Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zuru1:

Nu när det är snart dags för bytte av kylvätska i mitt system, tänkte jag att testa på något nytt.
Kollade lite hos inet och coolerkit men hittade inte något av intresse att ersätta mitt nuvarande EKWB pastel white med.

Vart brukar ni köpa era kylvätskor och vad kör ni med för variant?
Destillerat vatten och någon färg?

Destillerat vatten och glykol, får fylla på lite med någon månads mellanrum men byter endast i samband med uppgradering av CPU eller grafikkort.

Permalänk
Medlem

@anon999:
Ok,
Jag trodde att man ska byta efter ett år om man inte kör med endast destillerat vatten som ska bytas efter 6 månader.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

@casiopeja:
Ok,
Jag trodde att man ska byta efter ett år om man inte kör med endast destillerat vatten som ska bytas efter 6 månader.

Man bör inte köra endast destillerat vatten. Man skall alltid ha i något som dödar baciller som annars börjar växa.
Men det är bra att göra rent systemet ibland.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Man bör inte köra endast destillerat vatten. Man skall alltid ha i något som dödar baciller som annars börjar växa.
Men det är bra att göra rent systemet ibland.

Ja det är jag med på.
Men nu till frågan om bytte av kylvätska, ska man köra på dye mix eller någon koncentrat?
Ni som har kört med mayhems aurora, hur länge har ni haft det i era system?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

Ja det är jag med på.
Men nu till frågan om bytte av kylvätska, ska man köra på dye mix eller någon koncentrat?

Beror på vad du är ute efter och hur mycket jobb du vill ha.
Har du stort fönster och massa leds som du vill visa upp, kan nån mix se fräck ut. Men kan vara en riktig SOB att städa ur, när den kläggat igen systemet.
Jag kör med batterivatten och antialgmedel och en blå lysdiod dränkt i botten av reservoaren som gör att det ser lite snyggt ut. Men jag kör med kromade rör, så en mix skulle inte synas så bra ändå, mer än i reservoaren då.
Men det blir lätt städat. Inget som kläggar igen systemet. (Bara slangar till och från pumpen, som kan släppa ifrån sig lite.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Entusiast

Finns så många bättre alternativ än glykol idag. Färdigblandad vätska eller antikorr-vätska och biocide... Vätska är en så pass billig "komponent" ändå

Permalänk
Medlem

fafa

Jag tycker det fungerar jäkligt bra

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Fick jnilsson till tempsen? Av bilderna att döma så tycker jag det ser ut som att han har satt fel in/ut på cpu-blocket. Hur pass mycket detta påverkar vet jag inte då jag inte hittat nån fakta trots mycket googlande (haft diskussion med såna som påstår att det ej påverkar det minsta). Vilket som så förklarar inte det den otroligt dåliga temperaturen överlag.

Körde tidigare SLI och passerade aldrig 45 grader i load, varken med enkel loop (cpu+ gpu's) eller en dedikerad loop för bara grafikkorten. Nåt jag verkligen rekommenderar alla som smäller ihop en custom loop är att köpa en tempsensor. Kostar typ en hundring och via den kan du utesluta mycket, ställa fläktars hastighet baserad på vattentemp istället för processorns hoppande temps osv.

Tja!

Tog lång tid och citera dig

Nä men har egentligen inte fått bukt i temperaturerna med GPUn. CPU har blivit bra, men GPU flyger enkelt iväg till 65-66C.

Har just nu installerat luftkylare på CPUn och kör loopen med bara GPU och en 240mm rad. Med 100% fanspeed och alla paneler bortplockade landar GPU på 61-62C vid gaming. Vattentemp på ca 40C, rumstemp 25C. Såhär såg loopen ut https://imgur.com/zSTZBp8 (notera att CPU block är roterat så in/ut-port är korrekt).

Två pumpar från EK har börjat göra missljud så inväntar den tredje som kommer under veckan, en lite starkare men tror inte det kommer göra större skillnad.

Bild på nuvrande loop: https://imgur.com/YLuJLrk

Sitter och mailar varje dag till ek (som tar 24h på sig varje gång och svara), dem verkar inte förstå vad problemet är.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Tja!

Tog lång tid och citera dig

Nä men har egentligen inte fått bukt i temperaturerna med GPUn. CPU har blivit bra, men GPU flyger enkelt iväg till 65-66C.

Har just nu installerat luftkylare på CPUn och kör loopen med bara GPU och en 240mm rad. Med 100% fanspeed och alla paneler bortplockade landar GPU på 61-62C vid gaming. Vattentemp på ca 40C, rumstemp 25C. Såhär såg loopen ut https://imgur.com/zSTZBp8 (notera att CPU block är roterat så in/ut-port är korrekt).

Två pumpar från EK har börjat göra missljud så inväntar den tredje som kommer under veckan, en lite starkare men tror inte det kommer göra större skillnad.

Bild på nuvrande loop: https://imgur.com/YLuJLrk

Sitter och mailar varje dag till ek (som tar 24h på sig varje gång och svara), dem verkar inte förstå vad problemet är.

Låter inte som direkt orealistiska siffror.
Du har 15 grader mellan rum och vatten, vilket är normalt under last.
20 grader mellan hotspot och vatten låter också rimligt. 60-65 grader är, om inte "kallt" så i alla fall "svalt" för ett 1080Ti.
Temperaturerna är acceptabla för utrustningen. Men jag hade heller inte varit nöjd med +60c.

Vad har du för fläktar?
Är de avsedda för att sitta på en radiator? Eller är det chassifläktar? (Där har du en möjlig fel orsak direkt i så fall.)

EDIT:
Ser ut som du kör med Fractals GP-12 fläktar?
De presterar som bäst (Vid full kareta) 0,71 i luft tryck. Inte optimalt framför en tät radiator.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Låter inte som direkt orealistiska siffror.
Du har 15 grader mellan rum och vatten, vilket är normalt under last.
20 grader mellan hotspot och vatten låter också rimligt. 60-65 grader är, om inte "kallt" så i alla fall "svalt" för ett 1080Ti.
Temperaturerna är acceptabla för utrustningen. Men jag hade heller inte varit nöjd med +60c.

Vad har du för fläktar?
Är de avsedda för att sitta på en radiator? Eller är det chassifläktar? (Där har du en möjlig fel orsak direkt i så fall.)

EDIT:
Ser ut som du kör med Fractals GP-12 fläktar?
De presterar som bäst (Vid full kareta) 0,71 i luft tryck. Inte optimalt framför en tät radiator.

Har ett par fractal gp-12 venturi och ett par noctua nf-f12. Har tidigare kört med enbart vardarfläktar men dem låter för mycket då jag måste ha ganska hög rpm på dem..

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Sett folk son fått ner ett titankort under 50c i full load och har samma utrustning :/

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Har ett par fractal gp-12 venturi och ett par noctua nf-f12. Har tidigare kört med enbart vardarfläktar men dem låter för mycket då jag måste ha ganska hög rpm på dem..

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Sett folk son fått ner ett titankort under 50c i full load och har samma utrustning :/

Bara en tunn 240mm rad ger inte mycket kylförmåga så därför du landar på rätt så hög vattentemp, 5 grader lägre hade varit att föredra. Sen så är skillnaden vattentemp-block för hög, 10-15 grader borde det va. Jag hade monterat om blocket för att se om det hjälper och kollat att inga kylkanaler satt igen sig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jnilssonn:

Tja!

Tog lång tid och citera dig

Nä men har egentligen inte fått bukt i temperaturerna med GPUn. CPU har blivit bra, men GPU flyger enkelt iväg till 65-66C.

Har just nu installerat luftkylare på CPUn och kör loopen med bara GPU och en 240mm rad. Med 100% fanspeed och alla paneler bortplockade landar GPU på 61-62C vid gaming. Vattentemp på ca 40C, rumstemp 25C. Såhär såg loopen ut https://imgur.com/zSTZBp8 (notera att CPU block är roterat så in/ut-port är korrekt).

Två pumpar från EK har börjat göra missljud så inväntar den tredje som kommer under veckan, en lite starkare men tror inte det kommer göra större skillnad.

Bild på nuvrande loop: https://imgur.com/YLuJLrk

Sitter och mailar varje dag till ek (som tar 24h på sig varje gång och svara), dem verkar inte förstå vad problemet är.

Nu kör jag visserligen större radiatorer och push/pull på båda. Under längre spelsessioner når jag en vattentemperatur på ungefär 38 grader, men GPU'n passerar ytterst sällan 40 grader. Brukar ligga runt 38-39 grader...

När jag kylt GPU i mina loopar så har jag iofs bara kört tilltagna radiatorer och push/pull. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att 60+ låter aningen mycket. Det är visserligen inte farliga temperaturer... vad har du för fläktar? Märker du nån skillnad om du öppnar fronten, tänkte om fronten blockerar mycket?

Angående DDC-pumpar så har jag bara erfarenhet från min första loop där jag hade en billig variant och jag var inte alls nöjd med det högvinande ljudet som den genererade. Fördelen med det var att det pushade mig att byta till en D5 och min "vattenkylningskarriär" tog fart Dock var det väl inget missljud i min pump... så förstår att det är tradigt att stött på två såna

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Har ett par fractal gp-12 venturi och ett par noctua nf-f12. Har tidigare kört med enbart vardarfläktar men dem låter för mycket då jag måste ha ganska hög rpm på dem..

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Sett folk son fått ner ett titankort under 50c i full load och har samma utrustning :/

Jo, tempsen borde ligga lite lägre. Jag har ett 1080Ti Poseidon kort, som ju definitivt är en kompromiss, vad gäller kylförmågan med vatten, då kylblocket samtidigt har flänsar och skall tåla att kylas på enbart luft också. Den planar ut på 50-52 grader, när vattnet kommit upp i temp.
Att jämföra med gamla riggen där jag har ett EK block på ett MSI gaming 970. Den planar ut vid max 42 grader.
Det är troligen som @Jompa79 skriver, att du har för liten radiator. Liten area och tunn.
Vattnet kyls med tiden den tillbringar i radiatorn. Det tar längre tid för vattnet att passera en tjockare/större radiator. Ju längre tid molekylerna tillbringar i radiatorn, desto mer hinner de kylas ner.

Jag kollade bilder du postade. Mät upp hur mycket plats du har mellan radiatorn i fronten. Det ser ut som om du lätt skulle kunna dubbla tjockleken på radiatorn där fram. Gå så tjock du bara kan. I min gamla rigg (Neders i sign) hade jag mindre än en millimeter mellan radiator och grafikkort när jag först byggde den. (60mm tjock rad)
Enligt Fractal, skall ditt chassi också klara av en 280 i fronten. Jag skulle absolut gått den vägen. Maxa radiatorn åt alla håll. Då behöver du INTE heller köra med några 3000rpm fläktar.

Här är lite matnyttigt från tillverkaren...
"The Venturi High Flow Series fans, HF-12 and HF-14, are optimized for low-restriction airflow environments, making them an excellent choice for computer case fans, or other low-restriction usage scenarios."
Du har valt fel typ av fläkt. (Om det är den jag länkade till.)
Noctua fläktarna där emot, är bland de mest effektiva du kunde valt för att montera på radiatorn, med 2.61 i statiskt tryck.
När du köper fläktar för att ha på en radiator är den siffran betydligt viktigare än max kubik luft fläkten kan flytta. (Om inget är i vägen, typ en tät radiator! ) De blir dessutom 48% effektivare om du går upp till 140mm!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Turbonisse:

Jag kollade bilder du postade. Mät upp hur mycket plats du har mellan radiatorn i fronten. Det ser ut som om du lätt skulle kunna dubbla tjockleken på radiatorn där fram. Gå så tjock du bara kan. I min gamla rigg (Neders i sign) hade jag mindre än en millimeter mellan radiator och grafikkort när jag först byggde den. (60mm tjock rad)
Enligt Fractal, skall ditt chassi också klara av en 280 i fronten. Jag skulle absolut gått den vägen. Maxa radiatorn åt alla håll. Då behöver du INTE heller köra med några 3000rpm fläktar.

Ska han köra på en 60mm skulle jag rekommendera push/pull, speciellt om det är hög fpi. Då behövs 110mm

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Jo, tempsen borde ligga lite lägre. Jag har ett 1080Ti Poseidon kort, som ju definitivt är en kompromiss, vad gäller kylförmågan med vatten, då kylblocket samtidigt har flänsar och skall tåla att kylas på enbart luft också. Den planar ut på 50-52 grader, när vattnet kommit upp i temp.
Att jämföra med gamla riggen där jag har ett EK block på ett MSI gaming 970. Den planar ut vid max 42 grader.
Det är troligen som @Jompa79 skriver, att du har för liten radiator. Liten area och tunn.
Vattnet kyls med tiden den tillbringar i radiatorn. Det tar längre tid för vattnet att passera en tjockare/större radiator. Ju längre tid molekylerna tillbringar i radiatorn, desto mer hinner de kylas ner.

Jag kollade bilder du postade. Mät upp hur mycket plats du har mellan radiatorn i fronten. Det ser ut som om du lätt skulle kunna dubbla tjockleken på radiatorn där fram. Gå så tjock du bara kan. I min gamla rigg (Neders i sign) hade jag mindre än en millimeter mellan radiator och grafikkort när jag först byggde den. (60mm tjock rad)
Enligt Fractal, skall ditt chassi också klara av en 280 i fronten. Jag skulle absolut gått den vägen. Maxa radiatorn åt alla håll. Då behöver du INTE heller köra med några 3000rpm fläktar.

Här är lite matnyttigt från tillverkaren...
"The Venturi High Flow Series fans, HF-12 and HF-14, are optimized for low-restriction airflow environments, making them an excellent choice for computer case fans, or other low-restriction usage scenarios."
Du har valt fel typ av fläkt. (Om det är den jag länkade till.)
Noctua fläktarna där emot, är bland de mest effektiva du kunde valt för att montera på radiatorn, med 2.61 i statiskt tryck.
När du köper fläktar för att ha på en radiator är den siffran betydligt viktigare än max kubik luft fläkten kan flytta. (Om inget är i vägen, typ en tät radiator! ) De blir dessutom 48% effektivare om du går upp till 140mm!

Tack för infon! MEN jag kör dessvärre med EKs aluminium lineup så kan inte expandera till några tjockare radiatorer. Fläktarna jag har från Fractal design är inte HF-12 det är HP-12, vilket ska ha ca statiskt tryck på 2.3.
Förstår att radiatorn kanske är av en bottleneck här men jag har fått svar från andra användare att dem får lägre temps? Öppnade en reddittråd där snubben använde ett Titian kort fick max 44C grader vid load? Han hade minat hela dagen och då låg tempen på 49C. Bild här: https://imgur.com/btbX9bA

FYI. Jag har två 240 (slim) + 1 120 rad. När jag installerade den tredje radiatorn (120mm) fick jag inte någon förbättring alls i temperaturer. Vet inte om det blir för tungt för pumpen jag hade att trycka igenom tre radiatorer och båda blocken men därför uteslöt jag att radiatorerna skulle vara för klena.

Såhär såg loopen ut tidigare: https://imgur.com/zSTZBp8

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Nu kör jag visserligen större radiatorer och push/pull på båda. Under längre spelsessioner når jag en vattentemperatur på ungefär 38 grader, men GPU'n passerar ytterst sällan 40 grader. Brukar ligga runt 38-39 grader...

När jag kylt GPU i mina loopar så har jag iofs bara kört tilltagna radiatorer och push/pull. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att 60+ låter aningen mycket. Det är visserligen inte farliga temperaturer... vad har du för fläktar? Märker du nån skillnad om du öppnar fronten, tänkte om fronten blockerar mycket?

Angående DDC-pumpar så har jag bara erfarenhet från min första loop där jag hade en billig variant och jag var inte alls nöjd med det högvinande ljudet som den genererade. Fördelen med det var att det pushade mig att byta till en D5 och min "vattenkylningskarriär" tog fart Dock var det väl inget missljud i min pump... så förstår att det är tradigt att stött på två såna

Har skurit upp panelen fram och lagt till ett meschfilter. Så är i princip "öppet" i fronten. Temperaturerna jag ger er är med ALLA paneler av (utom fronten som jag förklarade)

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ska han köra på en 60mm skulle jag rekommendera push/pull, speciellt om det är hög fpi. Då behövs 110mm

PnP behövs aldrig idag!
PnP användes för +10 år sedan pga att dåtidens fläktar INTE klarade att leverera statiskt tryck.
PnP dubblar trycket. (INGENTING mer. Inget extra flöde.)
Idag kan du lika gärna bara köpa en fläkt med ett högre värde på statiskt tryck och du "är hemma"!
PnP tar bara 25mm plats. Plats som jag hade lagt på att öka tjockleken på radiatorn istället och kompleterat med EN fläkt med högre statiskt tryck.
PnP behövdes förr, när de bästa fläktarna presterade mindre än 0.5 mmH2O. Idag har jag inget problem att hitta fläktar som presterar över 10 mmH2O. Så täta kylare finns inte!
Och radiator tillverkarna går gärna ner lite i täthet på radiatorn när tjockleken går upp, just för att det inte skall bli problem.
Om de inte gjorde det, skulle de hamna sämst i test och inte sälja några pga det.

Om det krävdes PnP för att trycka luften igenom en 60mm rad, skulle min lösning aldrig fungerat.

Radiatorerna är 80mm tjocka och emellan sitter EN uppsättning Noctua NF A14 fläktar med max 4,18 mmH2O statiskt tryck.

Skrivet av jnilssonn:

Tack för infon! MEN jag kör dessvärre med EKs aluminium lineup så kan inte expandera till några tjockare radiatorer. Fläktarna jag har från Fractal design är inte HF-12 det är HP-12, vilket ska ha ca statiskt tryck på 2.3.
Förstår att radiatorn kanske är av en bottleneck här men jag har fått svar från andra användare att dem får lägre temps? Öppnade en reddittråd där snubben använde ett Titian kort fick max 44C grader vid load? Han hade minat hela dagen och då låg tempen på 49C. Bild här: https://imgur.com/btbX9bA

FYI. Jag har två 240 (slim) + 1 120 rad. När jag installerade den tredje radiatorn (120mm) fick jag inte någon förbättring alls i temperaturer. Vet inte om det blir för tungt för pumpen jag hade att trycka igenom tre radiatorer och båda blocken men därför uteslöt jag att radiatorerna skulle vara för klena.

Såhär såg loopen ut tidigare: https://imgur.com/zSTZBp8

Så länge pumpen klarar av att cirkulera vattnet, så är du OK.
Går vattnet runt långsammare, så plockar det upp mera värme vid CPU/GPU, tillbringar längre tid i radiatorn och får längre tid på sig att dumpa värmen.
Går det snabbare, hinner vattnet inte värmas upp lika mycket, men hinner heller inte dumpa lika mycket i andra änden.
Det är därför som radiatorn är den absolut viktigaste delen i ditt kyl system. Det är enda stället där värme energin lämnar ditt system.

EDIT:
Prova att demontera och montera om kyl blocken. Täckte kylpastan hela ytan. Har du på så mycket så det isolerar lite?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Tack för infon! MEN jag kör dessvärre med EKs aluminium lineup så kan inte expandera till några tjockare radiatorer. Fläktarna jag har från Fractal design är inte HF-12 det är HP-12, vilket ska ha ca statiskt tryck på 2.3.
Förstår att radiatorn kanske är av en bottleneck här men jag har fått svar från andra användare att dem får lägre temps? Öppnade en reddittråd där snubben använde ett Titian kort fick max 44C grader vid load? Han hade minat hela dagen och då låg tempen på 49C. Bild här: https://imgur.com/btbX9bA

FYI. Jag har två 240 (slim) + 1 120 rad. När jag installerade den tredje radiatorn (120mm) fick jag inte någon förbättring alls i temperaturer. Vet inte om det blir för tungt för pumpen jag hade att trycka igenom tre radiatorer och båda blocken men därför uteslöt jag att radiatorerna skulle vara för klena.

Såhär såg loopen ut tidigare: https://imgur.com/zSTZBp8

Vatten temp på 40c grader (+15c) visar att värme energin ÄR överförd till vattnet.
Fläktarna är rent overkill med 2.3 mmH2O igenom de tunna radiatorerna. Där kan problemet inte ligga.
Kan du mäta temp stegringen över främre radiatorn? Hur många grader går luften upp i temp när den passerar?
Vid max orkan, hinner det knappt bli mätbart, men vid 3-500rpm borde du se att luften blir mycket varmare efter radiatorn.
Hen som du jämför med, som har 40 grader på ett titan, har han samma kit som du? Med alu kylare?

EDIT:
Som jämförelse är luft tempen efter min 60mm rad i fronten på gamla riggen ca 5 grader varmare efter radiatorn, när fläktarna spinner på tomgång. 1 grad eller mindre när fläktarna går på 2000rpm. Vore kul att se dina siffror vid min och max på fläktarna.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Vatten temp på 40c grader (+15c) visar att värme energin ÄR överförd till vattnet.
Fläktarna är rent overkill med 2.3 mmH2O igenom de tunna radiatorerna. Där kan problemet inte ligga.
Kan du mäta temp stegringen över främre radiatorn? Hur många grader går luften upp i temp när den passerar?
Vid max orkan, hinner det knappt bli mätbart, men vid 3-500rpm borde du se att luften blir mycket varmare efter radiatorn.
Hen som du jämför med, som har 40 grader på ett titan, har han samma kit som du? Med alu kylare?

EDIT:
Som jämförelse är luft tempen efter min 60mm rad i fronten på gamla riggen ca 5 grader varmare efter radiatorn, när fläktarna spinner på tomgång. 1 grad eller mindre när fläktarna går på 2000rpm. Vore kul att se dina siffror vid min och max på fläktarna.

Jag har hört att de nya budgetvarianterna i alu ska ge sämre prestanda än en vanlig loop. Kan bero på det helt enkelt i kombination med hög ambient / vattentemp. Någon kompromiss måste det ge när priset är lägre. Mitt vanliga kylblock från EK ger iaf vattentemp+10 grader under full load och just nu är det igensatt av pastel så +20-25 grader. Ska fixas när tid finns.

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

PnP behövs aldrig idag!
PnP användes för +10 år sedan pga att dåtidens fläktar INTE klarade att leverera statiskt tryck.
PnP dubblar trycket. (INGENTING mer. Inget extra flöde.)
Idag kan du lika gärna bara köpa en fläkt med ett högre värde på statiskt tryck och du "är hemma"!
PnP tar bara 25mm plats. Plats som jag hade lagt på att öka tjockleken på radiatorn istället och kompleterat med EN fläkt med högre statiskt tryck.
PnP behövdes förr, när de bästa fläktarna presterade mindre än 0.5 mmH2O. Idag har jag inget problem att hitta fläktar som presterar över 10 mmH2O. Så täta kylare finns inte!
Och radiator tillverkarna går gärna ner lite i täthet på radiatorn när tjockleken går upp, just för att det inte skall bli problem.
Om de inte gjorde det, skulle de hamna sämst i test och inte sälja några pga det.

Om det krävdes PnP för att trycka luften igenom en 60mm rad, skulle min lösning aldrig fungerat.
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1-NufdPi3WjlGn7ak5ElINaOH_889K4dh
Radiatorerna är 80mm tjocka och emellan sitter EN uppsättning Noctua NF A14 fläktar med max 4,18 mmH2O statiskt tryck.

Så länge pumpen klarar av att cirkulera vattnet, så är du OK.
Går vattnet runt långsammare, så plockar det upp mera värme vid CPU/GPU, tillbringar längre tid i radiatorn och får längre tid på sig att dumpa värmen.
Går det snabbare, hinner vattnet inte värmas upp lika mycket, men hinner heller inte dumpa lika mycket i andra änden.
Det är därför som radiatorn är den absolut viktigaste delen i ditt kyl system. Det är enda stället där värme energin lämnar ditt system.

EDIT:
Prova att demontera och montera om kyl blocken. Täckte kylpastan hela ytan. Har du på så mycket så det isolerar lite?

Vet inte hur många gånger jag prövat byta till annan/bättre/sämre pasta. Spridningen verkar ok också. Har ett simpelt kryss, smala linjer med pasta. Kan dela en bild på spridningen när jag tar isär den igen..!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Vet inte hur många gånger jag prövat byta till annan/bättre/sämre pasta. Spridningen verkar ok också. Har ett simpelt kryss, smala linjer med pasta. Kan dela en bild på spridningen när jag tar isär den igen..!

Vad jag förstått så kör du med ett vanligt gpublock till 1080TI som du byggt in i ett färdigt kit?! Som jag sagt tidigare är det inte normalt med en skillnad på vattentemp och blocktemp på över 20 grader som du har utan 10-15 grader är mer vad man brukar se. Kolla så blocket verkligen har bra kontakt med GPU och inte är igensatt av alger eller liknande. Får du samma skillnad i temps på en kall loop? Dvs att om du startar datorn och vattentempen är ca 20 grader så får du en blocktemp på över 40 grader som stadigt börjar stiga när loopen blir varm.

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Vatten temp på 40c grader (+15c) visar att värme energin ÄR överförd till vattnet.
Fläktarna är rent overkill med 2.3 mmH2O igenom de tunna radiatorerna. Där kan problemet inte ligga.
Kan du mäta temp stegringen över främre radiatorn? Hur många grader går luften upp i temp när den passerar?
Vid max orkan, hinner det knappt bli mätbart, men vid 3-500rpm borde du se att luften blir mycket varmare efter radiatorn.
Hen som du jämför med, som har 40 grader på ett titan, har han samma kit som du? Med alu kylare?

EDIT:
Som jämförelse är luft tempen efter min 60mm rad i fronten på gamla riggen ca 5 grader varmare efter radiatorn, när fläktarna spinner på tomgång. 1 grad eller mindre när fläktarna går på 2000rpm. Vore kul att se dina siffror vid min och max på fläktarna.

Ja hen sitter på samma lösning som mig! nästan samma specs (8700k och titan pascal).

rumstemp på 25,4C och när jag mäter luften som pressas från radiatorn vid full load blir det 38,8C, fläktar på max rpm 1500 GPU 58C. Om jag drar ner rpm till 1000 blir tempen på luften 50C och gpu landade på 73C.

Med test så spelar jag fortnite ett tag.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av Jompa79:

Vad jag förstått så kör du med ett vanligt gpublock till 1080TI som du byggt in i ett färdigt kit?! Som jag sagt tidigare är det inte normalt med en skillnad på vattentemp och blocktemp på över 20 grader som du har utan 10-15 grader är mer vad man brukar se. Kolla så blocket verkligen har bra kontakt med GPU och inte är igensatt av alger eller liknande. Får du samma skillnad i temps på en kall loop? Dvs att om du startar datorn och vattentempen är ca 20 grader så får du en blocktemp på över 40 grader som stadigt börjar stiga när loopen blir varm.

Har precis tagit isär blocket och "rengjort". Var inge skit alls. Verkar vara så att radiatorerna helt enkelt inte pallar värmen. Kanske blir och köpa in sig i koppar i sommar.. Om inte leva med lite högre temps.

Kitet är EKs Aluminium setup. Läs här om du är nyfiken: https://www.ekfluidgaming.com/

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Har precis tagit isär blocket och "rengjort". Var inge skit alls. Verkar vara så att radiatorerna helt enkelt inte pallar värmen. Kanske blir och köpa in sig i koppar i sommar.. Om inte leva med lite högre temps.

Kitet är EKs Aluminium setup. Läs här om du är nyfiken: https://www.ekfluidgaming.com/

Tror tyvärr detta kitet som sätter begränsningen, hela kitet kostar ~260€ vilket är lite i dessa sammanhang. Bara ett riktigt gpublock kostar halva ditt kit och det fungerar säkert bra för grafikkort som avger mindre värme men ett 1080TI tror jag blir för mycket.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Turbonisse:

PnP behövs aldrig idag!
PnP användes för +10 år sedan pga att dåtidens fläktar INTE klarade att leverera statiskt tryck.
PnP dubblar trycket. (INGENTING mer. Inget extra flöde.)
Idag kan du lika gärna bara köpa en fläkt med ett högre värde på statiskt tryck och du "är hemma"!
PnP tar bara 25mm plats. Plats som jag hade lagt på att öka tjockleken på radiatorn istället och kompleterat med EN fläkt med högre statiskt tryck.
PnP behövdes förr, när de bästa fläktarna presterade mindre än 0.5 mmH2O. Idag har jag inget problem att hitta fläktar som presterar över 10 mmH2O. Så täta kylare finns inte!
Och radiator tillverkarna går gärna ner lite i täthet på radiatorn när tjockleken går upp, just för att det inte skall bli problem.
Om de inte gjorde det, skulle de hamna sämst i test och inte sälja några pga det.

Om det krävdes PnP för att trycka luften igenom en 60mm rad, skulle min lösning aldrig fungerat.
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1-NufdPi3WjlGn7ak5ElINaOH_889K4dh
Radiatorerna är 80mm tjocka och emellan sitter EN uppsättning Noctua NF A14 fläktar med max 4,18 mmH2O statiskt tryck.

Så länge pumpen klarar av att cirkulera vattnet, så är du OK.
Går vattnet runt långsammare, så plockar det upp mera värme vid CPU/GPU, tillbringar längre tid i radiatorn och får längre tid på sig att dumpa värmen.
Går det snabbare, hinner vattnet inte värmas upp lika mycket, men hinner heller inte dumpa lika mycket i andra änden.
Det är därför som radiatorn är den absolut viktigaste delen i ditt kyl system. Det är enda stället där värme energin lämnar ditt system.

EDIT:
Prova att demontera och montera om kyl blocken. Täckte kylpastan hela ytan. Har du på så mycket så det isolerar lite?

Sa inte att det är ett absolut måste med push/pull... men resultatet blir märkbart bättre.

http://www.xtremerigs.net/2015/03/25/alphacool-nexxxos-monsta...
http://www.xtremerigs.net/2015/02/04/alphacool-ut60-360-radia...
http://www.xtremerigs.net/2015/05/31/ek-coolstream-xe-360mm-r...

Att det aldrig behövs idag är ganska tilltaget påstående... finns utrymmet pch möjligheten till det så tycker jag det är ett självklart val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jo, tempsen borde ligga lite lägre. Jag har ett 1080Ti Poseidon kort, som ju definitivt är en kompromiss, vad gäller kylförmågan med vatten, då kylblocket samtidigt har flänsar och skall tåla att kylas på enbart luft också. Den planar ut på 50-52 grader, när vattnet kommit upp i temp.
Att jämföra med gamla riggen där jag har ett EK block på ett MSI gaming 970. Den planar ut vid max 42 grader.

Såg att du hade ett Poseidon. Har "börjat" få problem med mitt kort, då det går lite varmt under vatten. Visar sig att det är flera som har problem med att kortet är lite för tungt och då ligger inte flänsarna tight emot. (länk till asus-tråden om Poseidonproblemet)
Just nu kör jag RedBull-burk + 2 snusdosor (ghettoMod deluxe) som stöd. Inväntar min leverans från Amazon där jag köpte mig ett GPU Bracket/Holder

Tänkte bara att om du också får det problemet senare, så vet du varför.

Vad får du/ni andra för temp på vattnet efter låt säga 5 timmars gaming? Tror inte jag sett mer än 29 grader på vattnet i min loop, förvisso fler radiatorer än vettighet.

Bild på GhettoModden

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Sa inte att det är ett absolut måste med push/pull... men resultatet blir märkbart bättre.

http://www.xtremerigs.net/2015/03/25/alphacool-nexxxos-monsta...
http://www.xtremerigs.net/2015/02/04/alphacool-ut60-360-radia...
http://www.xtremerigs.net/2015/05/31/ek-coolstream-xe-360mm-r...

Att det aldrig behövs idag är ganska tilltaget påstående... finns utrymmet pch möjligheten till det så tycker jag det är ett självklart val

"Resultatet blir märkbart bättre" än vad då?
Självkart får man ett högre tryck med två fläktar i serie, än en singel fläkt. Det dubbla faktiskt! I testet använder man samma fläktar igenom hela testet. Man vill visa att PnP ger mer! Det gör det. Men du har missat poängen!
Poängen är att du kan uppnå samma, eller bättre resultat bara genom att byta till EN mera effektiv fläkt.

Vad tycker du om att vi ställer klossarna på rad och reder ut begreppet "Statiskt tryck"?

Testerna du refererar till använder Gentle Typhoon 1850rpm fläktar. (D1225C12B5AP-15)
Med ett statiskt tryck på 2.9mmH2O.
Monterar man en på var sida, får man INGET ökat flöde. Man får ENDAST en fördubbling (X2) av det statiska trycket. I det här fallet får man ett tryck på 5.8mmH2O.
5.8mmH2O trycker igenom mera luft än 2.9mmH2O.
Det är någon stans här, som en del människor börjar blanda äpplen med päron!

Det är TRYCKET (mmH2O) som får luften att fara igenom radiatorn!
Hur många fläktar du sätter ihop i serie för att uppnå det trycket, märker radiatorn inte av. Den är bara glad att få luften levererad.

Istället för två Gentle Typhoon på totalt 5.8mmH2O, kan man köra med EN Noctua NF F12 IndustrialPPC-3000PWM som presterar mera än dubbelt mot fläktarna i testet du länkade till. 7,63mmH2O Och eftersom hastigheten på luften över fenorna i radiatorn är direkt avgörande för radiatorns förmåga att kyla, vinner den enda fläkten, med drygt 20% bättre kylning. Samtidigt har man 25mm utrymme kvar för tjockare radiator!
Du måste montera TRE av fläktarna i testet för att putta mera luft (3x 2,9=8,7mmH2O) än den enda fläkten jag länkade till.
Varför i all världen vill du slänga bort dina pengar på en massa extra fläktar? Än värre försöka övertala andra att göra det?

Endast i de fall man INTE hittar en fläkt som kan prestera tillräckligt hög mmH2O, är det nödvändigt att ens fundera på PnP.
Säg att du behöver 10mmH2O och fläkten jag länkade till är världens kraftfullaste fläkt. (Det är den inte) Du är drygt 2mmH2O kort. Då kan du med fördel välja två fläktar på över 5mmH2O för att uppnå vad du behöver. Men det kostar dej 25mm i utrymme.

För bättre kylning, är det mycket smartare att lägga pengarna på en 20mm tjockare radiator och en singel fläkt som orkar prestera.
Farten luften har över kylaren, ökar kylförmågan. Högre är bättre.
Tiden vattnet tillbringar i radiatorn, påverkar kylförmågan. Längre är bättre.

Här har du en video för er som gillar PnP!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse:
Jag kör PnP för att kunna hålla nere fläkthastigheten på mina 120mm fläktar, tveksam till att jag får samma kylning på 600-700rpm med bara pull!

Permalänk
Medlem

@EyeNEye: Tack för tipset. Jag hoppas jag slipper det problemet, iom att jag har monterat rör för kylvattnet. De stöttar upp komponenterna ganska bra.
Fantastiska temps du har! Min gamla rigg med ett GTX970 och ett EK block landar någonstans runt 42 grader. Poseidon kortet har inte alls lika raffinerad kyl kanal, så jag var inte ett dugg förvånad över nästan tio grader varmare drift temp. Den planar ut vid ganska exakt 50 grader. Fläktarna går aldrig igång.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

@Turbonisse:
Jag kör PnP för att kunna hålla nere fläkthastigheten på mina 120mm fläktar, tveksam till att jag får samma kylning på 600-700rpm med bara pull!

Om du hade en fläkt med dubbelt så högt tryck, skulle en räcka precis lika bra.
Problemet är att man sällan ser några kurvor på hur fläktarna beter sig på lägre varv. Man får bara reda på egenskaperna vid max varv. Det kan skilja en del hur fläktar med lika topp prestanda beter sig vid halv fart.
Diverse sajter, typ Toms Hardware har kört independent tests med kurvor som täcker hela registret. Men det kommer ut nya fläktar hela tiden, den ena bättre än den andra och innan man ser kurvor på dem, är de oftast redan gamla.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!