En snabb fråga om "Hitachi Deskstar"

Permalänk
Medlem

Vad är det för "host"ljud ni snackar om?
Jag har 3st 7k250, alla är knäpptysta 24/7... t.om. vattenpumpen överröstar dom.
Åsså har jag 2st 120GXP, dom hade ju inte lika fina vätskelager, så dom viner lite mer... och piper/kalibreras ibland(men sällan).. annars är även dom helt tysta.

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Avstängd

Ragin Pig - Nej inte riktigt. IBM gjorde hårddiskar, deras sista serie var GXP med nån siffra efter tror jag. Sedan tog Hitachi över och de har fått ordning på vad som nu felades när IBM gjorde dem. IBM har inte längre något med Hitachis hårddiskar att göra. 7k250- serien vann nyss en massa priser (länk finns här på nått forum, ska se om jag kan hitta den) och är ansedd som en av de bästa diskarna, om möjlig den bästa, som går att köpa idag.

Så det är ltie fel att säga att IBM och Hitachi är samma sak.

Permalänk
Medlem

Damordred: det är också fel att säga att det inte är samma sak då IBM fortfarande äger 33% ellernått av HGST

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Volvo äger x% i Scania så då gör dom ju samma lastbilar.

Okunnighet och fördomar bygger på rädsla.

Sluta upp med det och bli en fritt tänkande människa i stället!

Permalänk
Avstängd

bogg: jaså det visste jag inte. Trodde Hitachi köpte hela hårddiskverksamheten. Där ser man Alltid något nytt man lär sig

Men om det är som du säger, så tycke rjag man ska tänka så här:

IBM - Usch fy konstiga hårddiskar
Hitachi - Tjoho sådana här ska man ge till nån man tycker om

och sedan inte fundera mer på det.

Permalänk
Medlem

måhända. ska kanske köpa en ny. vet någon hur lång hitachis garanti är? får se om jag vågar mig på ett nytt köp av deras hårdisk. annars blir det nog maxtor.

vet någon om det blir någon större prestanda skillnad med sata?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

FYI så kan jag få en 400gb SATA för ca 3500 inkl frakt, men jag vet inte om det priset är ett bra köp än, väntar nog tills datorbutiken och komplett får in dem..

Permalänk
Avstängd

Tror de lämnar 3 års garanti på sina diskar Ragin, kan inte svära på det.

Permalänk
Medlem

Fakta1: Hitachi lämna 3 års utbytesgaranti på alla 8MB-cachediskar.

Fakta2: 7K250 är bland de tystaste

Fakta3: 7K250 är den snabbaste just nu

Fakta4: 7K250 är minst lika tillförlitliga som Seagate enligt statistik från min närbutik.

Fakta5: 7K250 har fler GB än många andra - mer disk för pengarna.

Fakta6: 7K250 i SATA RAID0 är snabbare i överföringshastighet än Raptorn i RAID0.

SATA med 8MB diskar är något (~10%) snabbare än PATA med 2MB cache enligt mina erfarenheter med 7K250/8MB SATA.

Permalänk
Medlem

tack. blir hitaci då då. men kanske lyckats fixa min 180 gigare. gjorde backup på allt och partitionerade om den. kör 1x 10gi och 1x 166gug part. verkar funka bra.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |