Ebay + PayPal-FAQ kanske vore något?

Permalänk

Jag delar dina erfarenheter, Amerikaner är grinigast...Engelsmän är oftast med på det och Tyskar är lite avvaktande men med god kommunikation så löser det sig oftast. Men om man ska se det här lite som en guide, så för en "nybörjare" med kanske ingen eller bara någon enstaka auktion genomförd så är säljarna oftast mer misstäksamma.
Vad gäller frakten så har du också rätt, desvärre. En del säljare lägger medvetet på mer när dom ser att det är en "utlänning". Oftast tror jag dock att säljarna klipper till med "lite extra" för att dom tror att det kostar mer än det gör och att dom också tror att dom måste fylla i tullblanketter etc.
I början var jag "snäll" och accepterade dyra frakter, men nu för tiden så kollar jag själv upp frakten och förhandlar med säljarna - det stora flertalet funkar det bra med! Viktigt att tänka på som nybörjare i det sammanhanget är att eBay-kulturen accepterar ett visst påslag för packmaterial och i vissa fall andra omkostnader.

Precis som du säger så kan man ju oftast förhadla sig ur ett felaktigt köp, men sätter man det i system och gör det ofta så kan man hälsa hem...

En viktig sak är just kommunikationen, att maila till säljaren och fråga INNAN köpet. Dom svar man får brukar ge en viss hint om vad slags typ säljaren är. Får man inga svar på sina mail innan köpet så är risken stor att det blir ett besök i det blå skåpet om något går snett efter köpet.

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pictorhayes
Jag delar dina erfarenheter, Amerikaner är grinigast...Engelsmän är oftast med på det och Tyskar är lite avvaktande men med god kommunikation så löser det sig oftast. Men om man ska se det här lite som en guide, så för en "nybörjare" med kanske ingen eller bara någon enstaka auktion genomförd så är säljarna oftast mer misstäksamma.
Vad gäller frakten så har du också rätt, desvärre. En del säljare lägger medvetet på mer när dom ser att det är en "utlänning". Oftast tror jag dock att säljarna klipper till med "lite extra" för att dom tror att det kostar mer än det gör och att dom också tror att dom måste fylla i tullblanketter etc.
I början var jag "snäll" och accepterade dyra frakter, men nu för tiden så kollar jag själv upp frakten och förhandlar med säljarna - det stora flertalet funkar det bra med! Viktigt att tänka på som nybörjare i det sammanhanget är att eBay-kulturen accepterar ett visst påslag för packmaterial och i vissa fall andra omkostnader.

Precis som du säger så kan man ju oftast förhadla sig ur ett felaktigt köp, men sätter man det i system och gör det ofta så kan man hälsa hem...

En viktig sak är just kommunikationen, att maila till säljaren och fråga INNAN köpet. Dom svar man får brukar ge en viss hint om vad slags typ säljaren är. Får man inga svar på sina mail innan köpet så är risken stor att det blir ett besök i det blå skåpet om något går snett efter köpet.

Nä att sätta det i system är ju ingen höjdare, man är ju där och bjuder för att man vill ha varan men tyvärr är det så på ebay att man oftast får bjuda över en aning än vad man tänkt sig för att ens vinna. Man blir ju oftast överbjuden när det är typ 15 sek kvar.

Om inte säljaren svarar på de frågor jag svarar skiter jag i att bjuda, på grund av att man inte kan hålla på och chansa hela tiden, det kan ju som du påpekat gå rätt illa. Det jag tycker är lite synd med ebay, det finns en ebaysweden men den ser ut som resten av sajten och ska man lägga upp nåt så ska hamnar man automatiskt på den engelska sidan. Tycker det är rätt kasst. Ska det finnas en ebaysweden så borde de anstränga sig lite att anpassa den till sverige, ha svensk valuta, svensk betalningssystem. Som det är nu så är det mer eller mindre ett måste att ha kreditkort. Om man inte bjuder på varor från tyskland då..

Permalänk

Jo, att bli överbjuden är ju närmast standard
Men då får man som du säger, ta till en del extra eller själv spela med i spelet och agera sniper...Det är egentligen den enda metoden för att slippa betala överpris, annars trissar man som regel upp priset åt sig själv, så att säga.
I sverige är det väl Tradera som gäller på gott och (mest) ont...
Jag måste säga att Paypal är bra mycket bättre än Tyskarnas kontoöverföringar. Som köpare har du ju en rimlig chans att få pengar tillbaka via Paypal.

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pictorhayes
Jo, att bli överbjuden är ju närmast standard
Men då får man som du säger, ta till en del extra eller själv spela med i spelet och agera sniper...Det är egentligen den enda metoden för att slippa betala överpris, annars trissar man som regel upp priset åt sig själv, så att säga.
I sverige är det väl Tradera som gäller på gott och (mest) ont...
Jag måste säga att Paypal är bra mycket bättre än Tyskarnas kontoöverföringar. Som köpare har du ju en rimlig chans att få pengar tillbaka via Paypal.

Jo, det stämmer, fast på Tradera säljs ju inte mycket datorväg som är splitter nytt...
Angående betalning så kör ju Tradera med Payson, ett helruttet system i mitt tycke. Dels så ska köparen betala 3 % av summan han betalar in och sen ska säljaren, alltså mottagaren av pengar betala 3 % av vad som kommer in på kontot.

Och sen på Ebay, för att få en vara så billigt som möjligt så måste man typ sitta uppe halva natten, nu snackar jag om amerikanska auktioner, men det beror väl mest på tidsskillnaden.

Permalänk

Jo, men det är ju det som är charmen att sitta uppe till klockan kvart över tre på natten och sen när det är tio sekunder kvar och du slänger in ditt bud så är det sån lagg så att det kommer in försent ) Då blir man lite lätt uppstressad och kan inte somna sen...
Själv satt jag uppe en natt engång och bjöd på ett par elektronikprylar och vann faktiskt auktionen. När grejorna kom en vecka senare så visade det sig att den dyra prylen var förstör av läckande batterier! Klart antiklimax.

Om du har några bra tips om fraktsätt från just USA och eventuella fällor ang detta så skriv gärna! Jag har bara köpt enstaka grejor från USA och frakten har blivit rejält dyr, tyvärr...

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att koppla sitt Visa Electron till Paypal? Jag börjar bli trött på att girera pengar till Paypal hela tiden, så det skulle underlätta jättemycket om jag kunde koppla kortet och låta dem dra pengarna direkt därifrån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalinski
Finns det något sätt att koppla sitt Visa Electron till Paypal? Jag börjar bli trött på att girera pengar till Paypal hela tiden, så det skulle underlätta jättemycket om jag kunde koppla kortet och låta dem dra pengarna direkt därifrån.

Jag vet inte om paypal stödjer Visa Electron men vilka kort som stöds står på sidan, om det stöds är det bara att gå in i credit cards i din profil och lägga till kortet, svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

detta har ni inte svarat på: Ekort + paypal + verifieringskod på 4 siffror?
syns dessa siffror på kontoutdraget i internetbanken efter ett par dagar eller skickas det brev hem? har konto på paypal med 7000:- som jag gärna vill ha hem...

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janne1
detta har ni inte svarat på: Ekort + paypal + verifieringskod på 4 siffror?
syns dessa siffror på kontoutdraget i internetbanken efter ett par dagar eller skickas det brev hem? har konto på paypal med 7000:- som jag gärna vill ha hem...

Japp det kommer synas i kontoutdraget inom några dagar

Permalänk
Medlem

hur lång tid tar det sen att få pengarna på kontot? stått complete på min paypal sen i tisdags.

EDIT: Fick nyss mina pengar insatta.

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Hur är det med www.Ebay.de? Frakt därifrån? Vad går det på?
Tittade lite på minnen därifrån, ser faktiskt helt sjukt billigt ut. Eller vad sägs om HyperX DDR-2-750 PC-6000*DDR2-800/900 för 205€ (=1845sek)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Hur är det med www.Ebay.de? Frakt därifrån? Vad går det på?
Tittade lite på minnen därifrån, ser faktiskt helt sjukt billigt ut. Eller vad sägs om HyperX DDR-2-750 PC-6000*DDR2-800/900 för 205€ (=1845sek)?

Det är olika, fråga säljaren om det, inte säkert säljaren skickar till Sverige ens så stor inte ship to sweden så är det bäst du frågar. Frakten kan vara allt från typ 5-6 euro till 20 euro beroende säljare och fraktsätt.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av problemet nedan och har en lösning?

Jag söker upp en vara genom en "global sökning" på ebay.se. Jag skriver in ett bud och trycker på "överför". Då kommer felmeddelandet upp:

"Webbplatsen som du för närvarande bjuder på kräver att du verifierar dig genom att tillhandahålla din kreditkortsinformation. Ditt kreditkort kommer inte att debiteras och du behöver inte betala med detta kort. Verifiera med ett kreditkort"

Ok, så jag skriver in mina kreditkortsuppgifter och skickar dessa men budet registreras inte... Jag försöker lägga bud om och om igen men samma fel uppstår hela tiden.

Har skickat ärendet till supporten på 'sewebform@ebay.com' också...

Jag har inga problem att lägga bud på ebay.se svenska varor...

Permalänk

Jag köpte varor på Ebay för första gången idag.

Jag skapade ett konsto på ebay, fyllde i adress, fyllde i mitt VISA-kortnummer och andra detaljer sedan var det klart.

Har jag sjabblat det då? eller kan jag slappna av?

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en grej från ebay, skaffade paypal igår och kan förhoppningsvis snart verifiera kontot. Nu till frågan:

Hur för man över pengar till paypal? Jag har bundit ett ekort till paypal-accountet.
Förs de automatiskt över till paypal när jag betalar nåt? (Det står ju att jag har 0kr på Paypalkontot)

Har kollat inne på swedbank under "överföring" men där kan man ju inte fylla i paypal-uppgifterna.

Jag måste ha betalt inom 9 dagar, så vill ha relativt snabba svar. Google får jag inte ut mkt av i det här fallet, så då får man lita på sweclockers

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Jag har köpt en grej från ebay, skaffade paypal igår och kan förhoppningsvis snart verifiera kontot. Nu till frågan:

Hur för man över pengar till paypal? Jag har bundit ett ekort till paypal-accountet.
Förs de automatiskt över till paypal när jag betalar nåt? (Det står ju att jag har 0kr på Paypalkontot)

Har kollat inne på swedbank under "överföring" men där kan man ju inte fylla i paypal-uppgifterna.

Jag måste ha betalt inom 9 dagar, så vill ha relativt snabba svar. Google får jag inte ut mkt av i det här fallet, så då får man lita på sweclockers

Det sköts automagiskt, pengarna dras från kontot som ditt kort är kopplat till.

Så du behöver alltså ej föra över pengar själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoardBum
Det sköts automagiskt, pengarna dras från kontot som ditt kort är kopplat till.

Så du behöver alltså ej föra över pengar själv

Perfekt! Tack så grymt mycket för svaret!

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM