vems fel?Shuttle eller JME-data eller mitt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
lund
Registrerad
Apr 2004

vems fel?Shuttle eller JME-data eller mitt?

Hej!
jag köpte tre baraboner (shuttle sv-25) från Jme-data och efter pressis ett år började två av de boota inte eller sellan ,svart från jme att köppa ny moderkort inkl lådan (2200) efter som de kan inte "skaffa mig"bara ny moderkort utan lådan!!. vems fel? kan nogån ge mig råd? var kan jag köppa moderkort model SV-25 ?eller ersätare (celron 1700 mhz) ? 1000tack

J. Elias

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

Re: vems fel?Shuttle eller JME-data eller mitt?

Jme har bevisbördan år 1 - men garantiansvar i 2 år(kallas reklamationsrätt) efter år 1 e det lite omständigare - kolla med jme och din konsumentvägledare - vad denne rekommenderar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av J.Elias
Hej!
jag köpte tre baraboner (shuttle sv-25) från Jme-data och efter pressis ett år började två av de boota inte eller sellan ,svart från jme att köppa ny moderkort inkl lådan (2200) efter som de kan inte "skaffa mig"bara ny moderkort utan lådan!!. vems fel? kan nogån ge mig råd? var kan jag köppa moderkort model SV-25 ?eller ersätare (celron 1700 mhz) ? 1000tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

Försök stava så att jag kan läsa

Har du garanti kvar och kvittot kvar är JME skyldiga att ersätta din vara om den inte fungerar. Har du inte garanti kvar är JME inte skyldiga att ersätta den men du kan fortfarande ta med den ner till affären (Lund) och be dem skicka tillbaka moderkortet till tillverkaren och få det utbytt för en viss kostnad (150 Sek tror jag). Biträdena nere i Lund är ofta väldigt trevliga och hjälpsamma och bör kunna ge dig bra råd om du tar ner din maskin dit.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Försök stava så att jag kan läsa

Har du garanti kvar och kvittot kvar är JME skyldiga att ersätta din vara om den inte fungerar. Har du inte garanti kvar är JME inte skyldiga att ersätta den men du kan fortfarande ta med den ner till affären (Lund) och be dem skicka tillbaka moderkortet till tillverkaren och få det utbytt för en viss kostnad (150 Sek tror jag). Biträdena nere i Lund är ofta väldigt trevliga och hjälpsamma och bör kunna ge dig bra råd om du tar ner din maskin dit.

Han kan hävda sin reklamationsrätt enligt konsumentsköpslagen, detta gäller 2 år från inköp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Han kan hävda sin reklamationsrätt enligt konsumentsköpslagen, detta gäller 2 år från inköp.

Säker? Visste jag inte, men ok då är det bara att tuta o köra grabben

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

Finns redan enormt många trådar om reklamationsrätt, konsumentköplag, distansavtalslag o s v. Mitt råd är att gå in och läsa på konsumentverkets hemsida. Där är allt väldigt enkelt och pedagogiskt. Och läs inte vad Ca[[pp skrivit, för han har faktiskt inte rätt på en enda punkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal
Finns redan enormt många trådar om reklamationsrätt, konsumentköplag, distansavtalslag o s v. Mitt råd är att gå in och läsa på konsumentverkets hemsida. Där är allt väldigt enkelt och pedagogiskt. Och läs inte vad Ca[[pp skrivit, för han har faktiskt inte rätt på en enda punkt.

Jasså? du menar alltså att JME inte ska ersätta en produkt som inte fungerar om garantin fortfarande gäller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Jasså? du menar alltså att JME inte ska ersätta en produkt som inte fungerar om garantin fortfarande gäller?

Vad vill du jag ska rätta ?

De behöver inte ersätta en vara, de ska avhjälpa felet eller ge dig en ny. Om företaget anser det för dyrt med att ge dig en ny produkt så kan de välja att laga den i stället (väldigt enkelt förklarat). Du kan också få köpet hävt.
Detta gäller under garanti tiden (lagstadgat i 6 mån, men de flesta företag ger minst ett år). Efter den så gäller reklamationsrätt (24 mån från köpdatum), men då är det omvänd bevisbörda, du måste visa på att felet fanns där när du köpte varan. Reklamationen ska vara kostnadsfri för dig så ett företag har ingen rätt att ta utnen avgift på 150 kr för det.

Jag anser att man ska låta bli att ge tips i konsumneträttsliga frågor om man inte vet vad man pratar om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal
Vad vill du jag ska rätta ?

De behöver inte ersätta en vara, de ska avhjälpa felet eller ge dig en ny. Om företaget anser det för dyrt med att ge dig en ny produkt så kan de välja att laga den i stället (väldigt enkelt förklarat). Du kan också få köpet hävt.
Detta gäller under garanti tiden (lagstadgat i 6 mån, men de flesta företag ger minst ett år). Efter den så gäller reklamationsrätt (24 mån från köpdatum), men då är det omvänd bevisbörda, du måste visa på att felet fanns där när du köpte varan. Reklamationen ska vara kostnadsfri för dig så ett företag har ingen rätt att ta utnen avgift på 150 kr för det.

Jag anser att man ska låta bli att ge tips i konsumneträttsliga frågor om man inte vet vad man pratar om.

Såja lugna ner dig nu... Jag sa att gäller garantin fortfarande har han rätt att få en ny produkt, ja eller få den lagad/fixad eller någon kompensation (underförstått).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

"garanti" är 6 månader lång som praxis i KKL. Normalt gäller länken Butik - Privatanvändare, dvs den sista länken i kedjan innan du får prylen, dvs JME. Sen hur JME löser detta kan du fullständigt skita i. Första året har JME bevisbördan, andra året får du SJÄLV bevisa att felet fanns från början.

FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i7 2700K @ 4,4GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | Dark Rock 3 | Zalman HP850 | Gigabyte GTX 770 Windforce 3x 4GB | Samsung 860 Evo 1TB | Belinea 2485 S1W & LG L2010T & AOC 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

I detta fall tycker jag det verkar som någon del eller komponent har varit undermålig från början eftersom mer än en Shuttle har gått i sönder. Eller hur? Då låter det som ett klart ursprungsfel som kan reklameras.

MEN! Är det helt uteslutet att det inte är några minnen som varit för dåliga från början eller nåt annat i den stilen? För mig låter det som ett nätdelsproblem.

Maila JME:s kundtjänst och be dem säga till deras inköpare av Shuttle att titta på det. Kanske de kan komma på nån lösning. JME brukar vara bra att ha att göra med är mina erfarenhet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stan
Registrerad
Mar 2004

Det underliga är att ditt svar är rätt så genomtänkt, men tråden är ett och ett halvt år gammal?

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Lite out-of-date som sagt.
*låst*

X370 Taichi / R7 1700 @ 3.75 GHz 1.2 V / 2x8 GB 3200 MHz CL16 / MSI GTX 1070 Gaming, OC / Samsung 960 EVO 500 GB / Corsair RM650x
LG G6 (H870)