rekommendation - annan router-OS än clarkconnect?

Permalänk

rekommendation - annan router-OS än clarkconnect?

Jo det är såhär då.
Att jag hade en gammal PC här hemma som jag fick för mig att jag ville prova att köra som router, använder en laptop som huvuddator annars. Så jag klämde i ett par nätverkskort i den, installerade ClarkConnect och upptäckte till min förvåning att det funkade.
Problemet är bara att Clarkconnect är ju ganska litet, jag märkte t.ex. att jag inte hade något Python, vilket jag ville ha, bl.a. för att köra bittorrent.
Skulle installera python, från källor då, men det visade sig att jag hade inga kompilatorer heller, etc etc

Så jag funderar på om det finns nån linuxdistro ni kan rekommendera, som är någorlunda komplett, men som samtidigt är lika lätt att sätta upp som router som clarkconnect ??

tjing!

Permalänk
Medlem

OpenBSD är väldigt bra.

Permalänk
Medlem

debian funkar bra, installera det du vill med apt-get

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Rekommenderar OpenBSD, men vill du ha ett system typ com clarkconnect, alltså med mål som enbart natte och brandvägg osv. så är monowall något...

Permalänk
Hedersmedlem

OpenBSD, pf är mysigt.

EDIT: Alternativt FreeBSD.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

CC är byggt på redhat och det är inga problem att dra hem de saker som du behöver med apt-get för redhat, är förconfat och klart. I cc-devel finns kompilator och python (har jag för mig) annars kör du apt-get python klart!

Du kan iofs behöva uppdatera dina sourcelistor till mer än bara CC oficiella servrar. Men sök i CC officiella forum. www.clarkconnect.org/forums

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

OpenBSD.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zypher_X
CC är byggt på redhat och det är inga problem att dra hem de saker som du behöver med apt-get för redhat, är förconfat och klart. I cc-devel finns kompilator och python (har jag för mig) annars kör du apt-get python klart!

Du kan iofs behöva uppdatera dina sourcelistor till mer än bara CC oficiella servrar. Men sök i CC officiella forum. www.clarkconnect.org/forums

En apt-get python har jag ju försökt, men det gick inge vidare

[root@gateway sybariten]# apt-get python
Checking for new apt-get details: System not registered.

jag forskade inte direkt vidare i det faktistk, utgick från att det var nåt som hade med registrering av clarkconnect att göra?

Monowall kanske är schysst, men jag fick ett intryck av att det också är en lite mer begränsat system, som CC. I grunden söker jag alltså efter en flexibel distro som ändå är lätt att sätta upp en router i (jag är inte så nätverkshaj).

Permalänk
Medlem

Jo för att komma åt de officiella apt servrarna på CC måste du registrera dig. Det gör du enklast via webgränssnittet: htps://ip.till.servern:81 Det är självfallet helt gratis.

Fördelen med CC som jag ser det är att det är mycket lätt att komma igång och få en fungerande server/router/firewall och samtidigt som det är en 'vanlig' dist i grunden där man kan leka och lägga till allt det där som inte ingår som standard i firewall distros. tex: bittorrent. helst med torrentflux webinterface då förståss

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

OpenBSD.

Permalänk
Medlem

Känns inte som någon slump att folk rekommenderar OpenBSD, som släpper 3.6 alldeles snart

Annars kan man alltid köra m0n0wall eller liknande

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

OpenBSD 1a hand.
Men freeBSD går lika bra

Visa signatur

no signature.

Permalänk

Jag kör smoothwall fungerar utmärkt

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zypher_X
Jo för att komma åt de officiella apt servrarna på CC måste du registrera dig. Det gör du enklast via webgränssnittet: htps://ip.till.servern:81 Det är självfallet helt gratis.

Hm, okej det funkade ju onekligen att regga sig. Dock INTE på det sätt som de förklarar på hemsidan, där får man intrycket av att det skall finnas en skapa-ny-användare-länk på själva lokala webservern, det hittade jag inte, utan fick göra det på clarkconnectsidan.
Hursomehelst.
Kommer lite längre med apt-get nu, men inte ända fram. Skulle ladda ner python, men "apt-get python" funkade inte. Då tänkte jag att "python" kanske inte är rätt namn, men har inte hittat vad det kan heta annars.

[root@gateway sybariten]# apt-get install python
Checking for new apt-get details: Ok
Getting apt-get GPG key name: pcn
Updating /etc/apt/sources.list: Ok
Reading Package Lists...
Building Dependency Tree...
E: Couldn't find package python
Done.
[root@gateway sybariten]#

Då testade jag att söka efter det

[root@gateway sybariten]# apt-cache search python
db4 - The Berkeley DB database library (version 4) for C.
[root@gateway sybariten]#

????!!

Citat:

Fördelen med CC som jag ser det är att det är mycket lätt att komma igång och få en fungerande server/router/firewall och samtidigt som det är en 'vanlig' dist i grunden där man kan leka och lägga till allt det där som inte ingår som standard i firewall distros. tex: bittorrent. helst med torrentflux webinterface då förståss [/B]

Ja det är väl precis det du säger som jag vill åt ... förutsatt då att jag kan dra in alla paket jag vill ha på enkelt sätt.

Permalänk
Medlem

Så här ser min /etc/apt/sources.list ut,

rpm http://ayo.freshrpms.net redhat/9/i386 os updates freshrpms rpm [pcn] ftp://home-22:goleafsgo@apt.clarkconnect.com System os updates contribs developer

Efter att du har ändrat det så kör du:
apt-get update
sen är det bara att installera!

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk

Jaha nu gjorde jag kanske nåt förhastat här.
Jag körde en apt-get update, och det såg ut att funka, och sen körde jag apt-get install python direkt efter det. Det funkade också. Vad har hänt ?
Jag la alltså aldrig till nån extra rad med freshrpms.net
Sen verkar det vara Python 2.2.2.2 jag har dragit in också, den officiella på sidan nu är väl 2.3 eller nåt.
Bör jag ta bort, fixa, och göra om ?

Permalänk

Det du gjorde var att du uppdaterade listan med kända paket och sedan installerade paketet vid namn python. Inte svårare än så

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

okej ... ja nåt blev fel iallafall, eller sedan vid installationen av bittorrent. jag har path till bt-programmen o så, men närjag försöker köra dem får jag

[root@gateway bin]# btdownloadheadless.py
Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/bin/btdownloadheadless.py", line 6, in ?
from BitTorrent.download import download
ImportError: No module named BitTorrent.download

funderar på om det kan ha att göra med att jag har python 2.2

Permalänk
Hedersmedlem

sybariten: Antagligen så är det lite gammalt, tror att bittorrent vill ha 2.4 eller senare.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

näeh glöm det, 2.2 skulle tydligen vara godkänt enligt torrentfolket på IRC, och errormeddelandet berodde på att jag helt oförklarligt lyckats bli av med ett litet subdir som skulle ligga i Bittorrents programkatalog.

Var brukar ni välja att installera såna här grejer förresten? eller snarare, hur gör ni för att få path till dem ?