Permalänk
Medlem

Vilken märkesdator är bäst?

Har haft en liten diskussion med en polare vilken märkesdator som egentligen är bäst så jag tänkte höra vad ni på Sweclockers tycker. Jag hatar själv märkesdatorer bygger mina egna datorer och tycker det är överlägset vilken märkesdator som hellst

Permalänk
Medlem

Hehe, märkes datorer. *Fniss*
Helt klart hemma byggen som gäller. Dell går direkt till skroten även fast man får dubbla minnen!!

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk

IBM på jobbet, de är inte mycket att hurra över. Flera mb har brunnit.

Haft två compaq i mitt liv, den första var jag 14 år och just fått pengar från ett arv som jag lade på en dator. Compaq 660. den gick på 24K och var en 486 66mhz OMG Den strulade varje dag tills jag sålde den 2 år senare.

Efter det gick jag den hårda vägen och började sätta ihop datorer själv. Har aldrig varit direkt missnöjd med ngn.

Sedan nu när det gått 13 år sedan förra compaqen, så fick vi ett erbjudande från jobbet (en sk hempc). Jag hade helt glömt mitt förra misstag, tills jag suttit vid min "nya" i ca 3 timmar. ångrar mig bittert. Strul, strul & strul. Eller vad tycker ni om detta lilla problem. Man kan inte byta tex operativsystem för det klarar inte bios av. Blåskärm direkt, ahhh det är gött med märkesdatorer.

Har inte testat ngt annat märke och nu ska jag fanimig lära mig att hålla mig borta från dem för all framtid.

Permalänk
Medlem

du har glömt alienware!
skäms på dig!

Permalänk

Hmm.. vore kanske smart om du tog med apple

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Medlem

Det finns många märken jag inte tagit med och eftersom alienware inte är speciellt stora i Sverige får dom gå under annan tillverkare.
Är lite intresserad av servicen, någon som utmärkt med sig med väldigt bra/snabb service och isåfall var det som privatperson eller genom företaget.
Min egen egen erfarenhet är nämligen ganska usel jobbar inom branschen och det är tyvärr inte ovanligt att en vanlig garantiservice tar 1 månad eller tom längre tid vilket är helt sjukt att det ska vara så.

Permalänk
Medlem

Falcon Northwest?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd

Jag såg en bild i en annons där texten "Made in Stockholm" var skriven på datorns framsida. Jag skulle inte betala en 50-öring om en sån text var skriven på en dator jag skulle köpa. Precis som stockholmare skulle bygga bättre datorer än övriga svenskar? bah

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga Apple. Även om jag inte skulle köpa en så är det bra kvalitét.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Köpte en Dell för ett tag sen och den funkade helt felfritt men prestandan i en märkesdatorn blir alldrig lika bra som i ett ihopplock dock tror det beror på att i märkesdatorer kör dom med det billigaste dom fårtag på eller nått.

Förövrigt så är den dellen skrotad tog dom finaste delarna och köpte nytt moderkort samt låda och det funkar bra men har lite fortfarande som ska bytas till bättre delar men det får bli längre fram.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Då Alienware är ett engelskt företag så är det väldigt lätt att få tag på en Alienware-dator bara genom att besöka www.alienware.se så borde nog Alienware vara med i din lista.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd

En sak jag undrar, Packard Bell och HP är väl samma sak, varför står dom på två olika ställen??

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Är totalt sett ruggigt anti mot märkesdatorer, krånglar mera, svåra att uppgradera osv, men en sak har jag lärt mig: Om man slänger den där jä-a recovery-CD'n så långt man orkar, och installerar en "riktig" windowsversion, så börjar dom flesta funka i alla fall
Både hemma och på jobbet kör jag nu enbart egna byggen, även servrar, och måste skryta lite och säga att allt verkar ruggigt stabilt.

Permalänk
Medlem

ja sitter på en Compaq Persario 7000 Intel P4 1.7GHz, 256mb RDRAM, GeForce 3Ti200 64MB, 80Gb HDD,
just nu (ska beställa ett nytt denna veckan eller nästa) som bara strulade tills jag bytte OS på den, då har den funkat istortsett felfritt
så jag röstar på hemmabygge!

Permalänk

Alienware, ger ju även Status

Annars är Dell helt ok. Fast märkesdatorer är inget att hurra över.

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Apple... Annars har jag hört mer gott om Dell än de övriga, så jag röstade Dell.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Jag blir mest rädd över okunnigheten om märkesdatorer, vilket finns representerad i tråden!

Men jag säger DELL, eftersom jag ingen erfarenhet har av någon annan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
En sak jag undrar, Packard Bell och HP är väl samma sak, varför står dom på två olika ställen??

Nej, det är två helt olika företag. HP/Compaq är däremot samma.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar BBM (Built By Me:D)

En till märkes-dator kommer jag aldrig någonsin skaffa, har en Fujitsu-Siemens nu (sys 1 i sig) och jag var tvungen att ominstalera windows 3GGR innan den fungerade något sånär.

Grannen hade en Dell, den fungerade mycket bättre än FS'n men det är knappast någonting jag (eller grannen) skulle betala för...

Ha-ha-ho-hi: du får ingen "status" på swec om du har en märkes dator, Dell, FS, Compaq eller Ailienware.

Varför betala grovt överpris för någonting som långt färre inställning möjligheter, inte går att överklocka, i dom flesta fall är mycket fulare och fungerar sämre? Nej tack! jag bygger själv för då vet jag att allt funkar som det ska!

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly

1. En till märkes-dator kommer jag aldrig någonsin skaffa, har en Fujitsu-Siemens nu (sys 1 i sig) och jag var tvungen att ominstalera windows 3GGR innan den fungerade något sånär.

2. Ha-ha-ho-hi: du får ingen "status" på swec om du har en märkes dator, Dell, FS, Compaq eller Ailienware.

1. Enkelt att skylla på datorn! När det kanske handlar om SBT.

2. Du är bara en 2003:a det ger ingen status :rolleyes:, låter ungefär lika smart som ditt uttalande!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
En sak jag undrar, Packard Bell och HP är väl samma sak, varför står dom på två olika ställen??

Nej det är inte samma sak HP (Hewlett packard) är ett annat företag, de som köpte upp Compaq.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

Finns många bra tillverkare av "märkesdatorer".. SUN och Apple är två, Digital (vilket tyvärr har försvunnit in i HP/Compaq-bubblan) är mitt absoluta favoritmärke (Alpha äger)!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som Skruvis säger, vad de flesta har problem med är SBT.

Min Compaq fungerar mycket mycket bra medans mina bekanta ständigt har nya skumma problem med sina datorer. Har även en kompis som har en exakt likadan dator köpt i samma hem-pc deal, hans krånglar långt mycket mer än min och han formaterar och har sig ständigt. SBT helt klart.

Märkesdatorer kan aldrig köras "direkt ur kartongen" utan det måste tas bort, pillas och jävlas innan dom är funktionsdugliga. En fräsch windowsinstall utan recoverycd's är att föredra. Sedan ska ju windows i sig tweakas innan det är användbart. (Snackar XP.).

Hade det inte varit för att hem-pc är så otroligt billigt och det enda erbjudande jag kunde få var compaq hade jag aldrig köpt en märkesdator... det ÄR helt klart bättre att bygga själv! Åtminstonde är det bättre att konfigurera själv.

Är man nojjig om support och dyl kan man väl handla av komplett eller så, har hört mycket gott om dom.

Annars är väl Dell de bästa märkesdatorerna... bäst service, minst krångel och förhållandevis acceptabla priser.

Jag kan iaf stolt säga att jag inte formaterat min Compaq 1,5 år. Och jag har absolut inga problem med den Annat än några enstaka orsakade av min egen okunskap då givetvis...

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk

Curly: Om jag säger så här vilket är mest status Alienware eller Dell jag säger Alienware.

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk
Medlem

Du glömde ju Alienware, din sewpa!!

Visa signatur

Never teach USA the meaning of peace or you'll start WW3.
-danne_hj

Permalänk
Medlem

Har bara haft Dell och fungerar ypperligt och därför röstar jag på Dell.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Medlem

Alienware är inge "status".. Datorer för rika snorungar som inte kan klocka själv

Nog för att jag har en compaq som inte ens går att klocka men iaf..

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Om jag måste ta en märkesburk så väljer jag en IBM. Deras bärbara är riktigt trevliga (om man bortser från det pissiga serviceavtal vår skola har).

Permalänk

jag skulle säga Apple

Visa signatur

i5