Permalänk
Medlem

Driva mini-itx med blyackumulator

Jag funderar på att köpa ett mini-itx och vill då ha det lite bärbart. Jag tänkte ha den till att se på film och spela musik på.

Jag tänkte använda en underhållsfri blyackumulator ifrån classe. Problemet är att jag inte vet om 7Ah räcker utan om man måste ha flera. Om det räcker, hur länge? Tänkte komplettera detta med ett 55w nätagg, hdd, mobo, kanske, kanske en slimline dvd.

har ni några andra förslag så uppskattas de stort!

mvh macher

Permalänk
Medlem

P = U * I
P = 12 * 7 = 84Watt
om du då skulle ha max belastning på det där nätagget så skull du kunna köra i ca 1,5timme
har jag fel?

Tyckte jag räkna ihop på en sida att ett mini-itx mobo och 1slimline cd-rom + en 3,5" hårddisk drog ca 35watt

Permalänk

du kan räkna med att batteriet klarar iaf 50A om det måste.
Men om du vill veta hur länge batteriett räcker måste först veta effekten allt drar och när du har det kan räkna ut tiden batteriet räcker.
7Ah betyder 7*A*h altså 7A i en timme

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Docksider
du kan räkna med att batteriet klarar iaf 50A om det måste.
Men om du vill veta hur länge batteriett räcker måste först veta effekten allt drar och när du har det kan räkna ut tiden batteriet räcker.
7Ah betyder 7*A*h altså 7A i en timme

ja batteriet klarar att ge ut 84Watt i en timme.. !!!??

Permalänk
Medlem

Jag tror nog visst gOry räknade rätt här ^^

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

hehe ser ut som det ja.. men vill man inte ha en batteri tid på typ 3 timmar eller nåt? för att lyssna på musik så går det ju snabbt..det blir typ 1,5 skiva

Permalänk
Medlem

tänk på att kapaciteten oftast varierar med strömuttaget
dvs hög ström->liten energi

Permalänk
Medlem

Kom på en lösning nu. Om jag kör med m10000 och struntar i slimline cd/dvd så kan jag banta 5w. Om jag kör med 2,5 hdd så bantar jag 10w. Sen kan jag ju plugga in cd-dvd-slimline när jag behöver. Då slutar det hela med 2,5" hd på 21w. 4 timmars drift alltså!

Sen måste jag iof ha en skärm också, men det får bli nån billig tft med låg energiförbrukning.

Permalänk
Medlem

Tänk på att Ah talet på ett batteri är teoretiskt...
Spänningen sjunker vilket gör att datorn inte kommer att kunna fungera..

Permalänk
Medlem

Har nu kommit fram till att jag ska köra med ett bilbatteri (förmodligen 60ah men kanske 80 ) i en heltät skyddslåda för båtar. Den har bara en ventil i locket för luftningen. Sen så stoppar jag ner det i en rygga och springer omkrinng med på ryggen :). att släpa med sig denna kan bli lite svårt. men att ha dne på tåger går nog