Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Ström i Datorn....finns det 24 volt

Jag undrar om man kan plocka ut 24 volt någonstans i datorn eller i skärmen...jag skulle behöva ha 24 volt för att driva ett extra grafikkort till en skärm som jag har skaffat...???

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

hm...kan inte säga säkert men jag tror inte du kan det...
I skärmen vet jag inte dock.
Föressten.. vafan är det för gfx som går på 24volt ?

Visa signatur

[NF7-S 2.0]-[XP2400+ @ 200x10]-[2x Twinmos Winbond 256Mb @ 400Mhz]-[PoV Gf4 4200 8x 128Mb @ 290/610]-[Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb Sata]-[Atx Fulltower]-[ICQ:62744082]-[Http://sYph.ath.cx]

Permalänk

Ja det kan du, dock är det inte så kraftig ström men 24v är det ivf. Det finns på kontakten du kopplar in i moderkortet, den blåa där brukar vara -12v sen kopplar du pluss till + 12v, men jag vet inte om det kommer fungera, finns ju ingen direkt 24v+....

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

alltså, det direkt obra att koppla mellan -12 o +12v för att få 24v. -12v ger max 0,5 ampere så om du försöker koppla in nåt som drar mer 500 mA så kan du bränna nätagget. Det är mer en kontrollström för moderkortet om jag fattat det rätt. Jag undrar för övrigt också vad det är för grafikkort som kräver 24V. har inte hört talas om nåt sådant för PC men det kanske är nåt special....

Permalänk
Medlem

Det är ett Advantech PCA-6443
piggyback Flat Panel/CRT
VGA Module

det är till PC för jag fick manual å en massa andra kontakter

Visa signatur
Permalänk
Medlem

annars kan du väl använda nån sorts step up krets finns nog på elfa eller e ju ett annat alternativ att använda en extern strömkälla.

Permalänk

I vilket fall som hellst är det omöjligt att använda -12 och +12 som en 24V-källa, då datorn och kortet får samma jord, vilket betyder att du kommer kortsluta -12Volten = inte bra. Det enklaste är att du fixar en extra trafo som ger 24V stabiliserad spänning.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros