Dedikerad cs server i linux eller *bsd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Det var just den guiden som jag inte gillade, eller ja, jag skulle vilja ha en bättre.

Men nu har jag tänkt om lite, hur bra skulle mandrake fungera på en cs server?
Kräver det mer av datorn än vad red hat gör?

"Det som sägs om Redhat kan i stort sett sägas om mandrake eftersom det är samma dist, med undantaget att Mandrake har sett till att alla medföljande program är optimerade för Pentium." från Linux & Unix FAQ:n här på forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loddan
"Det som sägs om Redhat kan i stort sett sägas om mandrake eftersom det är samma dist, med undantaget att Mandrake har sett till att alla medföljande program är optimerade för Pentium." från Linux & Unix FAQ:n här på forumet.

Jahapp, då skippar vi mandrake.

Vilken dist tycker ni jag ska välja för att köra cs server på?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Jahapp, då skippar vi mandrake.

Vilken dist tycker ni jag ska välja för att köra cs server på?

FreeBSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
FreeBSD.

Är det stor skillnad mellan *bsd, i detta fallet FreeBSD och linux, i sätt att hantera det (kommandon m.m.) eller är det väldigt lika?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Väldigt lika ja, tycker jag... du lär inte märka någon märkvärd skillnad (no offence eller något dock)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Väldigt lika ja, tycker jag... du lär inte märka någon märkvärd skillnad (no offence eller något dock)

Okej, men då testar jag väll det, installerar man på samma sätt i FreeBSD som i linux, och fungerar program för linux i *bsd eller måste dom portas?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Okej, men då testar jag väll det, installerar man på samma sätt i FreeBSD som i linux, och fungerar program för linux i *bsd eller måste dom portas?

http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/por...
rtfm
(Och dom flesta andra program funkar precis som i linux, du måste inte använda ports, det är bara smidigast (IMHO))

Permalänk
Medlem

Vill du göra det lätt för dig så hittar du en lathund på www.FreeBSD.se
www.Unix.se finns en installationsguid för hlserver

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/por...
rtfm
(Och dom flesta andra program funkar precis som i linux, du måste inte använda ports, det är bara smidigast (IMHO))

Jag hade ju inte kommit till kapitell 4 än

Men tack för hjälpen, jag tror jag ska försöka med FreeBSD istället.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loddan
Vill du göra det lätt för dig så hittar du en lathund på www.FreeBSD.se
www.Unix.se finns en installationsguid för hlserver

Tackar det var inte mycket skillnad mellan att installera i linux och i freebsd.

FreeBSD tar ungefär 390 MB tyckte jag det stod, så FreeBSD+HLDS+Counter strike server får väll inte plats på en 850 MB hårddisk?

Ungefär hur stor plats tar det installerat?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

ifall du skulle ångra dig och välja slackware: http://www.slackware.com/book/index.php?source=x209.html

Visa signatur

"...trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Permalänk

Skall du ha in hlds + CS på FreeBSD lär du väl behöva köra under linuxemuleringen. Har aldrig testat den själv, så jag kanske pratar i nattmössan här, men om prestandan är såpass kritiskt som det verkade på övriga skribenter att cs-gamers verkar tycka, så kanske det är dumt att lägga ännu ett lager med cruft mellan som drar cpu. Särskilt som det bara rör sig om några FBSD-zealots syn på OS, vilket tenderar att vara lika onyanserat som Linux-zealots syn på dito.

Eftersom du inte har så mycket erfarenhet, och bara vill setta upp en server så vore faktiskt det rimliga att kolla vad det finns för docs, se vilken distribution dina vänner använder, etc, för att sedan köra det *nix-system som det finns mest och bäst stöd för. Jag är personligen övertygad om att det isf blir en linux-distribution, men skulle jag ha fel så finns ju alltid *BSD.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Skall du ha in hlds + CS på FreeBSD lär du väl behöva köra under linuxemuleringen. Har aldrig testat den själv, så jag kanske pratar i nattmössan här, men om prestandan är såpass kritiskt som det verkade på övriga skribenter att cs-gamers verkar tycka, så kanske det är dumt att lägga ännu ett lager med cruft mellan som drar cpu. Särskilt som det bara rör sig om några FBSD-zealots syn på OS, vilket tenderar att vara lika onyanserat som Linux-zealots syn på dito.

Eftersom du inte har så mycket erfarenhet, och bara vill setta upp en server så vore faktiskt det rimliga att kolla vad det finns för docs, se vilken distribution dina vänner använder, etc, för att sedan köra det *nix-system som det finns mest och bäst stöd för. Jag är personligen övertygad om att det isf blir en linux-distribution, men skulle jag ha fel så finns ju alltid *BSD.

W

HLDS och CS finns till linux och även *bsd.
Det är endast jag av mina vänner som någonsin tänkt tanken av att använda linux till något alls.

Tar freebsd mer kraft av datorn i sig än vad t ex slackware gör?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk

Finns hlds som nativeprogram för *BSD, som man inte behöver köra i linuxemuleringen? Det hade jag ingen aning om, och i så fall faller ju mycket av mitt argument. Jag böjer mig således för din större visdom, givet att det faktiskt är så..

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Finns hlds som nativeprogram för *BSD, som man inte behöver köra i linuxemuleringen? Det hade jag ingen aning om, och i så fall faller ju mycket av mitt argument. Jag böjer mig således för din större visdom, givet att det faktiskt är så..

W

Enligt vad jag uppfattat det som så var det bara att installera samma hlds som till linux och sedan starta det.

Men jag kan ha missuppfattat vad du menade med linuxemulering, kräver det extra program till *bsd eller är det något den gör automatiskt när den ska köra program gjorda för linux?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Slack är inte så svårt att installera... slack ger mycket bra prestanda med, och är resurssnålt..

(tips. när du ska partitionera.. använd cfdisk istället för fdisk)

Permalänk
Medlem

Läste mest i tråden på skoj, ahh, tänkte tillbax på gamla QW tider när 250 i ping var helt okay, alla cs geys lipar ju direkt och skriker könsord såfort det är nåt litet fis-i-vinden fel. Back to the roots, fin spelglädjen

Visa signatur

//PlunTzkY
Sys 1: Silent Xp 2400+, Dual 256 Pc2700, Abit Fx5200
Sys 2: Amd k7 slot @ 875 mhz ,Gforce 2 GTS 32 mb, 256 mb PC133, Mandrake 9.1

Permalänk

Det lilla jag vet om CS servrar m.m. är att bandbredenär 50/50 och sen datorns prestande, så om min polare satt och spelade på lan med en 350MHz:are så kunde jag sitta på 2,5 (på riktigt 90 då båda har bostream) och köra med samma ping. Och om vi båda körde på en internet server så kunde jag ha "märkbart" bättre ping. Om servern till FreeBSD har jag igen aning om men de kan ju vara så att linux emulering är ett krav (det ploppar upp en ruta installationen) och det gör att man kan överföra de flesta linux binärer till FreeBSD och sen bar köra

Permalänk
Medlem

Cs server!! Hjälp

Hallå!
Jag är trött på att alltid leta efter ny server.
Och jag har aldrig gjort en egen server kan ingen hjälpa mig??
Jag behöver verkligen hjälp!!!

Visa signatur

Björk!!

Permalänk
Medlem

ok först, haha, gammal tråd

http://server.counter-strike.net/forums/showthread.php?t=3050...

Där har du en 1.6 guide för linux.

Edit: Ändrade massa text som var onödig.

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem

hehe, ja du lär ju inte ha 1000fps iaf på servern :D. men ja å min polare kör Linux Ubuntu, asså en del av Debian, å de funkar as bra, så kör Debian