Datorn startar om , hårddisk ?

Permalänk

Datorn startar om , hårddisk ?

Hejsan

jag köpte 2 st nya Maxtor 120GB 8MB cache i september förra året. Nu för ett tag sen har en av dom bara dött och windows hängt sig men det har bara hänt en gång och det har varit lugnt de enaste månaderna. Men på 2 dagar så har datorn bara startat om när jag inte va hemma och när man loggar in i Win så kmr det en skylt som säger att ett allvarligt fel blablala , en fellog har skapats blabla.

Så lirade jag NFSU idag och efter ett tag så hänger sig datorn och den startar om! Och under tiden den kollar hårdvara innan PCspeakern piper så att allt e ok så hör jag en av mina maxtor starta upp igen (typiskt starta-upp-ljud för hårddisk). Är disken pajj ? den är kopplad till SATA på moderkortet , så kanske när den dör i windows så känner windows inte av den och den startar om ? eller det blir fel nånstans så den startar om.

Kan det vara hårrdisken som e paj ?

PS. Jag körde chkdsk på den disken som jag tror det är och den hittade 2 fel som den reparerade och återställde dom drabbade filerna. Medans dom andra diskarna var felfria.

Visa signatur

[- MSI K8N Neo2 Platinum ¤ AMD64 3200+ Winchester ¤ 2x1GB PC3200 A-DATA ¤ 6800LE ¤ 2x36GB Raptor Raid0 -]

Permalänk
Medlem

kollat memtest? testa det annars... finns bland felsökningsverktyg under filer här på swec.. annars kan du prova att installera om windows... och är du säker på att din processor är stabil i dom hastigheterna? det kan ju vara så mycket... men testa att köra utan den ena disken ett tag så märker du väl vadsomär fel

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk

jag har kört både memtest och Windows memory diagnostics. Hmm jag tetade dra väck strömmen från en disk men då vill inte windows starta... bara hänger sig när det laddar. Den vill ha båda 120 för o kunna starta tydligen.

Visa signatur

[- MSI K8N Neo2 Platinum ¤ AMD64 3200+ Winchester ¤ 2x1GB PC3200 A-DATA ¤ 6800LE ¤ 2x36GB Raptor Raid0 -]