Guide för köp av bärbar dator/fakta om bärbara

Permalänk
Medlem

Så, ska man hålla sig undan alla AMDs processorer? Hur är celeron i jämförelse med sempron? osv osv, hakade upp mig på processorsnacket

Visa signatur

Också känd som eml
* C99, OSX86, PHP, Python, Warsow

Permalänk
Medlem

CITAT:
Hastigheten på hårddisken är en annan faktor. har du ingenting emot att vänta, ta en 5400 rpm. Vill du dock ha snabbare laddningstider och mindre boottider, satsa på en 7200 rpm. De är inte så mycket dyrare idag.

slutcitat

Hur blir det med värmen om man sätter in en 7200 rpm?
Ingen större mening att sätta in en snabbare disk om överhettningsskydden stänger av datorn hela tiden.

EDIT: sorry för citatdelen, är ny och har inte hittat citatfunktionen ännu

Visa signatur

AMD64 2800+, radeon 9250, 512mb, Win 2000

Mathematicians is a device that turns coffee into theorys

Permalänk

Måste bara säga att ja har en Fujitsu-Siemens (M1425)som ni rekommenderar att man inte ska köpa, kan dock inte komma på någon dåligt med den. Fungerar perfekt, gedigen å snygg design. Blev riktigt glad när ja packade upp den. Som alla "kända" märkesdatorer är den lite dyrare än tex Acer.. de e väl de enda.. Tycker dock att den var billigare än andra märken tex Toshiba, Packard Bell mm.. (Packard Bell e dock ett företag man verkligen bör undvika)

Får väl ta å skriva en recension men å andra sidan e ju M1425 en utgående model så de känns kanske lite onödigt..

Visa signatur

Dator [ MacBook Pro 13" late 2016 nTB | Core i5 6360U | 8GB RAM | 256 SSD ]
HTPC [ Apple TV (4th gen) 32GB ]
Mobil [ Nexus 6P 32 GB ]

Permalänk

kanske dags att uppdatera FAQ:en med AMD:s nya turin-serie.

Permalänk
Medlem

Compaqs stationära må va skit, men deras bärbara har fungerat mycket bra för mig (allt från Contura 400c till Armada 110). Hur det blivit efter HP:s uppköp har jag ingen aning om.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aVaTar
Måste bara säga att ja har en Fujitsu-Siemens (M1425)som ni rekommenderar att man inte ska köpa, kan dock inte komma på någon dåligt med den. Fungerar perfekt, gedigen å snygg design. Blev riktigt glad när ja packade upp den. Som alla "kända" märkesdatorer är den lite dyrare än tex Acer.. de e väl de enda.. Tycker dock att den var billigare än andra märken tex Toshiba, Packard Bell mm.. (Packard Bell e dock ett företag man verkligen bör undvika)

Får väl ta å skriva en recension men å andra sidan e ju M1425 en utgående model så de känns kanske lite onödigt..

Quote på det! Datorn i fråga passar dessutom utmärkt i Biltemas dokumentportfölj 45-594, egentligen inte mycket mer än ett fodral men ett billigt alternativ till Case Logic's sleeve.

Permalänk

Hejsan!

Jag funderar på att uppgradera mitt RAM-minne. Har för tillfället 512mb DDR2. Spelar det någon roll om man skaffar ytterligare 512mb eller 1Gb? Vilket är att rekommendera?

Vilken konfig är att rekommendera 512+512, eller 512+1024?

Tacksam för svar!

Permalänk

512*512 om datorn har stöd för dual channel.

<serg> - att 7200RPMare skulle dra mer ström/bli varmare än 5400 rpm är en seglivad myt. Nej, ingetdera är sant egentligen.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

att tänka på, om du har csn kortet, kan du få ibm burkar skitbilligt ifrån dutsin.se, läs mer på csn-kortet.se

ultraportabla datorer som är värda att ha:

Toshiba Portege R200
IBM/Lenovo X41/X40
DELL X1
Fujitsu-Siemens P7010

Ang Skärmar på bärbara:

Dell har ofta halvtaskiga skärmar på sina bärbara, som man itne kan se piss på i solljuset, eller upplevs som "mörka" eller "bleka".
Personligen föredrar jag glansiga skärmar, men många gillar matta skärmar bättre.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Re: Guide för köp av bärbar dator/fakta om bärbara *nu med FAQ*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
Köpguide för bärbar dator
Vilka märken av bärbara rekommenderar du/rekommenderar du inte?

Svar: Personligen har jag efter erfarenhet av vänners datorer och annat lärt mig att hålla mig borta ifrån HP, Fujitsu Siemens och Toshiba. Skäl till detta kan vara krascher, dålig genomarbetade datorer eller allmänna hårdvaruproblem. Allt vilket uppträtt på samtliga ovan. För att inte nämna om att de är ”overpriced”.

De märken som ”är okej” när det gäller bärbara är Dell (även om deras hårdvara har överpriser och är ganska urvattnad), IBM (kan endast säga bra saker om min fars 2 generationer IBM-notebooks. Gamla men fungerar fortfarande felfritt), Acer, Asus, Apple och Sony. Det jag rekommenderar allra mest är dock märken som är lite mindre, men även billigare och kanske bättre hårdvara och som ändå gör bra datorer. Exempel på detta är Clevo, Sager, SHG, Targa, Zepto och andra. JME är ett gränsfall, vet inte särskilt mycket om dessa, samma sak med Medion

Har haft flera Fujitsu Siemens hemma och det har väl aldrig varit någon jättefel på dom pga av hårdvaran.. förstår inte vad du menar riktigt, känns lite som en persons personliga åsikter om en del märken är överflödiga i ett FAQ.. imho.

Min bror har en medion nu, riktigt stabil och skön. Hårdvarumässigt då. Chassit och det..

Visa signatur

AMD Athlon 64 3800+ Hiper Type-R 580W Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB, Gainward GeForce 7800GT , Creative SB Audigy SE , MSI K8N NEO4-F

Permalänk

Litet tillägg:
Det står att man gjärna ska köpa ett extrabatteri när man ändå köper datorn som man kan ha när det medfäljande tar slut. Sanningen är att Li-ion batterier bryts ner med tiden och försämringen börjar så fort batterierna har tillverkats. Det är därför vansinne att köpa ett nytt batteri och vänta ett år på att det första ska gå sönder, då är det andra redan avsevärt försämrat. Det borde stå i FAQ att batterier är en färskvara som köpes när man behöver det. Det kan även vara bra att kolla hur länge företaget har lagerhållit batteriet innan man köper det för att man ska få det så färskt som möjligt.

En batteri-FAQ kanske är något?

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk

Motsvarar min bärbar P4M på 1700 mhz en "vanlig" P4 på 2.4-2.5 ghz? Eller gäller det bara för renodlade Pentium M processorer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
<serg> - att 7200RPMare skulle dra mer ström/bli varmare än 5400 rpm är en seglivad myt. Nej, ingetdera är sant egentligen.

1200 rpm mer utan någon som helst ökning av varken temperatur eller strömbehov, märklig värld vi lever i

Seriöst, det är självklart att den drar mer ström och blir varmare, att påstå något annat är dumt. Varför inte ta kål på "myten" att en P4a på 3 GHz drar mer ström än en Pentium M på 2 GHz.

Powerplayer, din P4M är i princip en P4a såvitt jag vet så troligen kan du räkna med att den inte presterar bättre än en P4a på 2 GHz iaf.

Permalänk
Medlem

Men amd då? Såg nån AMD Sempron Mobile.. Hur är den ? Du nämnde i din guide att amd blev varma och drog mycket ström.. Är det så med mobile?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
1200 rpm mer utan någon som helst ökning av varken temperatur eller strömbehov, märklig värld vi lever i

Seriöst, det är självklart att den drar mer ström och blir varmare, att påstå något annat är dumt. Varför inte ta kål på "myten" att en P4a på 3 GHz drar mer ström än en Pentium M på 2 GHz.

Powerplayer, din P4M är i princip en P4a såvitt jag vet så troligen kan du räkna med att den inte presterar bättre än en P4a på 2 GHz iaf.

Det är för övrigt 1800RPM mer :).

Jag funderar faktiskt på att köra in en 7.2kare, fast jag är ju lite rädd för det där med värmen osv.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
1200 rpm mer utan någon som helst ökning av varken temperatur eller strömbehov, märklig värld vi lever i

Seriöst, det är självklart att den drar mer ström och blir varmare, att påstå något annat är dumt. Varför inte ta kål på "myten" att en P4a på 3 GHz drar mer ström än en Pentium M på 2 GHz.

Powerplayer, din P4M är i princip en P4a såvitt jag vet så troligen kan du räkna med att den inte presterar bättre än en P4a på 2 GHz iaf.

Pentium M använder sig av en annan teknik än P4. Varför skulle inte 7200-varvare kunna köra en annan teknik än 5400-varvare?

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Pentium M använder sig av en annan teknik än P4. Varför skulle inte 7200-varvare kunna köra en annan teknik än 5400-varvare?

Varför skulle man inte kunna använda samma teknik i 5400-varvare?

Oggan, självklart

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Varför skulle man inte kunna använda samma teknik i 5400-varvare?

Oggan, självklart

Tystare och svalare motorer är dyrare och behövs kanske inte i långsammare hårddiskar.

OBS!
Det jag säger är inte fakta. Det är bara min teori om hur det skulle kunna vara.

PS
Detta är kanske fel tråd att disskutera i. Skapa gjärna en egen tråd om du är intresserad.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

tack så jättemycket för alla hjälp jag fått i denna tråden. Det blev en FJ. Vet att du inte rekommenderade det men det blev en sån i alla fall. Här har ni specifikationerna. http://www.fujitsu-siemens.se/Resources/59/562938810.pdf . ska ta och installera allt på den nu! Och åter igen tack för hjälpen en mycket fin guide!

Visa signatur

Stationär:p4 3.6 ghz, 2 gigram, getforce 6800. Laptop: Intel M740 1.7 ghz, 1 gig ram, geforce 6800 go 256MB

Permalänk
Medlem

Komplett Notebooks HJÄLP!

Först och främst, tack Janav för en sjysst laptopguide! Men har efter att ha läst den lite undringar...

Jag undrar om du eller någon annan har erfarenhet av laptops från komplett.se, t ex. Komplett Notebook M645.

Hur är de jämfört med en SHG eller Sager? Skiljer de sig något vad det gäller hårdvara, kvalité på själva bygget, driftsäkerhet etc.?

/obevandrad i laptopdjungeln

Permalänk
Medlem

Vart hittar jag de absolut BILLIGASTE (men bra) bärbara datorerna? Allt är ju så dyrt!

Svar: www.3stepit.se , www.octi.se/privat.htm , Bra datorer för tex plugget

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

OT: Kan man beställa till Finland från Datorbutiken?!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
att tänka på, om du har csn kortet, kan du få ibm burkar skitbilligt ifrån dutsin.se, läs mer på csn-kortet.se

ultraportabla datorer som är värda att ha:

Toshiba Portege R200
IBM/Lenovo X41/X40
DELL X1
Fujitsu-Siemens P7010

Ang Skärmar på bärbara:

Dell har ofta halvtaskiga skärmar på sina bärbara, som man itne kan se piss på i solljuset, eller upplevs som "mörka" eller "bleka".
Personligen föredrar jag glansiga skärmar, men många gillar matta skärmar bättre.

Det gäller väl endast Dells standardskärmar.. Deras skärmar med högre upplösning exempelvis WSXGA+ (1680x1050) och WUXGA (1920x1200).. Dessa skärmar är väl bättre?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

håller inte med dig om Fjutsi siemens. De är bäst. Har haft 2 nu inga problem. Datorer som har gått sönder är snarare IBM

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Kanske dags för en uppdatering med tanke på Intels Dual Core som kommit nu?

Visa signatur

Verba volant, litera scripta manet.

Permalänk

Senast redigerad av Janav, 2004-11-21 klockan 15:06 !

Det har väl inte hänt så mycket sedan dess?

Spola rubbet!

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

Skillnanden ang. värmeutveckling och strömförbrukning på en 5400 vs. 7200 disk är minimal, men prestandaskillanden är enorm. Om man skriver något här så är det ju bra att ha någon slags källa att referera till och inte bara kasta ur sig saker man hört elle tror. Ett utförligt test av 2,5"-diskar i olika RPM hittar ni här.

http://www.laptoplogic.com/resources/detail.php?id=16&page=6&...

Jag håller på att skriva en ny köpguide, blir klar ev. måndag kväll.
Kommer innehålla mycket länkar till tester med mera där olika hårdvara jämnförs. Sen kommer jag även skriva lite om olika grafikkort, vilket som är bäst osv. håll ut. Sen självklart dom nya processorerna som kommit... håll ut...

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

Hur gåre med den då, Gustavs?

Permalänk
Medlem

undrar också, ser fram emot att få läsa den.

kollar varje dag!

Visa signatur

Bärbar (Dell Latitude D620):
T2500 CD, 2x1GB 533 MHz, 60 GB SATA (5400 RPM), DVD-/+ Burner, 14.1" 1440x900
-------
LianLi låda, Q9550, 8GB RAM, 150GB Velociraptor (10k RPM)

Permalänk
Medlem

Kan någon sätta sticky på min nya tråd och släppa denna?

Visa signatur

Ferrarimissbrukare