Datorbutiken vs Komplett - leveranstider

Permalänk
Medlem

Datorbutiken vs Komplett - leveranstider

Ok - i ren konsumentupplysning tänkte jag berätta om min erfarenhet av att ha beställt samtidigt från komplett och datorbutiken.

04-01-22 (torsdag), efter 17.00
------------------------------------------
Jag beställer graffekort + 6-in-1 card reader av komplett mot postförskott.
Resten (burk, skärm, minne, cpu, hd etc.) av Db mot förskottsbetalning.
Samtliga varor är "i lager" hos båda.

04-01-23 (löningsfredag)
-----------------------------------
Jag förskottsbetalar till datorbutiken.

04-01-26 (måndag)
--------------------------
Datorbutiken bekräftar att nu har de fått mina pengar och därmed är beställningen "på riktigt". Samtliga varor fortfarande "i lager", dock får jag en CPU "retail" (med fläkt & 3 års garanti) istället för "bulk" till samma pris - då de nu säger att "bulk" är slut (fast likt förbannat står det "i lager" på deras hemsida).

04-01-27 (tisdag)
-----------------------
Grejerna från komplett dyker upp på mitt serviceställe. Hämtar ut paketet utan avi men med kolli-ID. Betalar.

04-01-29 (torsdag)
-----------------------
Datorbutiken säger att de skickar paketet, får kolli-ID via e-post.

04-01-30 (fredag)
------------------------
Vårt stolta postverk tar över, "Inkommet hämtningsterminal". Frakten är "Företagspaket 16.00" dvs det ska vara framme nästa vardag innan 16.00 (eller?).

04-02-03 (tisdag)
------------------------
Posten har nu - kvicka som de är - lyckats få ut mina paket till mitt serviceställe. Jag planerar att hämta ut utan avi efter jobbet idag.

Min personliga slutsats
-----------------------------
Komplett - snabba men lite dyrare, främst pga postförskottsavgiften & frakt.
Datorbutiken - gratis frakt men i mitt fall sega med att plocka ihop.
Posten - Små paket, snabba. Stora paket, långsamma.

Komplett & posten tag alltså 4 dagar på sig medan Db & posten tog 7 dagar på sig (lite beroende på hur man räknar).
Jag hoppas slippa berätta hur de båda företagen är vad beträffar returer/garantier...

Permalänk
Medlem

kortfattat:

datorbutiken: 3 dagar från färdig order till ivägskickande

komplett: ingen info om detta, du skriver bara hur lång tid det tog från färdig order till att paketet var framme.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

klart det tar längre tid om man förskottsbetalar.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

>komplett: ingen info om detta, du skriver bara hur lång tid det tog från färdig order till att paketet var framme.

Aha, jo, då grejerna var "i lager" hos båda fick jag ett e-post på fredagen som bekräftade att de skulle packa och skicka grejerna. Fick även kolli-ID. Alltså 1 dag från order tills det att de skickar paketet - eller 3 gånger så snabbt som db om man vill

Självklart tar det längre tid om man förskottsbetalar men utöver de 2-3 dagar som man får vänta tills de aktiverar ens order dröjer det alltså ytterligare ett par dagar (i mitt fall) innan de har packat klart.

F.ö. gick det bra att hämta ut grejerna på OK-Q8 med bara kolli-ID, men i den allmänna kalabaliken behövde jag inte visa leg. Det känns ju tryggt att jag kunde plocka ut förbetalda grejer för 13 000 utan att visa leg...Nåja, jag klagade ju inte, det var ju rätt person som hämtade ut dem.

Edit: Stavfel

Permalänk

Mina erfarenheter är att Komplett har mycket bättre leverenstider än Datorbutiken.

Jag har lagt fyra ordrar hos Datorbutiken; en har kommit inom en vecka, en tog sex veckor och de två sista fick jag avbeställa för att det tog för långt tid.

Hos Komplett har jag lagt ungefär ett dussin ordrar, och alla har kommit inom en vecka. Ofta tar det bara några dagar.

Angående returer har Komplett också haft bättre tider. Det har tagit högst en vecka, räknat från dagen jag skickat paketet.
Datorbutikens returer har dock tagit nästan en månad.

Så jag anser att de extra kronorna som Komplett kostar är väl investerade. Jag beställer så gott som aldrig något från Datorbutiken längre, bara när jag är absolut tvungen. Jag litar inte alls på dem.

Permalänk
Medlem

db tog på dagen 14 dagar från att de skickat email om att pengarna var framme tills dess att postavin hamnade i brevlådan. Oacceptabelt.

Den här då: förra beställningen tog 16 dagar. Likaså oacceptabelt.

Tycks vara så att man lägger beställningar på hög för att få ihop en rejäl bunt innan man beställer från grossisten. Oacceptabelt.

Dustin leverar oftast inom 24 timmar.

Jamenarvafanvileverjupå2000-talet!

Permalänk

Ibland är Komplett lite för snabba. Jag fick ett impuls ryck i går och beställde en Raptor från Komplett strax före frukost.
Runt 10:00 kom jag fram till att det kanske var lite onödigt och ringde till komplett.
Jag:
- Urhm, jo jag fick ett litet impuls ryck i morse och beställde en HD, skulle vilja avbställa denna.
Komplett:
-Vänta så skall jag kolla. .... Tyvärr den har redan blivit upphämtat av budet!

Så nu ligger den på servicestället. Avin kommer i morrn så jag har natten på mig om jag skall köpa disken eller bita i sura äpplet och returnera disken och betala två frakter.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk

Imorse så skickade de iväg min dator från komplett.se. Tror ni att den kan komma imorgon eller måste jag vänta tills på måndag ???

Visa signatur

08:14 <haffe_> Jag kan inte göra kullerbytor, eller stå på händer. Dock kan jag få upp hälen i pannan. Jag undrar hur det har gått till.
08:15 <OSkar000> testa att slicka på utsidan av armbågen.. det är svårt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choppel
Imorse så skickade de iväg min dator från komplett.se. Tror ni att den kan komma imorgon eller måste jag vänta tills på måndag ???

Om du skiter i avin kan du kanske hämta den imorgon.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Dustin leverar oftast inom 24 timmar.

...och där har du anledningen till att de oftast är en aning dyrare än datorbutiken eller komplett...

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
...och där har du anledningen till att de oftast är en aning dyrare än datorbutiken eller komplett...

Service och fungerande logistik kostar. Dustin och Inwarehouse packar och skickar lagervaror samma dag om du inte beställer för sent. Dessa leverantörer säljer mest till företag och uppfylls inte dessa kraven överlever de inte.
Men företag som db, vilka levererar uteslutande till privatpersoner har inte dessa kraven
på sig mot kund och det har väl många märkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Men företag som db, vilka levererar uteslutande till privatpersoner har inte dessa kraven
på sig mot kund och det har väl många märkt.

Ganska underhållande, men när jag har beställt från datorbutiken åt företag så har det gått ganska raskt. Inte dustin-hastighet, kanske. Men ändock raskt.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk

beställde mitt grafikkort från komplett.. hade kortet inom 2 dar.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

beställde mitt graffe på en torsdag, fick det på måndagen, skulle komplett kunna skickat det över helgen så skulle jag fan haft det efter 1 dag.

Permalänk
Medlem

Re: Datorbutiken vs Komplett - leveranstider

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eaop
"Företagspaket 16.00" dvs det ska vara framme nästa vardag innan 16.00 (eller?)

För företag, ja... därav namnet företagspaket.

Skickar man ett sånt till en privatperson så sorteras inte paketet direkt till dit service ställe utan det finns risk att paketet försenas en dag extra.

Summa sumarum.. skicka inte grejor med företagspaket till privatperser.

Permalänk
Medlem

tjanna.
jag beställde en dator från datorbutiken den 29:e feb... på hemsidan så står det att det tar
5-9 arbetsdagar... men när man sen beställt så får jag en sån orderstastus. å då står det att vissa delar anländer till dom den 15/3 :S
och sen efter det så ska väl paketet sättas ihop osv...

så är det nån som vet hur lång tid jag kommer få vänta ungefär på att få hem min dator?

Permalänk
Medlem

Skumt nog så fick jag mina 2 paket på 2dagar från datorbutiken, den tredje låg på posten i 4 dagar innan jag fick den
Så, db har verkligen skärpt sig...

Permalänk
Medlem

Ja, står till och med på deras sida. Tar längre tid pga att inbetalningen måste registreras och godkännas av banken vilket tar 3-4 bankdagar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob
klart det tar längre tid om man förskottsbetalar.

Permalänk

Jag beställde lite saker från datorbutiken natten mellan måndag och tisdag. På onsdagen kl. 15.15 var paketet på posten. Dessvärre kunde jag inte hämta ut paketet föräns dagen kl 10.15 efter som posten måste skicka ut en lapp till mig först...

Iofs gjorde jag beställningen som företag.

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Antielefant

Jag beställer ca 150-200 paket per år från komplett.se, varav 15-20 privat. Min uppfattning är att det går ganska precis lika fort oavsett om jag beställer som företag eller som privatperson hos dem, förutom möjligtvis om jag lägger ordern under helgen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

ingen som har nån aning om hur länge det kan ta innan jag får min dator?
(se mitt inlägg ovan)

Permalänk
Relik 📜

Kan man hämta utan avi? Med bara kollinummer?
Vill gärna veta, har ett paket på servicestället i detta nu, men har inte fått avin!

http://server.logistik.posten.se/servlet/PacTrack?lang=SE&xsl...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att komplett är betydligt snabbare än db.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Jag beställde ny dvd-brännare från DB Imorse vid 8-tiden.
Fick mail klockan 10,00 att den gått till packning och
strax efter 16,00 så kom kollinummer i mailen.
Kollade länken precis och den är inläst på toftanäs så imorgon kommer
den till mig. Kanon bra jobbat DB. Finns inget att anmärka på deras
leveranstider.
Komplett däremot kommer jag aldrig att handla en skruv hos efter våra
mellanhavanden.

Visa signatur

Tonte

Permalänk
Medlem

Du skrev ju ovan att en del i datorn inte skulle komma in förrän den 15/3 och sedan skall datorn monteras. De specialbygger många datorer och det är kö till monteringen på ca 1-2 veckor så du lär nog få vänta. Om du hade haft bråttom så hade det nog varit bättre om du beställde prylar som finns i lager så du hamnar i kölistan på montering direkt, eller ännu bättre - beställ något av deras färdigkonfigurerade system som levereras inom några dagar om allt som ingår i datorn finns i lager.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonis
ingen som har nån aning om hur länge det kan ta innan jag får min dator?
(se mitt inlägg ovan)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Kan man hämta utan avi? Med bara kollinummer?
Vill gärna veta, har ett paket på servicestället i detta nu, men har inte fått avin!

http://server.logistik.posten.se/servlet/PacTrack?lang=SE&xsl...

Ja det brukar gå, för mig funkar det alltid, bara paketet står på mitt namn och jag har leg

Permalänk
Relik 📜

det gick..

9600XT och 2500+, tackar..

Kanske inget megabyte från 9600Pro och 2600+ men det var typ gratis, så

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
det gick..

9600XT och 2500+, tackar..

Kanske inget megabyte från 9600Pro och 2600+ men det var typ gratis, så

den sista meningen hängde jag inte med... vad menar du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdtranZ
den sista meningen hängde jag inte med... vad menar du?

han menade nog mega-byte alltså att det inte var något större byte...

Permalänk
Avstängd

Datorbutiken kan ta många dagar på sig även om dom har sakerna i lager.
Föresten, vad hände med deras profil på swec?