Första gången man startar Linux, vilket lösen?

Permalänk

Första gången man startar Linux, vilket lösen?

Kör Vektor Linux, har inte angivit nåt lösen eller nåt sånt vid install av Vektor Linux. Ändå så kommer jag vid första uppstarten av OS'et till en Login promt: Vad skriver jag där för att komma in??

Har provat med det mesta, även kollat deras hemsida men det står bara password incorrect eller nåt sånt.

Permalänk

You may have noticed that we haven't set up users or created a password for root yet. So, when you reboot into VL, the first thing you need to do is set a password for the root user. Log in as root. You shouldn't be asked for a password; instead you'll be taken direcrly to a shell prompt. Type passwd and choose a password for root.

Har du testat att bara skriva root?

Permalänk
Medlem

Ptja. Om du kan förmå din bootladdare att starta med init = /bin/bash slipper du logga in. Sen kör du mount -n -o remount,rw / för att få skriva till disken. Till sist kör du passwd och skriver det rootlösenord du vill ha, sen är det bara att starta om.

Permalänk
Medlem

Testa logga in som root, sen bara enter på password. Dvs inget password alls.

Permalänk
Medlem

Root-lösenordet är alltid "god".

Permalänk
Medlem

inget av det funkar på mitt...

Permalänk
Medlem

Unreality_88 mfl...

är det så svårt att skriva in ett password i installationen när han frågar efter det? och sedan minnas det?

Permalänk
Medlem

maDa ...

Är det så lätt när Vector Linux inte frågar efter något password i installationen?!

Unreality_88

Den säger klart och tydligt i installationen (har jag för mig, annars står det i guiden på www.vectorlinux.com) att man ska logga in som root med ingen pass första gången man startar systemet och därefter ändra passet med passwd.

Edit: Det var iofs ungefär detta som hornqvist sa, men ändå

Permalänk
Medlem

Installerade Xubuntu nu och där fick jag skriva in login & lösen men det funkar inte med det jag skrev in nu när jag startar xubuntu......!?
Har skrivit det på en lapp så jag vet att jag inte skriver fel...
Vad göra?

Är detta ett typiskt linux fel? BUGG?

Har installerat om alltihopa 3 ggr nu men samma problem!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icoarius
Installerade Xubuntu nu och där fick jag skriva in login & lösen men det funkar inte med det jag skrev in nu när jag startar xubuntu......!?
Har skrivit det på en lapp så jag vet att jag inte skriver fel...
Vad göra?

Är detta ett typiskt linux fel? BUGG?

Har installerat om alltihopa 3 ggr nu men samma problem!

Jag har aldrig haft det på problemet i någon dist under de åren jag har använt Linux, så det är garanterat inget linuxfel.

Fungerar det att logga in i konsollen? Tänk på att linux är känsligt för små och stora bokstäver, så till att du har rätt case på allt du skriver, även användarnamnet.

Permalänk
Medlem

Har lyckats läsa mig till att det är visst linux som jäklas! Tydligen står det att man skulle skriva "oem" som login och sen det password man skrev....
Sen när man kom in i linux första gången ska man ändra till nåt eget igen eller nåt.

SKUMT!

Permalänk
Medlem
Citat:

Har lyckats läsa mig till att det är visst linux som jäklas! Tydligen står det att man skulle skriva "oem" som login och sen det password man skrev....
Sen när man kom in i linux första gången ska man ändra till nåt eget igen eller nåt.

SKUMT!

I Xubuntu? Så har inga utav mina Dapper och Edgy-installationer betett sig utan där har man fått välja username/pass i installationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

SKUMT!

Det borde bara hända om du använde OEM-installeraren, istället för den vanliga. OEM-läget är väl egentligen bara för datortillverkare som vill förinstallera Ubuntu på sina datorer.

Permalänk
Medlem

Men vilken installerare ska man ha då?
Det fanns ju bara den som var grafisk, sen fanns den en textbaserad!