Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2004

Boot av linux på CFkort?

Går det att göra som topicen säger? och isåfall hur? guider eller dylikt?
och kan man fotfarande använda kortet efteråt?

Edit: glömde säga att kortet är på 32Mb

//Patrik
Intel Core 2 Duo, 2048MB RAM, Gainward 8800 GTS 640MB, 500GB HDD, Samsung SyncMaster 940BW

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
2:a våningen
Registrerad
Maj 2004

Re: Boot av linux på CFkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av isac.agge
Går det att göra som topicen säger? och isåfall hur? guider eller dylikt?
och kan man fotfarande använda kortet efteråt?

Edit: glömde säga attkortetär på 32Mb

Tjena, jag undrar om det måste vara Linux. Om inte kan du kolla här. Jag har funderat att köra det till brandväggen...

Bastard Operator From Hell
Frigående amatör har skrivit detta inlägg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

En snabb google på "compact flash linux" och jag fann ett projekt som skräddarsytt för dig. På sidan står det att de kört den på ett 16Mb CF-kort och haft en del space över. Ser att den inkluderar även en FreeSWAN-server!

http://web.tvnetwork.hu/~krichy/cfdev/

Är själv sugen på att boota Linux på CF-kort, kanske inte precis på detta sätt men att tex ha root:en på CF till min desktop och sedan köra på krypterade diskar. Lite snabbare boot plus att tar jag med mig kortet kommer inte en jäkel åt datan.

http://silent.gumph.org/content/4/1/011-linux-on-cf.html

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ballingslöv
Registrerad
Jan 2002

Samt om du tappar bort den lille rackaren eller om den skulle gå sönder, så har du några 100 gig data åt skogen. :\

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2001

När jag labbade runt lite med min CF-IDE adapter så testade jag bland annat linux.
Hade två partitioner, hda1 var en FAT16 partition med syslinux på, hda2 var en egenbyggd linux dist baserad på uClibc samt busybox.
Tyvärr gick något åt helvete och jag kunde inte logga in, förmodligen hade jag felkonfigurerat busybox, i don't know.

Installerade istället NetBSD och följde solid-state howton och det funkade klockrent.
Det ända jag behövde ordna till själv var att ändra lite i dhclient's script fil, så den inte höll på och skriva en ny /etc/resolv.conf varje gång den fick ett dhcp-lease.
Installationen tar cirka 70mb med ett antal paket installerade(det är en god idé att installera dem innan man följer solid-state howton, om man inte vill hålla på och uppdatera sin /var-avbild stup i kvarten) för att göra ens användande av datorn dräglig(bash, nano osv).
NetBSD's brandvägg/router ipf är väl kanske inte att jämföra med OpenBSD's pf, men den duger gott till att routa nat i mitt lilla nätverk.

Oh. Uhm, look... if we built this large wooden badger...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Det fungerar jättebra att köra Linux på CF-kort med CF->IDE-adapter. Lämpligtvis kör man sedan en hemgjord dist eller exempelvis Bifrost - http://bifrost.slu.se/
Eftersom CF-kort inte klarar hur många skrivningar som helst rekommenderar jag att man mountar / read-only samt har /tmp, /var/log, osv på RAM-disk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Locke
Samt om du tappar bort den lille rackaren eller om den skulle gå sönder, så har du några 100 gig data åt skogen. :\

mm. har tänkt på det där. det är en väldig risk. Det gäller att göra boot-bara CD-skivor att ha som backup, problemet då är att man inte kan byta nyckel. Vet någon om EVMS har stöd för device-mappern?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe_
... linux ... åt helvete ... NetBSD .... klockrent ... <krångeltips framställt som trivialt>

Märkligt det där att när någon frågar efter linux kryper några fram ur mörkret och tjatar om hur förträffligt *BSD är. Ovanstående påminner mig exakt om hur delar av Linux-communityn försökte marknadsföra Linux för 5 år sedan. Då var de inte alls lika många som idag men hade ändå ett betydligt större mindervärdeskomplex och ett starkt behov av att hävda sig

En kort fråga bara: Hur får man för sig att lägga Linux på en FAT16-partition?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anakata
Det fungerar jättebra att köra Linux på CF-kort med CF->IDE-adapter. Lämpligtvis kör man sedan en hemgjord dist eller exempelvis Bifrost - http://bifrost.slu.se/
Eftersom CF-kort inte klarar hur många skrivningar som helst rekommenderar jag att man mountar / read-only samt har /tmp, /var/log, osv på RAM-disk.

Bra tips! Tackar för det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulfly

Märkligt det där att när någon frågar efter linux kryper några fram ur mörkret och tjatar om hur förträffligt *BSD är. Ovanstående påminner mig exakt om hur delar av Linux-communityn försökte marknadsföra Linux för 5 år sedan. Då var de inte alls lika många som idag men hade ändå ett betydligt större mindervärdeskomplex och ett starkt behov av att hävda sig

En kort fråga bara: Hur får man för sig att lägga Linux på en FAT16-partition?

Du måste ha misstolkat mig, jag kör linux på min web/mail server och har absolut inget emot det.
Dock tröttnade jag på att försöka mecka ihop en egen liten dist så jag sket i det och slängde in NetBSD, vilket både tog liten plats och fungerande.
Syslinux-bootloadern fungerar enbart på FAT16 filsystem, och det enda som huserade på den partitionen var kerneln + syslinux konfigurationen.
Hda2(den med linux) körde ext3.

Allt jag försökte göra var att delge mina personliga erfarenheter av CF-IDE, vilket jag uppenbarligen misslyckades med...

Oh. Uhm, look... if we built this large wooden badger...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe_
Du måste ha misstolkat mig, jag kör linux på min web/mail server och har absolut inget emot det.
Dock tröttnade jag på att försöka mecka ihop en egen liten dist så jag sket i det och slängde in NetBSD, vilket både tog liten plats och fungerande.
Syslinux-bootloadern fungerar enbart på FAT16 filsystem, och det enda som huserade på den partitionen var kerneln + syslinux konfigurationen.
Hda2(den med linux) körde ext3.

Allt jag försökte göra var att delge mina personliga erfarenheter av CF-IDE, vilket jag uppenbarligen misslyckades med...

Det är lugnt. Jag har inget emot *BSD, de är säkert ett mycket bra alternativ och har ett bra rykte som bland annat firewalls (kanske med dessa fina burkar som bara drar 15W ). Det var mest upplägget (vinklingarna) på din historia som genererade vibbar jag var tvungen att bli av med.

-----

Under denna tråd på Slashdot hittade jag Pebble:

This is a somewhat minimal (more than 16 megs, less than 400 megs,
designed to fit on a 128 meg CF card) Debian stripped distro aimed for
use in wireless embedded devices. It's biggest advantage is that it
mounts read-only. You don't have to worry as much about wearing down
the compact flash, and you don't have to worry about doing proper
shutdowns. Unplug and plug in as much as you want. Also you get the full
Debian "apt-get" functionality allowing you to easily add additional
software.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2004

okej.. som jag läst på vissa länkar måste man ha en CF to IDE adapter.. jag har ett sådant där 7-in Card Reader.. kan man boota från ett sådant? och finns det drivrutiner till det eller då kanske man måste Flasha om BIOS:et?

//Patrik
Intel Core 2 Duo, 2048MB RAM, Gainward 8800 GTS 640MB, 500GB HDD, Samsung SyncMaster 940BW

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2005

Jag skulle gärna vilja ha lite tips till vad jag skall köra för att få det som jag vill. Jag skall köra från CF (gärna linux) med två stycken diskar i raid1 (spegling tror jag) samt kunna komma åt filer från denna dator via det lokala windowsnätverket samt ev även från webben. Har sneglat lite på Damn small Linux men själva systembygget är inte riktigt klart ännu. Någon som har några bra och vettiga tips?

Nybörjarmoddare!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

många frågor blir det....

man kan boota från en USB-kortläsare - Om datorn har stöd för det i BIOS
(boot from USB eller liknande)

det finns flera olika distar som är anpassade för att boota från ex USB-minnen och CompactFlash - DSL är en av dem...

min webbserver kör från ett minneskort och har snart varit igång ett år (se sign)

jag har även flera andra tysta system som kör från minneskort - routrar. surfdatorer, servrar mm

Har varit på detta forum på tok för länge...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
V-ås - är jag inte söt?
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulfly

Jag tycker också att det är fördjävligt. När någon frågar specifikt om vilket Linux man ska köra, rekommenderar folk olika distributioner. Men hallå asså! www.kernel.org

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag tycker också att det är fördjävligt. När någon frågar specifikt om vilket Linux man ska köra, rekommenderar folk olika distributioner. Men hallå asså! www.kernel.org

jag tycker det är rätt förkastligt att du svarar på ett 2 år gammalt inlägg

as it was in the beginning so it shall be in the end

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
V-ås - är jag inte söt?
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
jag tycker det är rätt förkastligt att du svarar på ett 2 år gammalt inlägg

Ja, LOL som fan! Nu tycker jag att vi tar fram hänglåset och piskorna.

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com