Artikel: Ergonomi

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att det är nog bra o tänka över hur du sitter vid datorn.

Själv e man 18 år och pajat ryggen för livet :(. Dålig blodcirkulation och en massa sket som man inte kan ut-tala. Beror väll inte helt på mitt datoranvändande. Men har haft en större betydelse.

Tänk er för!

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

jag har inte lagt någon större vikt på ergonomi, men nu när jag läste denna artikeln så började jag kolla över min arbetsplats och insåg att alla "enkla knep"
har jag åtgärdat under åren för att det är det som känns bäst. är det någon form av "undermedvetet ergonomiskt tänkande" ?

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att få höra hur gamla ni är som sitter långa dagliga pass och inte känner igen problemen. Själv är jag 30 och fick min första "mus-dator" Amigan för över 16 år sedan. (( Innan dess var det ju bara C64 med joystick vilket innebar en helt annan "arbets"ställning... )) Ni som är 20-23 kanske inte har börjat märka så mycket än...

Hur som helst, mina problem med värk i främst axlarna kom för ca 5 år sedan, alltså efter över 10 års dagligt musarbete. Det blev så jävligt att jag fick sjukskriva mig kortare perioder, börja på sjukgymnastik och träna. Ibland var det så intensiva smärtor att jag tvangs släppa museländet efter bara 10 sek, som en allergisk reaktion nästan.

En delräddning var min excellenta Wacomplatta som ersätter musen i nästan allt utom FPS-spel. Plattan och den tillhörande pennan gör att man håller handen i ett mycket naturligare läge när man jobbar och inte med handflatan nedvriden som när man greppar en mus.

En annan bra grej är styrketräning för att träna upp axelpartiet. Läkare och sjukgymnaster jag pratat med säger att svaga axlar ofta är ett större förslitningsproblem än själva armen. Man får komma ihåg att det ofta är en statisk sammandragning av muskelpartier, och om då dessa muskler är svagare än vad de bör vara så får de jobba desto hårdare och tar större skada än om man varit kralligare.

En tredje pryl är stretchövningar man kan göra framför skärmen. Det är såklart bättre om man reser sig ifrån skärmen och gör dem, men bättre att göra dem framför datorn än inte alls. Det finns en bok som heter "Stretching framför datorn" med bra teckningar och förslag på hur och när man bör göra dessa simpla snabba övningar.

För det fjärde så kan jag inte nog rekommendera ett höj- & sänkbart bord! Hade det på min förra arbetsplats, helt lysande att bara ställa sig upp och låta bordsskivan följa med och stå & jobba ett par timmar innan man sätter sig igen. (Dessutom ser man alertare ut än sina sittande kollegor...

Iaf, några tips från en sleten gammal grafiker som lämnat datorjobben bakom sig och skolar om sig...

Mvh Daniel

Permalänk

Mycket bra med en sån här artikel!

Själv har jag tänkt skaffa ny stol i flera år... Har en väldigt trevlig stol nu, fast den är mer av "mötesrumstypen" (sitta tillbakalutad och gunga) och lämpar sig inget vidare för arbete vid datorn.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Väldigt bra artickel, jag märkte att min investering på nytt tangentbord och stol lönade sig eftersom jag verkar fylla alla krav som fanns med i artickeln, dock måste ja flytta på allt eftersom fönstret är bakom mig och reflektionerna från det börjar bli väldigt störande.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hur ska det vara med armarnas vinkel egentligen? Ska armbågsvinkeln, eller vad man ska kalla den, vara 90 grader? Har hört det, undrar om det stämmer...

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Mest oergonimska man sett är när personer har musmattan 2 dm uppåt ovanför tangentbotdet i höjd, brevid eller nästan snett bakom skärmen. Inte undra på att de får musarm. Sedan vet de nog heller inte hur man ställer upp hastigheten på musen så de behöver sträcka ytterliggare 1 dm för att kunna få markören högst upp på skärmen. Sedan finns det otroligt mycket oergonimska datormöbler som man kan fundera på om de överhuvdtaget tänkt till innan de börjat tillverka sk*ten.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Molotov]
har aldrig haft nå problem, dom som har problem är dom som är allmänt otränade och jävligt slappa,,,

Rör du på dig på dagarna, typ idrottar eller nåt så är det ju klart du inte får ont i rygg, armar eller någon annanstans, men många ungdomar nuförtiden förstår inte bättre än att de kommer hem från skolan och sitter framför datorn flera timmar utan paus.
För ett gäng år sedan när jag började gå på LAN så kunde jag sitta där nästan hur länge som helst, men med åren så blir man lite segare så man orkar inte lika länge.
Endast att du sysslar med något annat en kväll i veckan motverkar det ganska bra, typ någon idrott av något slag, vilket jag har börjat med nu på senaste tiden.

Visa signatur

PC: | Asus TUF Z370-Plus Gaming | Intel Core i5-8600K | Corsair Hydro H60 v2 | 32GB Corsair Vengeance LPX | Intel M.2 512GB | 12TB HDD | Asus ROG Strix RTX 3070 Ti OC Edition 8GB GDDR6X | Fractal Design Define R5 Blackout | Corsair RM750x White | Lenovo G34w-10 34" 3440x1440 | Logitech Z623 THX | Sennheiser G4ME One |
HP Notebook | AMD Ryzen 5 2500U | 16GB | 256GB M.2 SSD | Radeon Vega 8 |

Permalänk
Medlem

Skall vi bli riktigt seriösa så finns det rekommendationer för arbetsplatser här:

http://www.av.se/regler/afs/1998_05.pdf

"Bildskärmen bör placeras så att den arbetande har nacken rak och blicken
något nedåtriktad när denne tittar på bildskärmen. Vid normalt kontorsarbete
eller liknande arbetssituationer är det viktigt att hela bildskärmen
kan placeras under ögonhöjd, varför en placering ovanpå hårddisken i
regel är olämplig"

Med viss modifikation, här handlar det inte om vätskan i ögonen utan spänning i nackmuskulaturen, problemet primärt med "Gamnacke" är ju spänningshuvudvärk.

för nackmuskulaturen är det viktigt att ögat inte behöver höjas "för mycket", för ofta, det ger reflexer till att spännanackmusklerna------------- Huvudvärk.

Men på det stora hela så är min uppfattning att god ergonomi vid dataanvändadet är att ta pausar, ofta,

stillasittande-statiskt arbete ger upphov till upplagring av slaggprodukter i musklerna, som kan ge inflammationer.

Sittande var det några som diskuterade, om ni skall skaffa en ny stol, se till att sitsen går att vinkla,
den mest vilsamma ställningen vid sittande är den ställningen man har när man rider, alltså mer än 90 grader i höftvinkel, gärna som sadelsitsen här ovan men som samma person visade på är ett alternativ att stå, skaffa ett höj å sänkbart bord.

Men som sagt det finns ingen arbetsställning som är så bra att man inte skall ta sina Micripausar..................

en som utbildar i ämnet ibland................

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlar
Hur ska det vara med armarnas vinkel egentligen? Ska armbågsvinkeln, eller vad man ska kalla den, vara 90 grader? Har hört det, undrar om det stämmer...

Beror lite på om du har armstöd eller ej.
Du skall aldrig ha mer än 90 graders vinkel.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fhinnen
Skall vi bli riktigt seriösa så finns det rekommendationer för arbetsplatser här:

"Bildskärmen bör placeras så att den arbetande har nacken rak och blicken
något nedåtriktad när denne tittar på bildskärmen. Vid normalt kontorsarbete
eller liknande arbetssituationer är det viktigt att hela bildskärmen
kan placeras under ögonhöjd, varför en placering ovanpå hårddisken i
regel är olämplig"

Ovanpå hårddisken? Hur går det till

Har själv ett super bra skrivbord från ikea, galant tror jag det heter. Skrämen långt in och jag kan vila armarna på bordskivan.
Sen är simmning riktigt bra för att förebygga smärta i rygg och axlar, simming är gräääjt!

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

skulle slå ett slag för kinnarps stol
http://www.kinnarps.se/v2/sweden_v2.nsf/Plus_8783%20N78_large...

har sådana på det arbetet jag sitter på nu, bästa stolen jag jobbat i....

Permalänk
Medlem

Det é väl bara en tidsfråga innan nån drar igång en ny tråd som handlar om att folk skall visa upp sin gamnacke och musarm

Permalänk

Själv har man ju fått en mustumme, hälften av kraften jämfört med vänster tumme och dålig känsel.. Hela handen börjar bli slapp
som tur är har man tränat hårt för 2-3 år sedan, annars hade man nog varit ett kolli nu, nog dags att börja igen

Permalänk
Medlem

Min datorplats är ganska br ur ergonomi-synvinkel faktiskt. Men kanske inte perfekt. Största problemet är väl 60Hz uppdateringsfrekvens, men skärmen klarar inte mer i den här upplösningen. Det är Trinitron-bildrör i den i alla fall, så bra bild är det i övrigt.

Stolen jag har är en Kinnarps 8000 Syncrone.

Min är lite äldre så armstöden ser lite annorlunda ut, och så har den ett annat mönster.

Riktigt skön faktiskt! Bordet är ett vanligt helt platt skrivbord av modell djupare. Behövs inte mer än så i bordsväg ju.

Total_Cu: Att skärmen strålar mer för att den inte är jordad stämmer inte. Bildskärmar och datorer skapar sin egen 0V i nätdelen, så det är lungt. Känner du på en modern monitor så kommer du att märka att det inte finns nån högspänning på framsidan av bildröret. Detta är för att framsidan är kopplad till 0V. Känner du på bildröret på en vanlig lite äldre TV/monitor så kommer du känna att där finns lite mer spänning. De senare är alltså inte strålskyddade.

moroten: Jag är 21 år. Har hittills inte märkt några problem. Har haft datorer med mus i minst 10 år. Första var en Amiga så klart!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Jag tror inte att man ska haka upp sig allt för mycket på linjer mellan benbitar under ögat och hörselgångar samt vinklar på lemmar. Det kanske är de optimala statiska ställningarna men i verkliga livet så rör man sig väll hela tiden utan att tänka på det. Som när man sover, te.x.
Jag tror att det långsiktigt, helst för de yngre (ska krökas i tid, sa.s. ), är bra att tänka på arbetsmiljön och anpassa denna så bra man kan, men man ska nog inte stirra sig blind på det där med vinklar. Det känns lite som pettitesser tycker jag.

För en eller två månader sedan så spelade jag ett fps med armen rakt utsträckt åt sidan eftersom mitt nya datorbord (fick ett mindre när jag flyttade) inte hade plats för musen bredvid tangentbordet. Det är svårt med tidsuppfattningen när man spelar (någon som känner igen sig ) men det kanske rörde sig om någon timme eller två.
Jag har fortfarande ont i armbågen efter det. Det kan te.x. börja värka om armen inte är böjd rätt när jag ska sova, så jag tror nog att man är betydligt kännsligare än vad man tror (helst när man är ung ).

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk

hur är det med bärbara datorer? hört en del att pga deras dåliga tangentbord o faktum att man måste titta ner på skärmen oftast, kan leda till en del smärta?

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Hedersmedlem

Är inte så dåliga om man använder dom rätt, dock är det svårt att få nacken i en neutral position. Men det är bättre att man tittar nedåt än uppåt, men att jobba väldigt mycket och länge framför en laptop är inte att rekommendera. Det är därför det finns dockningstationer. Men att få handleder och sånt bra är inga större problem om man är lite finurlig.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Hah, jag har ingen som helst ergonomianpassning för min datorplats (köksstol och ett...bord helt enkelt), men trots det märker jag att den verkar ha väldigt bra ergonomi ändå

Har axlarna avslappnade, övre delen av skärmen i ögonhöjd, fötterna i marken, rak rygg, vilar armarna på handled/armbåge, rakt huvud osv.
Dessutom har jag två skärmar, så jag rör hela tiden på huvudet, byter ställning osv.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Bra artikel.
10 Cm mellan tangentbord och bordet tycker jag är väldigt överdrivet.
Jag har en tillsats på mitt tangentbord som gör att händerna inte ligger på bordet direkt och detta skonar leder, mycket bättre alternativ.

Sen att sitta rakt kunde nämnts lite tydligare, att ha ett bra ryggstöd är viktigt.
En smal person ska, i regel sitta runt 2-3 dm från bordet, för att undvika att armarna dras baklåt och axlarna belastas mer.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Bra artikel.
10 Cm mellan tangentbord och bordet tycker jag är väldigt överdrivet.
Jag har en tillsats på mitt tangentbord som gör att händerna inte ligger på bordet direkt och detta skonar leder, mycket bättre alternativ.

Tackar tackar.
10cm är inte så överdrivet i dom flesta fall, har man armstöd på stolen så behövs inte alls så mycket men för alla andra behövs det lite yta så att man kan avbelasta axlarna

Citat:

Sen att sitta rakt kunde nämnts lite tydligare, att ha ett bra ryggstöd är viktigt.
En smal person ska, i regel sitta runt 2-3 dm från bordet, för att undvika att armarna dras baklåt och axlarna belastas mer.

Håller med, kunde nog ha skrivit lite mer om det. Dock så försökte jag hålla den så kort som möjligt så att dom flesta skulle orka läsa igenom den.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Jag är 15, men jag tränar muay thai 3 ggr i veckan så jag ska nog hålla mig vid liv tills jag är 30 ( i alla fall:) )

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk
Medlem

Bra intiativ men synd att artikeln inte berättar mer om det kanske mest viktiga vad musarm, att du avlastar *hela* undarmen.

En bra arbetsmiljö för armen är överarmen står ut från kroppen sisådär 30-40 grader och vinkeln mellan överarmen och underarmen är 90 grader, och att *hela* underarmen ligger på en plan yta, från armbåge till handled. En så låg musmatta som möjligt är också att rekomendera för att undvika att du böjer på handleden. Handleden bör vara fixerad rakt fram, dvs när du rör på musen så rör du med armen, inte med handleden.

Just my 2 cents

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk
Medlem
Citat:

Total_Cu: Att skärmen strålar mer för att den inte är jordad stämmer inte. Bildskärmar och datorer skapar sin egen 0V i nätdelen, så det är lungt. Känner du på en modern monitor så kommer du att märka att det inte finns nån högspänning på framsidan av bildröret. Detta är för att framsidan är kopplad till 0V. Känner du på bildröret på en vanlig lite äldre TV/monitor så kommer du känna att där finns lite mer spänning. De senare är alltså inte strålskyddade.

"Hemdator:
I: En bildskärm baserad på katodstråleteknik genererar en lång rad av olika elektromagnetiska fält och strålning, ofta av avsevärd styrka. Även en LCD skärm har oftast elektriska fält av avsevärd styrka.
R: Släng ut datorn! Eller: Bör ej kopplas till TVn då en TV inte är lämplig som monitor. Datorn skall sitta i jordat uttag om den levererades med jordad kabel! Finns det inte ett jordat uttag måste ett installeras. Bildskärmen bör vara jordad och av en modell som TCO har miljö- märkt (dvs, lågstrålande, bra synergonomi, skärmsläckare). Helst bör både dator och bildskärm ha chassin i plåt som är jordade. Ett väl jordat bildskärmsfilter av nättyp skall användas, även på en LCD skärm! (många filter av elektriskt ledande glas har undermålig skärmande förmåga för högre frekvenser). Om möjligt skall bildskärmen bytas mot LCD-skärm eftersom man då slipper de flesta fält som ett katodstrålerör genererar. En LCD skärm har oftast bara elektriska växelfält med ursprung i bakgrundsbelysningen, ett bra kopparnät reducerar dessa kraftigt. "

http://www.feb.se/ARTICLES/elsan.html
http://www.aftonbladet.se/it/0009/04/skarmtest3.html

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goose
Bra intiativ men synd att artikeln inte berättar mer om det kanske mest viktiga vad musarm, att du avlastar *hela* undarmen.

En bra arbetsmiljö för armen är överarmen står ut från kroppen sisådär 30-40 grader och vinkeln mellan överarmen och underarmen är 90 grader, och att *hela* underarmen ligger på en plan yta, från armbåge till handled. En så låg musmatta som möjligt är också att rekomendera för att undvika att du böjer på handleden. Handleden bör vara fixerad rakt fram, dvs när du rör på musen så rör du med armen, inte med handleden.

Just my 2 cents

ursäkta men.....

rör på så små/få muskler som möjligt.

fullt skärmutslag är ca 2cm rr på musen, avlasta hela underarmen, gärna på så sätt att handleden är rak, handen ABSOLUT inte vinklad uppåt.

och från inlägget med grader i armbåge mm ------- överarmen bör följa bålen, dvs rakt ner, varje grad överarmen förs framåt aktiveras fler och fler muskler i axlar och nacke.

det mest avlastande jag provat i datorbordsväg är en konstruktion där man skurit hål i bordsskivan och sänkt ner tangentbords och musytan någon cm, ger suverän avlastning för handled-underarmsmuskler.