Permalänk
Korsordsguru

mx310 med blå LED

Lite bilder/guide till det jag fick för mig att göra idag, att byta ut den röda lysdioden i min mx310 mot en blå.

Först mätte jag vilka spänningar som fanns i musen. Inte allt för förvånande fanns det 5V som är den spänning som kommer från USB-porten som standard. 5V hittas där den röda sladden på den lilla "kontakten" i musets kretskort kopplas in. Man kunde även få ut 3V vid den vita sladden. Till jord används någon av ingångarna där de svarta sladdarna finns.

Jag testade mig fram lite och kom fram till att det blev bäst om jag kopplade in min lysdiod i seriekoppling med två st (seriekopplade) motstånd på 33 Ohm, som jag hade liggandes hemma. Visserligen får lysdioden lite för stark spänning och kortare livslängd så men den lyser starkare.

Sedan var det dags för modifieringen. Jag drog ut den lilla kretskortsbiten, som lysdioden satt fast i, rakt bakåt. De två grå kablarna som sitter fast i det lilla kretskortet klippte jag av vid det stora kretskortet så jag kunde använda dem (och hela lilla kretskortet).

Jag lödde fast mina två motstånd på 33 Ohm på en av de gråa kablarna, som jag hade skalat lite.

Kabeln som jag skulle stoppa ner i kontakten vid jord var lite klen så jag lödde fast en stålbit. När jag skulle få loss lysdioden så räckte det med att vicka den fram och tillbaka så lossnade lödningarna, sen lödde jag dit min lysdiod. Sedan satte jag på krympslang på båda sladdarna.

Jag satte tillbaka lysdioden och tryckte ner mina kablar vid kontakten som sitter på kretskortet vid den svarta och den röda.

Så här kan det se ut om man har tur sedan:

Specifikationer för min lysdiod: Ljusstyrka: 4000mcd vid 20mA, 6000mcd vid 30mA, Framspänning: 3.6V, Framström: 20mA.

Visa signatur
Permalänk

Nice.. funkar den lika bra nu? tänkte eftersom Blå ligger på andra sidan i färgspektrummet.

Btw: kan man säga att du har en IB-mus nu då.. Infra Blå?

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terroristen
Nice.. funkar den lika bra nu? tänkte eftersom Blå ligger på andra sidan i färgspektrummet.

Btw: kan man säga att du har en IB-mus nu då.. Infra Blå?

Jepp, den funkar lika bra. Jag vet inte om man kan kalla den för en "infrablå" mus eftersom den aldrig varit infraröd. Den röda lysdioden är mig veterligen bara till för att lysa upp området den optiska läsaren ska läsa av.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tråkigt nog torskar man prestanda på blått ljus... inte speciellt mycket men man gör det....

Permalänk
Medlem

Re: mx310 med blå LED

Så här kan det se ut om man har tur sedan: Bild 7

Vad har det med tur att göra? Det är väl snarare skicklighet (inte svårt men ändå)

Man förlorar ju som sagt lite prestande, speciellt på mörkare musmattor, dom t.ex. func.

Snyggt blev det iaf!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
tråkigt nog torskar man prestanda på blått ljus... inte speciellt mycket men man gör det....

ehm, varför då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bernt-oskar
ehm, varför då?

Optiken funkar bäst i den röda våglängden.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

dioden ligger på samma spänning faktiskt men det går mer ström genom den... det är en halvledar komponent och U genom den är alltid samma.... Bara att kolla på Ohms lag hur mkt ström som komponenten drar. Eftersom det fungerar e det ju dock lugnt.... under USB-portens max således.
Kan ju va värt att fundera på dock om man ligger precis på gränsen på tex nätagget.

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att göra samma sak med min MX500 men det är ju inte kul om det blir sämre prestanda...

Visa signatur

Intel P4E (Socket775) 3.2@3.6Ghz | Abit AS8 i865PE | A-Data 1Gb PC4000 | Zalman CNPS7700-Cu
Chieftec BX MidiTower 360W | Samsung 3,5" ATA100 120Gb 7200RPM HDD | NEC ND-3520A DVD±R DL
Creative GeForce4 Ti4800SE@Ti4800 AGP8x | Creative SoundBlaster Audigy 2 | Samsung 17" 720T TFT

Permalänk
Medlem

e ju RÄTT sugen på att göra det i min nya Razer Viper.... vill dock INTE pajja den.... sen åker garantin bara man skruva upp den.... :/

Permalänk
Korsordsguru

Att jag förlorar lite prestanda gör ingenting då jag spelar spel kanske en gång i veckan eller så, och då är det inga spel man behöver hetasta precisionen i. Den har fungerat helt normal än så länge iaf, till vanlig surfning m.m så jag är nöjd. Jag kör förövrigt musen på en ljus träyta.

Visa signatur
Permalänk

Jag skulle vilja göra det med min MX700 men det vågar jag inte.

Jag gjorde ett firewheel på en vanlig scrollmus, det får räcka

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk

har satt in en blå 5v diod i min mx500 och tycker inte att jag förlorar så mycket prestanda dock är man då ingen hardcore gamer iof..

har även fixat med viktmoden och steglös scroll.. gillar verkligen den musen.

Visa signatur

P4C800 Deluxe - P4E 2.8@4 ghz(maxning) 14x285.4 - 2x512 Adata ddr 400 - Ati Radeon 9800 se - 2x160gb Sata -

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=St@rre=-
har satt in en blå 5v diod i min mx500 och tycker inte att jag förlorar så mycket prestanda dock är man då ingen hardcore gamer iof..

har även fixat med viktmoden och steglös scroll.. gillar verkligen den musen.

Jag passade också på att skaffa "steglös scroll" när jag öppnade musen. Det är mycket skönare.

Visa signatur
Permalänk

hehe jag har gjort precis samma sak fast med en dual optical
tycker man förlorar massa prestanda med blått. Det där med steglös scroll
är riktigt skönt. Har en ny mus nu p.g.a. att jag hade en func som jag
inte kunde använda :/

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Jag passade också på att skaffa "steglös scroll" när jag öppnade musen. Det är mycket skönare.

Hur gör man så scrollen blir steglös? =/

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
Hur gör man så scrollen blir steglös? =/

Om du öppnar musen sitter det en liten ståltrådsfjäder som går in i scrollhjulet för att bromsa det lite. Plocka bort den så "hackar" inte scrollen fram när du drar den utan den glider bara på.

Obs, ta inte bort den andra fjädern som inte går in i scrollhjulet.

Visa signatur
Permalänk

FAn va nice ....jag har en mx510 Var köper man en sån där diåd?

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pink-screen
FAn va nice ....jag har en mx510 Var köper man en sån där diåd?

på älfa

Permalänk

Borde inte en kombination av röd och blå lysdiod ge bättre prestanda än enbart blå, man får ju en lila nyans. Mest en funderare då det hade varit snyggt med lila

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Avstängd

Vad är "steg lös skroll"??

Visa signatur

Moderkort:Abit Kv7||CPU:2600+||80Gb||gforce 5200

Permalänk
Medlem

*bump
Någon som kan fixa bilderna om de finns kvar?

Permalänk
Medlem

hallå??? mer än 3 år gammal tråd, dra inte upp de igen!

ont: men det var nice:)

Permalänk
Medlem

fixa länkarna

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

HALLÅ, 3 år gammal tråd!!!

Permalänk
Korsordsguru

Edit: Fixat bilderna nu. Kan även lägga till att musen dog för några veckor sedan. Lysdioden började blinka med några enstaka Hz och musen kunde då bara läsa av typ 5-10 pixlar i sekunden. Inte fy skam på livstiden ändå. Nu är jag en lycklig ägare av Logitech MX518.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för att du fixade bilderna