Permalänk
Medlem

Trött på spel?

Någon mer än jag som nu på "gamla" dar börjat känna att spelen ger ingenting längre? För kunde jag sitta timmar, nästan dagar i sträck med ett spel som t.ex. Secret of Mana, Zelda, Punch out, ja till och med super mario 1 satt jag och spelade i flera timmar i sträck, helt utan problem och det var alltid lika skoj.
Numera så känns det bara jobbigt att lära sig ett nytt spel, och över huvudtaget sätta mig in i det. När jag fick Hitman 1 och satte mig ner och spelade igenom det så var det riktigt kul, jag försökte verkligen klara alla banorna bara genom att smyga mig igenom alltihop, sedan kom tvåan, visst var det kul men nu smög jag inte längre utan då sprang jag bara igenom och röjde med den största bössan som jag kunde få tag i.
Och nu när jag fått mina händer på nummer tre i serien så orkar jag bara till bana 2 innan jag känner att det är riktigt jävla tråkigt att spela.

Det är samma sak med Starcraft/Broodwars, CS, Bulders gate spelen, C&C spelen, ja alla spel som jag verkligen älskat och spelat för att det var riktigt kul.

Visst sätter jag mig och lirar lite Nes då och då men absolut inte som för. För grät jag nästan när jag lämnade tillbacks ett spel som jag inte klarat av ännu, t.ex Secret of mana, men nu är det mer en "jaha,, skulle väl ändå inte spelat igenom det" känsla som kommer upp.

Kan man verkligen växa ifrån spel så här? Jag tycker inte det är särskilt rättvist, jag vill känna känslan av å spela ett underbart spel, jag vill ha kul och leva mig in i dem.

Kanske en helt onödig tråd men som många andra så vill jag bara skriva lite, och det är ju alltid kul att få respons.

Permalänk

Det är inget okänt fenomen, men det betyder inte att man har "vuxit ifrån" spelande. Det är snarare ett tecken på att man tröttnat på en viss speltyp eller genre. Pröva att ta en paus eller att spela ett erkänt bra spel ur en genre som du inte vanligtvis spelar.

Permalänk
Medlem

Paus har jag testat, har inte spelat nåt spel på ca 2 månader förutom CS, men det har dock varit sporadiskt, nu testade jag igen som sagt med hitman men det var inte lyckat, sen testa olika genre är ganska svårt då jag inte kan komma på nån sort genre jag inte testat på..

Permalänk

Tja, utöver det så kanske det kan vara skönt att ha en annan hobby att dra sig tillbaka till under tiden. Det kanske inte är helt fel att lägga ner det en tid tills mer intressanta spel dyker upp på horisonten :). Nästa generation kanske kan liva upp spelintresset?

Permalänk
Medlem

Nästa generation verkar bara vara samma skit som redan släppts, om man nu räknar HL2 Doom3 och dylikt för den nya generationen, får la ta å sattsa mer seriöst på fotbollen å skolan istället, kanske lägga till ett träningspass, men fan, jag vill verkligen ha tillbacks känslan av att älska ett spel,,

Permalänk

Det är lätt att glömma bort andra spel som kommer i år iofs... jag ser snarare fram emot spel som Thief DS och Call of Cthulhu etc. Sedan så finns det ju fler generationer; skit i det som släpps i år och kom igen 2005 eller nåt :D.

Permalänk
Medlem

Call of Cthulhu kan jag hålla med om ser intressant ut, Thief också men jag känner knappast nån förväntning inför dem, och ett helt år utan spel? för kunde jag inte tänka mig en dag, tänk iafall jag försvinner i träsket av pluggande eller festande och aldrig hittar tillbacka till spel? Usch å fy,,

Permalänk

Håller med!
Det är inte..kul... att spela spel längre. Allting är samma skit om och om igen, snyggare och snyggare grafik. Ingen kan vara orginell och ta fram något nyskapande eftersom nästan allting redan har gjorts.
Tycker det är likadant i spelindustrin som i film och musikindustrin...Det känns som om allting är reproduktioner av gammalt material...Synd faktiskt! Saknar Half Life hysterin:D

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem

Håller med er fullt...

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem

Elektroniskt överflöd

Permalänk
Medlem

Känner definitivt igen mig, även om jag fortfarande kan bli väldigt biten av klanmatch i CS eller en nystartad omgång Civilization3. Men idag hade jag troligtvis inte orkat lära mig Civilization3, har helt enkelt blivit lat och otålig, alternativt helt enkelt inte lika intresserad av nya spel längre. Förr var det ju världens grej med ett nytt spel, vilket som helst nästan, men nu tittar man bara på spel man hör bra saker om.

Diskuterade detta med en kompis häromdan, han hade upplevt precis samma sak.

Men jag håller inte alls med de som påstår att det är spelen som blir sämre. Tittar man tillbaka på riktigt gamla spel så inser man att spelen faktiskt utvecklats till det bättre, och inte bara 3D och bättre grafik. Gamla klassiker kan visserligen vara skoj en stund men de är ändå kanske bara en tiondel så roliga som de var när de var nya för kanske 8-10 år sen.

Jag tror det främst beror på att man blir äldre (jag är snart 23) och inte lika entusiastisk längre. Men men, om det fortsätter så här så kanske jag gör nåt vettigt på min fritid istället om sisådär 10-15 år.

Permalänk
Medlem

Tja kan inte påstå att jag lirar mindre nu på "gammla dar" (25+), fast lirar ju inte samma typ av spel lika mycket nu.
Ända sedan Doom har jag lirat FPS spel ganska hårt. Började med att jag spelade QWTF (Quake World Team Fortress) slutade sedan nästan helt med det när fler och fler TF spelare började lira det nya och tuffa CS (började med det runt beta 3). Sen började CS bli kasst och sökte efter nya roliga online spel, testade mängder med modar till HL och Q3, lirade Tribes 1&2, UT. Sista online FPS liret blev nog BF1942 som jag spelade ganska mycket.
Under tiden hadde jag även börjat att testa lite masive online lir. Det första jag testade var WW2 online som var coolt som satan, stora slag med mängder med spelare. Slutade med att jag började lira Planetside, ett masive online FPS spel fast tröttnade på det efter någon månad för att det var för enformigt.
Under tiden som jag letade efter ett nytt kul online spel som jag kunde lägga "all" min tid på så som jag gjorde på TF och CS en gång så lirade jag grymt många singel player spel. Jag verkligen malde igenom dom och "varvade" dom flest, mer än jag någonsin har gjort under mina dager med C64 och Amiga (bästa SP spelet av alla var nog ändå GTA:VC)
Fast nu har jag hittat hem till "mitt" spel igen. Har totalt fastnat för Star Wars Galaxies och har i princip spelat enbart det sedan i november förra året. Är så inbiten i det att jag har 2 kontont till det nu

Permalänk
Medlem

känner nästan exakt så som du.
kunde spela spel i timmar förut och bara utforska banor och leta efter gömda saker och liknande men nu springer jag liksom du igenom allt men det största vapnet jag kan hitta.
kommer ihåg känslan man fick när man satte sig ner med diablo2 eller cs första gången, allt va skit kul men ville bara lära sig så mycket man bara kunde om spelet.
när jag sätter mig ner med ett nytt spel idag så vet jag att det är typ 90% att jag inte kommer orka spela det igen.
det känns som tiden inte räcker till för att man ska lära sig ett nytt spel helt enkelt.

Visa signatur

-After 2000 years, I will be forgotten, and the Time-Loop will close. I will live forever, and you shall meet doom!!

Permalänk
Medlem

Usch ja, jag blir verkligen ledsen när ajg läser detta, för, jag känner samma sak som de flesta. Jag kan ju inte säga att jag är gammal (fyller 18 om 3 timmar), men iallafall äldre och visst har jag med tröttnat.
Nostalgi: Kommer ihåg den första tiden med P1 166an. C&C Red Alert, HERREGUD vilket lir. Satt i timmar och spelade, Civilisation II, vilket spel. Sen kom det, GTA. Hade nog alldig käns samma lust att komma hem och döda innan, GTA2 missade jag nästan helt då jag satt och lirade ettan. Det lilla GTA2 som jag lirat var heller ingen bra tid, kass spel rent ut sagt. Sen kom 3an...och.....senare ett av de bästa spelen på många många år. GTA Vide City.
Som många redan sagt så har även jag mist den lilla gnistan som, varje gång man satt sig vid spelet tändes. Den har slocknat. Hoppas bara inte för gott.
Just nu liras endas ett spel. Spelet som kommer finnas för alltid.
MS Röj.
Saknas: Tetris Original, försvan för många år sedan. Om ni hittar Tetris var vänlig posta det. Hittelön.

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk

dom flesta nya spelen är totalt kass rakt igenom.men det finns vissa som faktiskt är värt att spela om och om igen,spel där dom har lagt ner mycket tid åt själva tanken med spelet och inte på att försöka göra så snygg grafik som möjligt,spel som det tar nån månad att klara av eller liknande.

men som jag har sagt förut,inga utav dagens spel klår spelen som fanns till amigan,grafiken och ljudet kanske är bätre på dagens spel,resten domineras av amiga spelen,men det är min åsikt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Jag känner nog samma sak ni ni... så sammanfattningsvis kan man väl säga att spelutvecklarna måste sluta gå i samma spår och hitta på nya genrer kanske?

Edit: Sen har det nog lite grann att göra med att vi faktiskt har vuxit upp och man får andra intressen.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

kör en rma på ditt graffe till db så kommer nog suget tebax efter en månad ska du se

pratar av erfarenhet

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

Dagens I-landsproblem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moor
Usch ja, jag blir verkligen ledsen när ajg läser detta, för, jag känner samma sak som de flesta. Jag kan ju inte säga att jag är gammal (fyller 18 om 3 timmar), men iallafall äldre och visst har jag med tröttnat.

Jag är inte heller särskilt gammal, fyller också 18 snart, men jag har spelat tv/dator spel sen jag var 3 år så på så sätt är jag väl en aning gammal.

Men det känns väldigt tråkigt att sluta med spel, man kanske skulle försöka ubilda sig inom spelteknik och försöka utveckla spel själv? Med min mångåriga erfarenhet så måste jag ju kunna skapa det perfekta spelet

Permalänk
Medlem

Jo, även jag har haft dator i stort sätt hela mitt liv. Kommer faktiskt inte ihåg en tid hemma utan dator.
Jag har nu varit 18 i 13 tmmar och 15 minuter och jag måste säga en sak.
Jag är sjukt sugen på att lira Red Alert....
Red Alert, the original and best.
Fungerar det på Xp?

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem

Finns inte så många roliga spel just nu enligt mig, warcraft3 TFT och Quake3 är väl de enda jag lirar, farcry har jag klarat. Men det är jäkla massa bra spel på G

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inte lirat FarCry. Är det bra?

Edit: Vilka bra spel är på G?
HL2,
Doom3
.....?

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moor
Jo, även jag har haft dator i stort sätt hela mitt liv. Kommer faktiskt inte ihåg en tid hemma utan dator.
Jag har nu varit 18 i 13 tmmar och 15 minuter och jag måste säga en sak.
Jag är sjukt sugen på att lira Red Alert....
Red Alert, the original and best.
Fungerar det på Xp?

red alert fungerar inte på xp.

Visa signatur

-After 2000 years, I will be forgotten, and the Time-Loop will close. I will live forever, and you shall meet doom!!

Permalänk
Medlem

känner igen det också. är 24 år nu och spelar väldigt lite. BF:DC en del, dock har jag en lång pause från det nu till jag får ett grafikkort. är inte mycket för fps spel annars och det känns som om det är det enda som släpps. jag väntar på att dom ska släppa ett riktigt stort och tungt turbaserat strategi, den dagen kommer jag gråta av glädje. enda spelat jag spelar nått så där regelbundet är civ 2

Permalänk
Avstängd

jag känner också samma sak, och jag är bara 14 :/

Visa signatur

MSI MS-6391 | Intel P4 1700MHz | 256 mb ram | GeForce 3 Ti200 |

Permalänk
Medlem

Känner också igen mig i det ni skriver här. Det är en melankolisk känsla en snarare en känsla av uppgivenhet. Jag sitter och suktar efter nya spel, läser previews och läser recensioner när de kommer, sticker ner till lokala handlarn och köper ett spel ibland, men orkar inte riktigt spel igenom det helt. Det finns bara en handfull spel som jag i dagsläget skulle orka sätta mig in i igen. BG1/2 serien typ.
Men alla dessa grafikintensiva skjutare som farcry, verkar hur bra som helst och riktigt sköna om man kommer in i dem. Men jag orkar inte eller rättare sagt tappat lusten. Jag längtar tillbaks då man kunde sitta och köra igenom ett spel en hel helg. Måste erkänna att jag är lite avundsjuk på min lillebror som är 13år och som har hela tonårstiden framför sig med underbara gamla och nya spel som han inte provat.

Men det kanske är så som någon skrev att man helt enkelt går och väntar på den där nya genren/spelgreppet som aldrig verkar komma.
För min del får det gärna komma ut en Baldur's Gate 3 med fyrdubbla speltiden och 6 DVD's storlek -bara så jag kan få sitta med det så länge som möjligt och inte tvingas sluta för att spelet är avklarat.

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Håller, lixsom de flesta andra här med... är kanske inte riktigt lika gammal, men 20+ iallafall...

Sista spelet jag fastande riktigt ordentligt för var DiabloII...
Tror en del av problemet, som andra oxå nämnt, är allt hypande...
Man går och väntar på något som inte kommer... Tex FarCry, läste, om, och väntade på väldigt länge, men när det väl kom så räckte det inte alls upp till förväntnigarna... Framförallt pga en dålig historia...
Ett spel som lyckats få mig att fastna ganska mycket är Morrowind... Älskade friheten i det. Känndes verklige nytt.

Permalänk
Medlem

SammyBoy: håller med. ett mycket större och friare BG3 vill jag ha. eller varför inte ett riktigt rollspel någon gång, istället för allt hack och slash/grottkrypning.

Permalänk
Medlem

Lång post-varning!

Känner igen mig till 100%, efter att ha läst några rader av ditt inlägg tittade jag till namnet på skribenten bara för att se så det inte var jag som hade skrivit det. Jag är väl inte gammal precis (18, 19 i okt) men har spelat sen jag var 8, jag kommer fortfarande med stor glädje ihåg många SNES spel så som super mario world, Super metroid och Legend of Zelda: A link to the past och många fler. Så roligt har jag inte haft med något spel dom senaste 5 åren och det blir bara värre...

Jag har spenderat ett oändligt antal timmar med PS1 spel som tex Final Fantasy VII och VIII, och fast jag inte tycker det senare var någon höjadre så hindrade det inte miag från att spela igenom det några gånger vilket väl tagit några hundra timmar. Jag kommer oxo ihåg när jag fick FF IX, jag tror jag spelade det 10 timmar första dagen, satt i det i den gråa maskinen vid lunch tid och slog endast av den under 15 min ett par ggr under hela dagen för att äta. När jag tidigare i år köpte FF X-2 däremot var det en helt annan historia, satte i spelet, spelade 1, 1½ timme max gjorde nåt annat och sen spelade jag bara 30 min - 1 timme om dagen i två tre veckor, inte för att jag saknt tid eller nåt utan bara för att jag inte kände för att spela mer, nu 3 månader senare har jag inte spelat det på 2 månader och totalt bara spelat spelet 7-8 timmar, gämför det med 10 timmar/dag med FF IX för någr år sedan så får ni en klar bild av hur jag känner. kan väl också dra upp UT som exempel, när jag köpte UT (orginalet) 1999 eller nåt sånt så var det väldigt roligt oh jag kunde spela det flera timmar om dagen men sen jag köpte UT 04 i våras har jag knappt spelat det alls, visserligen är det ju ganska likt orginalt med ändå.

Dem flest nya spel bryr jag mig inte ens om att köpa även om dom enligt rescentioner ska vara väldigt bra, Far Cry spelade jag demot på men det känndes inte som något mer än HL med snyggare grafik så jag sket fullständigt i att köpa det och har inte ångrat mig.

Men det finns ljus glimtar här och var, i hösts köpte jag Max Payne 2, Det var (och är) skit kul. Jag spelade det felra timmar om dagen den första veckan även efter jag klarat ut det första gången. Jag har nu spelat igenom det 4 ggr vilket är något jag sällan gör med spel, iaf på så har pass kort tid. Ser även fram emot flera spel som tex. Silent Hill 4, Half Life 2 och FF XII så även om jag är tämligen säker på att jag aldrig någonsin kommer ha lika kul med spel som jag hade med SNES spelen och Final Fantasy 7 och 9 så betyder det absolut inte att jag inte kan ha kul med spel, för det kan jag, bara inte lika mycket.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Vänta i en månad till grabben vänta på den 4:de Generationens Spel vänta på Doom 3 mohahaha.....

Visa signatur

P4 3.0 HT | 200 GB | 1Gb DDR 400MHz | Radeon 9800 Pro
RIP Heather O'Rourke 1975-1988