutik så gör jag det för att jag söker en fackman naturligtvis!
Försäljaren i en fackbutik är en fackman jag är bara en lekman ... vem skall besitta fackkunskaperna?

I bland är det bättre att vara tyst & verka dum än att öppna munnen & vara dum!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Istället för att komma in i en butik fylld med kunder och personal vid kassan som är stressiga och kanske inte just då inte kan svara på alla frågor så kan man väl kolla på tillverkarens hemsida och eventuellt maila och höra med zalman eller moderkortstillverkaren och fråga, bara ett förslag, så slipper man sitta och gnälla sen på forum för dålig service.

Edit:
Kollade nyss lite på zalmans sida, där står ju massor med info om den kylaren, bland annat dimensionen på kylflänsen, så det är väl bara att leta reda på att måttband och börja mäta i förväg, är dagens ungdom verkligen såhär lata?

Permalänk
Medlem

Det hjälper inte att bråka pojkar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimonQue
Det hjälper inte att bråka pojkar

Ja, lugna ner er, annars kommer snart det beryktade hänglåset fram...

Själv hade jag nog modifierat kylaren snarare än att ta den tillbaka och gnälla i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Om jag går till ett snabbköp & köper en socket A fläns i deras fyndlåda så är det upptill mig att ta reda på om den passar går jag däremot in i en fackbutik så gör jag det för att jag söker en fackman naturligtvis!
Försäljaren i en fackbutik är en fackman jag är bara en lekman ... vem skall besitta fackkunskaperna?

I bland är det bättre att vara tyst & verka dum än att öppna munnen & vara dum!

I den ideala världen borde ju naturligtvis alla försäljare veta allt om alla komponenter. Nu är datorvärlden jä*ligt långt från perfekt. Det finns ingen direkt standard för hur utrymmet runt en socket a ska se ut. Alla moderkort har olika layout och olika mycket utrymme runt socketen. Att begära att en försäljare ska ha koll på allt är orimligt men framför allts så vill ju många försäljare bara sälja så mycket som möjligt. Därför måste man som kund ta reda på fakta på egen väg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet
Istället för att komma in i en butik fylld med kunder och personal vid kassan som är stressiga och kanske inte just då inte kan svara på alla frågor så kan man väl kolla på tillverkarens hemsida och eventuellt maila och höra med zalman eller moderkortstillverkaren och fråga, bara ett förslag, så slipper man sitta och gnälla sen på forum för dålig service.

Fortfarande så är det butikens ansvar & det är en fråga som en fackbutik måste kunna besvara oavsett arbetsbelastningen, är man proffs så är man det ...

Tycker att en butik som inte kan ge korrekta svar beroende på att det är många potentiella kunder i butiken har problem med sin kompetens & bör se över den! Finns något inom den fackmanna mässiga världen som kallas komponent kännedom & har man inte den så får man se till att skaffa den!

Mart! Du beskriver en försäljare på siba/onoff/el-giganten etc. & inte en försäljare i vad som bör vara en fackbutik!

Edit: Här kan du läsa om specen för AMD socket A!
Kylflänsens max mått enligt AMD L= 63mm, W= 80mm, H= 64mm om jag har uppfattat det rätt jag är dock bara en lekman ju
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart
Hurvida flänsen passar eller inte är enligt mig upp till dig att ta reda på. Om du hade köpt en komplett dator och låtit dem montera den åt dig hade det varit en annan sak. Det finns alldeles för många olika kylflänsar och moderkort för att man ska kunna begöra att en stackars försäljare ska kunna hålla reda på vilka som är kompatibla.

Återigen, har de inte uttryckligen lovat att den passar så har du inget att komma med. Släpa dig iväg till "Kylning - Överklockning" och fråga om den passar istället för att gnälla över någon butiken som inte gjort något fel.

Edit: stavfel...

Har du verkligen tänkt igenom detta inlägget Mart? Jag undrar om du tycker att det ska vara samma regler för all handel eller ska det vara olika. Hur och var tänker du dig att gränserna ska gå? Med tanke på att butiken vi pratar om har vädligt smalt sortiment och pressar priser på ett fåtal varor borde de då inte veta vad det är de säljer? Är det verkligen så att lille Kalle som sparat veckopengen 3månader inte ska få lämna tillbaka det som inte passar till till hans dator fast han uttryckligen sagt vad han ska ha grejorna till? Kom ihåg att jag frågade om den passade på mitt moderkort i butiken men för säkerhets skull hade jag givetvis dubbelkollat (http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=189029). Efter det bad jag om öppet köp men fick nobben med en irriterad attityd. Hade det inte varit bättre av personalen att säga att de kollar upp det och mailar mig? Och vadå har de inte lovat? Nu börjar det bli löjligt? Skulle jag ha det på kvittot då? Förstår inte riktigt hur du tänker. Kan du utveckla lite hur du tänkt att det skulle se ut om man ska veta exakt vad det är man ska handla, tex hos en optiker?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet
Istället för att komma in i en butik fylld med kunder och personal vid kassan som är stressiga och kanske inte just då inte kan svara på alla frågor så kan man väl kolla på tillverkarens hemsida och eventuellt maila och höra med zalman eller moderkortstillverkaren och fråga, bara ett förslag, så slipper man sitta och gnälla sen på forum för dålig service.

Edit:
Kollade nyss lite på zalmans sida, där står ju massor med info om den kylaren, bland annat dimensionen på kylflänsen, så det är väl bara att leta reda på att måttband och börja mäta i förväg, är dagens ungdom verkligen såhär lata?

Ungdom tar jag som en komplimang då jag fullde 32 för ett par veckor sen.
Självklart gör man saker och ting lite lättare om man kollar upp i förväg vilket jag också gjort. Men bara för det kan man inte generalisera och säga att alla måste göra det. Som nämnts innan borde butiken vi pratar om ses som en fackhandel och i en sådan väntar jag mig en betydligt högre service och ett kunnade om produkterna. Hur svårt hade det varit för expediten att kolla på zalmans sida medan jag väntade? Det var ett alternativ de hade men valde att inte använda. Butiken har tre flänsar listade i sitt sortiment. Är det verkligen för mycket begärt att kolla om de passar på det ena eller det andra? Jaja... Nu är vi inne på åsikter

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Ja, lugna ner er, annars kommer snart det beryktade hänglåset fram...

Själv hade jag nog modifierat kylaren snarare än att ta den tillbaka och gnälla i vilket fall som helst.

Nja tror du att de stänger en sån här tråd? Tycker den är ett lysande exempel på en härlig argumentation i ett forum.

Jag fick modifiera kylaren men inte den för flänsen. Däremot den för NB fick jag klippa av ett par "pins" på för att det skulle gå tillsammans med min ZM80AHP men det diskuterar vi i en annan tråd.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Orkar inte läsa igenom alla inlägg, ni hacker för mycket på varandra vill inte slösa min tid på att läsa igenom det.

Men som jag förstått det så har inte butiken något krav på sig att lämna öppet köp.

Sen kan man ju tycka att de borde ha det i det här fallet. Visst, man kan ju inte hålla koll på alla kylflänsar och vart de passar men om man inte vet kan ju säljaren lämna öppetköp, passar flänsen så har han gjort sig ett par kronor. Passar den inte så får han tillbkas den, behåller en kund som inte köpte något men tycker att servicen är schysst. Istället för att som i det här fallet tappa en kund å få dålig publicitet.

Visa signatur

Varför har inte jag någon avatar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Ungdom tar jag som en komplimang då jag fullde 32 för ett par veckor sen.

& jag är bara 39 år ung .... pysen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless