Moderkort, Minne, Grafik...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Typ Där
Registrerad
Jul 2001

Moderkort, Minne, Grafik...

Har en 2000+ Tbred, 40GB Maxtor D 40GB 7200rpm. 250w nätagg och standard chassi.

Jag är på jakt efter ett moderkort med Nforce 2 . och bra minnen och ett billigt och bra grafikkort som ska vara ungefär lika bra som gf3 ti500 eller nånstans där, lite bättre.
minnena har jag inte stora krav på, men jag vill klocka en aning. Dom ska vara billiga och klocka rätt hyffsat.
Det ska inte bli en game maskin direkt. utan ett allt i allo. och uppgraderingsbart. Processorn räcker gott och väl, likaså hårddisken. Frågan är om 250w räcker? eller ska jag köpa nytt ? Och isåfall hur mkt ?
har inga kostnadsbegränsningar, men kom gärna med ett billigt och bra förslag till delar.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Birger Jarlsgatan
Registrerad
Okt 2001

Moderkort: Asus A7N8X-Deluxe, har bra ljudkort integrerat, SoundStorm. Har även USB2.0, Firewire, S-ATA, dual-LAN m.m. Kostar cirka 1200kr.

Minnen: Twinmos PC3200 med Winbond kretsar. För att köra Dual Channel behöver du två stickor, en 256MB modul kostar runt 600kr och en 512MB modul dubbelt.

Grafikkort: ATI Radeon 9800SE AIW, kostar från 2300kr. Spelprestanda ungefär som ett Radeon 9600Pro, men du fär även en TV-tuner, video in/ut samt fjärrkontroll till ett mycket bra pris.

Nätagg: Skulle rekommendera ett nytt. Fortron FSP-350PF om du vill komma undan billigt med ett tyst nätagg (ca 700kr). Annars funkar alltid Antecs TruePower serie. 430W borde räcka mer än väl ett tag, räkna med runt 900 kronor.

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Typ Där
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Moderkort: Asus A7N8X-Deluxe, har bra ljudkort integrerat, SoundStorm. Har även USB2.0, Firewire, S-ATA, dual-LAN m.m. Kostar cirka 1200kr.

Minnen: Twinmos PC3200 med Winbond kretsar. För att köra Dual Channel behöver du två stickor, en 256MB modul kostar runt 600kr och en 512MB modul dubbelt.

Grafikkort: ATI Radeon 9800SE AIW, kostar från 2300kr. Spelprestanda ungefär som ett Radeon 9600Pro, men du fär även en TV-tuner, video in/ut samt fjärrkontroll till ett mycket bra pris.

Nätagg: Skulle rekommendera ett nytt. Fortron FSP-350PF om du vill komma undan billigt med ett tyst nätagg (ca 700kr). Annars funkar alltid Antecs TruePower serie. 430W borde räcka mer än väl ett tag, räkna med runt 900 kronor.

okej.
om jag köper 2 256 mb stickor. får jag dual 512 då?
grafikkortet är lite dyrt tror jag. köper ett 9600pro.. för 1900:-
nätagget orkar jag inte byta. så jag köper en ny låda med nätagg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i lådan
Registrerad
Maj 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
okej.
om jag köper 2 256 mb stickor. får jag dual 512 då?
grafikkortet är lite dyrt tror jag. köper ett 9600pro.. för 1900:-
nätagget orkar jag inte byta. så jag köper en ny låda med nätagg.

aa den körs som dual channel om du har ett modekort med stöd för dual channel.
Modekortet jonasy tyckte du ska köpa har stöd för dual channel, ar sjäv bestält ett sånt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Typ Där
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fresh Prince
aa den körs som dual channel om du har ett modekort med stöd för dual channel.
Modekortet jonasy tyckte du ska köpa har stöd för dual channel, ar sjäv bestält ett sånt.

det är ett asus också..
ok men vad kostar det samanlagt ? vart landar jag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2003

Moderkort - 1164:- [ Asus a7n8x- deluxe ]
Minne - 2* 588:- [ 2* TwinMOS winbond 256mb ]
Grafikkort - 1899:- [ HIghtech Excalibur 9600 pro ]

Summa - 4239:-

Allt från www.datorbutiken.com

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Typ Där
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mUpp
Moderkort - 1164:- [ Asus a7n8x- deluxe ]
Minne - 2* 588:- [ 2* TwinMOS winbond 256mb ]
Grafikkort - 1899:- [ HIghtech Excalibur 9600 pro ]

Summa - 4239:-

Allt från www.datorbutiken.com

tack.. !!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2003

Lugnt..

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.