Samsung tillkännager snabbare SATA-diskar

Permalänk
Melding Plague

Samsung tillkännager snabbare SATA-diskar

<font style="font-size: 10pt"><b>Samsung tillkännager snabbare SATA-diskar</b></font> <small class="small">torsdag 21 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/storage/display/20041021093432.h..." target="_new">X-bit labs</a> rapporterar att Samsung har tillkännagivit nya, snabbare hårddiskar för gränssnittet SerialATA. Hastighetsökningen möjliggörs av ett nytt, enklare chip från tillverkaren Marvell. De nya styrchippen skall klara Serial ATA-300, vilket helt enkelt är en uppsnabbad variant av den sedvanliga SerialATA-standarden.<br /><br />"<i>Marvell’s SATA SOC featured on Samsung’s new drives boasts the smallest pin count and footprint of any HDD SOC on the market, Marvell said. To drastically reduce pin count for HDDs, the 88i6525’s 128-pin TQFP package with 14mm x 14mm footprint make it the first product to bring to reality one of the primary goals of Serial ATA: lower costs via pin reduction and PCB area savings.</i>"<br /><br />Personligen undrar jag om det verkligen är gränssnittet som är flaskhalsen då vi inte ens är nära de 150 megabyte/sekund som den nuvarande SerialATA-standarden skall klara.<br /><br />Hos <a href="http://www.xbitlabs.com/news/storage/display/20041021093432.h..." target="_new">X-bit labs</a> läser ni mer om Samsungs nya hårddiskar.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skit i hastigheten.
Det är väl med dessa som man kan köra flera diskar på samma kabel ?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Native Command Queuing är väl nytt i och med SATA-2? Inte fy skam.

Permalänk
Medlem

Står ju i citatet att det hela innebär att de kostar mindre att tillverka - och då är de ju förhoppningsvis billigare i affärerna.

Edit:
Men någon hastighetsskillnad lär vi inte se.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall Samsung planerar att göra större HDDn istället för snabbare annars? Har hört att Samsungs HDDn är tystast och väldigt bra i allmänheten men så finns de bara i max 160GB så funderade ifall jag kanske borde ta nån annan SATA HDD... :/

Permalänk
Medlem

Ja tysta är dom verkligen, min Samsung 160GB är så gott som ljudlös. Förutom lågt konstant vinande så hörs det ingenting när den söker. Nästan som att ha 160GB RAM. Dessvärre låter min Western Digital en del i lådan, för att inte tala om alla fläktar ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kan man köra två diskar på en SATA-kabel med detta då?

Annars är den bandbredden ju tämligen meningslös.
Körde ett bench-program på mina diskar, kommer inte ihåg vilket dock. Min Seagate IV 7200rpm IDE fick 40+ mb/s, medans 2 st Seagate IV 7200RPM @ RAID 0 fick 100+ mb/s. Men de sitter ju på varsin kabel. Alltså utnjutjar de ju bara 50% av SATA150. Iofs finns det ju snabbare diskar, men ändå.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Inaktiv

Jag har ju en Samsung SATA-disk nu, och jag är extremt nöjd med den. Dels så är den bra snabb. Dels så är den riktigt tyst, och sen så blir det långt från lika varm som många andra diskar.

så det ska bli roligt att se om man kan få ytterligare lite prestanda med NCQ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boomhauer
Native Command Queuing är väl nytt i och med SATA-2? Inte fy skam.

Äkta NCQ existerar även på en del av dagens S-ATA-diskar, från Seagate och Maxtor. För att nyttja NCQ måste emellertid S-ATA-kontrollern ha stöd för detta, vilket det inte är många som har, speciellt inte billigare varianter eller sådana som finns integrerade på moderkort.

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem

Från artikeln: "Furthermore, Serial ATA-300 is a speed-bin of the original Serial ATA, not a Serial ATA-II standard that brings some advantages over the previous technology incarnation, such as hot-plug capability."

Känns lite sunkigt att det inte är SATA-II, då 2x bandbredden i kabeln känns tämligen meningslös. Vet dock inte om två kablar delar på ev. bandbredd eller hur tusan de snickrat ihopp grejerna:) Iaf är det attans skönt med de små kablarna och kontakterna. Bara den grejer gör SATA värt det:)

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forgoil
Från artikeln: "Furthermore, Serial ATA-300 is a speed-bin of the original Serial ATA, not a Serial ATA-II standard that brings some advantages over the previous technology incarnation, such as hot-plug capability."

Känns lite sunkigt att det inte är SATA-II, då 2x bandbredden i kabeln känns tämligen meningslös. Vet dock inte om två kablar delar på ev. bandbredd eller hur tusan de snickrat ihopp grejerna:) Iaf är det attans skönt med de små kablarna och kontakterna. Bara den grejer gör SATA värt det:)

Hmm, vanliga SATA har ju "hot-plug capability" eller vad är det de menar egentligen?

Permalänk
Medlem

Varför görs det inte IDE diskar i 15krpm?

Permalänk
Medlem

Såden ända nyheten med detta är att man kan ha två diskar på en kabel?

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Skit i hastigheten.
Det är väl med dessa som man kan köra flera diskar på samma kabel ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av viceman
Kan man köra två diskar på en SATA-kabel med detta då?

Nej, det går inte. SATA har en disk per kanal.
Man kommer aldrig att kunna köra två diskar på samma SATA-kanal, fattar inte vart ni har fått det ifrån...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptolemy
Nej, det går inte. SATA har en disk per kanal.
Man kommer aldrig att kunna köra två diskar på samma SATA-kanal, fattar inte vart ni har fått det ifrån...

Inte SATA men SATA II skall det tydligen går om jag är inte ute och cyklar helt.

Permalänk
Medlem

Ahh, du har rätt
Port Multiplier kallas det tydligen för, upp till 15 diskar per kabel.
Men det är mest för raidlösningar verkar det som.
Inget man kan använda för vanliga diskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myglarn
Varför görs det inte IDE diskar i 15krpm?

Finns scsi-diskar på 15krpm. För att klara det krävs det förmodligen högre kvalitet och bättre kylning. Därför ser scsi diskar och raptor ut som de gör, mindre lagringskapacitet och flänsar. För oss kunder blir de mycket dyrare och de flesta av oss är storleken, ljudnivån viktigare än snabbheten (eller så att tillverkarna vill att vi ska tycka så).

Permalänk
Medlem

Total_Cu, jo jag förstår det. Men samtidigt måste man ju tycka att den tillverkare som gör en 15krpms disk lär ju sälja en hel del eftersom den snabbaste disken säljer? Det är det jag tycker är så underligt.. IDE är en stor marknad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Personligen undrar jag om det verkligen är gränssnittet som är flaskhalsen då vi inte ens är nära de 150 megabyte/sekund som den nuvarande SerialATA-standarden skall klara

Som vanligt är Plånboken största flaskhalsen

Själv ser jag inga problem med diskarna som de är idag, inte för att utvecklingen ska stanna men till det jag använder diskarna till så duger mina vanliga SATA utmärkt...

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

Ja kommer inte ens i närheten av 150 mb/s me mina vanliga sata diskar ...

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myglarn
Total_Cu, jo jag förstår det. Men samtidigt måste man ju tycka att den tillverkare som gör en 15krpms disk lär ju sälja en hel del eftersom den snabbaste disken säljer? Det är det jag tycker är så underligt.. IDE är en stor marknad.

Den dagen det finns 15krpm sata diskar som inte kostar skjortan (=SCSI proser) står jag först i kön. Eller så orkar jag inte vänta och klipper till på 4beg SCSI diskar. Tänk om man hadde lite mera pengar...

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptolemy
Nej, det går inte. SATA har en disk per kanal.
Man kommer aldrig att kunna köra två diskar på samma SATA-kanal, fattar inte vart ni har fått det ifrån...

Men det finns portreplikatorer man kan köpa så kan man koppla in fler diskar på 1 kanal...

Och med 300mbyte/sec så känns det som att det finns bandbredd för ett par diskar iaf...
Framförallt då man sällan maxbelastar mer än 2 diskar i taget...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myglarn
Total_Cu, jo jag förstår det. Men samtidigt måste man ju tycka att den tillverkare som gör en 15krpms disk lär ju sälja en hel del eftersom den snabbaste disken säljer? Det är det jag tycker är så underligt.. IDE är en stor marknad.

Grejen är väll den att för att skivorna ska palla de hastigheterna så måste de ha en brutalt hög kvalite. = ungefär samma priser som på 15k's scsi diskar. Och ifall man ska välja mellan IDE och SCSI för samma pris så är det ett ganska självklart val.