Permalänk
Medlem

Efter windows XP pro har lagt in installations filerna i hårddisken så startas datorn om och får "Operativ systemet kunde inte startas". Byggde datorn igår.

Kan detta ha något med BIOS och göra?
Isåfall vad?

Permalänk

Ulmix: Ditt moderkort är trasigt. Jag hade samma problem. Gjorde en post tidigare om det.

Moranic: Köpte du Sonata lådan som du tänkt ?

Visa signatur

(Ja jag har en annan dator idag, men detta var top-of-the line 2010! :-D)

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moranic
Efter windows XP pro har lagt in installations filerna i hårddisken så startas datorn om och får "Operativ systemet kunde inte startas". Byggde datorn igår.

Kan detta ha något med BIOS och göra?
Isåfall vad?

Har du flera hårdiskar? PRova att bara köra med den som systemet sitter it, sen går du in i bios, ändrar te.x så att den bootar från

1.floppy
2.hårdisk
3.cd

Sen stoppar du i en windows skiva, jag hade så förut, den ville starta från skivan först och sen sket den i hårdisken, men när jag ändrade hur den skulle boota så "fick den hjälp av skivan" när den väl kom in i windows, ta ut skivan, starta datorn och då ska det funka som vanligt, om du vill kan du sen ändra tillbaka till

1 floppy
2 cd
3 hårdisk

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: 300fsb

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nobbe
ja inte för att skryta o så men jag har klarar 300 fsb, stabilt med zalman 7000B, enligt MBM så liger temp på 26 grader idel. hehe.. sen är det typ 15C inne i rummet.. utan ngt fönster öppet..

Här får ni en liten bild osså.. www.home.no/radoxx/2700MHz.JPG

Jag har också varit uppe i 2700mhz fast med boxed-kylaren och då är det inte 15 grader i rummet utan snarare 20

Och en annan sak, jag litar inte riktigt på MBM när de gäller temp eftersom 2 andra program visar att tempen är cirka 7-8 grader högre

Permalänk
Medlem

Re: Re: 300fsb

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunell
Jag har också varit uppe i 2700mhz fast med boxed-kylaren och då är det inte 15 grader i rummet utan snarare 20

Och en annan sak, jag litar inte riktigt på MBM när de gäller temp eftersom 2 andra program visar att tempen är cirka 7-8 grader högre

Fräkt.. men syn man inte kan öka vcore mer än 1.61 med o moddad bios.. hade inte skadat..

hm.. frågan ifall man ska lita på ngt.. gäller väll o känna på flänsen o se hur varm den är o då är den inte så varm..

Visa signatur

Gamla; AMD Duron 750MHz@930MHz
Nya; MSI K8N NEO 2 Platinum AMD 64 winchester 3000+@9x260 Zalman 7000-cu Crosair CMX 512 pc 3200 XL @520MHz 3-3-3-7 Max: 9x300* minnena *560MHz* Geforce 6600GT/TD, Samsung 10" laptop

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa ett Antec TruePower 480w, räcker det till moderkortet osv inkl. 5-6 diskar och ett par fläktar ?

Permalänk
Medlem

Är lite halvkass på just överklockning men någon som kan hjälpa mig att klocka min 64 3200+.

Alltså vilken multiplier som funkar bäst och hur mycket prollen palla med en 7000cu?

Måste jag ändra volten också och till hur mycket?

Temparaturen är ju en viktigt sak så man får hålla ett öga på den hela tiden.

Det finns ju 2st val på Cpu vid om jag minns rätt, vilken av dom ska man ändra på?

Systemet i sign.

Visa signatur
Permalänk

Har ett problem med detta moderkort. Jag har 1 st 512mb corsair value och 1st 256mb Kingmax.
När jag kör 3dmark 03 så funkar datorn ända tills cpu testet. Så fort testet sätter igång så låser sig datorn.
Och när jag tog ut 256 minnet så funkar det att köra cpu testet.
Någon som vet varför? är det någon inställning i bios som är fel eller är det minnet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devilspawn
Har ett problem med detta moderkort. Jag har 1 st 512mb corsair value och 1st 256mb Kingmax.
När jag kör 3dmark 03 så funkar datorn ända tills cpu testet. Så fort testet sätter igång så låser sig datorn.
Och när jag tog ut 256 minnet så funkar det att köra cpu testet.
Någon som vet varför? är det någon inställning i bios som är fel eller är det minnet?

Har märkt att 2st olika kort, te.x 2st olika tillverkare eller nått gör datorn ostabil och du SÄNKER prestandan, tyvärr låter dumt men helt sant, jag blandade min Corsair Dual med 2st Samsung Dual och fick ca 2.500p mindre i 3d mark 03. Samtidigt startade burken om sig ofta och tänkte segt. Ändå var alla minnen Dual och samma hastigheter.

Visa signatur
Permalänk

Vilket bios kör ni på era kort just nu? lite osäker på vilket jag ska använda för bäst överclockning.

Visa signatur

Ät inte gul snö

Permalänk

Okej, här är också en grej som är skum. Som ni ser neranför så har jag en Amd64 3500+ och ett Radeon 9800 pro 256mb, men när jag kör 3dmark03 så får jag bara 6200 poäng, har just nu bara ett 512 mb Corsair Value Select DDR PC3200 400MHz. Men är inte detta väldigt lite poäng? Eller är det minnet som segar ner datorns prestanda, eller är det normalt för en sådan dator?

Permalänk

med ett Radeon 9800 pro är det väl normalt. kanske du kna få upp det till 7000p, men inte mycke till

Visa signatur

Ät inte gul snö

Permalänk
Medlem

tja en snabb fråga tänkte flasha bios för att datorn hänger sig när jag försöker ändra HTT (har 1.3 orginal just nu).
så va ska jag flasha till 1.36b, 1.4, 1.41 har ingen koll på vilken som funkar bäst.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darek
tja en snabb fråga tänkte flasha bios för att datorn hänger sig när jag försöker ändra HTT (har 1.3 orginal just nu).
så va ska jag flasha till 1.36b, 1.4, 1.41 har ingen koll på vilken som funkar bäst.

Läs första posten i tråden (FAQ). Denna buggen finns i samtliga BIOS-versioner efter 1.3. Använd pageup/pagedown eller +/- på numpad för att ändra HTT.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darek

Om du glömmer göra 'Load Optimized Defaults' efter att du uppdaterat BIOS kan det hända att datorn hänger när du försöker ändra något, t.ex. HTT. Har hänt mig några gånger när jag haft för bråttom.

Permalänk
Medlem

Har problem med det här moderkortet.
Kör Sata disk där OS ligger. Ofta hänger sig datorn precis innan XP loggan laddas upp. Går man in i windows hänger sig datorn nästan alltid där den räknar upp enheterna.
Starta om så funkar den ofta bra men det är ju ganska störande.
Har provat att tjoffa i en gammal IDE disk istället och problemet upphörde.
Nån som har något bra förslag?
Har provat alla Sata portarna på moderkortet med samma resultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SumP_AnkA
Passar en Thermalright SLK-948-U CPU-Kylare på mobot?

På deras hemsida står det att den passar till ett K8N-Neo Platinum, är det samma mobo?

http://www.thermalright.com/a_page/main_support_faq_motherboa...

Funkar fint! sitter själv med en sådan just nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vilket bios som är på MSI K8N Neo2 Platinum 54G om man köper det på komplett nu?

Visa signatur

E8400@3.0_P35-PS3_2048DDR2_4870 512

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Utte
Är det någon som vet vilket bios som är på MSI K8N Neo2 Platinum 54G om man köper det på komplett nu?

1.3 eller 1.4

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

Jag har ett problem då jag sska boota upp min dator.

MSI K8N Neo2 Platinum
AMD 64 3000+
Corsair XMS pc3200c2

Jag får följande fel:
PXE-E61: Mediatest failure, check cable
PXE-M0f: Exiting PXE Rom
Invalid partitition table

Någon som har en aning?

*edit*
Detta problemet löste sig då jag ändrade till att den skulle boota från CD-Romen. Dock då jag ska installera windows påstår den att jag har någon konstig partition som är 8mb stor och på den resterande hårdisken går det inte att installera windows på. Kommer inte ihåg exakt vad det stog, men jag ska kolla det när jag kommer hem(är i skolan nu).

Permalänk
Medlem

Får mit paket på fredag som innehåller:

MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3

AMD Athlon64 "Winchester" 90nm 3500+

Corsair VS512MB400 Value Select 2x512Mb

Hur ska jag göra för att det ska bli optimalt? Vill inte överklocka och sånnt utan bara få det att funka så bra som möjligt.

Har hört att man bara ska ha i ett minne innan man har uppdaterat bios, stämmer det?

Om det stämmer ska man köra med ett tills man har installerat windows och allt annat och sedan köra MSI:S uppdaterare för att uppdatera bios?

Visa signatur

Winchester 3500+ , Corsair VS512MB400 1024, MSI K8N Neo2 Platinum, Leadtek 6800 gt 256 Mb

Permalänk
Medlem

Jag fick mina grejer i början av januari från komplett och då kom moderkortet med BIOS 1.4 - alltså inga problem att köra dual channel minnen redan från start.

Men kör ändå MSI:s uppdaterare när du kommit in i Windows för det har kommit nya versioner av en del av de drivrutiner som ligger på CD:n.

Visa signatur

A64 Winchester 3000+ | MSI K8N Neo2 Platinum 54G | 1024 Mb TwinMos 3200 Dual | GeForce 6800LE @ 16x1, 5 (325, 350)

Permalänk
Medlem

ok
men ska jag börja med ett minne till att börja med innan jag har kollat vilken bios version det är?

Visa signatur

Winchester 3500+ , Corsair VS512MB400 1024, MSI K8N Neo2 Platinum, Leadtek 6800 gt 256 Mb

Permalänk
Medlem

Kronixz: Vad har du för nätagg?

Permalänk
Medlem

Nu har jag ett problem som irriterar mig oerhört. Går det inte att få ut ljud till både hörlurar och stereon??? Provade att sätta hörlurarna som front, och stereon som rear, men då blir det sååååå lågt ljud i rear. Hörs knappt. Går detta fixa eller måste jag slänga i SBLive! kortet?

Visa signatur

i7 930 | Corsair H50 | Gigabyte X58A-UD3R | 3x2GB Corsair XMS3 | Gigabyte 9800GT Silent Cell | Fractal Design R3 | Seasonic S12 | Samsung 226 BW | HS Habu | G15 v2 | Win7 Ultimate |

Permalänk
Medlem

Tips till dem som tänkt beställa detta magnifika moderkort, köp ALDRIG från mycom.se!
Fick hem mitt idag, moderkortslådan var inte tillsluten, moderkortet var redan använt och manualerna såg inte alls ut som "nya". Skitbutik.

Permalänk

vilket av de båda Gigalan korten som är inbyggda är bäst att använda till internet uppkopplingen nvidia lr de andra o ska man ha nvidia så fanns de 2 st inställningar för de i bios,,, mk ock mkrII lr nått tror ja de hette vilket av dessa ?

Permalänk
Medlem

Beställt följande komponenter: (precis som många andra)
MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3
AMD Athlon64 "Winchester" 90nm 3500+
Corsair VS512MB400 Value Select 2x512Mb
Detta ska drivas runt med ett 480W trueblue tillsammans med MSI 6600GT, 4HDs, DVD-brännare och en floppy.
Det jag undrar är om nätagget räcker, samt om det är sant att man kan reglera fläkten på moderkortet i ver. 1.4? Vilket varvtal är sådanfall rekomenderat?
Undrar även vad man kan göra i MSI's corecenter. Ser man temperaturer och kan ändra core i grafikkort m.m i det programmet? Låter som det iaf.

Visa signatur

Alla dessa dagar som gick, inte visste jag att det var livet.

Permalänk
Medlem

Nej,, säg inte att man måsste plocka ut hela moderkortet för att
byta den nedrans NB- fläkten?!? :/

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

Nån här som testat eller kör sitt system med Windows 64 betan?

Hur fungerar det isf med drivrutiner?
Program etc?

Eller om det finns förklarat nånstans.

Har sett att te.x Nvidia och Ati har drivare till grafik korten men hittade inget på Msi ang. moderkortet och Win-64...

Visa signatur