Permalänk
Medlem

Kopplingsschema för ett Relä

Halvljusautomatiken på bilen har gett upp så jag ska göra en liten ful-lösning för att få igång den igen. Kanske borde ligga i Övriga Ämnen men det flesta med elektronikkunskap finns nog här!

Reläets funktion ska vara att ge +12 V till en källa när det inkommer +12 V på en annan pol.
Jag vill koppla så att reläet styrs av generatorns laddning, har hittat en kabel som ger +12V när bilen startat.
När det kommer 12V i den kabeln så vill jag att reläet ska sluta, så att två andra poler får kontakt.

Dock har jag problem med att förstå detta kopplingsschema, det är avritat ifrån toppen av själva reläet.
Någon som kan förklara hur det ska fungera?

Permalänk
Medlem

Koppla in spänning från batteriet (avsäkrat då såklart) till 30
koppla 87 till halvljuset.
kabeln från generatorn(D+ är det va?) kopplar du till 85
Jord till 86

spelar ingen roll vilket av dom som är jord dock..

dock ser jag att ditt relä är felmärkt eller så har du missat en sak, sen högra av 87orna ska det vara ett a efter. Du ska koppla in på den utan a.
Annars blir det omvänd halvljusautomatik Tänder när du stannar..

Permalänk
Medlem

Tack så mycket VikHe! Just det svar jag hoppats på
På ritningen finns det inget a utritat men när man ser på siffrorna vid stift-anslutningarna så ser det ut som följande:
- ett stift med nummer 87
- ett med nummer 30 med ring runt siffran
- ett med nummer 85
- och ett med nummer 86 med en ring runt siffran och nummer 87a, alltså två nummer på samma stift.
Så a:et finns med vid stiftmärkningen.

Tack för att du påminde mig om att säkra strömmen till ljuset också, pinsamt om jag missat det och bränt sönder hela alltet.

Permalänk
Avstängd

Eller så köper du ett nytt relä brukar kosta en 50 lapp på närmaste okq8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hug0
Tack så mycket VikHe! Just det svar jag hoppats på
På ritningen finns det inget a utritat men när man ser på siffrorna vid stift-anslutningarna så ser det ut som följande:
- ett stift med nummer 87
- ett med nummer 30 med ring runt siffran
- ett med nummer 85
- och ett med nummer 86 med en ring runt siffran och nummer 87a, alltså två nummer på samma stift.
Så a:et finns med vid stiftmärkningen.

Tack för att du påminde mig om att säkra strömmen till ljuset också, pinsamt om jag missat det och bränt sönder hela alltet.

så bra då..

Vid tveksamhet gällande 87 kan du alltid mäta också, om du har nåt att mäta med
om du har kontakt mellan ena 87 (den som ska vara märkt a) och 30 i opåverkat läge är det den du inte ska koppla in på såattsäga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av utga
Eller så köper du ett nytt relä brukar kosta en 50 lapp på närmaste okq8

Mest givande idag?
1. Om du tror att du kan fixa fram ett originalrelä och byta det på min Jetta -82 så är du välkommen hit!
2. Jag har ju skaffat ett nytt relä, behövde bara hjälp att tyda kopplingsschemat!

Tack igen VikHe!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hug0
Mest givande idag?
1. Om du tror att du kan fixa fram ett originalrelä och byta det på min Jetta -82 så är du välkommen hit!
2. Jag har ju skaffat ett nytt relä, behövde bara hjälp att tyda kopplingsschemat!

Tack igen VikHe!

Haha har en lösning på dina problem köp en ny bil fattlapp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av utga
Haha har en lösning på dina problem köp en ny bil fattlapp

Det är personer som du som kommer bli SweClockers död.
Vad gör du ens på detta forum med den attityden?

Ordet fattiglapp riktade du verkligen till fel person, Jettan är inte min enda bil direkt.
Den är ingen fin bil men det hindrar mig inte från att sköta den och se till att den fungerar.

Har en känsla av att du inte ens har åldern inne för körkort och är en sån som köper färdigmoddade chassin och skryter med för dina coola kompisar?

Antar att tråden låses nu. Jag har fått ett mycket bra svar på min fråga redan. Blev bara lite trött på dig.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av utga
Haha har en lösning på dina problem köp en ny bil fattlapp

Haha, har en lösning för dig, avstägning.

Permalänk
Medlem

Det är vanligt att det finns två st 87 på ett relä som endast är slutande. De två är samma, och bra att ha om man inte kan stoppa in två kablar i samma kabelsko.

Permalänk
Medlem

Så antingen finns det två 87 som är kopplade till samma, eller så finns det en 87 och en 87a är anslutna olika beroende på om reläet är påverkat eller inte?

På den lilla ritningen som finns på toppen av reläet så är det två siffror 87 på samma ledning, precis som jag ritat av. Men på undersidan vid anslutningarna så finns det en 87 och en 87a.

Inkopplingen av detta relä är redan fixat men det är ändå intressant att veta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Det är vanligt att det finns två st 87 på ett relä som endast är slutande. De två är samma, och bra att ha om man inte kan stoppa in två kablar i samma kabelsko.

jo justdet.. glömde det.

Men jag antog att det var växlande på detta relä eftersom att bilden visade så

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VikHe
jo justdet.. glömde det.

Men jag antog att det var växlande på detta relä eftersom att bilden visade så

Bilden på relät vittnar om att det endast är slutande, inte växlande.

Hug0: Jag förstår inte riktigt. Å ena sidan har du siffror i ritningen som du säger är avritad. Å andra sidan har bara stiften det?

På schemat ser man emellertid att 85-86 är spolen och 30 är ankaret, kläppen medan 87 är kontakten. När ström går genom 85-86 kommer alltså relät att dra, och kontakt skapas mellan 30 och 87. Det spelar ingen roll vilken kontakt av 85 eller 86 som kopplas till spänning och jord (om inte något exceplit säger så). Det spelar heller ingen roll vilket av anslutningarna 30 eller 87 som kopplas till spänning och vilken som kopplas till halvljuset, men normalt är det ankaret, dvs 30 som kopplas till spänning, plus.

Edit: Ändrade kortslutning...

Permalänk
Medlem

MBY:
hmm jag är rätt bra på att se fel idag ser jag nu

kollade inte så noga och då såg det ut som ett växlande, aja problemet är ju löst nu ivarjefall

Permalänk
Skrivet av MBY:

Bilden på relät vittnar om att det endast är slutande, inte växlande.

Hug0: Jag förstår inte riktigt. Å ena sidan har du siffror i ritningen som du säger är avritad. Å andra sidan har bara stiften det?

På schemat ser man emellertid att 85-86 är spolen och 30 är ankaret, kläppen medan 87 är kontakten. När ström går genom 85-86 kommer alltså relät att dra, och kontakt skapas mellan 30 och 87. Det spelar ingen roll vilken kontakt av 85 eller 86 som kopplas till spänning och jord (om inte något exceplit säger så). Det spelar heller ingen roll vilket av anslutningarna 30 eller 87 som kopplas till spänning och vilken som kopplas till halvljuset, men normalt är det ankaret, dvs 30 som kopplas till spänning, plus.

Edit: Ändrade kortslutning...

Måste Delvis rätta dig på detta.

85 och 86 spolen stift. Normalt spelar det ingen roll vilket sätt du passerar den aktuella, för om du koppla in den baklänges, kommer spolen fortfarande aktivera relä. Men reläer har ibland en konstig tendens att vända sig tillbaka på en kort stund. För att motverka detta är en diod placerad mellan 85 och 86. . En diod vägg har en väldigt hög resistans i en riktning, och ett mycket lågt motstånd i motsatt riktning. När en diod används, är det viktigt att du ansluter spolen upp enligt polaritet. Om en diod används, och du ansluta den baklänges, kommer du huvudsakligen att kortsluta dioden och paja den, vilket suger, eftersom du kan och kommer att bränna upp både dioden och evt Last. Är alltinget rätt avsäkrat så kommer säkringen att gå sönder.

Dioden kan lödas bort men man kan fel halvskumma fel så som att relät ger en kort 'puls' innan vippan har stannat helt då den kan fladdra tillbaka när reläets hållkrets släpper. Har man en lampa så kan det bli så att den blinker till ett snabbt ögonblick men ingen fara med det i de flesta fall. Dock rekommenderas det att ha ett relä med Diod om det är känsligare kopplingar.

30, 87 och 87a är de andra tre stift. 87 och 87a är de två kontakter som 30 kommer att ansluta. Om spolen inte är aktiverad, kommer 30 alltid anslutas till 87a. Tänk på att stift som "87A, alltid ansluten". När strömmen appliceras på spolen, är 30 kopplade till 87. 87 och 87a är aldrig kopplade till varandra. Här har polariteten aldrig frågan. Du kan ansluta 30 upp till positivt eller negativt, och det är vad du får ut 87 eller 87a

Permalänk
Medlem

Trådnekromantikern slår till igen..?

Permalänk
Medlem

7-8 år senare? Gött Alltid bra med förtydligande

Permalänk
Medlem

Ta ström från "power on" som ska till radion, så när du vrider om nyckeln tänds lamporna... fick jag göra när jag hade bara gaffatejp, högtalarsladd och nagelsax när Dodgen fick kabelbrand mitt ute i bushen när det var bläcksvart ute (vindrutetorkarna fick jag igång när jag slog på radion)