Permalänk
Medlem

Hårddisk kylare

Mina tre diskar börjar bli riktigt varma, kommer inte ihåg hur varma nu men i något av fläktprogrammen jag testade hade de en söt liten eld brevid sig....

Jag har kollat lite på två olika själv, en från Claes Olson och en från Kjell & Co. Har även kollat lite på Zalman 2HC1 passiv hårddiskkylare som bl a finns på gtek.

Claes Olsons kylare kostar 179kr/st.
http://www.claesolson.se/WAG.asp?cp=0q1q3q848q6&ic=N&sw=7947

Kjell & co's kylare kostar också 179kr/st.
http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?38089

Till dessa behöver jag även köpa två st el kablar för att kunna plugga in så totalpriset blir 709kr.

Zalman kylaren kostar lite mer, 269kr/st på gtek.se men då kommer ju lite frakt till också. Sen vill jag testa en innan jag köper tre stycken. Så blir ju lite högre pris.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1117&session=a43167...

Fördelen med den är ju att den är passiv och då låter betydligt mindre, men jag vet inte hur väl den kyler.

Skulle gärna vilja ha ett tips på var man skulle kunna köpa en sån över disk (Jönköping eller Linköping).

Men vad har ni att rekommendera?

Visa signatur

Ursäkta mig, min ä-tangent fungerade inte :/

Permalänk
Medlem

Zalman all the way! Du kommer störa dig förbannat på ljudet av fläktarna på de andra två.. Min polare har classes version, fy fan!

Nee, kör på zalman! Den minskar både temp och ljud!

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Musikälskare

Har du en fan-controller så kan du ju köpa classes...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har du chassi fläktar ?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Annar så funkar det juh att montera en 80s fläkt på säg 5 v bara så du får luftcirkulation runt diskarna. Eller som jag gjorde enkelt bockade en al-plåt till ett hd rack med fäste för en 80a framför diskarna, tog väl max 20 min att göra.

/Wille

Visa signatur

I7 2600K, Z68XP-UD3-iSSD, 16 Gb Corsair, 2x XFX HD6870 DualFan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Har du chassi fläktar ?

En, som sprutar ut luft ur toppen.

Har inget fan-controller heller så får se om jag hittar Zalmanen

Tog mig en titt till på Zalmanen och såg att den krävde 5.25" platser. Nu har jag ju bara fyra med dvd-brännaren i en. Finns det inte risk för att de blir varma iallafall då?

Visa signatur

Permalänk

tror att du bör börja med att ha riktigt med chassi vent

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosa Rebell
tror att du bör börja med att ha riktigt med chassi vent

Ja, har du ingen fläkt plats precis vid hårddiskarna? minna hårddiskar sjönk med 10 grader när jag satte i en chassi fläkt @ 7volt hörs knappt

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Ska kolla om jag hittar någon vettig fläkt att sätta dit brevid diskarna istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alternativt köp ett nytt chassi som tillåter dig att montera en fläkt som kyler diskarna med luft från utsidan. Bla. Chieftech kör med denna lösning. Har 3 diskar som sitter i en kassett med fläkt. Diskarna snurrar dygnet runt/året runt och är i princip rumstempererade eftersom dom hela tiden får sval luft på sig från utsidan.

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_030322_compucas...

Duedate

Permalänk
Medlem

Nej nej nej.

Vantecs nya kylare är bra mycket bättre än de där.
Visst den kostar, men det gör allt som är bra.

Bara ett tips.

Kör deras kylare för 2st SCSI diskar.
Och tempen ligger på 32/37.