Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

MrJonas: Ja, från mig också. Om det är lite si och så med pm-mailen så kan du väl vara hygglig och maila mig på adressen längre upp på denna sidan (58).

Edit: Nu har du ett till. Och du kanske borde kolla ditt bank-konto också.

Visa signatur

"You are not the contents of your wallet. You are not your job. You are not your f*cking khakis!"

Permalänk

Mr. Jonas, kan vi inte fortsätta detaljerna kring min kabel över epost??
kj.b@telia.com är adressen! Hade lite nya frågor i ett pm...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cabante
hej, hittade detta:
http://digitalvideo.fpgroup.se/arkiv/digitalvideo20040602.asp

där nere fanns link till kjell.com:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Någon som provat den?

Tjena, jag gjorde misstaget att inhandla dendär understa saken, ingen perfekt tv-out där inte! Rekommenderar den inte.

Jonas, jag har ett GF 6800, finns det någon möjlighet att du kan bygga en sådan kabel åt mig? Med en synchconverter då eller liknande. PM:a utifall du vill tjäna några extra kronor på detta.

Visa signatur

Nexus Breeze m/500W | Pentium 4 640 3.2GHz | Abit AW8 | Corsair PC5300 2048MB | Sapphire Radeon 1800XL | Terratec Aureon Space 7.1

Permalänk
Medlem

Fixade ihop kabeln i förrgår, trixade med olika inställningar och nu har jag perfekt bild Enda nackdelen jag (hittills) upptäckt är att bilden blir helt svart så fort jag drar över powerdvd till skärm 2. Funkar dock med zoomPlayer, men vill EJ använda det, vill köra powerdvd. Finns det ngn lösning på detta?

Mina inställningar:

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,77,48,99,576,43,3,1,14705,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=77 HSW=48 HBP=99 kHz=16 VFP=43 VSW=3 VBP=1 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14.705 720 797 845 944 576 619 622 623 interlace +hsync +vsync

på en Sony KV32LS65E 32"

EDIT: Nevermind, funkar nu. Hade lite probbs med att signalen till tv:n tappades, men efter ultramon installerades så fungerar det (fortfarande iaf)

EDIT 2: Hur 17 får man powerdvd att direkt komma fullscreen på secondary device? Går ej bocka i secondary som prefered display device under video/advanced/display device.... Hardware acceleration går ej heller bocka i :/

Permalänk

Man kan väl ställa in en genväg med ultramon så ett program startar maximerat och på vald skärm...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

hur gör man för att kunna gå in i fullscreen i spel utan att tappa syncen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bibbi
Fixade ihop kabeln i förrgår, trixade med olika inställningar och nu har jag perfekt bild Enda nackdelen jag (hittills) upptäckt är att bilden blir helt svart så fort jag drar över powerdvd till skärm 2. Funkar dock med zoomPlayer, men vill EJ använda det, vill köra powerdvd. Finns det ngn lösning på detta?

Mina inställningar:

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,77,48,99,576,43,3,1,14705,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=77 HSW=48 HBP=99 kHz=16 VFP=43 VSW=3 VBP=1 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14.705 720 797 845 944 576 619 622 623 interlace +hsync +vsync

på en Sony KV32LS65E 32"

Har kört med pastat dessa inställningarna:

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,15,144,81,576,1,3,17,14328,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=15 HSW=144 HBP=81 kHz=15 VFP=1 VSW=3 VBP=17 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14,328 720 735 879 960 576 577 580 597 interlace +hsync +vsync

Alltså de som står här...

Bilden blir följande:

Är helt ny på detta, men min TV är 29" om det betyder något..

Något förslag?

tack!

Edit:

Ingen skillnad med denna:

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,47,40,105,576,8,6,35,14250,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=47 HSW=40 HBP=105 kHz=16 VFP=8 VSW=6 VBP=35 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14.250 720 767 807 912 576 584 590 625 interlace +hsync +vsync

Resultatet:

Någon som vet??

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem

Vet inte ifall någon har tagit upp detta problem tidigare, men det är ganska tidsdödande att gå igenom alla 59 sidor.

Jag har lött ihop kablen enligt guiden på http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/tv.html. Färgerna och skärpan är perfekt förutom att det syns två horisontella streck. Dessa streck är inte fullständiga utan består av småstreck som åker fram och tillbaks på skärmen. Ibland åker de från vänster till och höger, för att plötsligt byta håll och åka frän höger till vänster.

Vet inte vad det kan bero på men misstänker att det är någon inställning i powerstrip. TV:en är en Grundig ST 70-730 28".

Vore tacksamt om någon kunde hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Alla ni som får bilder på tvn som ser ut som t.ex. Razor_cut här ovanför måste justera in bilden via Power Strip. Alla tv-apparater kan inte använda de färdiga inställningarna som de andra användarna klistar in i denna tråd. Jag har fixat flera sådana här kablar åt andra och testat med min egen på ett flertal apparater och har alltid fått justera in bilden själv mer eller mindre. Alla tv-apparater är inte tillverkade identiska.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Okej, men vilka inställningar i advance timing options ska man leka med då? Vore trevligt om någon kunde komponera ihop en guide, vilket skulle bespara forumet på flertalet frågor.

Permalänk

för dom som har problem med svart-vit bild med s-video:
jag hade samma problem men jag laddade ner programmet "tv-tool" och sen vart de perfekt.

Visa signatur

AMD-64 3500+ , 1024 ram, ati x700SE 256mb, 320 GB sata2 HD

Permalänk
Medlem

Finns det någon som vet om man kan köra geexbox med en vga => scart omvandlare? vill verkligen ha bättre tv-ut på min HTPC.

vart ställer man isåfall in interlaced osv.

Permalänk

Tjenare

Har en sådan här sladd och jag undrar om man inte kan förlänga den med en vanlig vga-kabel?

Permalänk
Medlem

pezmannen: Jo det kan du. Du tappar givetvis lite kvalitet i och med att du skarvar, men det är nog ytterst lite.

Visa signatur

"You are not the contents of your wallet. You are not your job. You are not your f*cking khakis!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seabazz
Finns det någon som vet om man kan köra geexbox med en vga => scart omvandlare? vill verkligen ha bättre tv-ut på min HTPC.

vart ställer man isåfall in interlaced osv.

Jag har snokat lite i möjligheterna att få kabeln att fungera under Linux och svaret är: Nej - det fungerar inte idag.

(tänkte att jag skulle få MythTV att fungera)

Förklaringen jag fått är att denna kabeln inte kombinerar sync-signalerna (?) - man måste då ha ett program som klarar av 'composite sync' (vilket powerstrip gör) - och något sådant program finns inte till Linux.

Jag har fått en länk till denna sida som tydligen är en beskrivning på hur man kan få kabeln att fungera direkt under Linux (utan ett 'composite sync' program) - men jag har ärligt sagt inte tittat på sidan så noga

(då kan man alltså använda sig av de "Linux modeline parameters" som Powerstrip skriver ut)

De som vet mer får gärna rätta mig eller förklara lite tydligare

Min gissning är att med Geexbox blir ganska svårt ändå eftersom det är så "slimmat" - kan tänka mig att man behöver en "fullfjädrad" dist för att få det att fungera till slut (?)

Permalänk
Avstängd

kör inte du meedio?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Joo, men jag gillar att testa olika alternativ, och jag har hört och sett mycket gott om MythTV

Så länge alternativen är gratis kan man ju köra dom samtidigt (Mediaportal) eller med dualboot (MythTV, Geexbox)

Kan väl säga att jag gillar Meedio, men jag gillar inte (alltid) Windows

Permalänk
Avstängd

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gahh 59 sidor?=) hehe
Hoppas ni har förståelse för att det kanske finns svar på mina frågor men att jag ställer dom iaf. orkar inte läsa igenom så månag sidor just nu, sitter dessutom på jobbet och tänkte handla i morrn bitti.

iaf, har planer på att bygga en kabel i morrn och behöver svar på följande:
Hittade denna adapter på biltema.
"DVI-adapter DVI-A till HD15P
Adapter för att koppla mellan grafikkort med DVI-kontakt och monitor med HD15P-kontakt.
39,90 kr"
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98527
funkar den?skulle det funka med till mitt radeon 9600? Tänkte för det finns väl dvi-i och dvi-a eller nått sånt?

Funkar det bra att köra med ca 10m oskärmat nätverks kablel eller måste den vara skärmad och ska isf skärmningen vara flätat eller med folie? vilket är att föredra?

det skiljer ju lite i pris om man ska ha skärmad eller inte. biltema verkar inte ha skärmad men dom har
Nätverkskabel CAT-6 UTP
CAT-6 kabel för Gigabit nätverk 10/100/1000 Mbit, UTP (oskärmad), med RJ45 kontakter i båda ändarna. Färg: Grå
80kr

clas ohlson tar för 10m oskärmad 115kr
dom har även skärmad med foilie 10m för 145kr

Sen antar jag att det bara är att köpa grejerna i början på tråden. löda ihop skiten å sen pilla med inställningarna

/Magnus

EDIT: någon som testat med 15m skärmad eller oskärmad kabel?

Permalänk
Medlem

Kolla i lådan till ditt Radeonkort om du inte fick med en DVI -> VGA adapter. Det är nämligen brukligt. Annars borde det funka med annat fabrikat (din länk t ex).

Bästa skärmningen är flätad enligt tråden. Jag har läst ALLA sidorna. Det tog mig ett par timmar, så jag förstår alla som inte gör det.

Visa signatur

"You are not the contents of your wallet. You are not your job. You are not your f*cking khakis!"

Permalänk
Medlem

Nje köpte kortet beg så jag fick inte med nån adapter. Får chansa på att den på biltema funkar...köper nog en 15m flätad kabel på elfa oxå. hoppas det funkar annars får man väl korta av den. men som sagt flätad kabel är rätt mkt dyrare.

Permalänk
Medlem

Enligt MrJonas bör 15 m inte vara några problem. Så du kan nog vara lugn. (Förutsatt att du bygger ihop kabeln på rätt sätt. )

Visa signatur

"You are not the contents of your wallet. You are not your job. You are not your f*cking khakis!"

Permalänk
Medlem

Razor_cut: Kul att se att du fått igång det så långt i alla fall!
Jag tycker det verkar som att du har problem med Tiling, kolla i guiden så ser du hur du gör för att stänga av det. Händer det inget när du stängt av tiling så är det nog "bara" mer inställningar i PS som krävs.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PiZZaMaN
Gahh 59 sidor?=) hehe

clas ohlson tar för 10m oskärmad 115kr
dom har även skärmad med foilie 10m för 145kr

Köpte min 10m på clas ohlson och den var skärmad med fläta samt folie runtom...

Permalänk
Medlem

jag frågar igen....hehe

hur gör man för att kunna gå in i fullscreen i spel utan att tappa syncen??
för då jag ska spela så tappar tv syncen.

Permalänk
Medlem

Bibbi: Du råkar inte ha artikelnumret? Jag har letat på Clas Ohlsons websida...

dLapinb: Du menar när du ska spela på tv:n? Om det ska fungera så måste spelet stödja "custom resolutions", dvs du måste kunna välja 720x576, 25Hz interlaced.
Om tv:n tappar syncen när du ska spela på din vanliga skärm så har jag tyvärr inget bra svar. Tv-bilden är lika stabil som vanligt då jag spelar spel på min CRT-monitor.

Visa signatur

...

Permalänk

Mycket märkligt

Jag har en sådan kabel som funkar perfekt. Nu är jag tvungen att förlänga kabeln lite och köpte en 1,8 meter skärmkabel på Claes Ohlson och då funkar det inte längre. Kopplar jag utan den funkar det igen. Är det någon särskild kabel som behövs för att förlänga???

Permalänk
Medlem

Fick kabeln idag från MrJonas. (Tusen tack!)
Kopplade in och provade och när jag sätter TVn på scart1-kanalen så flimrar mitt skrivbord (eller inbillar jag mig bara detta av önsketänkande?) till och TVn visar "No Video Signal".

TVn är en 100hz Centrum 32" Ecom 17 från NetOnNet. Börjar fundera på om den har en riktig RGB-ingång. Men saken är ju att när kabeln är kopplad mellan TV och VGA-utgången så indentifierar ju datorn TVn som en skärm, och detta funkar bara på den ena ingången på TVn. Detta leder mig till slutsatsen att min övre scart-ingång är en RGB (rätta mig gärna om detta resonemang inte håller) och att min TV tycker att signalen den får inte är korrekt.

Har provat alla olika 1024x576 timings i MrJonas guide utan att lyckas.

Om någon har något uppslag eller bara kan bekräfta mina farhågor om att TVn saknar RGB så är jag tacksam.

/Jörgen

Visa signatur

"You are not the contents of your wallet. You are not your job. You are not your f*cking khakis!"

Permalänk
Medlem

pezmannen: Jag misstänker att kabeln du köpt inte har alla ledare kopplade. Titta på kontakterna och kolla om alla pinnar finns där, VGA-kablar brukar ofta sakna pinne 9 som vi ju använder.
Se om du kan lämna tillbaka den och skaffa en Scart-förlängningskabel istället, det borde funka utan problem.

emphatic: Varsågod!
Du har nog hittat rätt Scart-kontakt, ditt resonemang håller.
Jag tror att du gör bäst i att börja med en upplösning på 720x576 istället, och få tv:n att acceptera den. De upplösningar/timings som finns i min guide är bara startpunkter, det är knappast troligt att någon sådan fungerar direkt för dig. Använd den som ger mest stabil bild, och flytta sedan runt lite på bilden för att se om du hittar en perfekt inställning.

Visa signatur

...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Razor_cut: Kul att se att du fått igång det så långt i alla fall!
Jag tycker det verkar som att du har problem med Tiling, kolla i guiden så ser du hur du gör för att stänga av det. Händer det inget när du stängt av tiling så är det nog "bara" mer inställningar i PS som krävs.

Toppen!
Blev en faktisk bild nu. Men dessa "trappsteg" med skrivbordetsbakgrund är dock fortfarnade kvar.

Tacksam för hjälp. Om det gäller att hitta en annan upplösning eller andra timings. Dock så prövade jag att ändra lite på: Active, Front Porch, Sync Width mm, utan att få någe resultat.

Wops. even better:

Något förslag?

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se