Kopparpasta utmärkta kylningsegenskaper??

Permalänk
Medlem

skumt att han gör det.. för jag mätte och kopparpastan leder ingen ström...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilseboy

Jag blev förvånad när du skrev att du testat och det inte ledde ström.

Såg själv programmet, dock sa han att det inte var en permanent lösning utan att man skulle byta iallafall.

Kan det finnas flera olika typer av kopparpasta där alla har egna egenskaper?

Kan ju alltid testa med riktig ström och se om det leder.

Skala av ena ledaren till en lampa och avskilj de två ändarna med kopparpasta.

Ifall det inte leder ström när det är 230V så leder den inte när det är 12V.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Varför inte testa i 12V med en gång...? Lite mindre riskfyllt om man säger så...

Visa signatur

Intel Pentium 4 2,8c @ 3.4GHz, Zalman CNPS7000A-Cu, ABIT IC7-G, DualDDR 4*256MB (1024MB) Twinmos Orginal DDR400, Hercules 9500Pro 325/310 (max 385/325), Maxtor 120GB & 160GB SATA150, IBM 40GB ATA100, Thermaltake XaserV V7000A, Thermaltake Xaser Silent Purepower 410W, NEC 2500 DVD-Bränn 8X, 21" Taxan Monitor

Permalänk
Medlem
Citat:

Lätt att det blir oxidering -> glapp och sånt i ex, elkopplingen till släpvagn och då motverkar kopparpastan oxideringen.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johansson_j
Varför inte testa i 12V med en gång...? Lite mindre riskfyllt om man säger så...

Nä... 230 är roligare

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Jovisst men ifall värmeegenskaperna är desamma.
Att det fungerar i 2 timmar och ger nästan jämnbördiga egenskaper som AS5 säger ju inte att det fungerar i två veckor.
Det är helt andra omständigheter än vad den är utvecklad för.
Teflon är utvecklat som "smörjning" i rymden. På jorden använder vi den i stekpannor.
Att ett ämne konstruerat för helt andra omständigheter och andra användningsområden skulle fungera lika bra som ett ämne specifikt utvecklat för värmeöverföring tycker jag är fantastiskt.

Bosse bildoktorn använder det som fett och som att öka ledningsförmågan i gammal elektronik. Såsom öppna kablar och kontakter.

Den är först och främst inte utvecklad för att fylla ut mikroskopiska luftfickor mellan två ämnen och samtidigt överföra värmen.

Okej jag fattar vad du menar men jag tror ändå inte att kopparpastan kommer att ändra sig ngt efter 2,3,4,5 veckor el ännu längre. Ett exempel som borde simulera hur kopparpasta beter sig som kylpasta (rent formmässigt) borde ju vara när jag använde kopparpasta på gängorna på pinnbultarna till min gamle moppe. Man drar ju åt pinnbultarna (garanterat högre tryck än mellan cpu/fläns) och när jag sedan demonterade dem efter 400mil hårdkörning (trimmat = väldigt varmt!) så kunde jag inte se ngn förändring iaf. nu kan jag ju inte säga till 100% att detta innebär att den kemiska sammansättningens egenskaper ändras ngt men

Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Jag blev förvånad när du skrev att du testat och det inte ledde ström.

Såg själv programmet, dock sa han att det inte var en permanent lösning utan att man skulle byta iallafall.

Kan det finnas flera olika typer av kopparpasta där alla har egna egenskaper?

Kan ju alltid testa med riktig ström och se om det leder.

Skala av ena ledaren till en lampa och avskilj de två ändarna med kopparpasta.

Ifall det inte leder ström när det är 230V så leder den inte när det är 12V.

jag har tidigare skrivit om detta för ngn sida sen när jag avfärdade de olika fördommarna mot kopparpasta. kopparpasta leder garanterat ström (vore konstigt annars) men vid garanterat högre spänningar o strömmar än vad det förekommer i en dator. alltså ien dator kan jag säga att jag tror mig veta att det är ofarligt, i en högspännings transformator.. njae.. skulle inte tro det

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Hedersmedlem

Inhandlade en tub CRC Kopparpasta idag och har under kvällen gjort lite test. Tre olika pastor har testats; CRC Kopparpasta, Arctic Silver 5 och Zalmans vita pasta av den typ som brukar följa med gratis med deras produkter.

Hårdvaran som använts är mitt primära system, alltså en Tbred 1700+, Asus A7N8X Deluxe rev2, Zalman 7000A-Cu @ ~1650 RPM. Processorn överklockad till 11 x 200 som jag normalt kör och Vcore maxad till 1,78v för att alla skillnader i temperatur ska bli så tydliga som möjligt.

Testet har gått till så att jag rengjort fläns och processor med kemisk ren aceton innan applicering av varje ny pasta. Pastan har bretts ut till ett tunnt jämnt lager med ett kontokort som även det rengjorts mellan varje gång.

Ett torture test i Prime95 har körts under tiden som MBM läst av temperaturen från processorns interna tempdiod var femte sekund. Efter 20 minuter har Prime95 stängts av och högsta rapporterade temperatur på processorn antecknats.

Sedan har systemet fått idla i lite drygt fem minuter så att temperaturen stabiliserats och idletempen antecknats.

Jag har testat pastorna i ordningen CRC Kopparpasta, Zalmans vita pasta och till sist AS5. Rumstemp (ambient) har under alla test varit 21°C. Resultatet är som följer.

CRC Kopparpasta - 65°C full load, 51°C idle.
Zalmans vita pasta - 61°C full load, 48°C idle.
Arctic Silver 5 - 58°C full load, 47°C idle.

Både Zalmans vita pasta och Arctic Silver 5 känns helt homogen när man brer ut pastan på kärnan. Kopparpastan är märkbart kornig och har alltså en förhållandevis stor partikelstorlek. Detta tror jag är den avgörande faktorn för resultatet.

Slutsatsen jag gör är att även om kopparpasta är betydligt billigare än AS5 (71:- för 100g jämfört med 149:- för 12g eller 59:- för 3,5g) så är det inte en pasta som lämpar sig som kylpasta för processorer. Den presterar till och med betydligt sämre än "vanlig" vit kylpasta som kan vara ett alternativ ifall man inte tycker skillnaden i temperatur jämfört med AS5 är värt pengarna.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

ja testar fan inte me 230.... nån som vill dö ???

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

Slutsatsen jag gör är att även om kopparpasta är betydligt billigare än AS5 (71:- för 100g jämfört med 149:- för 12g eller 59:- för 3,5g) så är det inte en pasta som lämpar sig som kylpasta för processorer. Den presterar till och med betydligt sämre än "vanlig" vit kylpasta som kan vara ett alternativ ifall man inte tycker skillnaden i temperatur jämfört med AS5 är värt pengarna.

Tack!
Resultatet verkade bli vad jag trodde.

Citat:

ja testar fan inte me 230.... nån som vill dö ???

För fan jag skojade ju med dig.
Dessutom är inte 230V så farligt om man vet vad man sysslar med.
Ha en jordfelsbrytare så dör du inte t.ex.

Det är ju inte som att du ska använda 500 V från trefas kopplingen

Det är som du säkert vet inte spänningen du dör av...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska kanske påminna att en jordfelsbrytare INTE skyddar i alla lägen... Den skyddar bara om strömmen i fasen och nollan skiljer sig....

Skulle man t.e.x. råka komma åt fasen med vänster hand och nollan med höger hand, då kan det bli LIVSFARLIGT..

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cybertox
Asså o det vet du... bara för att silver leder värme bättre betyder inte det att pastan leder värme bättre. Om jag inte minns helt fel innehåller AS5 bara silverjoner men kopparpasta isintur innehåller riktig metall.. vilket som leder bäst får mitt framtida test utvisa men man ska inte dömma hunden efter håren eller va sägerman....

* den är inte grovkornig, den har består av en stormängd granulerad koppar och detta borde rent teoretiskt leda värme bättre än kylpastor baserade på metalljoner. Kopparpastan hålls ihop av diverse fetter men so what, "vanliga kylpastor" består ju av upp till 50% silikon eller mer.

*På ett lan jag var på i helgen testade Aelon, här på forumet, att använda kopparpasta på sin AMD Barton och detta sänkte processor tempraturen enligt följande:

Fullload: 51 - 47
Idle: 37 - 34

nej, as5 innehåller inte silverjoner, det är inte en lösning vi pratar om... as5 innehåller silver (och oundvikligt silveroxid som bildas av sig själv)

silicon på engelska är kisel på svenska, samma ämne som man gör microchippen av... as5 innehåller 99.9 procent silver, så 50% kisel är inte möjligt... så inte fan innehåller kylpastorna silikon, silicone är silikon... och det är fortfarande inte joner... sen så säger jag det igen, kopparpasta innehåller oljor och fetter, as5 gör det inte... sen ang grovkornigheten, läs mitt sista stycke i detta inlägg

din kompis hundvakts grannes pappas mätningar smells like bullshit

det bästa argumentet mot att kopparpasta suger kuk på att leda värme är att det inte är gjort för det... partiklarna är mycket större än i tex as5... visst, ni säger att "aa asså den är inte alls så grovkornig, jag SER ju det", men släng ner skiten under ett elektronmikroskåp så ser ni en jävla skillnad... as5 är speciellt framtaget av forskare för att leda värme så bra som möjligt, kopparpasta är gjort för att smörja saker med...

edit: hmm såg nu att en moderator gjort test på det själv... aja

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem

Tänk att det ska vara en moderator till allt Starkt jobbat Vicotnik.

Knappast någon som blev förvånad över resultaten. Det skiljde dock mer än jag anat.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att vi får flet testresultat från opartiska tester. Jag påstår inte att ovan stående resultat på något sätt är friserade, men fler tester innehållande andra märken av pastor. Kanske ta med alluminiumpasta?
Jag har sysslat en del med kopparpasta och de som hållt hög kvalitet har i alla fall inte visat ens tendeser på att vara grovkornig.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Hedersmedlem

Självklart välkomnar jag fler tester, kanske främst då tester mellan just AS5 och kopparpasta.
Angående kopparpastans grovkorninghet så kanske jag uttryckte mig lite klumpigt i texten ovan. Pastan är inte speciellt grovkornig egentligen, den kändes helt len när jag först kladdade lite pasta mellan fingrarna. Det var först senare när jag bredde ut pasta i ett tunnt lager över kärnan som jag märkte att partikelstorleken nog var i största laget.
Bre ut ett tunnt lager kopparpasta och AS5 bredvid varandra på ett papper så ser du själv.

[klicka på bilden för en större bild i bättre kvalitet]
(edit: Kom på att det var dumt att klippa bort tändstickan eftersom den kan vara intressant för storhetsjämförelsens skull)

Inte världens bästa bild och silverpastan vid sidan om kopparpastan är inte AS5 utan AS2 som förmodligen är mer grovkorning än den modernare AS5. (Min tub AS5 är utlånad för tillfället.) Men man kan iaf se att kopparpastan är jämförelsevis grovkorning.

Det märkte jag även när jag rengjorde kärnan efter att ha testat klart kopparpastan. Istället för att med en acetonindränkt tops jaga kladd fick jag istället jaga korn.

edit:
Jag tror det är svårare att tillverka en bra kylpasta än vad många tror. AS5 innehåller inte 99,9% silver som någon sa ovan, utan den silver som finns i pastan är 99,9% ren. Citat från Arctic Silvers sida:
"Arctic Silver 5 contains over 88% thermally Conductive filler by weight. In addition to micronized silver, Arctic Silver 5 also contains sub-micron zinc oxide, aluminum oxide and boron nitride particles. These thermally-enhanced ceramic particles improve the compound's performance and long-term stability. [...] Arctic Silver 5 does not contain any silicone."

Kopparpasta verkar innehålla kopparpulver blandat med fett.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

jag ska försöka jaga fram lite specifikationer för kopparpastan, är det så illa som det ser ut på bilden så förstår man ju att kvaliteten jämfört med AS5 är diskuterbar.
De pastorna jag arbetat med såg verkligen inte så ut, får jag tag på en tub som motsvarar mina produkter så skickar jag den till dig

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Så vi ska inte tro på Vicotnik´s
CRC Kopparpasta - 65°C full load, 51°C idle.
Zalmans vita pasta - 61°C full load, 48°C idle.
Arctic Silver 5 - 58°C full load, 47°C idle.

utan tro på
Fullload: 51 - 47
Idle: 37 - 34

Som för övrigt är "tagen ur luften" så att säga... seriöst nu då

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Jag tror på resultaten, men av döma av bilderna på pastan känns det väldigt orättvist att ni övriga tror 100% på att kopparpastan är värdelös.

Den pastan jag arbetar med är sådan att man varken ser eller känner kornen vare sig man vill eller inte.

Det är väl av intresse att även prova en sådan pasta. Har jag fel eller inte?

//Arne är ball

Visa signatur

Permalänk
Medlem

testa så får vi reda på detta?

Permalänk
Medlem

Som vissa andra oxå säger så finns det olika kopparpastor som är olika grovkornig osv..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arneball
Jag tror på resultaten, men av döma av bilderna på pastan känns det väldigt orättvist att ni övriga tror 100% på att kopparpastan är värdelös.

Den pastan jag arbetar med är sådan att man varken ser eller känner kornen vare sig man vill eller inte.

Det är väl av intresse att även prova en sådan pasta. Har jag fel eller inte?

//Arne är ball

Smeta ut på en bit papper så kanske vi kan få jämföra själva?

Visa signatur

Permalänk

ville bara säga att Vicotniks crc pasta ser ungefär ut som han gjort den själv... min crc pasta (vit tub) ser mycket finare ut vad jag kommer ihåg.. Vicotnik är du säker på att du inte fått tag på gammal pasta då min crc förpackning ser ngt nyare ut om man säger så(!!). kom ihåg att jag hade en sån förpackning med kopparpasta när jag smörjde en pryl till min cykel när jag var fem eller ngt...

jag ska göra "pappers testet" idag. postar bilder i kväll

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |

Permalänk
Hedersmedlem

Kopparpastan jag använt är inköpt på OKQ8 samma eftermiddag som jag gjorde testerna. På tuben är ett datum instansat: 01-12-03. Jag antar att det är dag-månad-år och att det är tillverkningsdatumet.

Mycket snack och lite potatis från dig tycker jag Cybertox.. Ifall det är svårt att få tag på "färsk" kopparpasta är det imho ytterligare en anledning att lägga de där 59:- eller vad det är på AS5 istället. Ser fram emot dina test.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Underbart av dig Vicotnik att sätta fjortisarna (till beteendet) på plats. Det är inget fel att ha ett kritiskt öga till allt, men att basunera ut påståenden utan grund och sedan försvara dom är patetiskt och rent ut sagt idiotiskt.

Permalänk
Avstängd

Men det finns även en kopparpasta i spray form, den måste väl ha mindre partiklar tänker man ju..

Dock skeptisk fortfarande, det kalldes för kopparfett förut har jag för mig, eller så har jag blandar ihop saker igen (vilket inte är ovanligt)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

vet en kille som körde med tandkräm, gav helt ok temps det oxå...

Visa signatur

Abit AV8, Athlon 64 Venice 3200+, Asus 6800GT, 1024 Corsair XMS 3200LL

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Kopparpastan jag använt är inköpt på OKQ8 samma eftermiddag som jag gjorde testerna. På tuben är ett datum instansat: 01-12-03. Jag antar att det är dag-månad-år och att det är tillverkningsdatumet.

Mycket snack och lite potatis från dig tycker jag Cybertox.. Ifall det är svårt att få tag på "färsk" kopparpasta är det imho ytterligare en anledning att lägga de där 59:- eller vad det är på AS5 istället. Ser fram emot dina test.

Nu tycker jag fan du e grinig. om det är ngn som är potatis här så är det du. Och du man skola akta sig för potatisar ty de äro lömska.

angående "färsk" pasta så menade jag det att CRC har en hel uppsjö av kopparpastor för olika bruk + att jag har två olika pastor hemma, båda från crc men den ena är typ 5-6år gammal och den ena ny... skiljer ganska mycket i "grovhet"

här kommer bilden som utlovat. det var svårt o ta en bra bild med den kameran jag använde men men, håll till godo:

http://www.angelfire.com/linux/master_ph/koppar.jpg

(modemdödare)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

testa och se vad som händer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cybertox
Nu tycker jag fan du e grinig. om det är ngn som är potatis här så är det du. Och du man skola akta sig för potatisar ty de äro lömska.

angående "färsk" pasta så menade jag det att CRC har en hel uppsjö av kopparpastor för olika bruk + att jag har två olika pastor hemma, båda från crc men den ena är typ 5-6år gammal och den ena ny... skiljer ganska mycket i "grovhet"

här kommer bilden som utlovat. det var svårt o ta en bra bild med den kameran jag använde men men, håll till godo:

http://www.angelfire.com/linux/master_ph/koppar.jpg

(modemdödare)

Återigen klumpigt formulerat av mig. Jag skulle aldrig komma på tanken att kalla dig eller någon annan för potatis. Jag menar bara att jag skulle vilja se mer från dig i form av kontrollerade tester liknande det som jag gjort.

Jag erkänner även att jag blir en aning irriterad då jag lägger ner en massa tid på att testa något som du verkar ha ett intresse av och sen möts av kommentaren "ville bara säga att Vicotniks crc pasta ser ungefär ut som han gjort den själv..." när jag har testat just den kopparpasta som du nämnt tidigare i tråden, nämligen CRCs kopparpasta.

Jag tycker att pastan på din bild ser exakt likadan ut som pastan på min bild.

Och jag väntar fortfarande på ditt test mellan kopparpasta och AS5 som du för nära 14 dagar sedan utlovade.

Visa signatur

Permalänk

Håller med Vicotnik.
Tuben ser annorlunda ut med i övrigt så ser den lika "kornig" ut på pappret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johansson_j
Lite halvt off topic men..
Såg på jobbet att vi även har aluminiumpasta! Visste inte ens att det existerade. Den ser väldigt finkornig ut jämfört med både koppar och mässingpasta.
Får se om jag har tid och lust att prova lite olika pastor (inte präster..) och återkomma med resultat någon gång. Synd bara att vi inte använder silver pasta på jobbet med....

idag skulle jag byta kylare på mitt grafikkort och så ser jag att kylpastan är slut.
hade läst tråden om kopparpasta så jag tänkte att jag skulle testa..jag tycker det borde vara bra.. Men så hittade jag ingen Kopparpasta..hittade endast Aluminiumpasta. Och det funkade väldigt bra. Tempen vet ja itne..har inte nån tempmätare på grafikkortet. Men kunde klocka lite mer iaf.ska testa på CPu nån dag..

den va VÄLDIGT finkornig. den va mykket finare än Mina kylpastor iaf

Visa signatur

Amd athlon xp2200+ på ett ASUS a7v600-x | 512 mb pc2700 |Samsung Spinpoint P80 160gb 7200rpm 8 mb | Gainward Geforce 3 ti200/500 128 mb POWERPACK | Kringutrustning: Samtron 96P , Microsoft multimedia Keyboard, Intellimouse explorer 3.0 , Func 1030 (brand new) ca 9k @ 3dmark01(oklockat), Klockat resultat kmr nån gång efter nyår