'Fastbränd' bakgrundsbild på skärmen.

Permalänk
Medlem

'Fastbränd' bakgrundsbild på skärmen.

På den dator som jag sitter vid på jobbet står det en skärm som är påslågen dagligen. Detta har medfört sig att den bakgrundsbild som statiskt befinner sig på datorn har på någe vis 'brännt' sig fast i skärmen.

Bakgrundsbilden innehåller någon slags ful cirkel bestående av sträck flera sträck (bra förklarat va?). Och varje gång jag tar fram en ljusare bild/hemsida/dokument osv så syns denna bild tydligt, väldigt störande. Jag har testat att degausa skärmen med jämna intervaller, ändrat till olika hz-lägen, men ingen skillnad.

Hur får jag bort denna fastbrända bild ur skärmen?

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem

Det går inte, om du inte byter bildrör förstås. Det finns en anledning till att skärmsläckare och strömspararläge finns

Visa signatur

Tjoflöjt

Permalänk

orden "fast" och "bränd" brukar tala sitt tydliga språk...

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Vad är det för skärm, hur gammal är den och så? Hur lång tid har den stått påslagen? Lite nyfiken på hur stort det här problemet är med moderna skärmar.

Permalänk

Just pga det här finns skärmsläckare är det tex en tft bränns det fast mycket fortare än på en vanlig crt.

Permalänk
Medlem

På bankomater med CRT-skärm ser man ofta att "välkommen"-bilden bränt fast i bildröret. Inget att göra åt, förutom att visa en inverterad bild av samma mönster konstant i några år.

Angående TFT-skärmar så förstår jag inte hur bilden skulle kunna bränna fast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Vad är det för skärm, hur gammal är den och så? Hur lång tid har den stått påslagen? Lite nyfiken på hur stort det här problemet är med moderna skärmar.

En Dellskärm (vet ej beteckning) med trinitron-bildrör (en sådan med två linjer över bilden), 17". Vet ej hur lång tiden den har stått påslagen, alldeles för länge gissar jag på.

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arson
Vet ej hur lång tiden den har stått påslagen, alldeles för länge gissar jag på.

No shit sherlock

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille
No shit sherlock

Äh, ställer man en dum fråga får man ju ett dumt svar
"Hur lång tid har den stått påslagen?" Hur ska jag veta det? Räknar jag minuterna som gått? Nix

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvenJohan
Just pga det här finns skärmsläckare är det tex en tft bränns det fast mycket fortare än på en vanlig crt.

På en tft bränns det inte fast alls.

Och angående den skärmen som står på Arsons jobb så är det nog inte mycket att göra åt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arson
Äh, ställer man en dum fråga får man ju ett dumt svar
"Hur lång tid har den stått påslagen?" Hur ska jag veta det? Räknar jag minuterna som gått? Nix

Ingen dum fråga om man tänker efter lite. Jag menade har den stått där i en vecka, 2 månader, 2 år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma
På en tft bränns det inte fast alls.

Och angående den skärmen som står på Arsons jobb så är det nog inte mycket att göra åt.

Det gör det visst, finns till och med ett känt problem med screenburn med en av Dells senaste laptops.

Permalänk
Medlem

Vi har samma sak på mitt jobb, ser rätt roligt ut.
Har en Eizoskärm, synd , skulle sitta fint hemma : )

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX 9070 , FD R5

Permalänk

En bränna på en tft kan man väl fixa har jag för mig nån skrev förut.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Hedersmedlem

Hur funkar en bränna på en TFT? På en CRT är det ju inbränt i fosforn har jag för mig, men en TFT har ju inget sånt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Hur funkar en bränna på en TFT? På en CRT är det ju inbränt i fosforn har jag för mig, men en TFT har ju inget sånt.

Ingen aning... men jag har haft en tft där man såg tydliga spår av alla ikoner i quicktray'en när man startade ett mörkt spel eller liknande...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

brukar man typ inte stänga av skärmen om man lämnar datorn en längre stund?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
brukar man typ inte stänga av skärmen om man lämnar datorn en längre stund?

Kan tyckas, kan tyckas. Dock inte jag som använt denna skärm tidigare

Visa signatur

//Mattias

Permalänk

Men om man bränner fast en svart skärm, blir bilden mörkare då:D

(Über noob på skärmar:p)

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk

I datasalarna i min skola är bilder som bränt fast i skärmen snarare regel än undantag, ingen skärm är producerad efter -95 och alla står på varje dag, skolåret om med samma inloggningsbild.
Man blir till och med utskälld om man stänger av skärmen när lektionen är slut... :S

Permalänk
Medlem

Någon som har en teknisk förklaring? Vad är det som gör att bilden fastnar?

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem

Arkadhallar är det likadant, storbildstv eller andra skärmar brukar få en fastbränd bild där det t e x kan stå "Insert Coin". Går inte göra mycket åt, jag brukar ha energy save läget aktiverat på min dator så att skärmen stängs ner automatiskt.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Trevligt att dra upp en tråd som är mer än ett halvår gammal.

EDIT

Tyckte att jag kände igen den

Visa signatur

My head hurts, my feet stinks and I don't love Jesus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoGG
Trevligt att dra upp en tråd som är mer än ett halvår gammal.

EDIT

Tyckte att jag kände igen den

Sorry, jag som använde sökfunktionen.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

haha hur lyckas du ?

Btw, jag råkade bränna en skärm en gång!

Visa signatur

pilla aldrig med något som fungerar, det kostar bara en massa pengar i slutändan.

Permalänk

Jag har också bränt en skärm fast det var på ett helt annat sätt.

Visa signatur

"After all, hunting sober is like... fishing" -uncle Jimbo

Permalänk

Total_cu det var inte du som drog upp denna.. Det var Cane-Force..

och RoGG.. skapat nytt konto? för de du har nu var inte skapat när tråden pågick förra gången..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terroristen
Total_cu det var inte du som drog upp denna.. Det var Cane-Force..

och RoGG.. skapat nytt konto? för de du har nu var inte skapat när tråden pågick förra gången..

Det har du rätt i :). Jag som tog skulden på mig, hihi. Har själv inte så mycket emot att gamla trådar tas upp, svårt för samtliga medlemmar att hänga med på allt om de inte konstant läser allt. Det har då inte jag tid med då jag har tentor etc.

Visa signatur

hardqare.com