Hur mycket är en Block?

Permalänk
Medlem

Hur mycket är en Block?

Som ni vet så mäts ju storleken på savefilerna på ett tv-spel i Block, men oftast när man köper minneskort så står hur många Megabyte de rymmer. Så då undrar jag; hur mycket är en/ett block?

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vilken spelkonsol det är. På gamla Playstation (PSone) så är minneskorten på 1MB och har 15 block (ett block är egentligen 64kB, 1/16 av kortet, och ett är reserverat till nåt annat).
PS2 har 8MB minneskort, men där kan filer ha godtycklig storlek (några "block" finns inte, annat än att filstorlekarna är i hela kB).
Sen finns det minneskort som är större (både till PS1/PS2), de funkar så att de har flera "sidor", där varje sida funkar som ett eget minneskort. Hur mycket minne de egentligen har per "sida" varierar, eftersom de ofta har någon slags kompression.
På GameCube finns det olika storlekar, som också ger ett visst antal block. 4MB blir 59 block, 16MB blir 251 block, och 64MB blir 1019 block. Ett block är även här 64kB, och utrymme motsvarande 5 block är nåt slags reserverat utrymme.
Xbox-kort tror jag är på 8MB, och såvitt jag vet har de också ett vanligt filsystem (törs man chansa på FAT? med godtyckliga filstorlekar.
Nintendo64 och Dreamcast har också minneskort, men de har jag inte en aning om hur stora de är och hur de funkar.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Det var utförligt och mycket givande svar.
Tackar så jättemycket!