behöver hjälp, info om en kompressor, frys/kyl

Permalänk

behöver hjälp, info om en kompressor, frys/kyl

hej :), har skrivit ett inlägg här, ska ja behöva skriva om ?, läs på min kassa engelska :D:D

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?s=&threadi...

taksam för alla svar

//SmourF

Permalänk
Medlem

har du nått märke på compen ? typ, danfoss, eller liknande ?

om det e den jag tror det är så har du

27w vid´-35 med R12
56w vid -25 -:-
97w vid -15 -:-
121w vid -10 -:-
147w vid -5 -:-

och btw, skriv det du vill ha sagt här på svenska, för den grammatiken på den där engelskan var farlig

Visa signatur

Kompressor/Phasechange kylning, kommentarer ider och tankar är vällkomna via mail zejtan@techsweden.org http://www.techsweden.org/viewforum.php?f=29
ZejtaN Goes Direct Dye !
http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=49483

Permalänk

tyvärr :(, hann inte se vilket märke, men de var en liten frys, eller kyl

kanske du kan utveckla dina siffror, förstod inte mkt

och min engelska, jag varnade er :p, hehe

men, du kanske kan svara på de viktigaste, de var inte freon jag släpte lös när vi klippte den slangen ?, för de e de jag e rädd för, för de pös till när vi klippte av den, men de stod ju "OIL" som sagt

skriv på så jag kan lägga mig i lugn O ro

MVH SmourF

[edit] hittade denna, fast fattade inte mkt :(, kanske ngn av er gör [/edit]

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?postid=195...

Permalänk
Medlem
Citat:

har du nått märke på compen ? typ, danfoss, eller liknande ?

Det låter iaf som en Danfoss kompressor på namnet. Det måste ha varit ett väldigt liten frys.

Edit: Det är väl denna TL3A: http://se.refrignet.danfoss.com/productcatalogue/viewProducts...

Visa signatur

tomt

Permalänk

ju, de kan nog va den, förutom att hos mig står de "102B2004" istället för "102U2004", men de kanske kvittar, för de stod att de var beställningsnummer

och kanske nu gå vidare, vad e r12 ? :), ngt farligt som jag släppt ut eller ?, eller om de var ngt jag ens släppte ut, för de ba pös

MVH SmourF **ska hem o sova nu, hörs imorn :), skriv på ba mina kära vänner :)**

Permalänk
Medlem

r12 är dichlorodifluorométhane, dvs freon.

Permalänk
Medlem

ja, det är den som jag tagit siffrorna från Pandrone.

AMD RuleZ
siffrorna är den effekten kompressorn har vid respektive temperaturer med R12 som köldmedium.

Visa signatur

Kompressor/Phasechange kylning, kommentarer ider och tankar är vällkomna via mail zejtan@techsweden.org http://www.techsweden.org/viewforum.php?f=29
ZejtaN Goes Direct Dye !

Permalänk
Medlem

Den är jävligt klen. Skaffa en bättre. Helst för R22 eller om du kan hitta en för R404 :). Dock är det vanligast att man hittar för R12. De duger men se till att leta upp en som kan ge iaf 200W kyleffekt vid -25.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk

hehe, ok, tack killar

har fått tag i lite fakta som jag läser just nu om

men om jag får fråga, samma fråga, hur farligt e detta freonet på ozonet ?, för de var en sörja, de var ingen direkt gas, kanske skadar de inge

och hur farligt e de ?, typ om man får de på fingrarna

MVH SmourF

Permalänk
Medlem

Sörjan var olja. Pös det så var det gas. Har för mig att ration är ungefär 1:2000. Dvs 1 del freon förstör 2000 delar ozon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Luktade det fan, vissa kylar går numera på amoniak. Var det en gammal kyl/frys. Ta reda på när freon blev förbjudet och försök räkna ut om din kyl/frys kan ha det. Det vanligaste köldmediet numera är r-134a. men det kommer att bli förbjudet snart om det inte redan är det. Har tappat kollen på när det var.

Permalänk

hej

läser på för fullt

nja, de luktade ingenting, vilket påminner mig om ammoniak, e inte de luktlöst ?

föresten, ha olja o freon i samma system, vaffö de ?

MVH SmourF

EDIT : Den såg inte så gammal ut

Permalänk
Medlem

Amoniak stinker något fruktansvärt. Man riskerar att bränna sönder luktsystemet i näsan om man är oförsiktig.

Permalänk

ok, nu har jag läst hela dagen, börjar få lite grepp om de hela nu :), men en sak förstår jag inte, de finns två utgångar, en går via kylaren, som sedan blir väldigt smal, och sedan går in i den andra, vilket betyder att de plötsligt finns en utgång för **blocket**, ska de va så ?, eller finns de två slangar i den ena..., lite förvirrad :(, bara förstått, att övergången till den smala är för högtrycket.

och, tror jag vet vad de var för gas jag släpte ut :), har fått reda på detta, R12, freon, luktar, medan de nya R134a inte luktar ngt, och eftersom de inte luktade ngt var de nog R134a

vet ngn var man kan fylla på systemet sen o va de kostar ?, befinner mig i Jönköping

skriv på ba, tips, länkar, tankar, läser allt med stort intresse

MVH SmourF

EDIT : Läste altså att R134a ersätter R12, kanske behöver den inte va under den rubriken :), men jaja, lämnar ämnet vad den innehöll, tror jag har tillräckligt info om de

EDIT 2 : Bilder på kompressor och ledningar finns på
http://www.overclocking.dk/billedbrowser.asp?id=22630&pic=6
http://www.overclocking.dk/billedbrowser.asp?id=22630&pic=7
http://www.overclocking.dk/billedbrowser.asp?id=22630&pic=8
http://www.overclocking.dk/billedbrowser.asp?id=22630&pic=9

Permalänk
Medlem

R12 luktar inte, inte vad jag har fått uppleva. Och förmodligen är din kompressor gjord för R12 inte för R134a.

Edit: Det finns ingen TL3A på danfoss hemsida som är gjord för R134a.

Visa signatur

tomt

Permalänk

hej allihopa igen

jag satt igårkväll o gick igenom min fakta en gång till, nu förstår jag hur en kompressor funkar **glad**

nästa steg, var kan man fylla på den efter man byggt systemet, de e frågan, o vad de kostar, ska ju ha R134a, som jag förstått det.

MVH SmourF

Permalänk
Medlem

R134a kan närmsta kylfirma fylla på. Det finns även "luft på burk" på Elfa som innehåller samma ämne. Sök på "tetrafluoretan" så hittar du.

Och det var R12 du släppte ut. Inget snack om saken :).

Edit: Du behöver ett nytt torkfilter också. Snacka med närmsta kylfirma om även det :).

Visa signatur

Permalänk

ok, tack :), du e grym på detta ämne :D:D, bra att ha sånna som du te hands

jag ska ringa en firma när jag kommer hem idag, så får vi se

behöver jag som expansionsventilk oxå ?, och va gör den egentligen, har inte förstått de riktigt

de där på burk, om man köper sånt, hur fyller man på då ?

och en fråga som alltid cirkulerar runt :), hur farligt e R12 för hälsan ?, ime de kom ut, ja, du förstår, jag var ju inte så nära, men ändå

och tack för all hjälp mste jag oxå säga :), du e grym :p, kanske blir jag så bra en vacker dag

MVH SmourF

Permalänk
Vila i frid

Om du ändå ska byta/fylla på.
Så kan du ju passa på att byta till R404A.
Du får ner tempen en bra bit då.
Iofs så kortas nog livslängden på kompressorn. Men iaf.
Och så behöver du en extra fläkt på elektronikboxen som sitter på sidan.

Mer att läsa om detta finns på asetek's hemsida.

Permalänk

tack för ditt inlägg :), ska ta med mig de när jag ringer o kollar pris

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Mer att läsa om detta finns på asetek's hemsida.

kanske ngn adress :p, hopas de inte e den sidan som aldrig funkar

MVH SmourF

Permalänk
Medlem

Hehe man tackar :).

Jag rekommenderar inte expansionsventil. Detta av två anledningar.

1. Det är mer komplicerat
2. Det finns inga som är tillräckligt små för de här jämförelsevis ynkliga värmeeffekterna

Expansionsventilen portionerar ut flytande köldmedium till förångaren automatiskt istället för att som kapillärröret begränsa flödet lika mycket hela tiden.

Om du använder den där på burk rekommenderar jag att du ordnar någon sorts slangkoppling på den. Förmodligen behöver den inte motstå särskilt högt tryck då trycket på lågtryckssidan helst ska hålla sig under 1 bar. Se till att inte stanna kompressorn när du har den ikopplad bara. *Poff* :D.
Du får ju naturligtvis ha lämplig koppling på lågtryckssidan på det färdiga systemet också. Vidare rekommenderar jag att du placerar manometrar på hög respektive lågtryckssidorna. 1. Det ser flashigt ut. 2. Du kan läsa av förångningstemperaturen. 3. Bra för att diagnosticera om det inte skulle fungera ordentligt.

R12 inte väldigt farligt för hälsan. Andas man in för mycket på en gång så kvävs man. Och det har du bevisligen inte gjort :). Andas man in lite så kan hjärtat påverkas men jag tror att det bara är i en kort tid efter intaget.
Låga halter kan ha narkotisk verkan.

Pale: 404a kan gå. Eventuellt pallar kompressorn det dock inte. Fast i sådana här system vill jag inte rekommendera 404a pga glide-effekt dvs det glider fram på ytorna i förångaren. Har man otur kan detta orsaka att flytande köldmedia kommer tillbaks till kompressorn och förstör den. Nä det får vara 507b i så fall. Det ska jag använda i mitt system iaf :). Men som sagt. Jag tror inte att TL3A klarar det.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD RuleZ
tack för ditt inlägg :), ska ta med mig de när jag ringer o kollar pris

kanske ngn adress :p, hopas de inte e den sidan som aldrig funkar

MVH SmourF

Här kan du läsa lite mer.
Det är de själva som skriver det. (Dom som jobbar med aseteks produkter)

http://forum.vapochill.com/showthread.php?s=&threadid=3283

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Hehe man tackar :).

Jag rekommenderar inte expansionsventil. Detta av två anledningar.

1. Det är mer komplicerat
2. Det finns inga som är tillräckligt små för de här jämförelsevis ynkliga värmeeffekterna

Expansionsventilen portionerar ut flytande köldmedium till förångaren automatiskt istället för att som kapillärröret begränsa flödet lika mycket hela tiden.

de var så lite så
efter att ha gjort de där samtalet igår så e jag bestämd att hoppa över expansionsventilen :p, tro mig, de var icke billigt, hehe

Citat:

Om du använder den där på burk rekommenderar jag att du ordnar någon sorts slangkoppling på den. Förmodligen behöver den inte motstå särskilt högt tryck då trycket på lågtryckssidan helst ska hålla sig under 1 bar. Se till att inte stanna kompressorn när du har den ikopplad bara. *Poff* :D.
Du får ju naturligtvis ha lämplig koppling på lågtryckssidan på det färdiga systemet också. Vidare rekommenderar jag att du placerar manometrar på hög respektive lågtryckssidorna. 1. Det ser flashigt ut. 2. Du kan läsa av förångningstemperaturen. 3. Bra för att diagnosticera om det inte skulle fungera ordentligt.

aaa, de undrar jag mkt, hur jag ska få in luften, o jag ska byta olja väl oxå, i kompressorn ?, hur gör jag det ?
sen e ju frågan hur mkt sån gas jag ska ha i systemet, fast de kanske märks med trycket ?

och de där med "*Poff* :D", smäller det ? :), hehe

och en stor fråga oxå, vad använder man för grej mellan kompressorn o blocket ?, de finns en stor slang och en liten i den, ska jag bara köpa en liten o en stor o sen böja ?

manometrar, sånna som mäter trycket ?, så de inte blir ngra missförstånd

och när jag sökte för par dar sen efter de där ordet på elfa fick jag mnga svar :(, vilket ska jag ha egentligen ?

Citat:

R12 inte väldigt farligt för hälsan. Andas man in för mycket på en gång så kvävs man. Och det har du bevisligen inte gjort :). Andas man in lite så kan hjärtat påverkas men jag tror att det bara är i en kort tid efter intaget.
Låga halter kan ha narkotisk verkan.

tack, nu mår jag mkt bättre

tror de var allt för nu, hehe, tror jag ska skriva en guide sen om de hela :p, och hoppas de blir större intresse på kompressorkylning

MVH SmourF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD RuleZ
[B]de var så lite så
efter att ha gjort de där samtalet igår så e jag bestämd att hoppa över expansionsventilen :p, tro mig, de var icke billigt, hehe

[/B]

Nä de är varken billiga eller lämpliga ;).

Citat:

[b]
aaa, de undrar jag mkt, hur jag ska få in luften, o jag ska byta olja väl oxå, i kompressorn ?, hur gör jag det ?
sen e ju frågan hur mkt sån gas jag ska ha i systemet, fast de kanske märks med trycket ?

och de där med "*Poff* :D", smäller det ? :), hehe

och en stor fråga oxå, vad använder man för grej mellan kompressorn o blocket ?, de finns en stor slang och en liten i den, ska jag bara köpa en liten o en stor o sen böja ?

manometrar, sånna som mäter trycket ?, så de inte blir ngra missförstånd

och när jag sökte för par dar sen efter de där ordet på elfa fick jag mnga svar :(, vilket ska jag ha egentligen ?

[/b]

Du ska först ha ut luften ur systemet med en vacuumpump. Lämna den igång i några (ganska många) timmar för att säkert få ut all fukt. Fukt är inte bra. Dödar kompressorn. Jag vet inte exakt hur mycket gas du ska ha. Fyll i mycket och släpp sedan ut så mycket som behövs för att nå lägsta möjliga temperatur. Gör detta under belastning från t.ex. processorn. Du ska inte ha frost på röret som går tillbaks till kompressorn :).

*Poff* ja. Slangen åker ju av om den inte är tillräckligt bra fastsatt :D. Mellan torkfiltret och blocket ska ju kapillärröret går. Sedan ska du ha ett grövre rör (eller slang) tillbaks till kompressorn från blocket. Manometrar är sådana som mäter tryck ja. Kan rekommendera www.manometer.com :). Jag vet ju inte exakt hur kopplingen ser ut på denna men 80-816-30 blir nog bra. Se till att få det tätt bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror, inte vet.

Den uppfattning jag har fått av freon på kemin är att den snor en syremolekyl från ozonet(0^3) och då lbir ozonet till helt vanlig syrgas(0^2). Så jag vet inte om freonet skadar hälsan, finns väl egentligen ingen anledning till att tro det.

Rätta mig, jag har säkert fel.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Om jag vore du så skulle jag konvertera pumpen till R134a och sedan köra med en expansions ventil, detta pga att kunna tweka in bäst möjliga egenskaper eftersom kompressorns effekt inte är den "mannligaste" man kan tänka sig, har inga direkta bevis på att den är för svag men mitt "sinne" säger mig detta. såg även att nån nämde 200 w vid -25. detta låter mer rimligt. Och ev sätta en pressostat styrd fläkt på kondensorn.
Men det kostar lite pengar att bygga, så satsa nog istället på en större kompressor. Den ni har i frysen skulle nog passa bättre

Visa signatur

ZejtaN Goes Direct Dye !

Permalänk
Medlem

Nej. Ingen expansionsventil. Det finns inga tillräckligt små!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Nej. Ingen expansionsventil. Det finns inga tillräckligt små!

om man inte ska använda sej av expantionsventil vilket skulle varit smidit. Hur går man då till väga fför att räkna fram lämplig längd på kapilärröret?

Permalänk
Medlem

Det finns tabeller för det. Problemet alla står inför där är att tabellerna är anpassade för maximal kyleffekt vid en viss temperatur. Vi vill ha en bestämd kyleffekt och lägsta möjliga temperatur :).

Annars kan man som jag ska om jag får tag i använda handexpansionsventiler. Små saker som man likt en förgasare skruvar på så man får lagom flöde. De tillverkas inte längre dock =/.

Visa signatur

Permalänk

handexpansionsventiler, Borde juh gå få tag i en begagnad på någon skrot? eller beror juh på vad de används till. vet man det kan man juh börja leta