www.itbutikken.dk värdelöst!

Permalänk
Medlem

www.itbutikken.dk värdelöst!

Jag köpte för cirka 2 månader sedan 2st Western Digital 200gb JB diskar ifrån itbutikken.dk för att dom var billigast, med inte en tanke på att dom kunde ha nått så fruktansvärt leverans sätt!!

Jag beställde diskarna cirka den 22ndra December, då stod det " i lager " den 12fte januari får jag en lapp ifrån posten att dom kom in dagen innan. Jag åker dit, hämtar ut ett fint brunt paket, går hem, öppnar paketet och i chocktillstånd ser jag att hårddiskarna är inlindade i nått som inte liknar något annat än det bruna pappret man lindar in fisk i!! istället för bubbelplast så har dom använt papper till att "dämpa" diskarna med! Jag skriver till itbutikken och säger att dessa diskar kommer inte klara sig i ens 6 månader, Jag får ett lamt svar där det står att deras papper funkar exakt lika bra som bubbelplast. Jag sätter i diskarna i företaget jag jobbar förs server, och börjar utan annat val lägga över information på dom, efter 36 timmar börjar ena disken spotta ur sig read/write error och en timme senare är unix servern död, företaget står still i 7 timmar tills servern blir ombootad, disken är helt kaput! jag skriver till itbutikken men får inget svar. 3 veckor senare hör jag att cache'n på den andra disken håller på att resetta sig var 20-30nde sekund, (alvarligt fel) och ett par timmar senare så börjar loggen spotta ur sig samma fel som på andra disken. Western Digitals reparations verktyg kan inte reparera diskarna. Dom är helt trasiga och informationen på dom är förlorad. Jag skriver en en gång ett email till itbutikken och får ett "vad är ditt ordernummer", jag blir sur och ringer deras support och får prata med en sömnig person som totalt visar noll service förmåga, jag ber honnom söka på mina person uppgifter och säga vad dom tänker göra åt saken. Han säger att jag skall besöka deras hemsida, skriva ett return nummer och betala frakten för att skicka tillbaka dom trasiga diskarna till itbutikken för att få nya diskar, sist en kolega gjorde detta tog det 2 månader innan han fick tillbaka en hårddisk. Efter att ett företag har packat hårddiskar i papper, förväntat att dom skall hålla, svarar inte på email, och tänker sedan inte ens vara lite service minded börjar man undra vad det är för företag dom försöker köra. Bara ideén om att skicka en hårddisk ilindad i papper är tamejfan sanslös! Hoppas att ni andra lär er från detta post och köper era hårddiskar ifrån datorbutiken eller komplett för 50 lappen mer och får diskar som funkar! köpte 3st lika dana diskar ifrån datorbutiken innan och dom var inpackade i så mycket bubbelplast att man inte såg hårddiskarna, dom har nu kört i 4 månader utan minsta fel loggning!

Permalänk
Medlem

Ja, som man brukar säga... "köper man billigt, köper man dyrt!".

Det är väl allmänt känt på detta forum att ItButikken beter sig som du beskriver.

Permalänk
Medlem

Det finns en massa trådar om hur kassa Itbuttiken är och ändå köper folk därifrån.....och om man driver ett företag eller är It-ansvarig eller vad det nu är, så köper man från de mer serviceinriktade såsom Dustin och Komplett.

Jag själv köpte en hårddisk från Itbuttiken längesen och den var som du skrev inlindad i papper men som tur är funkar den fortfarande....

Gör som jag i fortsättningen, köp inte från Itbuttiken....

Permalänk
Medlem

Ingen som haft bra erfarenheter av itbutikken? Jag kan inte komma ihåg en enda positiv tråd, nåt bra måste de väl ha gjort? =P

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk

jamen visst

beställde ett moderkort och en hdisk
fick det inom 3 dagar och rullar på
gör grejena

men nu e jag osså sur på dom
beställde dom däringa 200gb seagate diskarna för 990 kr
men det strök dom ju från ordenr
sen fick jag kontakt med dom och tog en 160gb istället och inom 6 dagar hade dom inte beställt den från leverantören

tog bort ordenr och har nu grejerna från db på väg hem till mig

Visa signatur

*im back from out of space to bash your sorry asses *

Permalänk
Medlem

Tackar för infon. Itbutikken ska jag iaf aldrig handla ifrån igen. Från Dustin fick jag väldigt bra paketering på mina diskar och från komplett var det också bra :).

Bild på Dustins packetering av diskar:

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Jo nu kommer jag köpa ifrån datorbutiken komplett eller dustin för dom har jag aldrig haft problem med, vet inte varför men jag bara antog att ingen kan kunde komma på den idiotiska ideén att packetera diskar i papper!! Snart skickar dom vell dom i vaderade kuvärt!

Permalänk
Medlem

Har bara köpt från itbutikken.dk en gång, och då köpte jag ett chassi vilket helt logiskt kom i originalförpackning... Billigt och snabbt. Liknande varor kan jag tänka mig beställa därifrån, så att undvika dem helt vore dumt då man kan tjäna några hundringar på det.
Men som sagt, köper man för ett företag eller - uppenbarligen - känslig utrustning, byt leverantör.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Men skicka diskarna till Western Digital istället.
Dom ligger i tyskland, och dom skickar tillbaka dina diskar med UPS.

Slipper du strula med ITButikken.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Fick min nya hårddisk från datorbutiken mycket väl inpackad!
Datorbutiken är hur bra som helst på detta med att packa!
*rekommenderar*

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

datorbutiken är bubbelplastens kungar

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Db lindade ju för fan in en 80mm chassifläkt i bubbelplast och sen tonvis med vita små frigolitfigurer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malicious
Db lindade ju för fan in en 80mm chassifläkt i bubbelplast och sen tonvis med vita små frigolitfigurer.

Hahah.. det var ju kanske lite överambitiöst.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Inaktiv

Har en kompis som beställde en hårddisk från itbutikken.dk. Det är en maxtor som tappar info då och då.. =P

Permalänk
Medlem

låter ju inte som det bästa... jag som tänkte beställa chassi, cpu, fläktar och hdd därifrån... men det är alltså inte att rekomendera?!

Permalänk
Medlem

IT-butikken har inte strulat för mig.. tvärtom köpte jag en 19" Viewsonic P90f som jag betalade 950kr för av nån anledning... den kostade 3600kr + 200kr frakt egentligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
IT-butikken har inte strulat för mig.. tvärtom köpte jag en 19" Viewsonic P90f som jag betalade 950kr för av nån anledning... den kostade 3600kr + 200kr frakt egentligen.

okej... tror du man kan köpa ett chassi därifrån med säkerhet.. blev väldigt osäker när man läste denna tråd.. =/

Permalänk
Medlem

Dustin säger jag bara !!!
Så jävla bra butik finns inte !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
Dustin säger jag bara !!!
Så jävla bra butik finns inte !

och iom ditt inlägg fick man ju mer information om hur itbutikken är...
ska köpa en XP-M 2400+ och det finns inte på Dustin...

Permalänk
Medlem

itbuttiken är riktigt ruttna, aldrig man tänker handla där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {{{HAZZARD}}}
itbuttiken är riktigt ruttna, aldrig man tänker handla där.

Förklara gärna lite varför dom är "riktigt ruttna".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_linder
Förklara gärna lite varför dom är "riktigt ruttna".

varför ? hm låt mig tänka ofan just d, varenda tråd som poppar upp på diverse forum om itbuttiken är 9/10 fall dålig kritik, blev du klokare varför jag inte tänker handla där ?

Permalänk
Medlem

Jag har handlat säkert 30gånger från ITButikken med blandade resultat.

För det första så är dom oftast billigast på hårddiskar så sådana beställer jag ofta från dem. =PLUS

Frakten tar ofta runt två veckor. =MINUS

Går något sönder så tar det ofta väldigt lång tid att få det reparerat/utbytt, dom hade min trasiga M$mus nästan ett halvår innan jag fick tillbaks en ny. =STORT MINUS.

Men det är ju sagt tidigare, förväntar man sig bra service och support ska man antingen handla lokalt eller på Dustin (ev. Komplett). Men då får man räkna med att prylarna ofta är dyrare, personal kostar fruktansvärda pengar.

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {{{HAZZARD}}}
varför ? hm låt mig tänka ofan just d, varenda tråd som poppar upp på diverse forum om itbuttiken är 9/10 fall dålig kritik, blev du klokare varför jag inte tänker handla där ?

denna tråden va typ den enda jag hittade till ämnet.. =P

Permalänk

Nån gång i julas beställde jag grafikkort från itbutikken efter ca 1,5-2 veckor så undrar jag vad som hänt med paketet då det aldrig dök upp något om kollinumret jag hade..

då visade det sig att fraktfirman som kör paketen till sverige där posten tar hand om dem hade stängt över julen

blir nog aldrig itbutikken mer för min del..

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Hedersmedlem

Det tog dem 2månader att fixa mitt trasiga 9700pro, & det var efter påtryckningar från konsumenteuropa (konsumentverkets avdelning för handelsproblem inom EU)

"Runeh" på returavdelningen har NOLL service-anda. Honom ska man akta sig för!

& inte fan betalade de tillbaka returfrakten som de är skyldiga att göra enligt konsumentköplagen

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Ha!

Det var Runeh som hade hand om min retur som tog ett halvår också!!

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

De gånger jag beställt har allting fungerat perfekt.
Varorna har varit väl förpackade och levererets med kort leveranstid. Den enda gången jag behövt reklamera något gick detta snabbt och smidigt, fick en ny artikel i utbyte.
Så jag kommer fortsätta beställa därifrån även i framtiden.

Permalänk
Medlem

Håller med. Jag fick ett defekt moderkort som jag beställde för några år sedan och jag returnerade det. Sen tog det 2 månader innan jag fick ett nytt. Dålig serviceavdelning har de också. Så undvik itbutiikken.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
& inte fan betalade de tillbaka returfrakten som de är skyldiga att göra enligt konsumentköplagen

Alltid lika roligt med folk som inte kan urskilja svenska och utländska lagar
Danmark är Danmark, Sverige är Sverige. Konsumentköplag med samma rättigheter i Danmark (inte lika säker?)

Det är en risk man tar när man handlar "billigt".