Varför dör mina diskar?

Permalänk

Varför dör mina diskar?

Mina hårddiskar dör hela tiden. 7-11 månader, sen är de historia. 4 diskar på mindre än 2 år har gått i graven, alla på olika sätt. Vissa stendör, andra fungerar halvt med bad sectors och underliga ljud osv.

Jag har alltid köpt "märkesdiskar" som man rekomenderat i tester osv, både 5400 och 7200 rpm, i storlekarna 20, 40, 80, 80 gb.

Jag har haft 3 olika system där diskarna dött i.

Min fråga är: Vad dödar mina diskar? De har alla alltid dött under hög belastning när det skrivits mycket till disken, som under defrag, hårddiskinspelning i musikprogrammet cubase, osv. Jag har spekulerat i tre slutsatser: (kommer ni på fler?)

* För hög värme (jag har ingen kylning eftersom jag vill ha en tyst dator för att kunna spela in)
* För dålig strömtillförsel (? räcker inte 300w? hur vet man?)
* Dålig ide-kontroller på moderkortet (dock inte troligt iom att jag ägt 3 moderkort olika)

För närvarande har 2st 80g diskar (Samsung Spinpoint och Segate Barracuda) dött på följande system:

Asus A7V133-C moderkort
GeForce 2 MX grafikkort
Audiophile 2496 ljudkort
Pinacle Firewire kort
Netgear Nätverkskort
DVD brännare
1 USB hub
900 mhz Athlon AMD CPU
300w Codeon power
640 MB minne i 512 och 128 mb valörer

Jag vill inte ha en till diskcrash iom att det betyder lägga ut ännu mer pengar på nya diskar. (För att inte tala om allt psykiskt lidande när all ens slit försvinner hela tiden.) Please help dudes! (And dudettes...)

/Daniel

Visa signatur

Max fyra rader i fast bredd

/OSkar000

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det kan vara värmen...
Vad har du för tempraturer i systemet?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag tror stenhårt på värmen.

Skulle strömen ta slut så dör de helt enkelt, de orsakar inga fysiska fel på diskarna som "bad sectors" trots allt är

Skulle IDE-kontrollerna vara kassa skulle du skriva/läsa fel data, inte få fysiska fel på diskarna.

Som sagt, värmen. Det är hårddiskars största fiende, en hårddisk *ska* vara kyld, behöver inte vara monstergrejer, en liten 12db-papst kan funka bara fint.

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goose
Skulle strömen ta slut så dör de helt enkelt, de orsakar inga fysiska fel på diskarna som "bad sectors" trots allt är

Skulle IDE-kontrollerna vara kassa skulle du skriva/läsa fel data, inte få fysiska fel på diskarna.

Som sagt, värmen. Det är hårddiskars största fiende, en hårddisk *ska* vara kyld, behöver inte vara monstergrejer, en liten 12db-papst kan funka bara fint. [/B]

Tack för infot! Mkt informativt

Jag är såklart mkt intresserad av o kyla min (snart köpta) hårddisk, men alla "harddrive coolers" jag stött på hittils har haft för hög db. Hur går man lättast tillväga för att få en 12db-papst att sitta still framför hårddisken tro?

Jag skulle vilja köra en sån PLUS en zalman heatpipe så att värmen försvinner snabbt från disken. Läste någonstans att man fått ner temp till 33C med en kombination av de två (men de skrev inget om hur man ska fästa fläkten).

/Daniel

Visa signatur

/OSkar000

Permalänk

hmm, du vet ju iaf när till du ska spara pengar,

(helt klar värmen)

jag har 2 fläktar framför mina 2 st HDDs

Visa signatur

Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5, X58 CPU: Intel Core i7 920 Quad Processor Mem: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX Windforce3 SLI Lagring: OCZ Vertex2 60gb&120gb (1TB Storage WD) @ Corsair 800D

Permalänk
Medlem

när det gäller kylnin av hårddiskar så är det viktiga inte att ha massor med kall luft som rör sig kring diskarna, utan att man har luft som rör sig kring diskarna. Se till att ha en fläkt som du kör på typ 7v. Bara det är någonting som får luften att röra sig.
Nästa grej är att få ut den varma luften ur lådan så bra cirkulation ut från lådan är också bra...

Permalänk
Medlem

Håller med om att diskar SKALL kylas.

Därtill kan nämnas att överklockning med hög FSB och som påverkar PCI hastigheten kan sänka en del diskar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Håller med om att diskar SKALL kylas.

Därtill kan nämnas att överklockning med hög FSB och som påverkar PCI hastigheten kan sänka en del diskar.

Hmm, menar du att hård PCI belastning kan döda en disk? Mitt ljudkort drar nog mycket hårt på datorn över huvud taget eftersom det är ett 24 bitars 96 khz kort... jag tänker på när jag spelar in, för det händer lätt att antingen ljudet eller datorn börjar sega efter onaturligt mycket när jag kör det. Borde jag oroa mig på den punkten också, eller?

Visa signatur

/OSkar000

Permalänk
Medlem

Ta och mät dina spänningar. Kan vara så att din nätaggregat bränner ut dina HD. Har du råd så köp en ny bättre nätaggregat, för den du har idag är inte top 100 direkt. Har läst här på forumet att folk har bränt sina HD pga nätaggregatet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Ta och mät dina spänningar. Kan vara så att din nätaggregat bränner ut dina HD. Har du råd så köp en ny bättre nätaggregat, för den du har idag är inte top 100 direkt. Har läst här på forumet att folk har bränt sina HD pga nätaggregatet.

Vad för nätagg rekomenderar du då? Är de billiga alls? Ett problem är ju ljudnivån även där, måste vara tyst. Jag har inga mätinstrument för att mäta någonting och jag vet inte hur man gör

Jag undrar även hur man *vet* att det är nätagget som pajat ens disk. Det är ju rätt så "osynligt" beteende om man säger. Hur kan de personerna vara säkra på att det varit det som dödat deras diskar?

Jag har även ett Sirtec 300w, och undrar om det är bra och stabilt nog, eller om jag ska köpa typ ett antec?

Visa signatur

/OSkar000

Permalänk
Avstängd

Nu ska vi se, som de andra säger, skaffa en liten 12db fläkt att kyla med. Jag har gjort det och mina 5 diskar sjönk från 40 grader idle (44 vid max anvädning) till 25-27 grader idle, 30-33 vid användning. Och då använder jag ett chieftech fulltorn som har hållare för fläktar. Och det är tyyyyyst. Angående dina spännings-problem. OM det är dem så kan du kolla det i BIOS eller om du har ett program som är länkat till bios så att det visar sig i vanliga windows eller vad du nu använder. Asus har nått som heter Probe, Epox har nått som kallas USDM t.ex som visar temperaturer, fläkthastigheter, spänningar och annat sådant bra.

OM du vill ha ett billigt och bra nätagg så rekommderar jag detr som jag har nu, ett standard chieftech agg på 360 watt. Jag tycker det är väldigt tyst. Det brukar kosta runt 4-500 har jag för mig. Annars finns det Antec som gör mycket bra agg (sägs det, har ingen personlig erfarenhet) men de kostar därefter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
OM det är dem så kan du kolla det i BIOS eller om du har ett program som är länkat till bios så att det visar sig i vanliga windows eller vad du nu använder. Asus har nått som heter Probe,

STORT tack för probe! Men vad ska jag hålla utkik efter i spänningsväg på det? Är det de där +12V etc som inte får avvika för mkt fram och tillbaka, eller vad? Grundinställningarna var på 10% avvikelse innan den varnar, är det för mkt?

Jag byter nog till mitt oanvända Sirtec så länge efter att ha läst skräckhistorier på forumet om Codegen. Om probe ger klartecken behåller jag det annars köper jag nog ett antec.

Har gjort som ni föreslagit och även beställt en "bay cooler" för 5 tummarnen där jag ska hänga upp min nya disk i zalman heatpipe. Bay coolern har 2 fläktar och 24 db ljudnivå (blir säkert 12 db om jag kopplar ur en).

Finns det något program som "stressar" systemet så att probe kan kolla hur systemet beter sig bra under hård press?

Mätte med probe och undrar om det här är bra värden:

+12V 12,416
+5V 4,757
+3.3V 3,552
VCore 1,776

(om nån kan förklara vad värdena betyder i praktiken så skulle jag bli glad}

Märkte att fläkten på moderkortet pajat. Den på Northbridge", är det här skadligt på nät sätt? Probe rapporterar dock att MB Temerature är 40C "OK!"

Mitt sirtec 300w nätagg har följande specs:

+5V 25A 180w max
+3.3V 20A 180W max
+12V 13A 156w
-5V 0.3A 1.5w
-12V 0.8A 9.6w
+5VSB 2A 10w

Är det bra eller dåligt och hur 17 vet man? Ursäkta alla frågor men e på tiden att jag lär mig.

Visa signatur

/OSkar000

Permalänk
Avstängd

Jadu, är själv rätt osäker på en del av det där men jag kan väl ta det jag kan iaf...

Citat:

+12V 12,416
+5V 4,757
+3.3V 3,552
VCore 1,776

Ja det är dem som inte får svaja allt för mycket. men det kan oxå vara så att Probe eller ditt bios inte visar helt rätt oxå. Är datorn stabil förutom hårddiskarna så är det nog inte så mycket att fundera på, dock så svajar mitt agg betydligt mindre och då med (antagligen) betydligt mer i burken.

12,000, 5,000 och 3,300 volt är väl vad agget ska leverera egentligen och leverar den mindre på något så kan det kompenseras på något annat ställe. Går det inte så kraschar datorn, blir det för mycket så är de tinte heller bra, resultatet är ungefär detsamma, datorn kommer inte att funka allt för länge. Kan inte förklara varför, det får en el-kunnig göra

Det finns ett program här på sweclockers filarkiv som heter Prime95 som kan stressa din dator till max. Det är mer till för att kolla att kylningen är ok tror jag, men det är väl ungefär det du vill veta. Fast det är ju framförallt på processor som du får reda om.

Angående din temp, att fläkten inte funkar är väl sådär men att Probe visar 40 grader kan stämma och samtidigt vara helt fel. Allt beror på vart värmesensorn sitter såklart.

Permalänk

Du kan satsa på ett RAID 5 system, då gör det inget om en HD crashar.
Går att återskapa informationen.

Permalänk
Medlem

+12V 12,416
+5V 4,757
+3.3V 3,552
VCore 1,776

(om nån kan förklara vad värdena betyder i praktiken så skulle jag bli glad}

Märkte att fläkten på moderkortet pajat. Den på Northbridge", är det här skadligt på nät sätt? Probe rapporterar dock att MB Temerature är 40C "OK!"

Mitt sirtec 300w nätagg har följande specs:

+5V 25A 180w max
+3.3V 20A 180W max
+12V 13A 156w
-5V 0.3A 1.5w
-12V 0.8A 9.6w
+5VSB 2A 10w

Är det bra eller dåligt och hur 17 vet man? Ursäkta alla frågor men e på tiden att jag lär mig. [/B][/QUOTE]

I första fallet så är det inga bra värden. Dom avviker ganska mycket. Skulle ta och byta ut din nätaggregat. I andra fallet så är 13A på 12V+ lite lågt skulle rekomendera från 17 och uppåt. Men det beror på hur många komponenter du har i lådan. Skulle starkt testa sirtec 300W som du hade liggandes. Sen att din fläkt gick sönder på NB är ingen fara så länge du inte klockar för flänsen klarar av att kyla ner den, men med fläkten igång så skulle du nog ha en 22-28C på NB. Rent ut sagt så har du ett skit nättagg som förstör för dig hela tiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Angående din temp, att fläkten inte funkar är väl sådär

Kan det paja något om den överhettas? Vad händer eg om northbrige blir för varm? Kan det döda diskar t.ex? FLäkten som sitter där har nog pajat för den legat mot moderkortet. Kommer ihåg att den skorrade ordentligt förut, sedan la det av.

Tack för infot om nätagg btw. Blir nog ett Antec ändå, för jag hittade en sida där man kunde räkna på wattförbrukningen i sin dator. Och min låg på MINST 320w och max 450w. Blir nog Ett 480w antec då. Suck. Pengar man eg. vill lägga på nåt annat för en gångs skull...

Visa signatur

/OSkar000

Permalänk
Avstängd

Mjae tror inte det ska vara några problem egentligen. Fast de tär ju helt klart bättre om den hade funkat

Permalänk
Medlem

Frekvensen på FSB'n höjer man ju vid överklockning med syftet att CPU och minne skall gå fortare - OK?!

De flesta mob har inte fix frekvens på PCI vilket innebär att FSB frekvensen också påverkar andra kretsar och till PCI-bussen anslutna enheter som kan vara känsliga för förhöjd FSB.

Kolla detta!

Avseende agget så kan det visa normala värden i vila och börja bli instabilt vid hög belastning eller vid temperaturskiften. Enligt ATX specen kan spänningarna få röra sig några % (~5-10) vilket komponenterna skall tåla.

Skall man vara vetenskaplig så går det att ta reda på vad varje komponent drar i V och A (=W) för att reda ut om agget kan mata tillräckligt. Tänk dock på att starteffekten på mekaniska enheter såsom tex. diskar och fläktar ligger på nästan det dubbla mot arbetseffekten. Aggets matningseffekt är till viss del dynamisk, drar det mer på en viss spänning så kompenseras detta genom att den "lånar" av en annan som i värsta fall inte orkar.

Rent allmänt, utan att ha räknat, tycker jag att 300W skall räcka till din burk. Har själv 300W, se profilen nedan, och klarar 5 diskar, en CD och annat krafs.

Permalänk
Medlem

Zalman har ju en helt tyst hd kylare...

Visa signatur

I'm not normaly a relgious man but if your up there, please save me superman!

Permalänk

Agent:

http://www.pcpowerandcooling.com/maxpc/index_cases.htm

Enligt ovan sida belastas min dator med minst 217w, max 302w, men det står att man även ska gångra med 1.8 för att det ska bli rätt... och då behöver jag ju minst 390w, max 543w enlight den tabellen. Kan det verkligen stämma? 550w nästa? isf är ju allas datorsystem på 300w för klent wattade.

Jooker:

Angåede FSB jag överklockar inte min dator så det är nog lugnt. Efter så här många crashar är man ute efter stabilitet Men det du skrev angående startupen på diskarna oroar mig, och var nog åt samma håll som de nämnde i länken ovan.

Visa signatur

/OSkar000