Järnkors (Malteserkors) Window [Bilder]

Permalänk

Järnkors (Malteserkors) Window [Bilder]

Har länge gått och funderat på vad som skulle passa som mönster i ett fönster eftersom jag redan har gjort ett antal "vanliga" former, dvs runda, rektangulära etc.
Jag fastnade iaf för ett järnkors, så det vart till att rita upp med whitebord penna och såga med sticksåg.
Jag vart faktiskt riktigt nöjd själv

Nästa steg är bara att sätta plexiglas innanför också

Visa signatur

"Anna, Anna, släpp in mig Anna. Jag har förfrusit drabant-osten Anna, från Riksost du. Annars blir den smullig när den tinar du."

Permalänk
Medlem

Snyggt :). (men är inte det en nazisymbol?)

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

ritade du för hand? inte med nån mall eller nått?
Det blev ju gudomligt snyggt!

Permalänk
Medlem

ser riktigt fint ut bra gjort.

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Snyggt :). (men är inte det en nazisymbol?)

Jag tror inte att det är en nazisymbol. Nazisterna använde väl det men det räknas inte som en nazisymbol eftersom märket är mycket äldre än så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
ritade du för hand? inte med nån mall eller nått?
Det blev ju gudomligt snyggt!

Jo, jag ritade på fri hand

Visa signatur

"Anna, Anna, släpp in mig Anna. Jag har förfrusit drabant-osten Anna, från Riksost du. Annars blir den smullig när den tinar du."

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Snyggt :). (men är inte det en nazisymbol?)

Korsriddarna använde det först har jag för mig..

Visa signatur

1905

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YaZ
Korsriddarna använde det först har jag för mig..

Vet inte... Nazisterna var nog före...

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vet inte... Nazisterna var nog före...

Skolkade på historian?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

On topic: Brutalt snygg, lätt den tuffaste modden jag har sett!

Off topic:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vet inte... Nazisterna var nog före...

Före korsriddarna!? Det skiljer ju bara typ 1000 år mellan dom, men skit samma. ; )

Edit: x1zt hade visst också huvudet på skaft.

Visa signatur
Permalänk

Mycket fint gjort.. fan va sugen jag blev på arr härma dig

Järnkorset är förövrigt inte nazistiskt på något sätt. Användes bla av Tyska armen som "tapperhetsmedalj"

Permalänk
Medlem

Malteserkorset användes första gången som symbol av en katolsk riddarorden under senare hälften av 1000-talet. (Fanns inte så väldans många nazister då om jag inte missminner allt från historialektionerna ).

Riddarorden kallade sig i vilket fall för Johanniter, och deras säte förlades till Malta av nån påve nångång, och därav namnet (tror jag). Orden finns ännu idag kvar.

Det är dessutom inte ett riktigt malteserkors du har gjort, utan mer åt ett Malteser-Georgs-korshybrid, fast med lite konstnärlig tolkning även om vi kallar det så.

Skitsamma, det är snyggt. Bra jobbat
Kommer det lite ljus i den där också eller?

Visa signatur

Glömmer att logga ut :D

Permalänk
Medlem

har du ritat korset på insidan eller har du sågat ut en plåt å satt på insidan?

Permalänk
Medlem

med snack om symboler och så.
hakkorset är något som guden thor / tor (vad han nu hette) hade som symbol på sitt bälte (tror jag). men nu mera så står det tydligen för nazism..

snart får vi inte ens hissa den svenska flaggan på nationaldagen...
jag är varken nazist eller rasist. men jag ogillar att vi svenskar inte ens får sjunga nationalsången utan att bli påhoppade och bli kallad invandrarfientlig.

vart väldigt off topic.

on topic då
väldigt fint resultat, tycler du ska frosta en plexiskiva och dimma ner ett eller två ccfl-rör så du får en "mjukare" belysning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
har du ritat korset på insidan eller har du sågat ut en plåt å satt på insidan?

Jag fattar inte riktigt vad du menar med at jag skulle ritat på insidan men jag har iaf bara såga ut ett mönster i sidan, så allt hänger ihop i en del.

Citat:

väldigt fint resultat, tycler du ska frosta en plexiskiva och dimma ner ett eller två ccfl-rör så du får en "mjukare" belysning.

Jag har tänkt på det där med cffl rör men jag vet inte ifall jag ska ha belysning. Får bli ett senare projekt isf

och TACK till alla vänliga själar som tycker att detta är snyggt

Visa signatur

"Anna, Anna, släpp in mig Anna. Jag har förfrusit drabant-osten Anna, från Riksost du. Annars blir den smullig när den tinar du."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Snyggt :). (men är inte det en nazisymbol?)

Jo, är inte svenska flaggan också det?
Edit: Riktigt snyggt, men du snodde min idé!

Permalänk
Avstängd

*LOL* -Boris- nu skrattar jag gott nazisterna var la för *LOL*

Visa signatur

AMD Athlon XP 2400+, Creative Geforce Fx 5200 Ultra, SB Live 5.1 Matrox Diamond Plus 9 80 GB Mainboard ASUS A7N8X-X

Permalänk

Fint!

Visa signatur

Värt att besöka: www.Gamersnet.se / #Gamersnet.se - #Helpservice

Permalänk
Medlem

Fujitsu/siemens dator..

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

vart hittar man det chassit ? vill ha !

modden va jävligt snygg och jag sitter fortfarande och funderar på hur du kunde måla så runt... *ler*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
med snack om symboler och så.
hakkorset är något som guden thor / tor (vad han nu hette) hade som symbol på sitt bälte (tror jag). men nu mera så står det tydligen för nazism...

Svastiska betyder välfärd på sanskrit. Som en symbol står den för lycka och framgång. Symbolen användes flitigt i den antika världen bl.a. dök den upp på Mesopotamska mynt.

I antika tider använde japanska buddister en symbol kallat sauvastika som var likt svastikan förutom att sauvastika rörde sig i moturs. Sauvastikan brukar stå för natt och svastikan för dag. Det var svastikan som nazisterna perverterade. Med andra ord borde det vara helt oprovocerande att gå ut med sauvastikan tryckt på något klädesplagg.

källa: Susning.nu

Blade of the immortal har äver svastikan på sin mantel...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_linder
vart hittar man det chassit ? vill ha !

modden va jävligt snygg och jag sitter fortfarande och funderar på hur du kunde måla så runt... *ler*

jo det är ett jäkla stilrent alu chassi... tror inte sånna finns lösa. Fujitsu-siemens tillverkar sådanna kompletta datorer Scaleo 800s.

http://www.fujitsu-siemens.se/page/?169.9

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

jo jag gillar det chassit så jäkla mycket och har letat efter det löst... men man får väl kolla om det är nån som säljer det beg. elle nått..

Permalänk
Avstängd

tavlan me tor me hakkorset på bältet, målades på 30 talet och vad startade då?......andra världskriget någon

Visa signatur

Messerschmitt Owns Your Ass

Permalänk
Medlem

Snygg mod!
Lite associationer till nazism får man ju . . . Men ändå inte ens i närheten av vad man skulle få om Du hade använt ett hakkors. Vilket som sagt inte var en nazisymbol från början.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Svastiska betyder välfärd på sanskrit. Som en symbol står den för lycka och framgång. Symbolen användes flitigt i den antika världen bl.a. dök den upp på Mesopotamska mynt.

I antika tider använde japanska buddister en symbol kallat sauvastika som var likt svastikan förutom att sauvastika rörde sig i moturs. Sauvastikan brukar stå för natt och svastikan för dag. Det var svastikan som nazisterna perverterade. Med andra ord borde det vara helt oprovocerande att gå ut med sauvastikan tryckt på något klädesplagg.

källa: Susning.nu

Blade of the immortal har äver svastikan på sin mantel...

Oprovocerande vet Jag inte.. Det finns väldigt många människor som inte gör någon skillnad på ovan nämnda symboler...
Citat från denna sida "Kopplingen till nazism utesluter nu i princip hakkorset från alla andra innebörder, associationerna är för starka. Det kan knappast återerövras"

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_linder
jo jag gillar det chassit så jäkla mycket och har letat efter det löst... men man får väl kolla om det är nån som säljer det beg. elle nått..

Någon som har bytt chassi (liten chans) eller nån som har pajjat sin 2.5ghz:are lär ju sälja...

skicka mail till FS och fråga typ "vi är ett gäng grabbar som vill köpa det där chassit"

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Någon som har bytt chassi (liten chans) eller nån som har pajjat sin 2.5ghz:are lär ju sälja...

skicka mail till FS och fråga typ "vi är ett gäng grabbar som vill köpa det där chassit"

Jag har ett exakt sån chassi, helt omoddat över. Dock vet jag inte om jag kan sälja det eftersom det är en hem-pc som kanske måste lämnas tillbax : (
Hehe har bytt ut en jävla massa, det blir jobbigt att sätta tillbax allt.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

lite histora; vet att detta är off topic men jag kan inte låta bli. Hakkorset är en indisk symbol över "lycka" (lycka/lycko som i tur" Jag har ett täcke här hemma som är köpt i indien som kallas lyckotäcke. det ska bringa tur. utseendet på det korset är ett spegelvänt hakkors med prickar mellan "krokarna" om ni förstår vad jag menar. tyskarna tog märket och gjorde om det lite, det gjorde även satanisterna. ett nästan identiskt märke av lyckosymbolen men som står för satansim istället. ja... vad kan man säga... de är kassa på att komma på eget=)

väldigt snyggt moddat för övrigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Snyggt :). (men är inte det en nazisymbol?)

Nja, den används av många länders militärer och är en symbol för tapperhet om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Party Party !! || Stolt dyslektiker
Amd 64 3000+ Winchester -|- 1024mb DDR 3200 -|- GF 6800LE @ 399/800 -|- Msi K8N Neo2 Platinum Server Druon 900 på något MSI mobo -|- 1024mb PC133-|- 4st 120gb 2st 200gb 1st 250gb och en 40gb