Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Tänker nog byta/sälja min stationära workstation för en ibook...

Menhur mkt power behöver jag egentligen för att dra igång något spel?
tex
WarCraft3 + exp
NWN x exp
AA
WolfET

Skulle det räcka med en 800Mhz G3 och 640MB ram? Eller är det i underkant/överkant...

Den datorn är nog inte tillräckligt för spelen. Grafikkortet bland annat.
Men vill du ha kraft, satsa på Powerbook...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zingoalla
det största med Mac enligt mig är att det bara är att stänga locket så sover datorn. Direkt när du öppnar den så dyker skärmen upp precis som du lämnade den. Du behöver i princip aldrig stänga av datorn. Alltså inga långa uppstart-tider. Förutom vid viktiga uppgraderingar så stänger jag aldrig av datorn. Lyft på locket så är den igång

slå det med nån plastig bärbar äckel-pc som kör win.

"...för där hjärnan tar slut tar nävarna vid..." - IQ av Magnus Uggla

Känns som om du inte riktigt har argument när du häver ur dig saker. De bärbara (PC) som jag har kommit i kontakt med går också ner i viloläge när man fäller ihop dem, men det kanske bara gäller de datorer jag kommer i närheten av?
Ang. "plastig bärbar äckel-pc" så visst finns det billiga datorer som känns budget, men det är dumt att dra alla över en kant. Bl.a. min bärbara känns riktigt gedigen.

Men bör det kasnke tiläggas att jag är ett stort fan av Apples design och att de gör grymma produkter, men trots allt passar en PC mig bättre än en mac, vad jag har upplevt hittils.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Den datorn är nog inte tillräckligt för spelen. Grafikkortet bland annat.
Men vill du ha kraft, satsa på Powerbook...

Men powerbook är dyrt...

Men annars skulle jag köpt en sån...

Hur är det med Garage Band, vad kan amn göra med det? Hur funkar det under ibook då den inte har audio-in?

Hur är det med ljudet i ibooken? Har den stöd för att koppla ut till extrena högtalare? 2.1? 5.1?

Permalänk

Blev riktigt sugen på en ibook 12", men man har ju inte hört så mkt positivt om skärmen... Sen är den ju tung! ligger batteritiden på den på ca. 6 timmar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Men powerbook är dyrt...

Men annars skulle jag köpt en sån...

Hur är det med Garage Band, vad kan amn göra med det? Hur funkar det under ibook då den inte har audio-in?

Hur är det med ljudet i ibooken? Har den stöd för att koppla ut till extrena högtalare? 2.1? 5.1?

Det blir lite bökigt att använda saker till Garage Band utan audio-in, men programmet kan du fortfarande köra...
Det är inte stöd för något mer än valigt ljud vad jag vet. Bara en klassisk ljudutgång. Så du kan köra externa högtalare, men inte med stöd för 5.1 osv.

Permalänk

Finns det något ställe i malmö området man kan kolla på en apple dator? så man kan se hur operativsystemet ser ut m.m?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SomeThiNg
Finns det något ställe i malmö området man kan kolla på en apple dator? så man kan se hur operativsystemet ser ut m.m?

< http://www.kullander.se >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
< http://www.kullander.se >

Tack !!!

Permalänk
Medlem

Tror det blir en iBook ändå, kollade lite på apples hemsida på iLife och Garage Band och hittade:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLe...

Verkar ju perfet till vad jag behöver, och så är den inte så förbannad dyr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Tror det blir en iBook ändå, kollade lite på apples hemsida på iLife och Garage Band och hittade:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLe...

Verkar ju perfet till vad jag behöver, och så är den inte så förbannad dyr

"Anslut bara adapterkabeln till gitarrens 1/4-tums fonokontakt och koppla den andra änden till Mac-datorns ljudingång." - Vad du behöver är förmodligen ett externt ljudkort, vet inte riktigt vad de kostar.

Edit: Denna kanske fungerar: M-Audio Uno 1-in/1-ut USB bussdrivet MIDI-gränssnitt
SEK 500,00

Kolla på AppleStore, under Tillbehör / "Skapa Musik".

Ändrade lite, länken verkar inte fungera.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlar
"Anslut bara adapterkabeln till gitarrens 1/4-tums fonokontakt och koppla den andra änden till Mac-datorns ljudingång." - Vad du behöver är förmodligen ett externt ljudkort, vet inte riktigt vad de kostar.

Edit: Detta kanske fungerar: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91002...

Nej dom menar till ibookens ljudingång

Permalänk
Medlem

Men iBook har ju ingen ljudingång :/

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Joo det har dom väl, men dom har däremot inte audio-in.

*EDIT: Efter en närmare granskning av galleriet på iBooken så har du nog rätt

Permalänk
Medlem

audio-in = ljud-in = ljudingång

Men som sagt, det finns lösningar (iofs inte så snygga, jämfört med inbyggd ljudingång, men ändå) med externa USB-prylar.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

men audio-in är väl en port där man kna ansluta instrument till? som elgitarr, bass, synth etc...

Eller är en audio en en sån port som återfinns på ungefär alla stationära datorer där man tex kan ansluta en mic?

Saxxat från apples info om adaptern: "Kräver Macintosh med inbyggd analog ljudingång "

Permalänk
Medlem

"Eller är en audio en en sån port som återfinns på ungefär alla stationära datorer där man tex kan ansluta en mic?" - Det antar jag. Den adaptern är väl till för att koppla en elgitarr eller liknande till t.ex. en PowerBook?

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Ja.

Aja men tror du det fär ljudkortet som du tipsade om kommer funka med det? Eller alltså har den den utgången?

Permalänk
Medlem

När jag tänker efter så är jag inte säker; "M-Audio Uno 1-in/1-ut USB bussdrivet MIDI-gränssnitt" - Vad menas med MIDI-gränssnitt? Kan inget om sånt, allt jag hajade var "USB" och "ljud in/ut" Hoppas någon kan hjälpa dig, nu är klockan mycket...

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Ja tyckte det oxå MIDI verkar lite skummt allt jag vet om det är att det är ett ljudfilformat

Aja tror inte det funkar...

Men ett sånt här: http://www.acp.nu/produktinfo.asp?id=70SB027000004

Skulle väl funka bra?

Permalänk
Medlem

MIDI är mer än ett filformat och allt är som det ska, har ni aldrig lekt med ljudkortsdrivare på gamla goda Windows95 tiden, då vet ni att man måste ha drivrutin till MIDI delen i ljudkortet också. Det är ett ljudchip...

Permalänk
Medlem

Men viket tror du ger bäst ljud den där kevlar tipsade om på apple eller den jag länkade till på acp.nu ?

Eller ska jag ta någon dyrare modell på apple? Som er mkt bättre ljud etc.

Permalänk
Medlem

Min iBook landade hos återförsäljaren idag, tyvärr kan jag inte hämta den förren imorgon, men "weei!" ändå

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk

Berätta vad du tycker om den lite första tankar, gärna bilder!

Permalänk
Medlem

Bilder på iBooks finns ju överallt, men jag kanske kan låna en kamera ändå, något speciellt du vill se?

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Du får gärna fota den med något föremål brevé så man verkligen ser hur stor den är... (tex en Pet-flaska)

Permalänk
Medlem

Uppfattat, kan låna en kompis digitalkamera, så jag kan väl fixa lite bilder. Inte många timmar kvar nu

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Första inlägget med nya datorn

Kan fixa bild senare om det fortfarande är aktuellt.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlar
Första inlägget med nya datorn

Kan fixa bild senare om det fortfarande är aktuellt.

Yeah, man kan aldrig få för mkt bilder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Du får gärna fota den med något föremål brevé så man verkligen ser hur stor den är... (tex en Pet-flaska)

Jämförelsestorlek... Bild på min Powerbook 12"
http://sidde.lokalen.org/me/me_tvout.jpg