Recension av Seagate Savvio

Permalänk
Melding Plague

Recension av Seagate Savvio

<font style="font-size: 10pt"><b>Recension av Seagate Savvio</b></font> <small class="small">tisdag 19 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a></small><br>
<a href="http://techreport.com/reviews/2004q4/seagate-savvio/index.x?p..." target="_new">The Tech Report</a> har publicerat en recension av Seagates nya 2,5 tums SCSI-hårddisk <i>Savvio</i>. Det lite speciella med denna modell är att den har en rotationhastighet på inte mindre än 10000 varv per minut. Detta gör den således till marknadens snabbast roterande disk i 2,5 tums-klassen.
<br />
<br />Hårddisken, vilken är mest riktad till småskaliga servrar i storleksordningen 1-2U, presterar som förväntat något sämre än en fullskalig (3,5 tum stor) hårddisk med motsvarande rotationshastighet. Dock är hastigheterna respektabla och den minskade effektförbrukningen samt värmeutvecklingen är ett plus i kanten för små utrymmen.
<br />
<br />Hårddisken är även väldigt mycket tystare än sina större kusiner, något som kan göra den mer attraktiv för hemanvändare. Dessvärre är en utrustad med en prislapp som inte är annat än hutlös - straxt över 3200 kronor (447 amerikanska dollar) för modellen med en lagringskapacitet på 36 gigabyte.
<br />
<br />"<i>Although I'm quite impressed by the Savvio overall, our performance problems with the Adaptec 29320-R have me a little concerned. Even with the latest firmware and drivers, the Savvio's IOMeter and random access time performance on the Adaptec controller leave much to be desired. Since the Savvio is still a very new drive and Seagate's engineering teams are constantly in contact with Adaptec and other SCSI card manufacturers, it's likely the performance issues can be resolved with a driver or firmware update. Still, it would be nice if Seagate provided a list of approved SCSI controllers that have been verified to fully exploit the Savvio's performance potential.</i>"
<br />
<br />Mer om Seagate Savvio läser ni hos <a href="http://techreport.com/reviews/2004q4/seagate-savvio/index.x?p..." target="_new">The Tech Report</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt att de kommer snabba små diskar. Den störta nackdelen i bärbara datorer e deras långsamma diskar. Ja skulle iofs vilja se mer konkurenns på 7200 rpm-stadiet.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

"Honey, Seagate shrunk SCSI"

Hahahah, guld!

Visa signatur

(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Avstängd

denna disk är inte förbärbara! den är tillför highdensity servrar somvill ha lite snabbare IO

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
denna disk är inte förbärbara! den är tillför highdensity servrar somvill ha lite snabbare IO

Jo jag vet.. men ja tänkte eftersom man kan göra en sån liten disk så snabb så kan man likabra gör diskar till bärbara som kan lagra mer å är snabbare.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)