Permalänk
Medlem

Info om backup?

Vet någon var jag kan hitta info om olika typer av backup? Fördelar, nackdelar, kompabilitet, priser, prestanda, m.m. Har det varit någon bra artikel den senaste tiden i någon av de datatidningar som finns? Eller har ni själva några åsikter om olika typer av backup?

De system jag har hittat som kan vara aktuella är CD/DVD, Bandbackup (travan, DAT), intern hårddisk och extern hårddisk. Har jag missat något? Olika typer av disketter, Jaz-drive och liknande verkar vara ointressanta idag. Eller har jag fel?

Backupen är för hemmabruk och framförallt till digitala bilder.

Permalänk
Medlem

För hemmabruk kör jag daglig backup till en annan fysisk intern hårddisk och sedan bränner jag ut på dvd någon gång i veckan och förvarar denna på jobbet så att jag inte går miste om mina filer vid inbrott/brand etc.

Permalänk
Medlem

Är det ingen annan som har någon erfarenhet från någon typ av backup?

Vad är det för fördelar med bandbackup?
Hur länge håller en DVD/CD?
Ersätter en extern extra hårddisk alla andra typer av backup?

Permalänk

jag görså här:

jag har 3 hdd's i min burk så jag har en mapp på min ena disk som heter backup, där lägger jag allt viktigt som träningsdagboken samt träningsschemat, viktiga filer mm.

sedan så bränner jag ut på dvd-rw ibland, bara för att vara säker på att inget går förlorat.

sharen gör jag dock inte backup på då den ligger på ~300 gb och går att dra hem på en vecka.

Det beror givetvis på vad man har för behov, hur mycke man ska lägga backup på, en extern disk är väldigt bra ifall man har mycket att göra backup på och om det inte är allt för viktigt, men fortfarande så man vill spara det.

annars så är dvd/cd det bästa alternativet enligt min mening för hemanvändare då det är ovanligt att man behöver ha backup på mer än 3-4 gb.

är du däremot företagare kan en bandstation vara värd att investera i.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/