Permalänk
Medlem

Fel val?

Jo nu e d ju så att jag lyckats fylla min hitintills stora hdd på 60gb och bestämde mig för att köpa en fet hdd som jag kan lasta full me kul grejjer men hittade inte till sweclockers förens jag hadde beställt en ny HDD.

Men eftersom jag inte har installerat den än (faktiskt inte fått den på posten än) så undrar jag följande:

Jag beställde en Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB/IDE133 8MB 7200rpm

Nån som har någon erfarenhet av den?

Var det rätt val?

Jag ska ha den till filmer/musik

Och kanske den största frågan: Passar den mitt moderkort? JAg har försökt ta reda på detta men inte hitta den informationen nånstans...

Moderkort: Elitegroup socket A K7VTA3 v3.1

Korttillverkarns hemsida: http://www.ecs.com.tw/products/pd_spec.asp?product_id=351

Ja jo jag vet att jag skulle ha tagit reda på allt detta innan jag beställde den men sån e "jag gör först tänk sen..."

Har en polare som sa att både HDDn o moderkortet kunde brinna upp om man lägger i en för stor hdd!?

Tacksam för snabba svar!

Permalänk
Medlem

Re: Fel val?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaZman
Jo nu e d ju så att jag lyckats fylla min hitintills stora hdd på 60gb och bestämde mig för att köpa en fet hdd som jag kan lasta full me kul grejjer men hittade inte till sweclockers förens jag hadde beställt en ny HDD.

Men eftersom jag inte har installerat den än (faktiskt inte fått den på posten än) så undrar jag följande:

Jag beställde en Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB/IDE133 8MB 7200rpm

Nån som har någon erfarenhet av den?

Var det rätt val?

Jag ska ha den till filmer/musik

Och kanske den största frågan: Passar den mitt moderkort? JAg har försökt ta reda på detta men inte hitta den informationen nånstans...

Moderkort: Elitegroup socket A K7VTA3 v3.1

Korttillverkarns hemsida: http://www.ecs.com.tw/products/pd_spec.asp?product_id=351

Ja jo jag vet att jag skulle ha tagit reda på allt detta innan jag beställde den men sån e "jag gör först tänk sen..."

Har en polare som sa att både HDDn o moderkortet kunde brinna upp om man lägger i en för stor hdd!?

Tacksam för snabba svar!

1. Jag har själv exakt en sån disk. Enligt mig är den suverän, funkar perfekt och nästan ljudlös är den också.

2. Den funkar perfekt till ditt ändamål, jag har också min till film/musik.

3. Rätt val? Hum, jag kommer troligtvis att köpa en till sån, fast 200 gig istället då, innan sommaren. Jag antar att hårddisk-val är lite klurigt, det beror på vad du är ute efter (snabb, tyst osv). Sök här på forumet, det finns många trådar om detta.

4. För det sista försöker din kompis lura dig, har aldrig hört talas om att moderkort ska brinna upp pga för stor hårddisk. Däremot kanske det inte kommer funka, för att vissa äldre kort har en GB-gräns, (32GB, Resp. 120 GB tror jag). Tala med supporten till moderkortet och fråga!

// Stavve

Visa signatur

[Processor] AMD XP Barton 2500+@3200+ | [Moderkort] ABIT NF7-S rev 2.0 | [RAM] 2x 256 TwinMOS 400 DDR | Gainward Gf4 ti4200 128 megs Golden, | [HDD] 80 gigs Western, 160 gigs Maxtor, 200 gig Maxtor x2 = 640 gig. |[Chassi] Neonlight

Permalänk
Avstängd

va ska man med en 200GB:are till när 40GB räcker? jag har hur mkt skit som helst och den är ändå inte full...

Visa signatur

AMD A64 3200+ * LG Flatron L1720B 17" TFT * 2x512MB TwinMos PC 3200 * GeForce FX5900 * Asus K8V Deluxe * Din mamma, din hund... oj nu kom jag av mig :)

Permalänk
Medlem

Tack för dom lugnande orden...

Och jo jag har en hdd på 60gb nu o den e proppad... ca 2gb ledigt... känns som om 40gb skulle kännas aningen trångt...

Permalänk
Medlem

HaHaHaHa, vi har lite olika behov märker jag. Köpte en 160GB (SATA dock) nyligen då mina andra "två" 60GB och 2x80GB var fyllda till bredden (700MB ledigt på vardera).

Brinna upp kommer disken absolut inte att göra pga. att moderkortet inte klarar den. Möjligtvis om nätagget ger felaktig spänning till moderkortet som i sin tur bränner av en stöt till disken :). Men isåfall borde din dator inte gå igång vid det här laget.

Vad jag har hört så ska det räcka med att man installerar ServicePack1 till WinXP eller ändrar lite i registret (Enable_Big_LBA lr nåt) ska den hitta alla bytes som finns.

Permalänk
Medlem

har facktiskt lyckats få ett moderkort att brinna... soltek nånting böja rycka om burken en kväll framför D2... blev skit skrajj o slet ut elen... (to late) men jag hadde tur för d va ca 2dagar kvar på garantin från affären dom fick byta typ allt...

Detta berrode nog antagligen på att dom ba slängt ihop datorn på en timme eller nått eftersom dom tänkte jaja jjag vet va jag gör nu går vi på lunch...