var finner man grosist som säljer dator prylar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
Din humor går inte hem innanför mina väggar. Jag uppfattar den snarare som attitydproblem. Jag kan inte heller påstå att jag har skämt ut mig, snarare är det du som skämt ut dig själv. Det är dock något jag hittat på, kanske någon annan tycker något annat?

Om du är så trångsynt att du bara godkänner den humor DU anser vara "rätt" har vi inge mer att prata om. För den komentare säger väl allt om hur du tänker... Du glömde nämna det vikitgaste, att bara du hade läst vad jag och många andra skrivit(om komplett.se osv), så hade denna rätt så onödiga diskution aldrig upstått...

Visa signatur

**AMD64 (939) 3500+ (Winchester)** 1024MB corair** K8T Neo2-FIR K8T800 Pro**radeon 9700pro**200gb hdd**

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0mbadill
Om du är så trångsynt att du bara godkänner den humor DU anser vara "rätt" har vi inge mer att prata om. För den komentare säger väl allt om hur du tänker... Du glömde nämna det vikitgaste, att bara du hade läst vad jag och många andra skrivit(om komplett.se osv), så hade denna rätt så onödiga diskution aldrig upstått...

Jag läste hela tråden och ju mer jag läste desto mer försvånad blej jag angående hur du tog hand om de som lagt ner tiden att läsa din tråd och svara i din tråd. De behandlas som skit.

Citat:

va hehe de e ju sjukt dyra?

skulle inte tro de va grosister, tror du har blandat ihop ett o annat..

din mamma är ett uttalande! haha .. ja juste där fick du så du teg .. mej bråkar man inte me serru. Men allting gott som sluta gott, du lärde dej en läxa

hehe jo påpeka att nån har fel e alltid kul haha... "men du vet inte var man ska vända sig om man vill handla som förestag från komplett o inte som privat person?" <--- svar, ja du, kolla deras hemsida. är oftast en fördel.

Därför tänkte jag att du skulle få tugga på något liknande. Sen gav jag dig lite vanliga råd också, t.ex. att ge ett seriöst intryck. Det gjorde någon annan också, men han visste inte vad han pratatde om. Jag kan upplysa dig om att det finns en viss Peter Liu som är sån person som du påpekar. Sen ser vi ju hur det går för honom också.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Citat:

Jag läste hela tråden och ju mer jag läste desto mer försvånad blej jag angående hur du tog hand om de som lagt ner tiden att läsa din tråd och svara i din tråd. De behandlas som skit.

Därför tänkte jag att du skulle få tugga på något liknande. Sen gav jag dig lite vanliga råd också, t.ex. att ge ett seriöst intryck. Det gjorde någon annan också, men han visste inte vad han pratatde om. Jag kan upplysa dig om att det finns en viss Peter Liu som är sån person som du påpekar. Sen ser vi ju hur det går för honom också.

Vill först börja med att säga, att efter det hära orkar jag inte svara mer på saker som inte angår min fråga i den här tråden... Okej, vi börjar med att du påstår att jag behandlat alla som skit, där säger jag bara läs vad jag skrivit pöjk, alla som skrivit seriösa komentarer till mej har jag svarat minst lika seriöst tilbaka med undantaget att jag skämtar till de lite då och då, och det där med komplett.se (skulle inte tro de va grosister, tror du har blandat ihop ett o annat..) då missupfattade jag honom och trodde han, missupfattade mej och kanske trodde jag menade en vanlig affär...Vilket då inte var fallet, jag erkännde och ursäktade för mitt fel, vilket du då påstår jag inte gjort! *tummen up* när det gäller andra komentaren så lika lägligt som innan tog du bort de du inte tyckte passade dig.. Du tog bort slutet på min mening som klargjorde att det jag hade skrivit var ett skämt.. Jag skrev de på sådant sätt att vem som helst (tom du) skulle förstå att de var ett skämt.. om du e så säker på allt du skriver, och att jag har fel, varför måste du ända och ta bort massa saker för att få det att se ut som du har rätt? .. och på den tredje du nämnt. Lika så ett skämt. Men de e inte de värsta, du e en sån pass stor hycklare att du först anklagar mej om att vara otrevlig och sen gör en minst lika otrevlig komentar.. oj så ironisk man kan vara herr potatisen, väldigt skoj.. ifs kanske bara sån humor du anser "GÅ HEM innanör DINA väggar"..

din mamma är ett uttalande! haha .. ja juste där fick du så du teg .. mej bråkar man inte me serru. Men allting gott som sluta gott, du lärde dej en läxa

hehe jo påpeka att nån har fel e alltid kul haha... "men du vet inte var man ska vända sig om man vill handla som förestag från komplett o inte som privat person?" <--- svar, ja du, kolla deras hemsida. är oftast en fördel.

Väldigt seriöst intryck fick jag, såpass seriöst att jag undrar vem du ska hoppa på o bita i nacken näst. Men om någon säger något som inte alls stämmer kanske jag kan få uttrycka mig tillbaka vad jag anser.. Vet om många som startat eget utan att varit särskillt bra på svenska, inte bara de utan det har gått otroligt bra för dem. Vilket innebär att det personen skrivit inte alls stämde? Jag vet inte vem Peter Liu är men bara för att det(om jag upfattat dej rätt) gått dåligt för en person betyder det inte att det är pga av att han inte är särkillt bra på svenska... Man får inte glömma att jag inte äns så mycke som tagit en glimt på allt DU har skrivt.. Du går tom så pass långt att du börjar svära åt mig.. engliugt mig väldigt onödligt.. Ha ett bra liv!.. o spänn av lite!

Visa signatur

**AMD64 (939) 3500+ (Winchester)** 1024MB corair** K8T Neo2-FIR K8T800 Pro**radeon 9700pro**200gb hdd**

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SemiImbecille
Tror mej, marginalerna är inte så stora så man kan leva på att bara börja sälja dataprylar (om du inte har några mille i startkapital och kan bygga dej ett namn)... Köper du inte för några hundra tusen i månaden hos ovanstående distributörer så kommer du inte in i en rabattklass som gör att du kan tjäna nått på det. Annars skulle jag tro att du kan ta t.ex. db:s priser och dra av 3-4% så får du rimliga priser...

jo tack fast jag har med mina vänner har redan insett att det nog inte är den bästa iden att starta egen databutik med det kapitalet vi har.. blir något annat, kanske specialliserar oss på att sälja billiga mp3 spelare.. nån kanske har nå bra tips?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SemiImbecille
Tror mej, marginalerna är inte så stora så man kan leva på att bara börja sälja dataprylar (om du inte har några mille i startkapital och kan bygga dej ett namn)... Köper du inte för några hundra tusen i månaden hos ovanstående distributörer så kommer du inte in i en rabattklass som gör att du kan tjäna nått på det. Annars skulle jag tro att du kan ta t.ex. db:s priser och dra av 3-4% så får du rimliga priser...

Nja, polaren (som är återförsäljare för komplett) gav mig 500kr lägre pris mot kompletts pris på en TFT-skärm (jag fick den för 4000:-, på kompletts sida kostade den 4595:-). Och då fick han ändå in en vinst på skärmen. Så marginalerna är nog större än du tror.

Han handlar för kanske 30-50.000 i månaden hos komplett.

Visa signatur
Permalänk

Kan säga att: Komplett är en leverantör, som försäljare i datorbutik har jag beställt från dem själv.

För det andra: marginalerna är inte stora, på minnen och cpuer är det inte många procent vi pratar om, och jag stod i en DYR affär.

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0mbadill
Vill först börja med att säga, att efter det hära orkar jag inte svara mer på saker som inte angår min fråga i den här tråden... Okej, vi börjar med att du påstår att jag behandlat alla som skit, där säger jag bara läs vad jag skrivit pöjk, alla som skrivit seriösa komentarer till mej har jag svarat minst lika seriöst tilbaka med undantaget att jag skämtar till de lite då och då, och det där med komplett.se (skulle inte tro de va grosister, tror du har blandat ihop ett o annat..) då missupfattade jag honom och trodde han, missupfattade mej och kanske trodde jag menade en vanlig affär...Vilket då inte var fallet, jag erkännde och ursäktade för mitt fel, vilket du då påstår jag inte gjort! *tummen up* när det gäller andra komentaren så lika lägligt som innan tog du bort de du inte tyckte passade dig.. Du tog bort slutet på min mening som klargjorde att det jag hade skrivit var ett skämt.. Jag skrev de på sådant sätt att vem som helst (tom du) skulle förstå att de var ett skämt.. om du e så säker på allt du skriver, och att jag har fel, varför måste du ända och ta bort massa saker för att få det att se ut som du har rätt? .. och på den tredje du nämnt. Lika så ett skämt. Men de e inte de värsta, du e en sån pass stor hycklare att du först anklagar mej om att vara otrevlig och sen gör en minst lika otrevlig komentar.. oj så ironisk man kan vara herr potatisen, väldigt skoj.. ifs kanske bara sån humor du anser "GÅ HEM innanör DINA väggar"..

Väldigt seriöst intryck fick jag, såpass seriöst att jag undrar vem du ska hoppa på o bita i nacken näst. Men om någon säger något som inte alls stämmer kanske jag kan få uttrycka mig tillbaka vad jag anser.. Vet om många som startat eget utan att varit särskillt bra på svenska, inte bara de utan det har gått otroligt bra för dem. Vilket innebär att det personen skrivit inte alls stämde? Jag vet inte vem Peter Liu är men bara för att det(om jag upfattat dej rätt) gått dåligt för en person betyder det inte att det är pga av att han inte är särkillt bra på svenska... Man får inte glömma att jag inte äns så mycke som tagit en glimt på allt DU har skrivt.. Du går tom så pass långt att du börjar svära åt mig.. engliugt mig väldigt onödligt.. Ha ett bra liv!.. o spänn av lite!

"Det var bara ett skämt."

edit: kan du ge några konkreta exempel på någon som inte behärskar språket som startat en framgångsrik datorbutik?

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EnbersBuskE
Kan säga att: Komplett är en leverantör, som försäljare i datorbutik har jag beställt från dem själv.

För det andra: marginalerna är inte stora, på minnen och cpuer är det inte många procent vi pratar om, och jag stod i en DYR affär.

hehe kej, tänkte framförallt sälja dator paket och inte delar så de spelar inte så stor roll.. men jag har insett de spelar ingen större roll var man handlar de gäller bara ha sin butik på ett GRYMT ställe haha .. fan nu avslöjade jag hemligheten till att bli miljonär, menmen .. de va så lite så!.. Jo juste, ere någon som vet ungefär hur mycket ett Radeon9700pr, 9800np, eller/och 98000pro kostar inköps pris om man bara vill köpa ett kort.. ? på ett ungefär +/- 400:- så de inte blir HELT totalt fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det som säger att dom är grossiter, För att dom säljer till andra företag?
Förstår inte vad du menar. ?
Ring företagen som är listade här(givetvis några icke nämnda), så ser du att datorbutiken (till stora delar) - också handlar från dessa och kan tänkas av att komplett gör så, men jag tror dem är ett undantag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
både komplett.se och db.com är sk "grossister" som säljer ut produkterna till olika butiker.. Annars kan man ju altid sluta avtal med tillverkaren direkt.

Permalänk
Medlem

Har för mig att SMG har mer eller mindre ensamrätt på intel-processorer i Sverige just nu. Dom har ett tex avtal som gör att dom inte betalar för processorerna förrens dom säljer dem vidare, vilket då skall jämnföras med de företag som själva importerar och måste betala gällande dagspris.

www.hattelco.se och www.green.se är två andra annan grossister, räkna dock med att det inte är direkt lätt att komma in som ny och tro att du automatiskt får handla. De grossister som är intresserade kommer mest troligt att vilja ha betalning i förskott eller åtminstone mot postförskott (vilket gör att grejerna blir dyrare)

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

De flesta avtal är sk volymavtal - ju mer du köper desto större rabatt får du. Köper du för några hundratusen / månad så kommer rabatterna. Därtill skall du vara sk näringsidkare med registrerad firma så bla momsen blir registrerad.

Permalänk
Medlem
Citat:

"Det var bara ett skämt."

edit: kan du ge några konkreta exempel på någon som inte behärskar språket som startat en framgångsrik datorbutik?

Som någon tidigare nämnt så är det inte särskillt nödvändigt att behärska det svenska språket för att bli framgångsrik. Massa kineser som inte kan ett ord svenska som lyckats relativt bra, för att inte tala om engelskspråkiga personer.

Däremot kan jag hålla med att b0mbadill står inför en ganska stor prövning. Tror att han har större chans att kasta ner Ringen i Domdegasklyftan och kela med Liv Tyler i slutscenen av Sagan om Ringen än att starta en seriös och vinstdrivande verksamhet. Killen får nog sluta suga mat från mammas... Måste sluta skriva här, annars blir jag bannad igen.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk

Om jag inte minns fel var det väl självaste peter liu som hade dataprince?
och större hycklare än han har jag inte hört talas om, och det har nog ingen annan heller!
och om svenskan, ska man sälja datorer eller datordelar MÅSTE man kunna skriva och tala bra svenska, anmärk att det inte nödvändigt behöver vara ägaren som ska kunna detta

Permalänk
Medlem

Mooreeffec, Twan Data i sthlm har inte någon endaste som är särskilt bra på svenska. Men de säljer finfint ändå... *köper där lite till och från*

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.