Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Att det kan finnas de som vill köra Windows är väl självklart möjligt. Jag kan bara själv inte förstå det.

Frågan är ju om man vill sitta och hacka textfiler hela kvällarna?

I princip ingenting fungerar på diverse linuxdistributioner. Vill man få saker att fungera är man tvungen att plöja igenom 140 sidor man och sedan leta upp rätt textfil som man skall hacka. Nä, jag har roligare saker att sysselsätta mig med.

Permalänk
Avstängd

men uh...hur svårt är det att göra en installation av Windows?

I med skivan
starta datorn
låt den starta med cd
välj installera ny
Välj vart
vänta 10 minuter
göra lokala inställningar
vänta en kvart
Admin lösenord och nätverksinställningar konfas automatiskt

win update

klart

Permalänk
Medlem

Inte svårt alls, men prova rädda filer från en dator som är så seg att den skulle förlora en jämförlse med ENIAC.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Apanson: Iaf jag tycker att det är mycket jobbigare att sköta sin installation av Windows än Debian (Vilket är det jag använder).

Det där är ju bara dumt. Windows kräver i stort sett fem knapptryckningar under installationen. Sen att du kanske har mer rutin av Debian än Windows är ju en sak. Men att installera Windows är ju lika lätt som att gå på alla fyra.

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Frågan är ju om man vill sitta och hacka textfiler hela kvällarna?

I princip ingenting fungerar på diverse linuxdistributioner. Vill man få saker att fungera är man tvungen att plöja igenom 140 sidor man och sedan leta upp rätt textfil som man skall hacka. Nä, jag har roligare saker att sysselsätta mig med.

Intressant, för det har jag aldrig behövt göra, och min linuxinstallation funkar klockrent.

För övrigt älskar jag filhiarkin i Linux.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Har då aldrig nåt problem med windows 2000 + sp4, men jag vet massor som har det! Snabb uträkning - det måste helt enkelt vara skit bakom "spakarna"! För mig är Windows 2000 hur stabilt som helst!

Däremot hade jag massor med problem med Linux, har verkligen försökt att köra det
Men självklart berodde det också på skit bakom spakarna pga. att jag inte kunde det OS'et tillräckligt bra! För uppenbarligen funkar Linux bra för många.

Det är min åsikt!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apanson

Sköter man sitt operativsystem med noggranhet så kan man inte påstå att Windows är dåligt. Jag använder WinXP 90% utav min datortid, men kör FreeBSD resten för att vidga vyerna. Det enda jag blir trött på är folk som är av typen: "Jag kör hypercoola Linux och är värsta hackern, jag hatar Microsoft för att alla andra gör det." [/B]

Håller med om att sköter man sitt OS så kommer allt att funka fin-fint.
Hitta en brandvägg & antivirusprogr. som gillar din konfiguration + lite sunt förnuft så kommer man långt.

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2000+ | GA-7VA-C ATX KT333 | 2x256MB DDRAM | Geforce4 MX440 64MB | XP Pro SP2 |

Permalänk
Medlem

Förresten, ni som säger att era installationer fungerar fin-fint, är det så att dom faktiskt gör det, eller har ni bara slutat lägga märke till när dom inte beter sig som dom ska?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

DrRotmos >>

Vet du vad som är ännu jobbigare än Windows? Folk som predikar för Linux.

Lägg ner.

Permalänk
Avstängd

jo men visst, det handlar såklart om vad man gör på sin dator. Vill jag spela spel, surfa, se på film och sådana normala saker så ligger det ju bara ett vänsterklick bort. Mycket lättare än så går det ju faktiskt inte att göra det, många eftersträvar ju enkelheten.

Permalänk
Medlem

Men kan ni som är "Windows-hatare" ge mig tre anledningar varför jag skulle byta till Linux nu när jag köper ny burk. Nuvarande är en duron 800 ca 3år, kommer inte ihåg. Och jag har kört w2k hela tiden. Det har aldrig hängt sig, jag kanske har fått startat om datorn någon gång för att andra programvaror (läs Firefox) buggar, vid en omstart fungerar de programen klockrent igen. Jag saknar ingenting som finns i Linux, och ja... Jag har kört linux en del, innan jag tröttnade, kör fortfarande det på servern. Men varför, varför ska jag byta till det på min arbetsdator? Så vad finns det för anledningar att lära sig ett OS nästan från grunden, när ett annat som jag kan innan och utan funkar så bra som det gör?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emperion
DrRotmos >>

Vet du vad som är ännu jobbigare än Windows? Folk som predikar för Linux.

Lägg ner.

Vet du vad som är ännu jobbigare än folk som predikar för Linux? Folk som predikar för Windows.

thrawn, det behöver du inte göra om du inte vill. Uppenbarligen så har du ju gjort ditt val.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Skillnaden är att nästan ingen gör det.

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte han gjorde det....men slå ett slag för Linux nu. Vilken version som ska användas om man är mer okunnig än kunnig om Windows. Vilken version som kräver minst pill och är enklast att få igång för Tant Agda osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag säger inte att dom borde byta, bara att dom borde få bli informerade om alternativen.

Varför slösar du massa tid på att skriva strunt då? På med en banner och ut på stan med dig.

Eller är denna tråd ditt initiativ till upplysning om linux?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag undrar varför folk har så svårt att tolerera att det finns dom som gillar Win2k/XP..?

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk

Damodred >>

Allra enklast skulle nog jag säga att Linspire (föredetta Lindows), men det kostar iofs pengar.

Gratisalternativet till Linspire är nog Mandrake.

För dom som vill slippa att installera Linux på datorn och bara testa lite då och då är Knoppix en ganska trevlig distrubution som man inte installerar på datorn utan bara bränner ner på en cd och kör.

Permalänk
Avstängd

ah tjusigt. Ska prova lite med dem nu till helgen. Säga vad man vill om tråden i sig självt, men jag blev mer nyfiken på Linux nu

Permalänk
Medlem

Låt mig dra en parallell.

Antag att det skulle handla om bilar.

Ett företag säljer sin bil, vi kan kalla den Bil XP. Det är dom som gör flest bilar, och det är den enda bilen de flesta känner till. Om du går till den stora bilförsäljarkedjan så är den enda bilen dom har Bil XP.

Bil XP har som alla bilar några skavanker. Ingen bil är ju perfekt.

Men i själva verket är inte Bil XP den enda bilen på marknaden. Det finns egentligen massvis av bilar på marknaden. Såsom Bilux, MacBil, BilSD med flera. Några av dom är mycket billigare(, ja, till och med ibland gratis) än Bil XP. Och alla är dom olika. Självklart har alla bilar lite skavanker, ingen bil är perfekt som sagt.

Vore det inte trevligt om ni när ni köpte bil fick VÄLJA vilken bil ni köper.

Edit: Linspire är ju bland dom värre av linux-distarna.

Mandrake och Feodora är båda lätta att komma igång med, och dessutom helt fria.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Låt mig dra en parallell.

Antag att det skulle handla om bilar.

Ett företag säljer sin bil, vi kan kalla den Bil XP. Det är dom som gör flest bilar, och det är den enda bilen de flesta känner till. Om du går till den stora bilförsäljarkedjan så är den enda bilen dom har Bil XP.

Bil XP har som alla bilar några skavanker. Ingen bil är ju perfekt.

Men i själva verket är inte Bil XP den enda bilen på marknaden. Det finns egentligen massvis av bilar på marknaden. Såsom Bilux, MacBil, BilSD med flera. Några av dom är mycket billigare(, ja, till och med ibland gratis) än Bil XP. Och alla är dom olika. Självklart har alla bilar lite skavanker, ingen bil är perfekt som sagt.

Vore det inte trevligt om ni när ni köpte bil fick VÄLJA vilken bil ni köper.

Edit: Linspire är ju bland dom värre av linux-distarna.

Mandrake och Feodora är båda lätta att komma igång med, och dessutom helt fria.

Det där var den mest idiotiska parallellen hittils.

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Medlem

Jag tycker den stämmer rätt så bra.

Vad är det för fel på den?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
[Tvivelaktig text]
...
Vore det inte trevligt om ni när ni köpte bil fick VÄLJA vilken bil ni köper.

Alla FÅR VÄLJA.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos

Edit: Linspire är ju bland dom värre av linux-distarna.

Mandrake och Feodora är båda lätta att komma igång med, och dessutom helt fria.

Den är enkel att komma igång med eftersom den har ett väldigt lättmanövrerat gui. Sen när man känner sig mer säker kan man ju alltid testa något mer krävande.

Kan du motivera varför det är en av dom värre? Längesen jag prova och det skulle vara intressant att hålla sig uppdaterad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag tycker den stämmer rätt så bra.

Vad är det för fel på den?

Ingen tvingas att använda Windows, face it!

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Låt mig dra en parallell.

Antag att det skulle handla om bilar.

Ett företag säljer sin bil, vi kan kalla den Bil XP. Det är dom som gör flest bilar, och det är den enda bilen de flesta känner till. Om du går till den stora bilförsäljarkedjan så är den enda bilen dom har Bil XP.

Bil XP har som alla bilar några skavanker. Ingen bil är ju perfekt.

Men i själva verket är inte Bil XP den enda bilen på marknaden. Det finns egentligen massvis av bilar på marknaden. Såsom Bilux, MacBil, BilSD med flera. Några av dom är mycket billigare(, ja, till och med ibland gratis) än Bil XP. Och alla är dom olika. Självklart har alla bilar lite skavanker, ingen bil är perfekt som sagt.

Vore det inte trevligt om ni när ni köpte bil fick VÄLJA vilken bil ni köper.

Bilux har nio pedaler, MacBil har bara en pedal, på BilBSD sitter ratten i taket. Inte sämre på något sätt, bara annorlunda

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Låt mig dra en parallell.

Vore det inte trevligt om ni när ni köpte bil fick VÄLJA vilken bil ni köper.

Utan att påstå att alla kör med piratgrejer så e det nog i huvudsak 2 saker som styr vilket OS som hamnar på ens burk:

1. Användarvänlighet

2. Pris...

Å om jag skulle få den senaste uppdaterade versionen av Volvo gratis så gärna för mig.
Även om det e rätt fränt med ett entusiast-fabrikat som typ Alfa Romeo....

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2000+ | GA-7VA-C ATX KT333 | 2x256MB DDRAM | Geforce4 MX440 64MB | XP Pro SP2 |

Permalänk
Medlem

Ja, nu har jag inte läst hela tråden, men från början handlade den om ju hur vi orkade med windows.
Man kan väl se det som så att du är lat?
Det verkar som att du tycker att du är en bättre människa för att du använder linux, men jag ser ingen anledning till det.. Du verkar ju bli irriterad när man säger att windows funkar bra.
Det är ju som att jag skulle bli arg på dig för att du tyckte bättre om päron än äpplen!
Men ok, jag ska installera linux, bara för din skull. Är du nöjd nu?

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvorak
Bilux har nio pedaler, MacBil har bara en pedal, på BilBSD sitter ratten i taket. Inte sämre på något sätt, bara annorlunda

Och på Bil XP är försäkringen skyhög för den kraschar hela tiden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apanson
Ingen tvingas att använda Windows, face it!

Nej, självklart inte. Om jag ringer Dell och vill köpa en dator, och säger "Jag skulle vilja ha den levererad utan något operativsystem, jag tänkte nämligen köra Debian på den" så kan man få två svar. Antingen "Nej, vi levererar bara med Windows" eller "Javisst, det går jättebra. Det blir 1000 kr extra.". Det senare innebär att man betalar för windows, inte får det, och sedan betalar för att det tas bort.

Det samma gäller så gott som varenda datorleverantör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emperion
Den är enkel att komma igång med eftersom den har ett väldigt lättmanövrerat gui. Sen när man känner sig mer säker kan man ju alltid testa något mer krävande.

Kan du motivera varför det är en av dom värre? Längesen jag prova och det skulle vara intressant att hålla sig uppdaterad.

Gillar helt enkelt inte linux-distar man måste betala för. Dessutom tror dom flesta fortfarande att Linspire har något slags inbyggt stöd för Windowsprogram som ingen annan dist har. Det är något som inte stämmer. Vill man köra windowsprogram i Linspire får man köra dom genom wine. Det samma gäller alla distar.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nej, självklart inte. Om jag ringer Dell och vill köpa en dator, och säger "Jag skulle vilja ha den levererad utan något operativsystem, jag tänkte nämligen köra Debian på den" så kan man få två svar. Antingen "Nej, vi levererar bara med Windows" eller "Javisst, det går jättebra. Det blir 1000 kr extra.". Det senare innebär att man betalar för windows, inte får det, och sedan betalar för att det tas bort.

Det samma gäller så gott som varenda datorleverantör.

Det gör det verkligen inte.. Och alla beställer inte datorer från "paket-leverantörer" för övrigt. Håller med i ett tidigare inlägg: "Du verkar ju bli sur om man säger att Windows funkar perfekt."

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Gillar helt enkelt inte linux-distar man måste betala för. Dessutom tror dom flesta fortfarande att Linspire har något slags inbyggt stöd för Windowsprogram som ingen annan dist har. Det är något som inte stämmer. Vill man köra windowsprogram i Linspire får man köra dom genom wine. Det samma gäller alla distar.

Man får betala för alla distar om man vill ha support. Dessutom med Linspire så får man tillgång till ett ganska intressant arkiv för nedladdning om man betalar.

Sen om någon har fått för sig att det ska gå att köra windowsprogram med Linspire så ringer väl den personen till supporten och får där rådet att testa Wine.

EDIT: CNR hette det visst... http://www.linspire.com/products_clicknrun_whatis.php