The Elder Scrolls Oblivion-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lambo
Tror inte man kan få tillbaka sakerna, jag hade som tur var en save precis innan jag stack in.

Konstigt, jag fick tillbaka alla mina saker från en vakt som fick smaka på min 2H. Bara att wipa hela grottan efter att ledaren har dratt sitt snack.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Din karaktär var vampyr om jag inte minns fel? Huden ser inte så farlig ut.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Din karaktär var vampyr om jag inte minns fel? Huden ser inte så farlig ut.

Tog mig utomhus och knaprade på en uteliggare under en mulen dag, så nu ser man okej ut. Men åldrats har karaktären gjort rätt rejält (hade valt den yngsta modellen på ansiktet), men det har att göra med lvlandet antar jag.

Jag var nära att fuska bort vampyrismen via consol comandot då jag fick strula omkring säkert 2 timmar för att lyckas hitta ett offer att dricka blodet från (tog skada så fort jag gick utomhus trots att det var mulet/ relativt mörkt).

Dock ser man den tärande effekten av vampyrismen i ögon samt att kindbenen blir mer framträdande.

Mvh / Z

Permalänk
Medlem

Hm.. I The Theifs Guilden, vad kan man göra?
Inga uppdrag?

Permalänk

En liten fråga bara, hur justerar man Anisotropic filtering? Blir väldigt irriterad på dom oskarpa texturerna en meter ifrån gubben.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diceman3k
En liten fråga bara, hur justerar man Anisotropic filtering? Blir väldigt irriterad på dom oskarpa texturerna en meter ifrån gubben.

Du får tvinga AF i drivrutinerna.

Är det någon som vet hur man öppnar porten längst in i Lindai-templet?

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diceman3k

Det kan du göra i kontrollpanelen för Grafikkortet. Det gjorde jag.

En fråga dock! Alltså man kan inte equipa armor som man snott säg från en vakt eller en stadsbo utan att bli haffad. Finns det nåt sätt att komma runt det??

Permalänk
Medlem

Var kan man skaffa Restoration spells?

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battousai
Jo undrar en till sak, hur fungerar det med vapen, deras skada vikt etc? Finns det någon anledning att man hellre skulle vilja ha ett shortsword istället för ett longsword? Dom verkar ju inte slå snabbare, och longsword gör som standard 1 mer i skada än shortsword så. Skulle verkligen uppskatta svar på denna fråga.

Jag har för mig att shortsword och dagger får en större multiplier när man backstabbar.

Citat:

Sen vore det finemang fint om man kunde få veta hur man sätter på negativa potions på sina vapen. :]

Equippa vapnet, 'drick' en negativ potion(grön flaska istället för den vanliga färgen), svara ja på frågan. Räcker bara ett slag, tyvärr... Jag rekommenderar Damage Health i början när man har ganska svaga potions, och kanske lite Burden på pilarna sen när man får tillräckligt hög skill för att den ska kunna immobilisera fienden totalt.

Citat:

Och en sista fråga, någon som har tips hur en stealth karaktär ska klara första matchen som Gladiator i arenan? 3 argonian prisoners mot lilla mig=omöjligt känns det som =/ Hade nog problem med dom två wood elfsen, jag kan verkligen inte ta smällar utan måste springa omkring med båge mot alla närstridsfjantar.

Gör potions med damage health, burden och drain speed, gör allt du kan för att öka din egen speed. Spring baklänges runt arenan och växla mellan burden/drain speed och skadepotions på dina pilar medan du undviker dom så gott det går. Drick health potions om det behövs.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilzner
Det kan du göra i kontrollpanelen för Grafikkortet. Det gjorde jag.

En fråga dock! Alltså man kan inte equipa armor som man snott säg från en vakt eller en stadsbo utan att bli haffad. Finns det nåt sätt att komma runt det??

Döda dom, ta inte utrustning, spring in ett hus och ut igen, betala guld.
När du betalat ditt guld går du till platsen du dödat personen på och tar utrustningen.

Permalänk
Medlem

kan någon förklara för mig hur jag kommer in i thiefs guild, jag har ingen anning om hur jag ska göra, vet inte ens vart jag ska leta efter dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av China
Döda dom, ta inte utrustning, spring in ett hus och ut igen, betala guld.
När du betalat ditt guld går du till platsen du dödat personen på och tar utrustningen.

hehe inte illa tänkt där inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazzza
kan någon förklara för mig hur jag kommer in i thiefs guild, jag har ingen anning om hur jag ska göra, vet inte ens vart jag ska leta efter dom.

Få en beggar att gilla dig tillräckligt, runt 75 i disposition brukar räcka. Fråga honom om Gray Fox och säg att du vill arbeta för honom. Gå till den anvisade platen i Waterfront District vid midnatt +-1 timme ungefär.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nån som har klarat Mage Guild-questen i Leyawiin? (Att ge Dagail sin borttappade amulett). Jag har fixat den men kan inte ge den till henne fast det står att jag ska och de andra snubbarna i guilden säger det.

Permalänk
Medlem

Är alla rustningar som en Conjurer kan framkalla heavy eller light armor? Skulle vara guld om dessa Bound Armor etc fick bonus från dina armor-skills så som Heavy eller Light armor... är det så? Just det, dessa Bound Armors etc väger väl inget? Ty, en mage lä knappast ha hög strength för att kunna bära alla delar av en vanlig Heavy armor-stridsmundering.

Tacksam för svar.

Visa signatur

.

Permalänk

vart kan man hitta fler lockpicks??

tjena är thief + Knight som gubbe och dark elf, mina lockpicks är slut är nånstans i en liten by och måste få upp låset till något hus så vart kan jag hitta lockpicks mina är slut

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4600+, Asus M2NPV-MX, Patriot Extreme Performance 1024MB DDR 2 PC2-5300 667 mhz, Sapphire Radeon x1950pro 256MB

Permalänk
Medlem

Vad tror ni kommer det att lösa sig med OB?
Börjar bli lite deppig på alla sura kommentarer.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Här är äntligen en recension som tar upp problemet med levelscalingen.

Citat:

From Totalvideogames review:
"A couple of hours into the game is enough to realise Oblivion's design is very much in the Elder Scrolls mentality, however in attempting to create an open-ended experience that appeals to all, Bethesda may have inadvertently ended up pleasing newcomers but at the same time frustrating those who've stuck by them through the years. The source of the criticism and contention is the way in which the experience scales to your position within the game. It's easy to see what and why Bethesda have done this; getting killed by Mud Crabs at the start of Morrowind was never much fun and likely to put off all but the most perseverant gamer, it's also important to maintain a challenge across the board despite the open-ended structure. So instead Oblivion bases the opponents and the weapons/armour they have equipped on your level within the game, thus killing goblins at level 1 is quite easy but will still provide a challenge as you progress through the game. The problem however is that in the process this concept virtually destroys two crucial elements of an RPG, in the shape of immersion and reward. The problem doesn't really begin to appear until you've reached level 10, where bandits, who should be killing just to survive, are all of a sudden wearing Ebony armour and wielding other such supposedly "rare" items. The process of wandering into an area at the start of a game and quickly realising it's far too difficult for you seems to be completely removed from the game, equally the concept of coming back to "easy" areas once you've levelled up has been displaced; thus the key RPG area of becoming a hero seems to be sorely lacking. This decision leads to a series of strange situations that break the sense of disbelief running through the game; it's entirely possible to become the Grand Champion of the Arena before you're level 5, whilst we've read reports of one person who completed the main game as a level 1 character, refusing to level up and enjoying the weak challenge presented to him (unfortunately we can't substantiate the claim at present, but it certainly seems plausible). The decision continues to have an impact on such areas as the economy, with "rare" items becoming increasingly commons you progress through the game as enemy characters scale up according to you."

Ingen behöver bli arg för min negativa post för spelet fick ändå 9/10, men jag tycker det är bra att dom tar upp detta i sin recension istället för att bara ignorera det helt som gamespot och alla andra "stora".
Läser man detta och inser att "vafan, ett spel som fungerar så här vill jag inte ha, jag vill ha ett riktigt RPG istället", då spelar det ju ingen roll vad för betyg det fått. Det är ju inte betyget i sig som är viktigast, utan alla små gameplaydetaljer som kan förstöra totalt för vissa spelare...det är sånt här som måste fram i alla recensioner, så att köparen kan välja själv istället för att recensenten sätter 10/10 och väljer åt köparen.

Här är hela recensionen:
http://www.totalvideogames.com/articles/Elder_Scrolls_IV:_Obl...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis dyker det upp moddar som fixar sånt. Med tanke på hur mycket moddar som finns till Morrowind så är det nog bara en tidsfråga. Nästan varenda liten grej man störde sig på i Morrowind dök det upp en modd som fixade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mark501
Förhoppningsvis dyker det upp moddar som fixar sånt. Med tanke på hur mycket moddar som finns till Morrowind så är det nog bara en tidsfråga. Nästan varenda liten grej man störde sig på i Morrowind dök det upp en modd som fixade.

Är nog ganska svårt, rent balansmässigt, och väldigt mycket jobb, att placera ut statiska vapen/skatter i hela spelet istället för som nu köra "the lazy way" och spawna fram grejer baserade på spelarens level. Tror det är väldigt svårt att få fram ett riktigt spelbart spel, med spel och utforskarglädje, utav Oblivion. Ska va om utvecklarna själva sätter sig och snickrar ihop en jättepatch, men jag tror knappast dom bryr sig. Dom får ju fler köpare som det är nu så varför liksom?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Alltså, jag blir lite halvgalen på det här med major skills och attributbonusar (modifierare).
Fokuserar man på skills av två attribut är allt dandy, men fler..

Ta t.ex. Light Armour, som jag tänker använda. (Rustningstypen alltså, inte säker på att ha skillen som major.)
Eftersom jag nu provat att ha Block+Armorer som major skills för att öka endurance och Blade för strength, och knappt magikat överhuvudtaget (också Restoration, Destruction och Mysticism som major skills) en hel level, och dessutom stått och blockat tråkigt mycket - går jag i alla FALL +5 i speed (Light Armour enda major skillen för speed) , +3 i str och +2 i end. Menar, att gå upp i Armorer och Block är ju icke enkelt, och endurance vill man väl gärna gå upp tidigt eftersom ens HPökning varje lvl beror av den??

En annan sak: Är skills beroende av attribut? Dvs - Med användande av skills kan man öka attributen de bygger på - men gör mer Intelligence ens Mysticism mer effektiv (förutom att mer int ger en större manapool, dvs)? Gör mer Speed ens Light Armour-skill mer effektiv? Eller är det bara nivån på skillen som avgör hur effektiv den är, som jag tror?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Re: vart kan man hitta fler lockpicks??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av InfeCtedMushrOOm
tjena är thief + Knight som gubbe och dark elf, mina lockpicks är slut är nånstans i en liten by och måste få upp låset till något hus så vart kan jag hitta lockpicks mina är slut

möjlig spoiler nedan O_o (markera texten för att kunna läsa'n)
-------------------------------------------------------
Fixa Skeleton key! Agerar som en oändlig lockpick samt ger +40 i security

Stick till staden längst ner i öst (om man följer floden). Tror den heter leiyawin eller nått sånt, är iaf långt söderut när man följer floden, på väster sida om floden om jag minns rätt.. menmen, till saken..

Gå ut ur staden på vägen till öster om staden och följ den, efter ett tag, efter att den svängt av norrut så kommer du på höger sida av vägen se en stor vit staty, tror det är 3 kvinnor som springer runt där och grejar också.

Gå fram till statyn och "använd" den, snacka med den, så kommer du att få en quest, rätt lätt quest förövrigt. Lira igenom den och som reward så får du en sjukt trevlig skeleton key

-------------------------------------------------------

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Vart ser ni hur länge ni har spelat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stenfors

Står i save-filen.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z170 - i7 6700K(Noctua NH-D15) - Corsair Vengeance 32GB ram - Asus ROG Strix GTX 1080Ti - OCZ 60GB+OCZ 250GB+Samsung EVO 840 500GB+2xSeagate 3TB+1xWD Greenpower 2TB+1xWD Red 3TB - 2xAsus PB248Q - Corsair HX850W - Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stenfors

På sparfilerna står det, har jag för mig.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

fan vad sugen man blir på att spela det nu funderar på att leka warrior då när man får det..

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Hej, jag har ett litet problem med detta annars så fantastiska spel. De är så att så fort det dyker upp en fiende hackar spelet till för en sekund eller två i samma ögonblick som den upptäcker mig. Samma sak gäller när jag dödar en fiende. Så fort den dör stannar spelet upp på samma sätt, i ungefär en sekund. Oerhört störande...

En hypotes kan tänkas vara att det har att göra med laddningen av en ny musikfil till bakgrundsmusiken. Det är nämligen så att spelet hackar till en liten stund så fort en ny melodi laddas. När man sedan stöter ihop med en fiende är det ju så att det laddas en ny lite adrenalinhöjande musik också, för att sedan gå tillbaka till den lite mer harmoniska bakgrundsmusiken. Och detta skifte inträffar ju i samma ögonblick som fienden upptäcks, såväl som när den dör. Följaktligen skulle mitt tidigare nämnda problem vara relaterat till detta.

Någon som har stött på liknande problem?

Mitt system:
AMD Athlon 64 3700+
GeForce 7800GTX
2048 MB ram

Permalänk
Medlem

Laggar lite på min dator. Kör på medium, inte något vidare snyggt men det duger att spela på. Är det någon som kan ge bra förslag på vad jag kan uppgradera min dator? Processor? Moderkort? Grafikkortet är Agp, spelar det någon roll ifall det är pci-e eller agp?

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Det ända jag ser är en massa konstiga tecken, ingen tid.