Kopparpasta utmärkta kylningsegenskaper??

Permalänk
Avstängd

Kopparpasta utmärkta kylningsegenskaper??

Hade tänkt prova kopparpasta som kylpasta nu när jag snart ska montera datorn, nån som provat det och fått bra resultat?
Om man bortser från att det kan vara elektriskt ledande känns det som att det borde fungera prima.
Har en athlon64 med stor heatspreader vilket borde minimera risken för kortis såvida man inte tar sanslösa mängder så det rinner ut över sockeln.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

Jag hade nog satssat på arctic silver 5, eftersom att de flesta använder den pastan, och om koppaspastan hade vart något att ha skulel nog fler anvnda det. Eller är det ett nytt påhitt?

Visa signatur

d:D Antec180pB, Hiper Type-R Modular 580W...
| AMD 64 3000+ Venice Thermalright 120ultra, asus 7800gtx DFI sli-dr, 1GB TwinMOS |
Pumpar på BBB 15/14Mbit...

Permalänk

Re: Kopparpasta utmärkta kylningsegenskaper??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arneball
Hade tänkt prova kopparpasta som kylpasta nu när jag snart ska montera datorn, nån som provat det och fått bra resultat?
Om man bortser från att det kan vara elektriskt ledande känns det som att det borde fungera prima.
Har en athlon64 med stor heatspreader vilket borde minimera risken för kortis såvida man inte tar sanslösa mängder så det rinner ut över sockeln.

Jag har tänkt i samma banor, men jag är lite rädd för att förstöra nåt.

Permalänk
Avstängd

antagligen har nog kopparpasta inte provats i någon större utsträckning pga den förmodade el-ledande egenskapen. ex barton-processorerna med naken kärna kan förmodligen inte exponeras för pastan i sådana fall

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

Låter som nåt Bosse Bildoktorn skulle tipsa om, han kör ju kopparpasta till ALLT!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Avstängd

det är utmärkt för mekaniska ändamål. Frågan är ju om nån provat det med framgång

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Hedersmedlem

Detta har varit uppe tidigare och det känns som kopparpasta dels leder ström, dels leder värme sämre än silverpasta, dels är för grovkorningt för att användas som kylpasta i datorer.

Ifall vanlig kylpasta hade varit svindyr hade jag inte förvånats över att folk försöker hitta billigare alternativ, men när en tub AS5 kostar 50 pix..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Det leder ström, och? Skulle det vara farligt på något sätt? AS5 leder också ström.

Visa signatur

Barton 2500+ @ 2430mzh (11*220 1.7 Vcore)| EpoX 8RDA3i | 2* 256 Twinmos Orginal (2.5-3-3-11) | Ati radeon 9600pro | HDD 80gb + 200gb | Windows XP Pro |

Permalänk
Medlem

va spelar de för roll ifall de skulle leda ström?
Den ska ju bara ligga på kärnan.
och sen ska ju kylaren på, å den leder ju efter som den oftast är i alu eller koppar. jag ska nog oxå fan testa de där. å se ifall de kan va nån skillnad.

(håller med Filman)

Permalänk

Tänk på att kopparpasta blir flytande när den blir varm...
Jag säger bara "dropp dropp dropp"...
Så kan ni räkna ut resten sen.

Visa signatur

Intel Pentium 4 2,8c @ 3.4GHz, Zalman CNPS7000A-Cu, ABIT IC7-G, DualDDR 4*256MB (1024MB) Twinmos Orginal DDR400, Hercules 9500Pro 325/310 (max 385/325), Maxtor 120GB & 160GB SATA150, IBM 40GB ATA100, Thermaltake XaserV V7000A, Thermaltake Xaser Silent Purepower 410W, NEC 2500 DVD-Bränn 8X, 21" Taxan Monitor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filman
Det leder ström, och? Skulle det vara farligt på något sätt? AS5 leder också ström.

Det är det den inte gör, innehåller för lite ledande ämnen för att kunna leda ström, läs på innan du utför uttalanden.

Sedan så känns det som att allt fler blir som du och är stöddiga på forumet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
va spelar de för roll ifall de skulle leda ström?
Den ska ju bara ligga på kärnan.
och sen ska ju kylaren på, å den leder ju efter som den oftast är i alu eller koppar. jag ska nog oxå fan testa de där. å se ifall de kan va nån skillnad.

(håller med Filman)

Om det leder ström? Det blir kortis om det hamnar på fel ställe.
Sedan så är inte kopparpastan lika fast som silverpastan vid höga temperaturer vilket gör att den kan "rinna iväg" o hamna på fel platser där det kan utföra skada.

Visst, coren skadas inte utav att du sätter ett metallföremål emot den, men övriga delar är EXTREMT värmekännsliga.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Avstängd

har använt kopparpasta på samtliga delar på motorcykeln, även där värmen kanske ligger upp emot ett par hundra grader, tänker framför allt på avgassystemet. Jag har inte märkt några viskositetsskillnader vid de höga temperaturerna. Till en början kan man ju lägga datorn ner så processorn är i horisontal-läge.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filman
Det leder ström, och? Skulle det vara farligt på något sätt? AS5 leder också ström.

Det behöver inte vara något farligt med det, men det är ingen fördel, eller hur? AS5 leder för övrigt inte ström.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
va spelar de för roll ifall de skulle leda ström?
Den ska ju bara ligga på kärnan.
och sen ska ju kylaren på, å den leder ju efter som den oftast är i alu eller koppar. jag ska nog oxå fan testa de där. å se ifall de kan va nån skillnad.

(håller med Filman)

Testa på, men ni kommer ju inte få bättre resultat än med t.ex. AS5. Jag säger inte att det absolut inte kommer att fungera, jag ifrågasätter bara hur meningsfullt det är att använda något annat än AS5 (eller annan bra pasta) för att spara en ynklig femtilapp.

Ifall AS5 hade kostat 500:- och inte 50:- så hade det kanske varit meningsfullt att hitta andra billigare alternativ, men nu är det inte så eller hur..?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

det är la inte för att man är snål, kan ju vara kyl att testa nya saker, inte hålla på med massa beprövade grejjer. Säger Bosse att kopparpasta duger till allt då kanske det är värt ett försök, tänk om det visar sig att det är bättre än ert Älskade AS5?

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Hedersmedlem

Testa gärna, men det verkar som många här mer eller mindre förväntar sig bättre resultat än med vanlig kylpasta som t.ex. AS5. Jag säger bara att allt pekar på motsatsen. Jag kan t.ex. tänka mig att kopparpastan är relativt grovkorning, vilket inte är bra ifall man ska använda den som kylpasta i en dator.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd
Citat:

-leder värme sämre än silverpasta
-leder ström
-är för grovkorningt för att användas som kylpasta i datorer
-blir flytande"(flyktig iallfall..) när den blir varm

-varför skulle det leda värme sämre? lätt att säga förrän man testat
-har ingen praktisk betydelse såvida man inte vill kortsluta nåt
-sen när är kopparpasta grovkornigt?
-enligt egna erfarenheter blir inte kopparpasta flytande

jag kommer att testa så fort jag får mitt moderkort, blir det sämre resultat so shit happens, har ju i varje fall testat.

Det är ju rätt lumpet att påstå att kopparpasta är siochså om man inte ens testat det.

EDIT : lol han tog bort sitt inlägg

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

testa du Arneball och säg oss hur det går

Permalänk
Medlem

Silver leder värme bättre än koppar... så varför skulle det vara bättre med koppar?

Permalänk
Medlem

EDIT : lol han tog bort sitt inlägg

ja du jag tog bort mitt inlägg innan jag ens läst ditt då Vicotnik hann före mig och hade mer eller mindre samma poäng så skratta på du bara......:rolleyes:
Trots att jag bara skrev min "sammanfattning" som respons på ditt tänk om det visar sig att det är bättre än ert Älskade AS5? så får jag väl ta och ge mig in i leken....

varför skulle det leda värme sämre? lätt att säga förrän man testat

silver har högre värmelednings förmåga än koppar......visserligen inte nån jättestor skillnad men lik förbannat så är silver bättre i dessa sammanhang. Och ja jag vet att arctic silver inte enbart består av silver (svårt att klämma ut ur tuben då ) men det gör inte kopparpastor heller.
För övrigt så tillverkar arctic silver kylpasta som enbart är framtagen för att ge maximal kontakt mellan cpu och kylfläns.....vet ingen kopparpasta som är framtagen för detta ändamål.....men upplys gärna.

har ingen praktisk betydelse såvida man inte vill kortsluta nåt

Såvida man inte råkar kortsluta något.....dom flesta vill inte det......men visst har man inte 10 tummar så borde man ju klara sig utan några såna olyckor........men det är fortfarande ett argument FÖR silverpasta.
Detta argument blir dock starkare om kopparpasta nu skulle ha jobbigare egenskaper när det blir upphettat

enligt egna erfarenheter blir inte kopparpasta flytande
Har inga erfarenheter av kopparpastans egenskaper men efter 2min googlande så vet man iallfall att flera kopparpastor klarar av temperaturer långt över vad arctic silver är speccat för.....om det blir "flytande" får johansson_j berätta om. Verkar finnas en hel uppsjö av kopparpastor och såna saker varierar säkert beroende på ingridienserna

sen när är kopparpasta grovkornigt?
Ja jag vet bara att kopparpasta används till allt möjligt när det kommer till bilar, mc, båtar smörja bromsar, skydd mot rost etc etc.....inte fylla ut dom mikroskopiska ojämnheterna mellan en cpu och kylfläns.....men du får jättegärna posta specc på nån kopparpastas genomsnitt på partikelstorlek.

Om det ska jämnföras något så är Arctiv silver 5's specc iallfall:
0.49 microns <0.000020 inch

Det är ju rätt lumpet att påstå att kopparpasta är siochså om man inte ens testat det

det jag reagerade på var att du bara viftade bort alla argument emot det........
Jag skrev ALDRIG nåt om att det skulle vara dumt att pröva kopparpasta.....tvärtom......man lär sig genom att pröva sig fram.......

Säger Bosse att kopparpasta duger till allt då kanske det är värt ett försök

....håller inte den där bosse på med typ bilar å sånt?

Permalänk
Medlem

Kopparpastan rinner inte av (som många tror) vid högre temperaturer..

Och har läst om dom som testat det här som kylpasta och funka hyfsat bra, tror de va några grader högre än vanlig kylpasta.. alltså inte mycket för att vara något som inte är utvecklat för detta endamål..

Permalänk

Jag använder både kopparpasta och mässingpasta flera gånger om dagen på jobbet, då jag jobbar med varmpressning av aluminium, mässing, brons och koppar. Och jag kan garantera att både kopparpastan och mässingpastan blir väldigt "flytande". I och för sig så använder jag pastan i högre temperaturer än vad en dator kan drömma om (ca:500c-1000c).
Har inte provat på tex en cpu som bara blir ca 60c, men i temperaturerna som jag jobbar i så BLIR pastan flytande.
Ville bara bidra med mina erfarenheter av olika pasta...

Men jag önskar dig lycka till och vill gärna höra dina resultat.

Visa signatur

Intel Pentium 4 2,8c @ 3.4GHz, Zalman CNPS7000A-Cu, ABIT IC7-G, DualDDR 4*256MB (1024MB) Twinmos Orginal DDR400, Hercules 9500Pro 325/310 (max 385/325), Maxtor 120GB & 160GB SATA150, IBM 40GB ATA100, Thermaltake XaserV V7000A, Thermaltake Xaser Silent Purepower 410W, NEC 2500 DVD-Bränn 8X, 21" Taxan Monitor

Permalänk

någon frågade vad kopparpasta användes till svar:
det finns ett brett användningsområde.. väldigt bra att sätta på gängor för tex bildäck då det är riktigt varierande väderlek och ruskigt skitväder vissa delar på året och det gör att muttrarna går att dra av lättare utan att de lossnar med tiden.

Sedan så används det precis som johansson_j sa..

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Skulle gärna prova direkt men jag kör inte med block/fläns på min cpu..

Permalänk
Avstängd

Anledningen till att jag tror att just värmeöverföringen är bättre :
andelen metall slår nog arctic silver med hästlängder, då kopparpastan inte är gjord för att "inte" leda elektricitet. Eftersom metall leder värme bättre än övriga beståndsdelar i pastan så tror jag det leder till bättre värmeöverföring. Sen så vet jag inte hur stor roll "grovkorninghet" spelar.
Det återstår att se, men *kollar på klockan:P*, mitt moderkort kommer la senast nästa vecka, så då ryker det (förhoppningsvis inte).

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

JAg börjar bli förbannad. Ni akriver att koppapastan är jettgrov kornig. hur ska man då använda det på en M1.5fingängad mutter och bult. Och så skriver ni att kylpastan är gjord för att fylla ut microskopiska ojämnheter. Hur vet ni att personen i fråga (arneball) inte har lämnat in sin kylare till kroming. Ju blankare undersida desto bättre. Just idag när han äro moderkortslös brukar han använda cpu-kylare till att spegla mig. SÅ just i detta fallet ska här fan inte spacklas. Ni skiver även att "kopparpastan blir rinnande". Ni läser med egna ögon arneballs inlägg där det såtr att han inte sett några viskositetsändringar när han aplicerat denna pasta på ett avgassystem på en motorcykel. Där kommer man upp i temperaturer på över 100grader. Om man har vattenkylning kommer ju temperaturerna knappt upp i 24grader ju så JAG TROR!!!!!!!!!! inte den kommer börja "rinna"

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

ingen har skrivit att koppapastan är "jettgrov kornig"...även om du är förbannad så behöver du inte överdriva d folk säger...... Tanken (hos mig iallfall som inte har nån erfarenhet av att arbeta med kopparpasta) var att kopparpastans grovare arbetsområden skulle innebära grovare pasta.....men om det nu inte är så då förklarar man det för oss som inte har så bra koll....helst utan att gå och bli förbannad....
och för allt jag vet så kanske Arneball chockar oss alla och får riktigt jäkla bra resultat...vem vet...kanske bätte än med AS5.......men summan av kardemumman är att det inte finns så jättemycket som talar för det. Andelen metall i articsilver vs kopparpasta kändes ju dock som ett vettigt argument. Time will tell

L'o'vet vad är det som kommer upp i "knappt 24grader" med vattenkylning?

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag har läst att AC5 leder el under tryck. Ska se om jag hittar vart.

Permalänk
Medlem

nu vill jag bara att ni ska få klarhet i det här om kopparpasta skulle vara bättre än as5 varför skulle de då inte utvecklat kopparpastan istället?
och ja kopparpasta är grovkornigare än as5 det är synligt för ögat.

sist men inte minst så leder as5 el under högt tryck vet det av egna erfarenheter.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk

Lite halvt off topic men..
Såg på jobbet att vi även har aluminiumpasta! Visste inte ens att det existerade. Den ser väldigt finkornig ut jämfört med både koppar och mässingpasta.
Får se om jag har tid och lust att prova lite olika pastor (inte präster..) och återkomma med resultat någon gång. Synd bara att vi inte använder silver pasta på jobbet med....

Visa signatur

Intel Pentium 4 2,8c @ 3.4GHz, Zalman CNPS7000A-Cu, ABIT IC7-G, DualDDR 4*256MB (1024MB) Twinmos Orginal DDR400, Hercules 9500Pro 325/310 (max 385/325), Maxtor 120GB & 160GB SATA150, IBM 40GB ATA100, Thermaltake XaserV V7000A, Thermaltake Xaser Silent Purepower 410W, NEC 2500 DVD-Bränn 8X, 21" Taxan Monitor

Permalänk
Avstängd

Summering av mina åsikter :
#1, tror att kopparpasta leder värme bättre pga större andel metall.
#2, jag struntar i att den leder elektrisitet.

Går man då in för att leda värme så mycket som möjligt samt struntar i elektriskt ledande egenskaper, borde ju det få possitiva resultat då kurvan för elektrisk resistans och värmeledning går ungefär i samma riktning vad gäller olika koncentration av metall

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler