Datorbutiken vs Komplett - leveranstider
Ok - i ren konsumentupplysning tänkte jag berätta om min erfarenhet av att ha beställt samtidigt från komplett och datorbutiken.
04-01-22 (torsdag), efter 17.00
------------------------------------------
Jag beställer graffekort + 6-in-1 card reader av komplett mot postförskott.
Resten (burk, skärm, minne, cpu, hd etc.) av Db mot förskottsbetalning.
Samtliga varor är "i lager" hos båda.
04-01-23 (löningsfredag)
-----------------------------------
Jag förskottsbetalar till datorbutiken.
04-01-26 (måndag)
--------------------------
Datorbutiken bekräftar att nu har de fått mina pengar och därmed är beställningen "på riktigt". Samtliga varor fortfarande "i lager", dock får jag en CPU "retail" (med fläkt & 3 års garanti) istället för "bulk" till samma pris - då de nu säger att "bulk" är slut (fast likt förbannat står det "i lager" på deras hemsida).
04-01-27 (tisdag)
-----------------------
Grejerna från komplett dyker upp på mitt serviceställe. Hämtar ut paketet utan avi men med kolli-ID. Betalar.
04-01-29 (torsdag)
-----------------------
Datorbutiken säger att de skickar paketet, får kolli-ID via e-post.
04-01-30 (fredag)
------------------------
Vårt stolta postverk tar över, "Inkommet hämtningsterminal". Frakten är "Företagspaket 16.00" dvs det ska vara framme nästa vardag innan 16.00 (eller?).
04-02-03 (tisdag)
------------------------
Posten har nu - kvicka som de är - lyckats få ut mina paket till mitt serviceställe. Jag planerar att hämta ut utan avi efter jobbet idag.
Min personliga slutsats
-----------------------------
Komplett - snabba men lite dyrare, främst pga postförskottsavgiften & frakt.
Datorbutiken - gratis frakt men i mitt fall sega med att plocka ihop.
Posten - Små paket, snabba. Stora paket, långsamma.
Komplett & posten tag alltså 4 dagar på sig medan Db & posten tog 7 dagar på sig (lite beroende på hur man räknar).
Jag hoppas slippa berätta hur de båda företagen är vad beträffar returer/garantier...