Permalänk
Medlem

Tryck inte upp i för högt tryck bara - håller man sig under 8 Bar så är det relativt safe då en EN417-klassad flaska (i stort sett alla sprayburkar för EU-marknaden - se upp med amerikanska DOT-märkta burkar - de smäller tidigare) skall tåla till 20 Bar (och skall också smälla vid sådär 22-23 Bar) - se till att det är fungerande manometer på luftpumpen!!!

Det finns dock en annan aspekt man måste ha koll på - rost inne i behållaren som efter en tid försvagar. När en sådan burk smäller med 10 Bar tryck pga. bristningar av rost så är det som att vara vid sidan av en älgstudsare/AK4 som skjuter skarpt - permanenta hörselskador och tinnitus är närmast garanterad och delar av burken som far iväg med kraft kan ställa till med saker - det är oftast botten eller toppen som smäller iväg (är designat så) och det med kraft.

När man pumpar upp en sådan behållare med luft/kompressor så blir det _alltid_ vatten nästan oavsett hur torr luft man pumpar. pumpar man med torr vinterluft med 33% Rh så når man 100% Rh redan vid ca 2-3 bar övertryck - pumpar upp till 8 Bar så har man pumpat in 2-3 ggr den mängden fukt som kan vara i ångform inne i behållaren och det blir imma och droppar med vatten inne i behållaren. Pumpar man upp behållaren flera gånger så kan det till slut bli ganska mycket med vatten.

och är burken av obehandlad stål invändigt så kommer den att rosta - kanske tom. ganska fort när det är under tryck.

---

skall man göra sådana experiment så måste det vara på nya burkar, var gång - aldrig på burkar som man själv pumpat upp och sedan stått ett tag, då de kan vara helt upprostade inuti och brister vid nästa pumpning

Permalänk

@xxargs:

Vet du hur mycket luftfuktighet man kan bli av med från en kompressor, med vattenavskiljare, eller nåt..? Och finns det något sätt att få bort en del redan innan luften kommer i tanken?

Permalänk
Medlem

@emopingvin:

En vattenavskiljare tar vattendroppar som kommer från systemet.
Man brukar ha det på förbrukare inom t ex industri och verkstad, då har man stammar i taket som kan samla på sig både det ena o andra..

Vill man ha torr luft måste man köra med en lufttork.

Två vanliga metoder.:

Kör luften genom en behållare med torkmedel som binder fukt, man har ofta två behållare som alternerar, en i drift och en som regenereras med en luftström och dessa växlar med visst intervall.

Kyltork, finns i vissa kompressorer eller som modul vid sidan, luften kyls av och fukten fälls ut, precis som en vanlig luftavfuktare men under tryck och med högre kapacitet.

När det gäller tryckluft och fuktighet så talar man oftast om tryckdaggpunkt, det är den temperatur luften fäller ut vatten vid givet tryck. T ex 3 grader i ett system, så kan man kyla luften dit utan kondens i ledningar etc.
När du sänker trycket så är luften kapabel att binda mer fukt så då kommer den "bli torrare", relativt sett.

Du borde kunna torka tryckluft genom att fylla en cylinder med silika och låta luften passera sakta. Detta blir extremt torr luft. Denna metod används på luft under normalt tryck för torkning av plast, då kan man nå en daggpunkt på - 20 och ner utan problem. Tornen med silika regenereras med några timmars mellanrum m h a värme.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Istället för att skapa en till tråd så "återanvänder" jag den här... så om ni kunde ge mig några lärorika svar på mina frågor så blir jag glad...

1. Varför rekommenderas en "vanlig" skruvmejsel och inte en "ESD-säker" skruvmejsel?

2. Blir en "vanlig" skruvmejsel mer "ESD-säker" om man har ett finger på metalldelen av skruvmejseln om man samtidigt använder ESD-matta + ESD-band?

3. Om man vill använda ESD-säkra skruvmejlsar duger t.ex. "Pro´s kit"(osäker på stavning...) ESD-skruvmejslar (alternativt "Wera" ESD skruvmejselkit)?

Permalänk

De esd säkra skruvmejslarna har handtag som är "elektriskt ledande" om än med ganska högt motstånd men även plasthantaget leder ström det är skillnaden typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ansluta ESD-matta

Hej!

Jag och min sambo tänkte i veckan ge oss på att montera vår nya dator. Vi har aldrig tidigare gjort något sådant så är en aning nervösa. Vi har införskaffat ett ESD-armband:

ESD-armband

Och även en ESD-matta:

ESD-matta

Om vi förstått det hela rätt så sätter jag på mig armbandet och klämmer fast den andra änden i själva mattan. Kabeln som sedan är monterad i mattans ena hörn ska sedan anslutas till någon metall, eller? Jag inser nu att jag inte läste beskrivningen till mattan så bra, för jag tänkte att det skulle vara en krokodilklämma även på den kabeln, men det är ju visst "bara" en 4 mm labbpropp. Kan jag göra någonting vettigt med bara den eller ska jag skaffa mig en krokodilklämma och fästa den någonstans? Och var ska den i så fall fästas?

Visst borde den här passa?
Krokodilklämma

Permalänk
Medlem

Fäst mattans och armbandets klämmor i datorchassit. Se till att det är fäst mot ej lackad metall. Alternativt dra i en skruv i något av hålen för att öka chansen till bra kontakt, fäst sedan klämmorna i den.

Edit: Glömde @Epersson88

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

@Opatagio:

Okej, så båda klämmorna ska sitta i chassit? Armbandet ska alltså inte fästas i mattan?

Är det viktigt att chassit hela tiden står på mattan? Tänker att det kan bli lite trångt när vi ska dona med t.ex. moderkortet om både det och chassit ska stå på mattan hela tiden...

Permalänk
Medlem

Hej jag har en frpga.
Jag sitter ofta och skruvar datorer på ett vitt ikea-bord.
Nu har frun fått för sig att jag repar bordet och tycker jag ska ha nått underlägg.
Vad bör man använda sig av, går typ ett plastunderlägg eller är det ajjabajja?
För övrigt så använder jag esd armband klämt i chassit alltid och jag har nog hållt på med över 100datorer och aldrig fått problem av ESD mig veterligen.
Men kan man ta vad som helst eller ska man satsa på en esd matta som underlägg?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Epersson88: Sätt båda klämmorna i chassit och se till att de har fullgod kontakt mot bar metal, dvs ingen lackad yta. Du kan ställa chassit vid sidan av mattan.

Chassit blir i detta fallet gemensam punkt och långsam urladdning kommer ske mellan armband (dig själv) - chassi och matta - chassi, vilket är det man vill uppnå för att minska skadeverkan av eventuell ESD.

Edit: Dumma exempel. Blir mer komplicerat än det är.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

@Molotov: "Plastunderlag" (finns många olika plaster, därav citationstecken) är inte någon höjdare för kretskort i 99% av fallen. Blir det för dyrt med ESD-underlag i storleken du önskar så skulle jag gå på en träskiva. Inget laminat eller vinyl utan trä rakt igenom. Det är inte bra men betydligt bättre är "plastunderlag". Låg luftfuktighet (exempelvis vintertid) ökar risken för skadliga urladdningar oavsett underlag.
Notera också att trä inte leder, så även om du har träskiva räcker det inte att ta i den för att potentialutjämna mellan din kropp och komponenten utan det kan ändå uppstå skadlig urladdning.
ESD-underlag är lite enklare på det sättat att man kan under rörelse till och från bordet lägga sin hand på och bibehålla samma potential. Sedan under arbete har man kortärmat så armbåge/underarm har kontakt merparten av tiden... eller så kompletterar man med armband som @Epersson88 har gjort.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

@Opatagio: Tack för svar, ska se vad jag kan ordna.
Armband har jag fast i chassi medans jag håller på.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc