ok - nu fick jag min lilla skopa skit här :*) - kanske en smula förtjänt, men samtidigt är det i skrift svårt att få med sådana saker som är självklara när man diskuterar över en kopp kaffe...
Nej, jag menar inte att man skall sluta att räkna och lära sig hantverket och bara knappa på en räknare - absolut inte, förståelse är viktigt.
- det är när man sedan räknar vidare liknande lösningar och man upprepar samma sak igen som miniräknare av lämplig typ underlättar. Särskilt om man senare skall börja räkna på komplexa kvadratrötter på tex. telegrafiformeln, elektriska filter etc. med poler och nollställen, när man går från Z-plan till S-plan när man börja med digital signalprocessning mm. - om man nu har den inriktningen i sin utbildning...
Sedan hur man angriper problem så är det olika på personer - en del behöver rita/se det visuellt, andra har lättare att räkna sig fram, jag hör nog till det senare...
Ziddie: din beskrivning är utmärkt, inget att säga om det.
Jag tror att om man 'knäcker' det här att många av räkningarna med sin(), cos(), pytagoras, atan() mm. som man blir överöst med i olika övningsexempel _är_ till att växla mellan polär betraktelsesätt och rektangulär betraktelse sätt och inse att vissa operationer är enklast att göra i rektangulär form och andra görs bäst i polär form.
- Jag önskade åtminstone att någon kunde ha berättat det för mig när jag höll på att traggla med detta med en 'gör så här så blir det rätt' istället för att förklara varför man måste trixa på det här sättet...